Czego NIE je艣膰, kiedy si臋 stresujesz

Czego NIE je艣膰, kiedy si臋 stresujesz? Oto 5 rzeczy, kt贸rych absolutnie trzeba unika膰, kiedy masz gorszy moment.

Hania B膮bik

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Cz臋sto w stresuj膮cych sytuacjach si臋gamy w艂a艣nie po jedzenie. Ale tak naprawd臋 jesz nie dlatego, 偶e si臋 stresujesz, ale dlatego, 偶e z tym stresem nie umiesz sobie poradzi膰. Mamy tendencj臋 do zajadania swoich k艂opot贸w.

Niekt贸rzy wysnuwaj膮 teorie, 偶e ju偶 od dziecka uczeni jeste艣my walczy膰 ze stresem poprzez jedzenie. Jak? Jedn膮 z pierwszych reakcji matki na p艂acz niemowlaka jest, 偶e 鈥瀙ewnie jest g艂odne鈥. Dziecko w pierwszej kolejno艣ci dostaje butelk臋, a dopiero potem je艣li p艂acz nadal nie ustaje, sprawdzamy inne mo偶liwe powody.

NIE MYJ JAJEK! CZYLI 6 ZASKAKUJ膭CYCH NAWYK脫W, KT脫RE SPRAWI膭, 呕E B臉DZIESZ DU呕O ZDROWSZA!

Doro艣li ludzie, w nerwowych sytuacjach, te偶 najpierw si臋gaj膮 po jedzenie zamiast zwalczy膰 jako艣 藕r贸d艂o stresu lub zmniejszy膰 chocia偶 jego efekty w inny spos贸b, np. poprzez medytacj臋 albo wysi艂ek fizyczny.

Je艣li jednak trudno ci opanowa膰 odruch i w stresuj膮cych momentach wci膮偶 si臋gasz po jedzenie, poka偶emy ci 5 produkt贸w, kt贸rych absolutnie powinna艣 unika膰 oraz zdrow膮 alternatyw臋.

1. Produkty zawieraj膮ce kofein臋

W momentach kiedy ci艣nienie skacze do g贸ry, nie si臋gaj po kaw臋, nap贸j energetyczny czy nawet herbat臋. Kofeina mo偶e tylko nasili膰 efekty stresu, zamiast Ci pom贸c. Wywo艂uje reakcj臋 stresow膮, poniewa偶 pobudza wydzielanie przez organizm katecholamin (adrenaliny i noradrenaliny). Stresogenne dzia艂anie kofeiny pora偶a tak偶e cz臋艣ciowo jelita. Trawienie i wch艂anianie pokarmu trwa du偶o d艂u偶ej ni偶 normalnie. A przecie偶 wzd臋cie lub niestrawno艣膰 to ostatnie czego potrzebujesz w stresuj膮cej sytuacji, prawda?

CHCESZ SCHUDN膭膯? PRZESTA艃 SI臉 G艁ODZI膯!

Co zamiast: Koktajl ze 艣wie偶ych owoc贸w albo woda z cytryn膮 i mi臋t膮

2. S艂odycze

Stresuj膮ca sytuacja a偶 prosi si臋 o ratunek w postaci czekolady albo kube艂ka lod贸w prawda? No w艂a艣nie wcale nie! S艂odycze wywo艂uj膮 nie tylko szybki skok glukozy we krwi, ale tak偶e podniesienie poziomu hormon贸w stresu. Niestety po tak szybkim skoku, r贸wnie szybko nast臋puje spadek poziomu cukru, co prowadzi do spadku energii i rozdra偶nienia.

Co zamiast: Jogurt z owocami, owsianka z miodem i cynamonem albo gar艣膰 suszonych owoc贸w

3. Fast food

Tak zwane jedzenie na szybko to 藕r贸d艂o ogromnych ilo艣ci cukru, soli i t艂uszcz贸w. No najgorsze z najgorszych, ale zarazem bardzo kusz膮ce. Nie daj si臋 jednak skusi膰, szczeg贸lnie kiedy si臋 stresujesz. Wysoka zawarto艣膰 szkodliwych sk艂adnik贸w sprawia, 偶e podnosi si臋 poziom kortyzolu (hormon stresu) i stajemy si臋 jeszcze bardziej nerwowe. Nie polecamy wi臋c szybkiego burgera na lunch przed rozmow膮 o prac臋, bo opr贸cz plamy na bluzce mo偶e te偶 sprawi膰, 偶e twoje zdenerwowanie tylko wzro艣nie.

Co zamiast: Pieczona ryba z warzywami na parze albo wegetaria艅skie curry

4. Zapychacze

Miseczka, kt贸ra jeszcze przed chwil膮 by艂a pe艂na chips贸w nagle jest pusta, a ty nawet nie wiesz kiedy to si臋 sta艂o? Bezwiedne jedzenie, to jeden z najgorszych b艂臋d贸w 偶ywieniowych, jakie pope艂niamy. Szczeg贸lnie w stresuj膮cych sytuacjach, mamy tendencj臋 do zapychania si臋 przek膮skami takimi jak chipsy, krakersy albo solone orzeszki. W produktach tych pe艂no jest t艂uszcz贸w trans czyli utwardzonych olei ro艣linnych, kt贸re s膮 uznawane za najbardziej szkodliwy dla zdrowia typ kwas贸w t艂uszczowych. Ich du偶e spo偶ycie sprzyja rozwojowi m.in. cukrzycy typu 2 i zwi臋ksza ryzyko chor贸b uk艂adu sercowo-naczyniowego.

Co zamiast: Chipsy z jarmu偶u albo s艂upki marchewki z hummusem

5. Alkohol

Tu zdania s膮 podzielone. Jedni m贸wi膮, 偶eby absolutnie unika膰. Inni 偶e lampka wina nie zaszkodzi, a nawet pomo偶e. No wi臋c jak to jest? Faktycznie wiele os贸b po spo偶yciu alkoholu czuje si臋 bardziej zrelaksowana, a wszelkie troski trac膮 na znaczeniu. Jednak co potem? Kiedy efekt upojenia mija, problemy pozostaj膮 nierozwi膮zane. Zaczynaj膮 si臋 nawarstwia膰 i jeszcze bardziej komplikowa膰. Na pewno unika膰 powinna艣 s艂odkich drink贸w takich jak pina colada, czy margarita. Spowoduj膮 one szybki skok kortyzolu i glukozy we krwi, a to ostatnie czego potrzebujesz.

Co zamiast: Oczywi艣cie najlepiej woda lub sok na 艣wie偶o wyci艣ni臋ty z owoc贸w. Cho膰 wino zawiera zdrowe flawonoidy i przeciwutleniacze nie polecamy go w chwilach stresu. W贸wczas 艂atwo straci膰 kontrol臋 nad ilo艣ci膮 wypitego alkoholu i wyrobi膰 kolejny szkodliwy nawyk.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close