M艂oda dziewczyna z tabletem (Foto. Canva Pro)

Czy dziewczynki s膮 mniej zdolne?

Czy to prawda, 偶e dziewczynki nie interesuj膮 si臋 naukami 艣cis艂ymi i s膮 lepszymi humanistkami ni偶 ch艂opcy? Czy gry komputerowe s膮 zarezerwowane tylko dla ch艂opc贸w? Jaki wp艂yw na nauk臋 matematyki ma czytanie ksi膮偶ek? Dowiecie si臋 z najnowszego odcinka podcastu Sukces Pisany Szmink膮 Olgi Kozierowskiej! Jej go艣ciniami s膮 Edyta Plich, za艂o偶ycielka i dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej M艂odzie偶y oraz Wiola i Ada Klimczak, tw贸rczynie fundacji IT Girls.

Olga Kozierowska: Dziewczynki s膮 mniej zdolne do nauki matematyki i programowania. Dziewczynki nie interesuj膮 si臋 naukami 艣cis艂ymi, s膮 bardziej zainteresowane dziedzinami humanistycznymi i artystycznymi. Dziewczynkom nie pasuje bycie geekiem. M贸zg dziewczynek jest inny ni偶 ch艂opc贸w. Skoro jeste艣 艂adna, to nie musisz si臋 uczy膰, a ju偶 na pewno nie nauk 艣cis艂ych. Ile w tym prawdy?

Edyta Plich: Poprzez wychowanie i edukacj臋 w bardzo mocny spos贸b tak w艂a艣nie uk艂adamy dziewczynki. Ma艂ej dziewczynce zadajemy takie zadania, 偶eby ona w艂a艣nie w to uwierzy艂a 鈥 w perfekcjonizm i to, 偶e wszyscy maj膮 by膰 zadowoleni, tylko nie ona. W zwi膮zku z tym mniej lubi膮 matematyk臋, bo trzeba si臋 bardziej wysili膰, pope艂nia膰 b艂臋dy i du偶o 膰wiczy膰. I dlatego ta satysfakcja troch臋 na czym innym si臋 opiera. Wspieramy – jako rodzice – bardzo silny trend, 偶eby podoba膰 si臋 艣wiatu fizycznie, spe艂nia膰 oczekiwania, mniej skupia膰 si臋 na sobie i na swoich pasjach. Dziewczynom, kt贸re zaczynaj膮 mie膰 ochot臋 na nauk臋 przedmiot贸w 艣cis艂ych i matematyki, odradza si臋 r贸偶nymi sposobami – w tekstach oczywistych i podprogowych. Przez 10 lat by艂am dyrektork膮 i nauczycielk膮 w 偶e艅skiej szkole, w Platerkach, i widzia艂am, jak to jest. Dziewczyny przychodzi艂y do liceum z pozamykanymi g艂owami na przedmioty 艣cis艂e i m贸wi艂y: 鈥濬izyki nie umiem, nie rozumiem, nie potrafi臋.鈥 Kiedy pop艂yn臋艂y艣my na rejs Pogori膮 z fizykiem, kt贸ry pokaza艂 im, jak wszystko dzia艂a, to okaza艂o si臋, 偶e one s膮 i mog膮 by膰 w tym 艣wietne. A by艂y przekonane, 偶e totalnie nie.

Olga: K艂amstwo powiedziane ile艣 razy staje si臋 prawd膮, a masy w to wierz膮. I to jest pok艂osie tego k艂amstwa. A jaki s膮 wasze do艣wiadczenia 鈥 jako m艂odszego pokolenia?

Ada: Niestety te do艣wiadczenia si臋 powtarzaj膮. Zar贸wno my, jak i nasi wolontariusze oraz wolontariuszki, pracujemy z dzie膰mi ju偶 od czwartego roku 偶ycia i to si臋 praktycznie nie zmienia. Powiem wi臋cej, dos艂ownie w tym tygodniu startowali艣my z now膮 kampani膮, w ramach kt贸rej zrobi艂y艣my eksperyment spo艂eczny. Zbada艂y艣my Internet, przeszuka艂y艣my fora internetowe, Tik-Tok鈥檃 i Youtube鈥檃 pod k膮tem stereotyp贸w, z jakimi spotykaj膮 si臋 dziewczynki. Zasymulowa艂y艣my przegl膮danie Internetu przez 11- czy 12-latk臋 i dotar艂y艣my do stereotyp贸w: nauka jest nudna, nauka jest dla ch艂opak贸w, chod藕my na zakupy. Tego typu pierdo艂y s膮 wsz臋dzie – powtarzaj膮 si臋 nie tylko w realu, w szko艂ach, ale dziewczyny mierz膮 si臋 z nimi r贸wnie偶 w Internecie, wi臋c mam wra偶enie, 偶e 24/7.聽

Edyta: I w podr臋cznikach – tre艣ci, przyk艂ady, kt贸re si臋 tam pojawiaj膮 w bardzo mocny spos贸b wi膮偶膮 ch艂opc贸w z nauk膮. Nauczyciele robi膮 to ju偶 na etapie informacji zwrotnych. By艂y badania o tym, jak dzia艂aj膮 szko艂y m臋skie, 偶e艅skie i koedukacyjne. W szko艂ach 偶e艅skich kobiety zyskuj膮 w艂a艣nie dlatego, 偶e nie s艂ysz膮: 鈥炁乤dnie napisa艂a艣鈥, gdy do ch艂opca m贸wi si臋: 鈥濭dyby艣 jeszcze rozwin膮艂 akapit pierwszy鈥︹. To robi r贸wnie偶 przedszkole. Wyobra藕my sobie ch艂opca, kt贸ry biega jak elektron, zagra偶a 偶yciu pozosta艂ych przedszkolak贸w i dziewczynk臋, kt贸ra siedzi sobie w k膮ciku. Po zaj臋ciach mama dziewczynki s艂yszy, 偶e ta by艂a grzeczna i jest zadowolona. Ch艂opca natomiast trzeba czym艣 zaj膮膰, rozmawia膰 z nim, stymulowa膰 do rozwoju.

Olga: Poprzeczka dla ch艂opc贸w jest postawiona bardzo wysoko, r贸wnie偶 w kwestii bycia grzecznym / niegrzecznym. On mo偶e by膰 dziesi臋膰 razy bardziej niegrzeczny i to jest w porz膮dku. W przypadku dziewczynki wystarczy jeden raz, by zosta艂a zawstydzona i oceniona.

Edyta: Jeden z profesor贸w Harvardu 鈥 Maclon – kt贸ry napisa艂 鈥濻po艂ecze艅stwo osi膮gni臋膰鈥, pokaza艂, 偶e to, co najbardziej stymuluje dziecko do rozwoju to jest demokratyczny dom. Dom, w kt贸rym s艂uchamy dzieci, rozmawiamy z nimi, traktujemy jako partner贸w 鈥 dziewczynki i ch艂opc贸w tak samo. Nauczyciel te偶 powinien rozmawia膰, a nie przepytywa膰, traktowa膰 ka偶dego cz艂onka zespo艂u klasowego jako niezale偶n膮 jednostk臋, kt贸ra ma co艣 do powiedzenia. A w szkole nie ma czasu na rozmow臋 i dyskusj臋, nie ma czasu na b艂膮dzenie i mylenie si臋, kt贸re s膮 podstaw膮 uczenia si臋.

Patrz膮c na badania PISA, wiemy, 偶e nie lubimy szko艂y, nie lubimy siebie, ale najgorsi jeste艣my w kwestii wytrwa艂o艣ci. My, ani jako rodzice, ani jako szko艂a tej cechy nie kszta艂tujemy, a to jest szalenie istotne, by ten rozw贸j z przedmiot贸w 艣cis艂ych nast膮pi艂. 呕eby pokazywa膰, 偶e nie tylko efektem jest koniec zadania, ale tak偶e poszukiwanie i mylenie si臋 jest bardzo wa偶ne. Nie chodzi o to, 偶eby zobaczy膰 rysunek i powiedzie膰: 鈥炁乤dnie鈥, tylko da膰 jakie艣 wskaz贸wki albo sk艂ania膰 do poszukiwania. Nie ma pora偶ek, tylko lekcje 鈥 w taki spos贸b dowiadujesz si臋 czego艣 nowego. My jako rodzice i jako nauczyciele musi by膰 otwarci na proces, a nie tylko zajmowa膰 si臋 ocenami, kt贸re sta艂y si臋 g艂贸wnym tematem i celem, zamiast by膰 wy艂膮cznie informacj膮 zwrotn膮, kt贸ra ma pokazywa膰, jak nam idzie. Dziewczyny naprawd臋 za bardzo przejmuj膮 si臋 tym, co 艣wiat o nich pomy艣li, jak wygl膮daj膮, co robi膮, jak prze偶ywaj膮, jak to jest uzewn臋trzniane.

Olga: Ja naprawd臋 zastanawiam si臋, jak to zrobi膰, bo z jednej strony mo偶emy sobie tutaj pogada膰, ale co dalej? P贸j艣膰 do Ministerstwa Edukacji? Jak tym dzieciom pom贸c? I jak zwi臋kszy膰 liczb臋 kobiet w obszarze STEM?

Wiola: To jest pytanie, na kt贸re te偶 pr贸bujemy sobie odpowiedzie膰, odk膮d za艂o偶y艂y艣my fundacj臋. Ca艂y czas tej drogi szukamy i ona nie jest prosta. Zar贸wno ja, jak i Ada studiowali艣my informatyk臋 na Politechnice Warszawskiej. Ja mia艂am 7 dziewczyn na 150 os贸b.

Ada: Ja uwaga鈥 zatrwa偶aj膮ce 10 na 130.

Wiola: I dzisiaj, jak mamy spotkania z partnerami czy ze znajomymi, kt贸rym to m贸wimy, to m贸wi膮: to strasznie du偶o! I to jest szczere. Opowiem Wam, jaki jest taki typowy scenariusz naszej rozmowy z potencjalnymi partnerami. Przychodzimy do firmy X, m贸wimy: 鈥濰ej, mamy fajne programy, dzia艂amy od przedszkola, dzia艂amy ze szko艂膮 podstawow膮, liceum, mamy te偶 programy dla studentek, ale 80% naszych dzia艂a艅 kierujemy do dzieci i m艂odzie偶y, bo zmiana powinna zadzia膰 si臋 w艂a艣nie tam鈥. I oni m贸wi膮: 鈥濻uper, 偶e dzia艂acie z dzie膰mi, ale co macie dla doros艂ych?鈥. W dalszym ci膮gu to jest takie przepychanie. My pr贸bujemy u艣wiadomi膰 biznesowi, 偶e je艣li 10 dziewczyn ko艅czy co roku informatyk臋 na trzech wydzia艂ach, to mamy maksymalnie 50 dziewczyn w Warszawie, kt贸re ko艅cz膮 informatyk臋. Ch艂opak贸w jest tysi膮c. 呕eby wi臋c mie膰 wi臋cej dziewczyn i nie musie膰 si臋 o nie tak bi膰 na rynku pracy, to musi by膰 ich po prostu wi臋cej. A 偶eby by艂o ich wi臋cej, to musimy zacz膮膰 pracowa膰 ju偶 w przedszkolu. Praca musi si臋 zacz膮膰 u fundament贸w.