czy multitasking to mit?

Czy multitasking to mit?

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Sprawdzasz maile, jedz膮c 艣niadanie? Odpisujesz na SMS-y podczas spotka艅? Naukowcy dowodz膮, 偶e tracisz w ten spos贸b mn贸stwo energii i obni偶a si臋 twoje IQ. Czy wielozadaniowo艣膰 ma sens?

Wydawa艂oby si臋, 偶e multitasking, czyli wykonywanie kilku zada艅 jednocze艣nie to genialne rozwi膮zanie dla wszystkich, kt贸rzy maj膮 nadmiar obowi膮zk贸w w pracy. Po co traci膰 czas na nudnym spotkaniu, skoro mo偶na w tym czasie odpowiada膰 na maile i wiadomo艣ci, szefa s艂uchaj膮c jednym uchem. Pomys艂贸w jest wi臋cej 鈥 mo偶na odpowiada膰 na maile, rozmawiaj膮c przez telefon, prowadzi膰 kilka rozm贸w jednocze艣nie na open space, sprawdza膰 maile, postowa膰 na Twitterze jednocze艣nie robi膮c research do projektu, konsultowa膰 z szefem projekt, jedz膮c lunch lub bawi膮c si臋 z dzie膰mi.

Tyle teorii. Praktyka, a przede wszystkim badania naukowc贸w pokazuj膮 jednak, 偶e multitasking to 艣lepy zau艂ek i przynosi wi臋cej szk贸d ni偶 po偶ytku. Dlaczego?

1. Nie mo偶esz si臋 skupi膰
Odpowiadasz na maile, dzwonisz, Tweetujesz, odpowiadasz na pytanie kole偶anki, a po godzinie okazuje si臋, 偶e 偶adnego z tych zada艅 nie zrobi艂e艣 dobrze lub nie sko艅czy艂e艣. Wszystko dlatego, 偶e na 偶adnym si臋 nie skupi艂e艣. Badania pokazuj膮, 偶e pracownik pracuj膮c nad wieloma projektami rozprasza si臋 co trzy minuty. By ponownie si臋 skupi膰, potrzebuje a偶 23 minut. Wychodzi na to, 偶e marnuje w ten spos贸b 1/3 czasu swojej pracy na niepotrzebne czynno艣ci. Jedn膮 z nich jest kompulsywne sprawdzanie skrzynki mailowej 鈥 nawet 40 razy na godzin臋. Efekt? Skuteczno艣膰 spada o 40%, IQ a偶 o 10%! Ro艣nie te偶 prawdopodobie艅stwo pope艂nienia b艂臋du.

2. Tracisz energi臋
Ci膮g艂e przeskakiwanie mi臋dzy drobnymi zadaniami mo偶e przynosi膰 kr贸tkotrwa艂e korzy艣ci. Satysfakcj臋 przynosi odpowied藕 na maila, dopisanie fragmentu raportu czy kr贸tka rozmowa z zespo艂em. Problem polega na tym, 偶e ca艂e to rozdrobnienie nie prowadzi do ko艅czenia i zamykania projekt贸w. Na koniec dnia okazuje si臋, 偶e wci膮偶 wi臋kszo艣膰 zada艅 jest do zrobienia. A co na to nasz m贸zg? Czuje si臋 bardziej zm臋czony, potrzebuje wi臋cej cukru, kofeiny, a w ko艅cu i to nie wystarcza. Po kolejnej kawie masz wra偶enie, 偶e zamiast wi臋cej energii, tylko ci jej ubywa.

3. Pracujesz wolniej
Wydaje ci si臋, 偶e robi膮c kilka rzeczy naraz, szybciej je sko艅czysz? To iluzja. Maj膮c mniej energii i nie mog膮c si臋 skupi膰 na tym, co robisz, w rzeczywisto艣ci pracujesz du偶o wolniej. Nawet je艣li na klawiaturze b臋bnisz z pr臋dko艣ci膮 艣wiat艂a. Badania pokazuj膮, 偶e przenosi si臋 to na wszystkie sfery 偶ycia. Czy wiesz, 偶e ci, kt贸rzy po drodze rozmawiaj膮 przez telefon, d艂u偶ej jad膮 do celu?

4. Jeste艣 bardziej zestresowana
Tyle czasu po艣wi臋conego na prac臋 i 偶adnego efektu?! U wielu multizadaniowc贸w poczucie frustracji jest znacznie wi臋ksze ni偶 u ich koleg贸w, kt贸rzy zrobili mniej, ale skuteczniej. Wielozadaniowo艣膰 powoduje nie tylko uczucie zm臋czenia, bezsilno艣ci i frustracji, ale tak偶e wy偶szy og贸lny poziom stresu. Naukowcy z University of California odkryli, 偶e osoby, kt贸re maj膮 sta艂y dost臋p do skrzynki mailowej i wci膮偶 sprawdzaj膮 maile, maj膮 tak偶e przyspieszone t臋tno i wy偶sze ci艣nienie.

5. Cierpi膮 na tym twoje relacje
Je艣li wci膮偶 jeste艣 przyklejona do smartfona lub tabletu, czas wolny lub przeznaczony dla rodziny po艣wi臋casz na surfowanie po sieci, robienie zakup贸w on-line i chatowanie ze znajomymi, mo偶esz by膰 pewna, 偶e b臋d膮 z tego w ko艅cu konflikty i k艂opoty. W rzeczywisto艣ci nie po艣wi臋casz bowiem uwagi nikomu 鈥 ani sobie, ani rodzinie, ani przyjacio艂om. Jeste艣 wsz臋dzie, czyli nigdzie.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Jak nie odk艂ada膰 zada艅 “na potem”.

Tyle naukowcy. Co jednak zrobi膰, gdy ilo艣膰 zada艅 nas przyt艂acza 鈥 doba przecie偶 nie jest z gumy. Je艣li wi臋c nie multitasking, to co?

Po pierwsze, oddychaj, skup si臋, nabierz dystansu
W chwilach najwi臋kszego nat艂oku zada艅 i my艣li przede wszystkim we藕 g艂臋boki oddech, skup si臋 na tym, co jest do zrobienia i spr贸buj spojrze膰 na wszystko z pewnego dystansu. Dzi臋ki temu 艂atwiej b臋dzie ci oddzieli膰 zadania pilne od mniej pilnych, wa偶ne od mniej wa偶nych. Zauwa偶ysz szerszy kontekst i zrozumiesz, 偶e naprawd臋 nie musisz robi膰 wszystkiego naraz. Ten, kto 艂apie dwie sroki za ogon, najcz臋艣ciej zostaj膮 z garstk膮 pi贸r w d艂oni.

Po drugie, podziel zadania na grupy
A kiedy to zrobisz, wykonuj je od pocz膮tku do ko艅ca i dopiero zabierz si臋 za kolejne. Masz kilka rachunk贸w do zap艂acenia? Nie p艂a膰 ich osobno, ale wszystkie, od razu. Masz w skrzynce kilkana艣cie maili? Przeznacz godzin臋 tylko na odpowiadanie na maile. Musisz wrzuci膰 tre艣ci do medi贸w spo艂eczno艣ciowych? Wygospodaruj czas, 偶eby od razu zaplanowa膰 wszystkie posty.

Po trzecie, zr贸b plan
Dobry plan to podstawa skutecznego dzia艂ania. Koniecznie go spisz, 偶eby nie zosta艂 tylko w twojej g艂owie. Z planem pod r臋k膮 nie tylko 艂atwiej realizowa膰 cele, ale i zachowa膰 asertywno艣膰, gdy kto艣 niespodziewanie wpadnie na biurowe pogaduszki lub wyskoczy z nadprogramowym zadaniem.

Po czwarte, b膮d藕 uwa偶ny
Przyk艂adaj wag臋 i uwag臋 do tego, co robisz. Eliminuj膮c rozproszenie, szybciej sko艅czysz zadanie. Pope艂nisz te偶 mniej b艂臋d贸w. Zyska na tym nie tylko twoja praca, ale i relacje. Oboj臋tnie, czy rozmawiasz z szefem, pracownikiem, klientem, 偶on膮 lub kumplem 鈥 ka偶dy z nich doceni, 偶e zamiast bawi膰 si臋 smartfonem uwa偶nie go s艂uchasz.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close