Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Czy myślisz jak przedsiębiorca?

Czy myślisz jak przedsiębiorca?

Bycie przedsiębiorcą to nie tylko osobowość i charakter. To również sposób myślenia, który pomaga wytrwać w drodze do sukcesu. A Ty? Czy myślisz już jak prawdziwy przedsiębiorca?

Gdyby zapytać przypadkową osobę, co kojarzy się jej z byciem przedsiębiorcą, prawdopodobnie wskazałaby ona przede wszystkim cechy charakteru. Zaradność, pewność siebie, charyzma… Te i wiele innych cech istotnie ma znaczenie.

To jednak nie wszystko. Bycie przedsiębiorcą to nie tylko osobowość. To również sposób myślenia, który pomaga wytrwać w drodze do sukcesu.

A Ty? Czy myślisz jak przedsiębiorca?

Myśl 1: schematy są nudne

Jeśli chcesz myśleć jak przedsiębiorca, wyjdź poza ustalone z góry, schematyczne ramy. Pewne problemy mogą wydawać się banalne do rozwiązania lub ich rozwiązanie jest oczywiste. Nawet wtedy powinnaś jednak zatrzymać Cię na chwilę i odpowiedzieć sobie na jedno pytanie: “Czy można to zrobić lepiej, szybciej, łatwiej, ciekawiej?”.
Kreatywność jest przydatna, ale czasem jednak nie ma zastosowania – jak na przykład podczas planowania budżetu firmy na kolejny rok. Ważne, abyś wiedziała, kiedy możesz pozwolić sobie na pójście pod prąd i eksperymentowanie. W ten sposób możesz wpaść na pomysł, który Twoi klienci po prostu pokochają.

Myśl 2: chcę się uczyć

Możesz prowadzić firmę dziesięć, dwadzieścia, trzydzieści lat, ale i tak zawsze znajdzie się coś, czego jeszcze nie wiesz. Myśleć jak przedsiębiorca oznacza chcieć się uczyć i to przez całe życie. Jeśli popełnisz błąd, jeśli gdzieś poniesiesz sromotną porażkę – wyciągnij z tego wnioski. Złe rzeczy zawsze można przekuć w pożyteczne lekcje.
Pamiętaj o tym, że nie wiesz wszystkiego, a swoją wiedzę musisz na bieżąco aktualizować. Nie zamykaj się na żadne jej źródła; może się okazać, że nawet znacznie mniej doświadczona koleżanka zna się na czymś lepiej, niż Ty. Wyobraź sobie, że swoją wiedzę na temat marketingu zdobyłaś po raz pierwszy piętnaście lat temu, a obecnie chciałabyś skupić na promocji swojej firmy w Internecie. Takie rozwiązania marketingowe są stosunkowo nowe, a podejście do nich wciąż się zmienia. Możliwe, że jeśli zatrudnisz osobę, która dopiero co zakończyła naukę, będzie ona bardziej zaznajomiona z najnowszymi technologiami, niż Ty. Ważne, abyś umiała docenić każdą szansę na pomnażanie swojej wiedzy.

Myśl 3: jak na rynku radzi sobie mój produkt?

Nie myśl tylko o tym, jak ulepszyć swój produkt, jak wprowadzić nowe punkty do swojej oferty, czy o tym, jak przerobić swoje www. Twój produkt lub usługa może być świetny, ale co z tego, jeśli się nie sprzedają, jeśli nikt o nich nie wie?
Oprócz myślenia o tym, jak poprawić jakość swojej oferty, przedsiębiorca powinien myśleć również o rynku, marketingu, sprzedaży. Analizuj to, co się dzieje w Twojej branży, słuchaj swoich klientów, przyglądaj się konkurencji, mierz wskaźniki i zaglądaj głęboko w lejek sprzedaży. Czasem warto jest przerwać niekończący się krąg ulepszania i zacząć sprzedawać to, co już się ma.

Myśl 4: mój sukces to nie tylko moja zasługa

Im szybciej zrozumiesz, że na sukces składa się wysiłek całej firmy, a nie tylko jej szefa, tym lepiej. Dla powtórzenia: nikt nie zna się na wszystkim i w zgranym zespole poszczególne osoby sprawnie uzupełniają swoje wzajemne braki. Tworząc firmę, Ty i Twój zespół dajecie z siebie wszystko, mimo że każdy zajmuje się czymś innym. Cechą każdego dobrego przedsiębiorcy jest ta właśnie świadomość, że sukces to wysiłek grupowy i nikt nie powinien przypisywać go tylko samemu sobie.

Myśl 5: nie boję się ryzyka

Prowadzenie firmy zawsze łączy się z ryzykiem. Już samo jej założenie rodzi setkę pytań i wątpliwości. W miarę, jak biznes się rozwija, pojawia się coraz to więcej możliwości, które okupione są mniejszym lub większym ryzykiem.
Najważniejsze jest, abyś zrozumiała, że umiejętne podejmowanie ryzyka to dobra praktyka. ”Umiejętne” oznacza, że nie skaczesz na główkę do wody nie sprawdzając, jak jest ona głęboka. Równocześnie nie próbujesz dokonać rzeczy niemożliwych. Ryzyko, które chcesz podjąć, musi być dokładnie zmierzone i inteligentnie skalkulowane.
Wyobraź sobie, że po iluś latach prowadzenia firmy “solo”, masz możliwość połączenia swoich wysiłków ze wspólnikiem. Wiesz już, że to ogromna zmiana dla firmy oraz decyzja, która niesie ze sobą duże ryzyko. Ostatecznie, tracisz część kontroli nad swoją własną firmą: i fizycznie, i prawnie. Umiejętne skalkulowanie ryzyka w tym przypadku oznacza, że zastanowisz się nad wszystkimi możliwościami, wszystkimi pułapkami i szansami, które niesie podjęcie takiej, a nie innej decyzji. Tylko wiedząc, co Cię czeka i jak temu ewentualnie zaradzić, możesz świadomie podjąć ryzyko.

Myśl 6: to nie problem, to wyzwanie

W obliczu piętrzących się problemów ciężko jest zachować optymizm. Mimo wszystko, jedną z cech tego, jak myślą przedsiębiorcy, jest zupełnie inny sposób postrzegania trudności.
Przedsiębiorca nie widzi problemu, ale szansę, lekcję, wyzwanie. To zamiana czegoś negatywnego i niszczącego, w coś pozytywnego i budującego. Coś, z czego wyjdziesz mądrzejsza i bogatsza o nowe doświadczenia. Zrób wszystko, aby właśnie tak patrzeć na każdą przeszkodę i problem. Jeśli je pokonasz, będziesz wiedziała, jak radzić sobie z nimi w przyszłości. Jeśli nie – będziesz wiedzieć, czego unikać.

Myśl 7: wolę działanie od rozmów

Oczywiście, że nad każdym działaniem trzeba się zastanowić i dobrze jest omówić je ze swoimi współpracownikami czy zespołem. Jednakże prawdziwie przedsiębiorcza osoba wie, że same rozmowy do niczego nie prowadzą, a najważniejsze jest działanie. Nie warto tracić czasu na dyskusje, które do niczego nie prowadzą. Nie warto dawać obietnic, których nie spełnisz. Nie warto planować, jeśli nie wprowadzasz planu w życie. Liczy się działanie i efekty tego działania. Ostatecznie, żadna firma nie osiągnęła sukcesu tylko dzięki pustym słowom.

Myśl 8: najpierw Klient, potem Ja

Jednym z powodów, dla których część małych firm upada, jest ich złe podejście do klienta. Zdarza się niestety, że traktują go one jak zło konieczne, maszynę, z której jedynie ciągnie się pieniądze. Nie jest to sposób myślenia o kliencie, który cechuje osoby przedsiębiorcze.
Jako właścicielka firmy, osoba odpowiedzialna za to, co sprzedajesz, powinnaś myśleć o tym, czego oczekuje od Ciebie klient. To ważniejsze niż to, co podoba się Tobie. Jeśli sprzedajesz torebki, nie lubisz czerwieni i dlatego “wycinasz” modele w tym kolorze ze swojej oferty – tracisz wiele potencjalnych klientek.
Dlatego też pamiętaj – Twoja firma istnieje dzięki osobom, które od Ciebie kupują. To od ich zadowolenia zależy przyszłość Twojego biznesu. Wyjdź im naprzeciw, daj im to, czego szukają. Nie unikaj konstruktywnej krytyki i zawsze bądź tam, gdzie Klienci Cię potrzebują.

Myśl 9: wiem, co robię

Nie można zapominać, że osoba prawdziwie przedsiębiorcza jest pewna siebie i ufa swoim decyzjom. Co więcej, ma swoje wizje, plany, swoje unikalne pomysły. Wierzy w ich powodzenie i to, że warto walczyć o ich realizację.
Przedsiębiorca to osoba, która pewnie stąpa po ziemi i nie pozwala, by zachwiały nią wątpliwości dotyczące tego, co robi. Tylko poprzez pewność siebie można działać skutecznie. Wahanie nie sprzyja efektywnemu podejmowaniu decyzji i nie pomaga w osiągnięciu sukcesu.

Myśl 10: upadłam, więc wstanę

Tak, jak nie należy pozwolić, by ogarnęły Cię wątpliwości, tak, jak nie należy dać się strachowi, tak samo nie można zniechęcać się porażkami. Często będzie się zdarzać, że coś nie wychodzi, nie udaje się, nie daje oczekiwanych rezultatów. To nie sygnał, aby się poddać, ale aby brnąć dalej do przodu. Prowadzenie firmy to nie spacer w parku, lecz raczej wędrówka przez dżunglę. Jedyne, co przychodzi łatwo, to potknięcie się o wystający konar. Najważniejsze to spoglądać na porażki jak na lekcje, za każdym razem się podnosić i zawsze posuwać się naprzód.

Myśl 11: lubię maratony

Osoba przedsiębiorcza to osoba wytrwała. Nie myl tego z tym, że nie należy się poddawać. Wyobraź sobie, że prowadzenie firmy to maraton, a nie sprint. Wysiłek rozłożony jest na bardzo długim dystansie. To nie tak, że po otwarciu firmy pracujesz krótko i intensywnie, meta już za rogiem, a po jej osiągnięciu możesz się zrelaksować.
Prowadzenie firmy to wysiłek na lata i musisz być na to gotowa. Oczekuj, że będziesz zmęczona i za każdym razem witaj to zmęczenie z dumą. Przecież tyle dzisiaj zrobiłaś, tyle osiągnęłaś, tyle się nauczyłaś. Wytrwałość jest ważna. Między innymi to od niej zależy, czy Twoja firma będzie istnieć za pięć, dziesięć, piętnaście lat.

Czy zatem myślisz jak przedsiębiorca? Ile z wymienionych w tym artykule myśli przemknęło Ci przez głowę choćby raz? Im bardziej naturalne jest myśleć dla Ciebie w ten sposób, tym bardziej prawdopodobne jest, że osiągniesz sukces. Zmień swoje nastawienie już dziś – wszystko od niego zależy!

Informacja o autorze:
Agnieszka Kasperek jest częścią zespołu Odeela. Oprogramowanie online Odeela wspomaga całościowe zarządzanie małą i średnią firmą – od obszarów sprzedaży i marketingu, po finanse i logistykę. Odeela dostarcza przedsiębiorcom nie tylko użyteczne oprogramowanie, ale i przydatną do prowadzenia firmy wiedzę.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close