happy

Czy praca daje szcz臋艣cie?

dr Ewa Jarczewska-Gerc, Uniwersytet SWPS

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Wydawa膰 si臋 mo偶e, 偶e czynnikiem buduj膮cym szcz臋艣cie zawodowe s膮 zarobki. Czy tak jest naprawd臋?聽Od czego zale偶y nasze zadowolenie z pracy? – pyta聽dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS.

Wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e najwa偶niejszym czynnikiem buduj膮cym nasze szcz臋艣cie zawodowe s膮 zarobki. W rzeczywisto艣ci cho膰 wynagrodzenie jest wa偶ne, to okazuje si臋, 偶e nie jest kluczowe przy wyborze miejsca zatrudnienia. Od czego w takim razie zale偶y nasze zadowolenie z pracy? – t艂umaczy dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog motywacji i emocji z Uniwersytetu SWPS.

Wysoko艣膰 pensji znalaz艂a si臋 dopiero na pi膮tym miejscu powod贸w, dla kt贸rych mened偶erowie i specjali艣ci staraj膮 si臋 o zatrudnienie – wykaza艂y wyniki 6. edycji badania 鈥濶ajbardziej po偶膮dani pracodawcy w opinii specjalist贸w i mened偶er贸w鈥 przeprowadzonego przez Antal. Wy偶sz膮 liczb臋 wskaza艅 ni偶 poziom wynagrodzenia mia艂y m.in. wielko艣膰 i presti偶 firmy, styl zarz膮dzania i kultura organizacyjna, a tak偶e innowacyjno艣膰 i stabilno艣膰 zatrudnienia.

Relacje i kultura w organizacji

Coraz wi臋cej firm zdaje sobie spraw臋, 偶e poziom satysfakcji z wykonywanej pracy wp艂ywa na wydajno艣膰 pracownik贸w. Im s膮 szcz臋艣liwsi, tym bardziej efektywni w realizacji zada艅. Dlatego korporacje skupiaj膮 si臋 na budowaniu pozytywnej atmosfery i tworzeniu dobrych relacji. Z badania 鈥濶ajbardziej po偶膮dani pracodawcy w opinii specjalist贸w i mened偶er贸w鈥 wynika, 偶e klimat panuj膮cy w firmie, styl zarz膮dzania, a tak偶e kultura organizacyjna maj膮 znaczenie zar贸wno dla os贸b stawiaj膮cych pierwsze kroki w na rynku pracy, jak i do艣wiadczonych mened偶er贸w. Poza relacjami istotna jest r贸wnie偶 marka. Najbardziej po偶膮dani pracodawcy to firmy, kt贸re wieloletnie do艣wiadczenie i tradycje 艂膮cz膮 z innowacyjnymi rozwi膮zaniami. Takie przedsi臋biorstwa inwestuj膮 w komunikacj臋 wewn臋trzn膮 oraz system zarz膮dzania. Dzi臋ki temu, zapewniaj膮 pracownikom sta艂y rozw贸j, szkolenia, wysok膮 kultur臋 i przyjazne 艣rodowisko zawodowe.

Lubi膰 to, co si臋 robi

Ponad kwestiami zwi膮zanymi z firm膮 鈥 jej wizerunkiem, kultur膮, innowacyjno艣ci膮 czy stabilno艣ci膮, wa偶n膮 rol臋 w budowaniu satysfakcji z pracy pe艂ni jej tre艣膰, czyli to co robimy. Nawet je艣li jeste艣my zatrudnieni w ciesz膮cej si臋 doskona艂ym wizerunkiem, nowoczesnej korporacji, ale wykonujemy czynno艣ci, kt贸re nie sprawiaj膮 nam przyjemno艣ci, to przestajemy by膰 zmotywowani. W贸wczas komfortowa atmosfera, dobry kontakt z zespo艂em, wysokie zarobki, pakiet benefit贸w, dogodna lokalizacja czy nowoczesne biuro przestaj膮 by膰 istotne. Ka偶dy dzie艅 staje si臋 m臋cz膮cy i odbiera energi臋. Dzieje si臋 tak ze wzgl臋du na zadania, kt贸re nas nie interesuj膮, s膮 dla nas 偶mudne i pozbawione sensu. Zatem mimo, 偶e inne czynniki pr贸buj膮 nam zrekompensowa膰 ma艂o interesuj膮c膮 tre艣膰 pracy, to nie potrafimy si臋 tym cieszy膰. Czasem wydaje nam si臋, 偶e nadmiar trudnych obowi膮zk贸w demotywuje nas i unieszcz臋艣liwia – faktycznie tak bywa. Ale cz臋sto dzieje si臋 odwrotnie, gdy mamy niewiele do zrobienia, a dodatkowo czynno艣ci s膮 drobne i nieciekawe to odraczamy ich wykonanie. Przez to zalegamy w wieloma zadaniami, a nasza efektywno艣膰 spada. Czy to oznacza, 偶e je艣li nu偶y nas praca, kt贸r膮 wykonujemy powinni艣my od razu szuka膰 innego zatrudnienia? Niekoniecznie. Istniej膮 tak偶e mo偶liwo艣ci w obr臋bie obecnego pracodawcy. Nie zawsze zreszt膮 chodzi o awans 鈥 mo偶na zmieni膰 stanowisko, aby m贸c wypr贸bowa膰 inne zadania na tym samym szczeblu zatrudnienia, ale w innym dziale. Takie dzia艂anie mo偶na okre艣li膰 psychologiczn膮 zasad膮 p艂odozmianu. S膮 osoby, kt贸re latami wykonuj膮 te same obowi膮zki i wci膮偶 s膮 relatywnie szcz臋艣liwe. Jednak wi臋kszo艣膰 z nas po jakim艣 czasie zaczyna do艣wiadcza膰 zm臋czenia, w贸wczas warto pomy艣le膰 o prze艂amaniu rutyny. Wymaga to jednak wyj艣cia poza stref臋 komfortu 鈥 ujawnienie si臋 przed szefem mo偶e wi膮za膰 si臋 z pewnymi l臋kami. Mimo wszystko pokonanie swoich obaw i podj臋cie pr贸by zmiany mo偶e si臋 op艂aci膰, gdy偶 zapobiega wypaleniu zawodowemu, z kt贸rym radzenie sobie jest trudniejsze.

Innym wa偶nym czynnikiem pobudzaj膮cym nasz膮 motywacj臋 wewn臋trzn膮, a wi臋c takim, kt贸ry pozytywnie wp艂ywa na satysfakcj臋 z pracy jest identyfikacja z warto艣ciami firmy. Je偶eli misja przedsi臋biorstwa realizuje nasze 偶yciowe postawy lub idee, w贸wczas jeste艣my zmotywowani do tego, aby pracowa膰 nawet je艣li nie mamy najwy偶szego uposa偶enia czy reprezentacyjnej siedziby firmy. Efekt ten dzia艂a niestety tak偶e w drug膮 stron臋 – je艣li nasza praca zak艂ada konieczno艣膰 podj臋cia dzia艂ania sprzecznego z naszymi zasadami czy normami, w贸wczas nawet wysokie zarobki nie dadz膮 nam satysfakcji. Poza tym, bardzo szybko do艣wiadczymy wypalenia bie偶膮cych zasob贸w i kontynuacja pracy b臋dzie dla nas obci膮偶aj膮ca.

Nie bez znaczenia dla zadowolenia z pracy pozostaj膮 tak偶e relacje w zespole. Rzecz jasna im milsza atmosfera, tym bardziej ma si臋 ochot臋 przyj艣膰 do biura. Jednak bliskie relacje w pracy maj膮 tak偶e wady. Dotyczy to w szczeg贸lno艣ci sytuacji podleg艂o艣ci s艂u偶bowej. Kiedy kontakt z naszym podw艂adnym jest zbyt bliski, to trudniejsze staje si臋 delegowanie na niego zada艅 – pojawiaj膮 si臋 opory w stawianiu i egzekwowaniu wytycznych wzgl臋dem jego pracy. W konsekwencji mo偶e doj艣膰 do znacznego pogorszenia relacji, bowiem w kt贸rym艣 momencie nasza frustracja wzro艣nie i mo偶emy wybuchn膮膰 w najmniej spodziewanym momencie. Zatem dbajmy o 偶yczliwe relacje zachowuj膮c zdrowy dystans.

Szcz臋艣cie zawodowe uzale偶nione jest od r贸偶nych czynnik贸w. To, co istotne z punktu widzenia osi膮gania dobrostanu to rola w艂asnej aktywno艣ci 鈥 dzia艂a艅, kt贸re ka偶dego dnia podejmujemy, aby by膰 zadowolonymi. To aktywne podej艣cie zwane pozytywn膮 priorytetyzacj膮. Polega ona na w艂膮czaniu w swoje codzienne obowi膮zki dzia艂a艅, kt贸re daj膮 nam rado艣膰. Mog膮 to by膰 drobnostki, takie wypicie dobrej kawy, czy zjedzenie ciasta. Mo偶e to by膰 poczucie wdzi臋czno艣ci wobec kogo艣, kto nam pom贸g艂 lub okazanie 偶yczliwo艣ci obcej osobie. Kluczem wydaje si臋 tu uzyskanie poczucia kontroli nad swoim 偶yciem i tym, czego do艣wiadczamy. Czy mo偶na by膰 szcz臋艣liwym w pracy? Tak, jednak jak wszystko co dobre, tak偶e i to wymaga od nas wysi艂ku i wytrwa艂o艣ci.

dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog, ekspert kierunku zarz膮dzanie i przyw贸dztwo, Uniwersytet SWPS

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close