Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Czy produkty Fair Trade są fair?

Czy produkty Fair Trade są fair?

Idea sprawiedliwego handlu ma chronić pracownika, pracodawcę i konsumenta. Czy tak się dzieje? Sprawdzała Katarzyna Gradek.

Wartość sprzedaży produktów Fair Trade wynosi każdego roku kilka miliardów euro, z czego ponad 80 mln trafia do producentów w formie dodatkowej premii. W trakcie codziennych zakupów mało kto zastanawia się nad tym skąd pochodzi preferowana herbata, niezbędne przyprawy czy ulubiona kawa. Niewielu z nas myśli, kto i w jakich warunkach wyprodukował bawełnę, orzechy, kakao oraz jaką sumę pieniędzy otrzymał za swoją pracę. Tymczasem przeciętny pracownik plantacji w Etiopii za zbiór 1 kg kawy otrzymuje niespełna 25 centów, podczas gdy w modnej europejskiej kawiarni, z tego samego kilograma, można zaparzyć 80 filiżanek kawy za kwotę około 200 euro. Innym przykładem może być, niewyobrażalnie niskie dla Europejczyka, wynagrodzenie za 10-12 godzinne zbieranie herbaty w Kenii. Pracownicy plantacji otrzymują tam niespełna 5 szylingów kenijskich za kilogram liści herbaty, co w przeliczeniu na złotówki wynosi 17 groszy. Wybrzeże Kości Słoniowej słynie natomiast z 40% światowego udziału w produkcji kakao, ale na plantacjach w dużej mierze pracują kilkuletnie dzieci, z których wiele nigdy nie jadło czekolady.

Co to jest Fair Trade?

Według definicji światowej koalicji Fairtrade Labelling Organizations International, zajmującej się koordynacją, systematyzacją i lobbingiem na rzecz sprawiedliwego handlu Fair Trade to „partnerstwo handlowe oparte na dialogu, przejrzystości i szacunku, które dąży do (…) równości w handlu międzynarodowym”. Innymi słowy Fair Trade to godne warunki pracy, ochrona praw pracowników (w tym ograniczenie nielegalnej pracy dzieci), a przede wszystkim, oferowanie uczciwej ceny za produkty wytwarzane w ubogich krajach Globalnego Południa. Fair Trade to również edukacja i kampanie społeczne mające na celu wzrost świadomości konsumentów. Partnerstwo handlowe promowane przez ponad 300 organizacji Fair Trade w 70 krajach na świecie to współpraca pomiędzy producentami, importerami, sklepami, organizacjami oraz konsumentami. Fair Trade, czyli Sprawiedliwy Handel, ma na celu maksymalne skrócenie tego dystansu do trwałej kooperacji producentów i konsumentów, a dzięki temu wyeliminowania ubóstwa na świecie.

Produkty z certyfikatem

W celu stworzenia usystematyzowanych standardów FLOI stworzyła niezależny system certyfikacji i oznaczania produktów pochodzących ze Sprawiedliwego Handlu. Jest to Fairtrade Certification, dzięki któremu konsumenci mogą mieć gwarancję, że produkty z logo FT zostały wyprodukowane zgodnie z ideą Sprawiedliwego Handlu. Niestety do Polski dociera niewiele takich produktów. Działająca w Polsce Koalicja Sprawiedliwego Handlu przyznaje, że „ sytuacja w naszym kraju jest specyficzna, ponieważ działania zmierzające do promocji ruchu Sprawiedliwego Handlu są rozproszone i realizowane przez wiele małych, lokalnych stowarzyszeń i innych podmiotów non-profit”. Produkty FT można u nas znaleźć przede wszystkim w sklepach internetowych, ale również w sieciach handlowych Piotr i Paweł, Kuchnie Świata, Tesco, Marks & Spencer, Alma.

Wątpliwości wokół Fair Trade

Jak szereg zagadnień, również Fair Trade wzbudza kontrowersje. Według wielu, zwłaszcza brytyjskich ekonomistów, organizacje FT są mało skuteczne, a znaczna część pieniędzy marnowana na zbędną biurokrację – produkty FT są droższe od innych o około 15%, z czego tylko kilka procent trafia do farmerów i producentów. Ponadto, na spełnienie wymogów potrzebnych do uzyskania certyfikatu Fair Trade stać jedynie duże przedsiębiorstwa i to głównie te z bogatszych krajów Globalnego Południa, np. z Kostaryki. Oznacza to tym samym, ograniczenie podaży np. w Etiopii, a nawet przymus wejścia na drogę przestępczą.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close