kobieta korzystająca ze smartfona

Czy reklama w social media się opłaca? Facebook, LinkedIn oraz Instagram pod lupą!

Natalia Szczucka

 

Czy reklamy są wszędzie? Załóżmy, że codziennie do pracy, szkoły czy też na uczelnię dojeżdżasz autobusem. Reklama wita cię już od momentu oczekiwania na środek komunikacji miejskiej, wisząc dumnie na przystanku jako plakat za szybą. Wsiadasz do środka i co widzisz? Tuż pod sufitem lub na niewielkich ekranach w przedniej części? Reklamy wyświetlane naprzemiennie. Pan kierowca słuchając radia nieustannie zmienia stacje, bo piosenki przerywane są blokami reklamowymi. Jadąc przez centrum miasta, twój wzrok napotyka billboardy wszelkiej maści zachęcające przechodniów. Z nudów wyciągasz telefon, logujesz się na swój ulubiony portal społecznościowy, a tam czekają na ciebie reklamy dobrane na podstawie tego, co ostatnio wpisywałeś w wyszukiwarce. Wniosek jest jeden, reklamy są wszechobecne. 

Za wszystko odpowiadają algorytmy

Największą z korzyści w stosowaniu reklamy w mediach społecznościowych jest tzw. targetowanie, czyli określanie grupy docelowej. W ten sposób łatwiej jest spersonalizować reklamę pod konkretną grupę wiekową czy też osoby przebywające w danym miejscu. Dzięki dogłębnej analizie użytkownika możemy określić jego płeć, wiek, lokalizację, zainteresowania, poglądy oraz sytuację materialną. Możliwe jest również śledzenie jego ruchu na danej stronie. Dzięki temu jesteśmy w stanie spersonalizować reklamę tak, by jak najskuteczniej przyciągnęła uwagę użytkownika. Kolejnym aspektem, w którym algorytm odgrywa znaczącą rolę, są polubienia. Im więcej osób zareaguje na post sponsorowany, tym więcej osób go zobaczy. Algorytm zanotuje, że współczynnik klikalności (CTR) tej treści jest wysoki i uzna ją za wartą dalszego promowania i cieszącą się zainteresowaniem.

Facebook ma potencjał 

Jest to najpopularniejszy serwis społecznościowy, z którego korzysta aż 16 milionów Polaków. Według danych ze Statisty, globalnie w 2019 roku Facebook miał 1,62 miliarda użytkowników. Portal ten posiada najprecyzyjniejszy algorytm, który z łatwością dobiera reklamy pod konkretne osoby. Niweluje to ryzyko, że płatna reklama trafi do niezainteresowanych lub przypadkowych użytkowników. Przeprowadza się na niej zarówno długoterminowe, jak i nawet jednodniowe akcje promocyjne. Zadeklarowana kwota, jaką jesteśmy w stanie wydać powoduje, że algorytm wyszukuje i dociera do odpowiedniej liczby osób przez określony czas. Każda z nich może opublikować post sponsorowany. Wystarczy, że będzie chętna, by poszerzać swoją wiedzę na ten temat. Ogromna ilość możliwości może niejednemu chętnemu przysporzyć mętliku w głowie. W pierwszej kolejności należy zapoznać się z facebookowym managerem reklam, a następnie zdefiniować swoje cele sprzedażowe i reklamowe. Od tego będzie zależała wielkość grupy docelowej i jej położenie geograficzne. Manager przeprowadzi Cię przez kolejne kroki. W razie potrzeby, na rynku istnieje wiele firm, które oferują pomoc w tworzeniu kampanii reklamowej.

LinkedIn rośnie w siłę 

Jest to platforma zrzeszająca ludzi o charakterze biznesowym, zarówno dla dużych firm, jak i pojedynczych osób. Można powiedzieć, że to taka internetowa baza CV. Łatwo tam wyszukać potencjalnych partnerów do współpracy oraz nawiązać kontakt z ciekawymi ludźmi. Na chwilę obecną LinkedIn ma w ofercie trzy rodzaje reklam. Na pierwszy rzut idą reklamy tekstowe. Są one wyświetlane na wąskim pasku po prawej stronie i mają ograniczoną wielkość. Kolejnym przykładem są treści sponsorowane, które wyglądają jak post na tablicy i wyświetlają się podczas jej przeglądania. Ostatnią możliwością są reklamy w wiadomościach, czyli wysyłanie prywatnych, spersonalizowanych wiadomości tekstowych do wybranych użytkowników. Po zaakceptowaniu zaproszenia, wraz z wiadomością wyświetli się banner promocyjny. Jest to często najskuteczniejsza metoda. Współczynnik otwarć wynosi 49,3%, a współczynnik klikalności 29,7%.

Instagram kopalnią bez dna 

Chyba każdemu, kto posiada konto w tym serwisie, zdarzyło się „skrolować” bez końca. Instagram jest tak ułożony, by użytkownik nie zauważał upływającego czasu. Między zdjęciami przeplatają się reklamy, wyświetlane również w formie zdjęć. Często są kolorowe, krzykliwe i mocno przyciągające uwagę. Jest to idealne miejsce do promowania m.in. branży odzieżowej oraz kosmetycznej. Znajdzie się też miejsce dla fanów motoryzacji, wakacyjnego spotu i restauracji z dobrze wyglądającym jedzeniem. Statystyki pokazują, że portal notuje największe zaangażowanie swoich użytkowników. Wskaźnik zaangażowania liczy się, dodając liczbę polubień i komentarzy, a następnie dzieląc ją przez liczbę wszystkich obserwatorów. Na Instagramie wynosi on średnio 6%.

Czy reklama w Social Media się opłaca? 

Wydatki w tej branży osiągają rocznie aż 84 miliardy dolarów. Co za tym idzie, stanowią 13% kwoty wydawanej na reklamę na całym świecie. Należy pamiętać, że bezkonkurencyjnym liderem na rynku są Stany Zjednoczone. Promocja w mediach społecznościowych coraz szybciej goni tą w telewizji czy prasie. Statystyki pokazują, że większość użytkowników posiada aktywne konto przynajmniej w jednym serwisie społecznościowym i spędza tam niejednokrotnie więcej niż 2 godziny dziennie. Te same osoby często decydują się na rezygnację z telewizji satelitarnej czy czytania codziennych gazet. Powoduje to, że często internet to jedyny sposób, by do nich dotrzeć. Między innymi to skłoniło portale społecznościowe do rozbudowania swojej oferty reklamowej, a firmy do promowania swoich produktów i usług w ten właśnie sposób.

***

Autorem tekstu jest Natalia Szczucka z ConQuest Consulting.