ile wytrzymasz bez swojego telefonu

Czy reklama w social media si臋 op艂aca? Facebook, LinkedIn oraz Instagram pod lup膮!

Natalia Szczucka

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Czy reklamy s膮 wsz臋dzie? Za艂贸偶my, 偶e codziennie do pracy, szko艂y czy te偶 na uczelni臋 doje偶d偶asz autobusem. Reklama wita ci臋 ju偶 od momentu oczekiwania na 艣rodek komunikacji miejskiej, wisz膮c dumnie na przystanku jako plakat za szyb膮. Wsiadasz do 艣rodka i co widzisz? Tu偶 pod sufitem lub na niewielkich ekranach w przedniej cz臋艣ci? Reklamy wy艣wietlane naprzemiennie. Pan kierowca s艂uchaj膮c radia nieustannie zmienia stacje, bo piosenki przerywane s膮 blokami reklamowymi. Jad膮c przez centrum miasta, tw贸j wzrok napotyka billboardy wszelkiej ma艣ci zach臋caj膮ce przechodni贸w. Z nud贸w wyci膮gasz telefon, logujesz si臋 na sw贸j ulubiony portal spo艂eczno艣ciowy, a tam czekaj膮 na ciebie reklamy dobrane na podstawie tego, co ostatnio wpisywa艂e艣 w wyszukiwarce. Wniosek jest jeden, reklamy s膮 wszechobecne.聽

Za wszystko聽odpowiadaj膮 algorytmy

Najwi臋ksz膮 z korzy艣ci w stosowaniu reklamy w mediach spo艂eczno艣ciowych jest tzw.聽targetowanie, czyli okre艣lanie grupy docelowej. W ten spos贸b 艂atwiej jest spersonalizowa膰 reklam臋 pod konkretn膮 grup臋 wiekow膮 czy te偶 osoby przebywaj膮ce w danym miejscu. Dzi臋ki dog艂臋bnej analizie u偶ytkownika mo偶emy okre艣li膰 jego p艂e膰, wiek, lokalizacj臋, zainteresowania, pogl膮dy oraz sytuacj臋 materialn膮. Mo偶liwe jest r贸wnie偶 艣ledzenie jego ruchu na danej stronie. Dzi臋ki temu聽jeste艣my w stanie spersonalizowa膰 reklam臋 tak, by jak najskuteczniej przyci膮gn臋艂a uwag臋 u偶ytkownika. Kolejnym aspektem, w kt贸rym algorytm odgrywa znacz膮c膮 rol臋, s膮 polubienia. Im wi臋cej os贸b zareaguje na post sponsorowany, tym wi臋cej os贸b go zobaczy. Algorytm zanotuje, 偶e wsp贸艂czynnik klikalno艣ci (CTR) tej tre艣ci jest wysoki i uzna j膮 za wart膮 dalszego promowania i ciesz膮c膮 si臋 zainteresowaniem.

Facebook ma potencja艂聽

Jest to najpopularniejszy serwis spo艂eczno艣ciowy, z kt贸rego korzysta a偶 16 milion贸w Polak贸w. Wed艂ug danych ze Statisty, globalnie w 2019 roku Facebook mia艂 1,62 miliarda u偶ytkownik贸w. Portal ten posiada najprecyzyjniejszy algorytm, kt贸ry z 艂atwo艣ci膮 dobiera reklamy pod konkretne osoby. Niweluje to ryzyko, 偶e p艂atna reklama trafi do niezainteresowanych lub przypadkowych u偶ytkownik贸w. Przeprowadza si臋 na niej zar贸wno聽d艂ugoterminowe, jak i聽nawet jednodniowe akcje promocyjne. Zadeklarowana聽kwota, jak膮聽jeste艣my w stanie wyda膰 powoduje,聽偶e algorytm wyszukuje i聽dociera do odpowiedniej liczby os贸b przez okre艣lony czas.聽Ka偶da z nich mo偶e opublikowa膰 post sponsorowany. Wystarczy, 偶e b臋dzie ch臋tna, by poszerza膰 swoj膮 wiedz臋 na ten temat. Ogromna ilo艣膰 mo偶liwo艣ci mo偶e niejednemu ch臋tnemu przysporzy膰 m臋tliku w g艂owie. W pierwszej kolejno艣ci nale偶y zapozna膰 si臋 z聽facebookowym managerem reklam, a nast臋pnie zdefiniowa膰 swoje cele sprzeda偶owe i聽reklamowe. Od tego b臋dzie zale偶a艂a wielko艣膰 grupy docelowej i jej po艂o偶enie geograficzne. Manager przeprowadzi Ci臋 przez kolejne kroki. W razie potrzeby, na rynku istnieje wiele firm, kt贸re oferuj膮 pomoc w tworzeniu kampanii reklamowej.

LinkedIn聽ro艣nie w si艂臋聽

Jest to platforma zrzeszaj膮ca ludzi o charakterze biznesowym, zar贸wno dla du偶ych聽firm, jak i聽pojedynczych os贸b. Mo偶na powiedzie膰, 偶e to taka internetowa baza CV. 艁atwo tam wyszuka膰 potencjalnych partner贸w do wsp贸艂pracy oraz nawi膮za膰 kontakt z ciekawymi lud藕mi. Na chwil臋 obecn膮聽LinkedIn聽ma w ofercie trzy rodzaje reklam. Na pierwszy rzut id膮 reklamy tekstowe. S膮 one wy艣wietlane na w膮skim pasku po prawej stronie i maj膮 ograniczon膮 wielko艣膰. Kolejnym przyk艂adem s膮 tre艣ci sponsorowane, kt贸re wygl膮daj膮 jak post na tablicy i wy艣wietlaj膮 si臋 podczas jej przegl膮dania. Ostatni膮 mo偶liwo艣ci膮 s膮 reklamy w wiadomo艣ciach, czyli wysy艂anie prywatnych, spersonalizowanych wiadomo艣ci tekstowych do wybranych u偶ytkownik贸w. Po zaakceptowaniu zaproszenia, wraz z聽wiadomo艣ci膮 wy艣wietli si臋 banner promocyjny. Jest to cz臋sto najskuteczniejsza metoda. Wsp贸艂czynnik otwar膰 wynosi 49,3%, a wsp贸艂czynnik聽klikalno艣ci聽29,7%.

Instagram kopalni膮 bez dna聽

Chyba聽ka偶demu, kto聽posiada konto w tym serwisie, zdarzy艂o si臋 鈥瀞krolowa膰鈥 bez ko艅ca. Instagram聽jest tak u艂o偶ony, by u偶ytkownik nie zauwa偶a艂 up艂ywaj膮cego czasu.聽Mi臋dzy zdj臋ciami przeplataj膮 si臋 reklamy, wy艣wietlane r贸wnie偶 w formie zdj臋膰. Cz臋sto s膮 kolorowe, krzykliwe i mocno przyci膮gaj膮ce uwag臋. Jest to idealne miejsce do promowania m.in. bran偶y聽odzie偶owej聽oraz kosmetycznej. Znajdzie si臋 te偶 miejsce dla fan贸w motoryzacji, wakacyjnego spotu i restauracji z dobrze wygl膮daj膮cym jedzeniem. Statystyki pokazuj膮, 偶e portal notuje najwi臋ksze zaanga偶owanie swoich u偶ytkownik贸w. Wska藕nik zaanga偶owania liczy si臋, dodaj膮c liczb臋 polubie艅 i komentarzy, a nast臋pnie dziel膮c j膮 przez liczb臋 wszystkich obserwator贸w. Na Instagramie wynosi on 艣rednio 6%.

Czy reklama w Social Media si臋 op艂aca?聽

Wydatki w tej bran偶y osi膮gaj膮 rocznie a偶 84 miliardy dolar贸w. Co za tym idzie, stanowi膮 13% kwoty wydawanej na reklam臋 na ca艂ym 艣wiecie. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e bezkonkurencyjnym liderem na rynku s膮 Stany Zjednoczone. Promocja w mediach spo艂eczno艣ciowych coraz szybciej goni t膮 w telewizji czy prasie. Statystyki pokazuj膮, 偶e wi臋kszo艣膰 u偶ytkownik贸w posiada aktywne konto przynajmniej w jednym serwisie spo艂eczno艣ciowym i sp臋dza tam niejednokrotnie wi臋cej ni偶 2 godziny dziennie. Te same osoby cz臋sto decyduj膮 si臋 na rezygnacj臋 z聽telewizji satelitarnej czy czytania codziennych gazet. Powoduje to, 偶e cz臋sto internet to jedyny聽spos贸b, by聽do nich dotrze膰. Mi臋dzy innymi to sk艂oni艂o portale spo艂eczno艣ciowe do rozbudowania swojej oferty reklamowej, a firmy do promowania swoich produkt贸w i us艂ug w ten w艂a艣nie spos贸b.

***

Autorem tekstu jest Natalia Szczucka z ConQuest Consulting.

 

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close