restauracje powr贸c膮 do normalnego funkcjonowania

Czy restauracje powr贸c膮 do normalnego funkcjonowania?

Dominika Jajszczak

鈥濿szystkie og贸lno艣wiatowe trendy pokazuj膮, 偶e restauracje, kt贸re b臋d膮 si臋 otwiera膰 w tzw. po pandemicznym czasie powinny by膰 ukierunkowane na wi臋ksze zaplecze - wi臋ksze kuchnie, a mniejsze przestrzenie do przyjmowanie Go艣ci, o czym艣 to 艣wiadczy, prawda? Miejmy nadziej臋, 偶e restauratorzy wraz z otwarciem drzwi do swoich lokali nie zrezygnuj膮 z rozwoju dowoz贸w i wynos贸w, bo to by by艂 dla nich... w dalszej perspektywie strza艂 w kolano.鈥 鈥 opowiadaj膮 Agnieszka Borek i Marta Panfil, tw贸rczynie "fika dla gastronomii".
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Dominika Jajszczak (DJ): Zosta艂y艣cie wsp贸lniczkami dwa tygodnie po tym, jak si臋 pozna艂y艣cie. Zrz膮dzenie losu? Jak to si臋 sta艂o, 偶e Wasze drogi si臋 po艂膮czy艂y?

Agnieszka Borek (AB): Nie, nie wierzymy w ”przypadki” czy zrz膮dzenie losu, mia艂y艣my si臋 spotka膰 i zosta膰 wsp贸lniczkami po prostu. Fakt, 偶e sta艂o si臋 to w niecodziennych okoliczno艣ciach, poniewa偶 ja by艂am w pi膮tym miesi膮cu ci膮偶y i (aby nie opowiada膰 tu epopei) zosta艂am biznesowo na lodzie, odeszli ode mnie wszyscy moi 贸wcze艣ni pracownicy (wtedy my艣la艂am, 偶e przyjaciele), a pojawi艂a si臋 Marta, kt贸ra by艂a zupe艂nie mi obca. Sytuacja to wymusi艂a, to nie by艂a od razu przyja藕艅, a czysta kalkulacja biznesowa – Ja w ci膮偶y mam prowadzi膰 sama firm臋? No raczej to si臋 nie uda, wi臋c nie owijaj膮c w bawe艂n臋 zaproponowa艂am Marcie sp贸艂k臋 i potem ju偶 posz艂o鈥 Jeste艣my ze sob膮 w tym roku 5 lat.

Marta Panfil (MP): Wcze艣niej mieszka艂am kilka lat w Londynie i od d艂u偶szego czasu zajmowa艂am si臋 tam marketingiem restauracji. Kiedy przeprowadzi艂am si臋 do Warszawy, nadal chcia艂am pracowa膰 dla bran偶y gastronomicznej. Za艂o偶y艂am w艂asn膮 dzia艂alno艣膰, a znajomi podpowiedzieli, 偶e jak marketing restauracji w Warszawie to koniecznie musz臋 zobaczy膰 co robi Aioli. Tak trafi艂am na Agnieszk臋, kt贸ra mia艂a by膰 moj膮 szefow膮, a po dw贸ch tygodniach … turbulencji, sta艂y艣my si臋 wsp贸lniczkami na r贸wnych zasadach. Zacz臋艂o si臋 od pracy, potem sta艂y艣my si臋 przyjaci贸艂kami鈥 odwrotnie ni偶 wi臋kszo艣膰 partnerstw biznesowych.

DJ: Zaczyna艂y艣cie wsp贸艂prac臋 jako agencja social media teraz skupiacie si臋 przede wszystkim na bran偶y gastronomicznej. Czy pandemia Was do tego sk艂oni艂a?

AB: My od pocz膮tku dzia艂amy w bran偶y gastronomicznej. Ka偶da z nas od 10 lat ma bardzo w膮sk膮 specjalizacj臋, w艂a艣nie bran偶臋 HoReca, dzi艣 z portfolio pewnie ponad 100 restauracji w Polsce i Londynie. Nie dzia艂amy w innych bran偶ach, czasem co艣 sporadycznie tylko konsultujemy, to wszystko. Znane jeste艣my z social media w bran偶y to prawda, ale robi艂y艣my i robimy szereg innych rzeczy od strategii komunikacji, po tworzenie miejsc, przez prowadzenie social medi贸w, robienie szkole艅, konsultacje czy edukowanie ludzi. Pandemia na nas na pewno wymusi艂a ”przeniesienie” biznesu niemal偶e ca艂kowicie do Internetu.

MP: Pierwsza fala pandemii i zamkni臋cie restauracji by艂a dla wszystkich (wi臋kszym lub mniejszym) ale szokiem. Ci臋偶ko by艂o przewidzie膰, ile to potrwa, jak b臋dzie wygl膮da艂o prowadzenie biznesu gastronomicznego, a co za tym idzie, jak b臋dzie wygl膮da艂a praca fiki. Marketing jest zazwyczaj jednym z pierwszych miejsc, w kt贸rych firmy szukaj膮 oszcz臋dno艣ci, wi臋c w momencie na艂o偶enia na gastronomi臋 drastycznych obostrze艅, by艂o dla nas oczywiste, 偶e musimy wymy艣li膰 na siebie inn膮 formu艂臋. W kwietniu opublikowa艂y艣my pierwszego ebooka 鈥Komunikacja Restauracji w czasie pandemii鈥, kt贸rego pobrano ponad 100 razy w pierwszych kilku dniach – to by艂 dla nas jasny sygna艂, 偶e wci膮偶 jest zapotrzebowanie na nasz膮 wiedz臋, ale w innym formacie. Z agencji social media z czasem przekszta艂ci艂y艣my si臋 w firm臋 doradcz膮, konsultingow膮 i szkoleniow膮 dla gastronomii. Od sierpnia 2020 dzia艂a nasz sklep z ebookami, kursami online i wsp贸艂pracujemy z kilkunastoma restauracjami na zasadzie indywidualnego konsultingu.

DJ: W pandemii na pewno zauwa偶alny jest wzrost zapotrzebowania na konsultacje indywidualne czy szkolenia dla przedsi臋biorc贸w z bran偶y HoReCa. To dla Was na pewno bardzo produktywny czas. Widz臋, 偶e w艂a艣nie na Waszej stronie pojawi艂 si臋 nowy e-book! Jakie macie plany na dalszy rozw贸j swojego biznesu?

MP: Dzi臋ki pandemii powsta艂 zupe艂nie inny model naszej wsp贸艂pracy z restauracjami i jeste艣my tym zachwycone. Dzi臋ki przeniesieniu pracy do internetu mo偶emy wsp贸艂pracowa膰 z restauracjami z ca艂ej Polski, co wcze艣niej by艂o nie tyle niemo偶liwe, ale trudne do wyobra偶enia i zaakceptowania przez w艂a艣cicieli lokali. Dodatkowo, odkry艂y艣my w sobie Marta smyka艂k臋 techniczn膮 m.in do budowy sklep贸w internetowych, e-mail marketingu i webinar贸w, a Agnieszka gen pisarza. 艢miejemy si臋, 偶e jeste艣my bardzo p艂odnym tw贸rczo duetem :D w naszym sklepie jest ju偶 ponad 20 ebook贸w i kurs贸w!

AB: No w艂a艣nie, gdyby nie pandemia nie by艂oby e-book贸w, nie by艂o by sklepu internetowego (a mo偶e by艂by, ale znacznie p贸藕niej). Pandemia nie tylko na nas wymusi艂a szybszy biznes on-line, ale tak偶e spowodowa艂a, 偶e zmieni艂y艣my profil firmy i jeste艣my przeszcz臋艣liwe. Dzi艣 g艂贸wnie szkolimy, edukujemy, konsultujemy i w tym kierunku b臋dzie w najbli偶szej przysz艂o艣ci zmierza艂 nasz biznes. Odpowiadaj膮c na Twoje pytanie – tak – jest olbrzymie zapotrzebowanie na konsultacje i na szkolenia, znacznie wi臋ksze ani偶eli przed pandemi膮. Ci restauratorzy, kt贸rzy chc膮 przetrwa膰 (i nie m贸wi臋 tu o aspekcie finansowym) musieli i musz膮 zmierzy膰 si臋 z rzeczywisto艣ci膮, kt贸ra dzieje si臋 w 艣wiecie wirtualnym i co wi臋cej, po otwarciu lokali ten 艣wiat nadal pozostanie z nami – jako druga noga biznesu restauracyjnego. Jest to na pewno dla nich du偶y szok i nieprawdopodobne wyzwanie. Wiesz, wszystko co by艂o namacalne, czego mog艂a艣 dotkn膮膰, prze偶y膰, podo艣wiadcza膰 dzi艣 zmieni艂o formu艂臋 – dzi艣 jest on-line. Dlatego te偶, nale偶y absolutnie wykorzysta膰 ten czas w艂a艣nie do nauki, do szkole艅 by zmieni膰 my艣lenie, by przygotowa膰 i dostosowa膰 si臋 do nowej rzeczywisto艣ci, st膮d tyle materia艂贸w w naszej fice jest on-line – s膮 one odpowiedzi膮 na rynek i potrzeby naszych klient贸w i partner贸w biznesowych.

DJ: Jakie najwi臋ksze wyzwanie napotka艂y艣cie na drodze rozwoju swojego biznesu?

MP: Ca艂y czas si臋 uczymy i rozwijamy. Sporym wyzwaniem jest dostosowywanie naszych tre艣ci i porad do wszystkich w bran偶y HoReCa, na r贸偶nym poziomie wiedzy marketingowej, 艣wiadomo艣ci, na r贸偶nych szczeblach kariery (trafiaj膮 do nas w艂a艣ciciele, managerowie, osoby od marketingu, ale i aspiruj膮cy marketingowcy). Tworzymy ebooki, kursy i webinary, kt贸re trafiaj膮 do ma艂ych i wi臋kszych miejscowo艣ci, male艅kich rodzinnych lodziarni, ale i du偶ych restauracyjnych koncept贸w. Wyzwaniem jest rozumienie ich potrzeb, problem贸w i wyzwa艅, kt贸re przed nimi stoj膮, a potem dostosowanie tego, co tworzymy, by by艂o jak najbardziej pomocne.

AB: Miejmy nadziej臋, 偶e najwi臋ksze wyzwanie dopiero przed nami! Dla mnie najwi臋kszym zawodowym wyzwaniem by艂o do tej pory chyba Aioli, 9 lat temu … nie wiedzia艂am, 偶e to jest moje wyzwanie, zaczynam dopiero prac臋 w gastronomii i od razu wrzucono mnie na g艂臋bok膮 wod臋 m贸wi膮c z du偶ym zaufaniem …”p艂y艅” gdybym wiedzia艂a wtedy z czym to si臋 wi膮偶e, nie wiem czy bym pop艂yn臋艂a :), ale wsp贸艂tworzenie tego miejsca od podstaw – z wiedz膮 tylko wyniesion膮 ze studi贸w, to by艂o bezapelacyjnie wyzwanie. To niezwykle cenne do艣wiadczenie, z kt贸rego czerpi臋 do dzi艣.

DJ: No to na koniec to, o co wszyscy pytaj膮 – kiedy przewidujecie, 偶e sytuacja ustabilizuje si臋 na tyle, 偶e restauracje b臋d膮 mog艂y wr贸ci膰 do 鈥瀗ormalnego鈥 funkcjonowania i 鈥 czy na pewno b臋d膮 chcia艂y to zrobi膰?

AB: A co to dzi艣 znaczy ”normalne” funkcjonowanie? Otwarcie drzwi? Wpuszczenie Go艣ci? To ju偶 zapewne na wiosn臋, wi臋c nied艂ugo. Ale czy b臋dzie tak jak dawniej? Nie, nikt nie ma pewno艣ci i nikt tej pewno艣ci nam nie da, 偶e pandemia zniknie, a je艣li wr贸ci? A je艣li b臋dzie nowa? To co wtedy? Dlatego te偶, tak wa偶nym jest, aby restauracji przenie艣膰 cho膰by w cz臋艣ci do wirtualnego 艣wiata, bo akurat to jest pewne – ten 艣wiat rozwija si臋 oraz b臋dzie si臋 rozwija艂 w zaskakuj膮cym tempie i to do nas nale偶y decyzja czy w nim b臋dziemy czy nie?

DJ: Czy mo偶e si臋 zdarzy膰 tak, 偶e niekt贸re lokale pozostaj膮 przy systemie dzia艂ania, kt贸ry stworzy艂y na potrzeby adaptacji do warunk贸w pandemii?

AB: Wszystkie og贸lno艣wiatowe trendy pokazuj膮, 偶e restauracje, kt贸re b臋d膮 si臋 otwiera膰 w tzw. po pandemicznym czasie powinny by膰 ukierunkowane na wi臋ksze zaplecze – wi臋ksze kuchnie, a mniejsze przestrzenie do przyjmowanie Go艣ci, o czym艣 to 艣wiadczy, prawda? Miejmy nadziej臋, 偶e restauratorzy wraz z otwarciem drzwi do swoich lokali nie zrezygnuj膮 z rozwoju dowoz贸w i wynos贸w, bo to by by艂 dla nich… w dalszej perspektywie strza艂 w kolano.

Marta Panfil i Agnieszka Borek – tw贸rczynie fika dla gastronomii. Dwie przyjaci贸艂ki, kt贸re zawodowo po艂膮czy艂a mi艂o艣膰 do jedzenia, restauracji, szeroko rozumianego marketingu, a prywatnie do W艂och. Obie maj膮 wieloletnie do艣wiadczenia w bran偶y gastronomicznej, na r贸偶nych stanowiskach: od kelnerki, managera, czy osoby zarz膮dzaj膮cej kilkunastoma restauracjami jednocze艣nie. Pracowa艂y z najlepszymi i dla najlepszych w kraju i nie tylko. Razem w swoim portfolio posiadaj膮 ponad 50 marek takich jak Der Elefant, Jeff鈥檚, U Szwejka, Sushi Zushi, Niewinni Czarodzieje 2.0, Zoni, WuWu, Brooklyn Burgers czy gwiazdkowa restauracja Senses.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close