Czy to dobrze, dzieci wierz膮 w 艣w. miko艂aja?

Czy to dobrze, 偶e dzieci wierz膮 w 艣w. Miko艂aja?

Dagny Kurdwanowska

Czy to dobrze, 偶e dzieci wierz膮 w 艣w. Miko艂aja i dlaczego tak wa偶ne jest wsp贸lne 艣wi臋towanie opowiada psycholog, dr Lidia Zab艂ocka-呕ytka.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Pami臋tacie swoj膮 ekscytacj臋 zwi膮zan膮 z Miko艂ajkami i Bo偶ym Narodzeniem? Wieczorem trudno by艂o zasn膮膰, tak bardzo chcia艂o si臋, 偶eby by艂 ju偶 nast臋pny dzie艅. Bo nast臋pnego dnia w bucie lub pod choink膮 czeka艂y niespodzianki, a w ca艂ym domu panowa艂a niezwyk艂a, magiczna atmosfera. Jej cz臋艣ci膮 zawsze by艂 艣w. Miko艂aj, kt贸ry w tajemniczy spos贸b dostawa艂 si臋 do domu, zostawia艂 wymarzone prezenty i znika艂, zanim ktokolwiek go zauwa偶y艂. Pami臋tacie te偶 pewnie, 偶e z czasem zaczynali艣cie nabiera膰 podejrze艅 i w膮tpliwo艣ci, czy ten ca艂y Miko艂aj w og贸le jest prawdziwy. Rodzice musieli w贸wczas radzi膰 sobie z arcytrudnym pytaniem, kt贸re brzmia艂o: Mamo, tato, czy 艣w. Miko艂aj istnieje?

Dzi艣 niewiele si臋 zmieni艂o i by膰 mo偶e us艂yszeli艣cie ju偶 to pytanie od w艂asnych dzieci. Niekt贸rzy mog膮 pomy艣le膰, 偶e to problem sztuczny i niewarty uwagi. Tak jednak nie jest. Od tego, w jaki spos贸b rozmawiamy z dzie膰mi o 艣wi臋tach, Miko艂aju i prezentach zale偶y, jaki obraz 艣wi膮t zabior膮 ze sob膮 w doros艂o艣膰. Czy b臋dzie kojarzy艂 si臋 z magi膮 i dzieleniem najlepszych chwil?

O tym, jak rozmawia膰 z dzie膰mi o 艣w. Miko艂aju, kiedy i w jaki spos贸b powiedzie膰 im, 偶e 艣w. Miko艂aj nie istnieje oraz w jaki spos贸b tworzy si臋 prawdziw膮 magi臋 艣wi膮t Dagny Kurdwanowska rozmawia z dr Lidi膮 Zab艂ock膮-呕ytk膮, psychologiem, nauczycielk膮 akademick膮 i mam膮 tr贸jki dzieci, z kt贸rych dwoje jeszcze wierzy w 艣w. Miko艂aja.

艢wi臋ty Miko艂aj jest dla dzieci jednym z najwa偶niejszych symboli dzieci艅stwa. Jak膮 jeszcze rol臋 pe艂ni ta posta膰?

Zdaje si臋, 偶e to dla doros艂ych 艣w. Miko艂aj bywa jednym z najwa偶niejszych symboli dzieci艅stwa. Dla dzieci mo偶e by膰 jedn膮 z bardzo wa偶nych postaci obok ukochanych ksi臋偶niczek czy superbohater贸w. Jest kim艣, kto 鈥瀖o偶e wszystko鈥, np. znale藕膰 dziecko w zupe艂nie innym mie艣cie, gdy rodzina sp臋dza 艢wi臋ta poza domem, czy kupi膰 upragnion膮 zabawk臋, na kt贸r膮 mama i tata nie maj膮 pieni臋dzy. Poza tym 艣w. Miko艂aj zawsze pojawia si臋 w 艢wi臋ta – czyli zim膮, w pewnych okre艣lonych okoliczno艣ciach. 艢niegu mo偶e nie by膰, ale 艣w. Miko艂aj jest. To ostatnie jest elementem gwarantuj膮cym pewien rytm, sta艂o艣膰, a co za tym idzie tak偶e poczucie bezpiecze艅stwa. Pojawienie si臋 Miko艂aja wi膮偶e si臋 tak偶e z pewn膮 wyj膮tkowo艣ci膮, czyli 艣wi臋tem, na kt贸ry czeka si臋 ca艂y rok (podobnie jak na urodziny). Zazwyczaj to czekanie si臋 op艂aca!

Czy to dobrze, 偶e dzieci wierz膮 w 艣wi臋tego Miko艂aja?

Posta膰 艣w. Miko艂aja, niezale偶nie od postaw religijnych czy filozoficznych, wprowadza w 艣wiat dziecka element niezwyk艂o艣ci, tak偶e zabawy, co jest naturalne dla dziecka i wpisuje si臋 w jego potrzeby rozwojowe. Dlatego przekonanie dzieci o istnieniu 艣w. Miko艂aja na pewno nie zaszkodzi, o ile m贸wi si臋 o 艣w. Miko艂aju zgodnie z potrzebami dziecka, np. nie straszy si臋 nim, nie wzbudza zbyt du偶ych oczekiwa艅.

Niekt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e im d艂u偶ej dzieci wierz膮 w Miko艂aja, tym wi臋ksze rozczarowanie ich czeka, kiedy oka偶e si臋, 偶e on nie istnieje. Mo偶e lepiej od pocz膮tku im m贸wi膰, 偶e to fikcyjna posta膰?

To mo偶e by膰 trudne i niepotrzebne. Wyobra藕my sobie przedszkolaka i przekonajmy go, 偶e np. jego ukochany superbohater to tylko rysunek w ksi膮偶ce lub figurka z plastiku. Dziecko, w pewnym momencie samo to zrozumie, ale przechodzi tak偶e przez okres, w kt贸rym bardzo wierzy w moc swego superbohatera i wyobra偶a sobie z nim r贸偶ne przygody. Podobnie ze 艣w. Miko艂ajem. Nadchodzi czas, gdy dziecko zaczyna mie膰 w膮tpliwo艣ci w jego istnienie, zadaje doros艂ym wi臋cej pyta艅, sprawdza odpowiedzi z tym, co m贸wi膮 inne dzieci. Ponownie podkre艣lam, 偶e warto 鈥瀒艣膰鈥 za potrzebami dziecka. Dok艂adnie s艂ucha膰 pyta艅 i odpowiada膰 na to, o co pyta dziecko, nie wi臋cej.

Cz臋sto zdarza si臋, 偶e ma艂e dzieci dowiaduj膮 si臋 od starszych, kt贸re powiedz膮 im to niechc膮cy albo w z艂o艣ci. Jest dobry moment dla dzieci i rodzic贸w na tak膮 rozmow臋? Kiedy powiedzie膰 prawd臋?

To jedna z sytuacji, kiedy mo偶na porozmawia膰 z dzieckiem o 鈥瀙rawdziwo艣ci鈥 艣w. Miko艂aja. Warto zapyta膰 dziecko, co o tym my艣li i w ten spos贸b sprawdzi膰, czego oczekuje. Bardzo wa偶ne jest, jak膮 postaw臋 prezentuje rodzic. Je艣li doros艂y sam uwa偶a, 偶e m贸wienie o 艣w. Miko艂aju jest bez sensu i jest to mydlenie oczu i tak to przedstawi dziecku, mo偶e si臋 to sko艅czy膰 dla dziecka bardzo du偶ym rozczarowaniem i poczuciem bycia oszukiwanym przez rodzica. Je艣li jednak doro艣li skorzystaj膮 z tego, 偶e dziecko (starsze) jest ju偶 w stanie dzieli膰 si臋 z innymi i przygotowywa膰 innym podarunki, mo偶e zach臋ci膰 je do tego, by na艣ladowa艂o 艣w. Miko艂aja. Tym samym zachowa膰 wyj膮tkowo艣膰 czasu 艣wi膮t, zwi膮zan膮 z wzajemnym obdarowywaniem siebie. Rodzice w ten spos贸b mog膮 wzmacnia膰 lub kszta艂towa膰 w dziecku postawy altruistyczne, wra偶liwo艣膰 oraz gotowo艣膰 dziecka do samodzielno艣ci. Nie trzeba tak偶e czeka膰 na to, 偶e kto艣 powie dziecku o tym, 偶e nie ma 艣w. Miko艂aja. Pocz膮wszy od przedszkola mo偶na bawi膰 si臋 z dzie膰mi w 艣w. Miko艂aja i przygotowywa膰 z nimi prezenty dla innych. Jest to ju偶 wst臋p do przekazania informacji, 偶e to realni ludzie wzajemnie si臋 obdarowuj膮 w 艣wi膮teczny czas.

No w艂a艣nie, 艣w. Miko艂aj to tak偶e prezenty. Jak rozmawia膰 z dzie膰mi o 艣wi臋tach, 偶eby nie kojarzy艂y ich tylko z aspektem materialnym?

艢wi膮teczny czas wi膮偶e si臋 z przygotowaniami, czasem wolnym – generalnie jest inaczej ni偶 zazwyczaj. Warto w艂膮cza膰 dziecko w przygotowania, porz膮dki, ozdabianie mieszkania, pisanie 偶ycze艅. Zach臋cam, by rozmawia膰 z dzie膰mi, t艂umaczy膰 i opowiada膰 co i dlaczego w okresie 艣wi膮t si臋 robi. W ten spos贸b przenosi si臋 鈥瀙unkt ci臋偶ko艣ci鈥 z samego 艣w. Miko艂aja i prezent贸w na wsp贸lny czas. To naprawd臋 jest zale偶ne od rodzic贸w i mo偶liwe do kszta艂towania. Dzieci obserwuj膮 doros艂ych, powielaj膮 ich zachowania. Je艣li rodzice m贸wi膮 tylko o zakupach, prezentach, z du偶ym prawdopodobie艅stwem b臋dzie to tak偶e jedyne zainteresowanie dzieci.

Najwa偶niejsze, czego mo偶na nauczy膰 dziecko z okazji 艣wi膮t to, 偶e najcenniejsze jest dawanie?

Oczywi艣cie, dawanie jest cenne, jednak my艣l臋, 偶e warto zwr贸ci膰 tak偶e uwag臋 na cieszenie si臋 z tego, co mamy, ze wsp贸lnie sp臋dzonej chwili. Zdarza si臋, 偶e aktualnie dzieci otrzymuj膮 jednocze艣nie kilka r贸wnie fascynuj膮cych prezent贸w i nie potrafi膮 si臋 nimi bawi膰, co jest zrozumia艂e. Bywa, 偶e 偶膮daj膮 kolejnych podarunk贸w. Zabawa z dzieckiem, wsp贸lne cieszenie si臋 otrzyman膮 zabawk膮 uczy dziecko 艣wi臋towania i daje wi臋ksz膮 rado艣膰 ni偶 sam prezent.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close