Czy wrażliwość może być talentem

Czy wrażliwość może być talentem?

Patrycja Sawicka-Sikora

Bycie osobą wysoko wrażliwą w świecie nastawionym na nieustanną ekspansję i walkę o wpływy jest naprawdę sporym wyzwaniem. Powszechne jest niezrozumienie wrażliwości, postrzeganie jej jako słabość, swego rodzaju przeszkodę czy próg zwalniający na drodze do upragnionego celu, wyniku etc.

Pokonaj barierę

Przekonania powiązane z wrażliwością często stanowią barierę, która przeszkadza dostrzec jej zalety i z nich skorzystać. Dotyczy to zarówno samych osób wysoko wrażliwych, jak i całego otoczenia. A tymczasem w świecie, który charakteryzuje się dużą zmiennością, niejednoznacznością, złożonością i niepewnością (nazywany światem VUCA) talenty, osób o wysokiej wrażliwości mogą okazać się game changerem, który pozwoli nam uniknąć zagrożeń, dostrzec nisze i skorzystać z nieoczywistych rozwiązań. Samym osobom WWO możliwość współpracy pozwoli wykorzystać pełnię swojego potencjału i przyniesie satysfakcję.  Poniżej znajdziecie 3 rady dla WWO i ich pracodawców, partnerów biznesowych, szefów, które zamienią pozwolą wysoką wrażliwość zamienić w talent. W czasach VUCA to prawdziwa Supermoc.

Optymalne środowisko

Osoby WWO czują i widzą więcej. To ludzie o bardzo wysokiej rozdzielczości emocjonalnej. Ilość pikseli na cm2 jest wielokrotnie wyższa niż u osób o przeciętnej wrażliwości i tych nisko wrażliwych. Jak każdy talent także wysoka wrażliwość potrzebuje optymalnych warunków. Z tego powodu osoby WWO powinny szczególnie zwracać uwagę na swoje środowisko w pracy. Przeciążać je może bardziej praca w open space, hałas, presja, czyli wszystko, co generuje stres i dodatkowe pobudzenie. Aby osoba WWO mogła efektywnie wykonywać swoje obowiązki, powinna pracować w optymalnym dla siebie środowisku, bez wyrzutów sumienia. Pamiętajmy, że nie jest to kaprys, ale raczej informacja na temat specyficznych wymagań. Podobnie jak w świecie roślin – innego środowiska i pielęgnacji potrzebuje kaktus a innego róża czy eustoma, by wyrosły. Efektywność jest także związana z odpowiednim poziomem komfortu u każdego – warto o tym pamiętać, bo biznes to maraton nie sprint. Ostatnio nawet z przeszkodami.

Plusy dodatnie

Trudno przekonać kogokolwiek do czegoś, jeśli samu się tego nie ceni, prawda? Z powodu uwarunkowań środowiska biznesowego bardzo często sami wysoko wrażliwi deprecjonują swoje właściwości, by się dopasować i przetrwać. Tymczasem podobnie jak inne cechy, także wysoka wrażliwość ma swoje plusy dodatnie, jak i plus ujemne. Wszystkim może pomóc zmiana perspektywy na wrażliwość poprzez znalezienie jej zwykle niedocenianych stron. Spróbujmy przygotować listę zalet osób charakteryzujących się wysoką wrażliwością i zastanówmy się samodzielnie albo razem w zespole, jakie profity przynoszą naszej organizacji, branży, danemu stanowisku etc. Może okazać się, że znajdziemy nieoszlifowany diament.

Czuły radar w biznesie

Osoby WWO to często perfekcjoniści ze skłonnością do zamartwiania się. Charakteryzuje je duża sumienność, lojalność i zaangażowanie. Nastawione na szczegół potrafią dostrzec więcej niż inni i mogą stanowić dobry zasób antykryzysowy, pod warunkiem, że zostaną potraktowani jako ci, co niosą dobrą nowinę, pozwalającą ustrzec się przed potencjalnymi zagrożeniami, a nie siewcy pesymizmu. To wymaga od WWO zaufania do swoich zalet a od przełożonych, zarządzających otwartości na rozmowy o potencjale tego, co nie działa i jak temu zapobiec. Unikalne umiejętności WWO, mogą stać się ogromnym wsparciem i wpłynąć na wzmocnienie naszej pozycji w biznesie.

Zamiast zakończenia

Rozwój to nieustanny proces, który wymaga zarówno działania, jak i refleksji. Niepogłębiona analiza może prowadzić na manowce, z których potem trudno zawrócić. Podobnie jest z  budowaniem biznesu. Dlatego warto zwłaszcza w nowej rzeczywistości, wykorzystać wysoką wrażliwość jako talent czy swoistą Supermoc w biznesie. To mimo pozornego zwolnienia tempa pozwoli mimo przeszkód zmierzać w możliwe najlepszą stronę.

***

O autorce:

Patrycja Sawicka-Sikora – Psycholog Biznesu, Coach Kariery, Trener, Wykładowca na Uniwersytecie SWPS w Warszawie i Poznaniu, Ambasadorka Programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Współzałożycielka projektu „EMOCJE W PRACY”, którego celem głównym celem jest edukacja i budowanie kapitału społecznego w obszarze inteligencji emocjonalnej. Więcej na www.emocjewbiznesie.pl oraz na Facebooku.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close