Czy wiedziałaś, że linie lotnicze często sprzedają więcej biletów niż mają miejsc w samolocie? Cóż, trzeba przyznać, że przewoźnicy rzadko się tym chwalą i informują o takim ryzyku. Co więc zrobić, gdy na nasz lot jest nadrezerwacja? Odpowiedź znają eksperci z Europ Assistance.
Overbooking to sytuacja, w której przed bramką pojawi się więcej osób z biletami niż jest miejsc w samolocie. Linie lotnicze przeważnie sprzedają ich więcej, bo wiedzą, że pasażerowie potrafią w ostatniej chwili zrezygnować z lotu. Nadrezerwacja zabezpiecza ich i powoduje, że samolot poleci pełen. Kłopot pojawia się wtedy, gdy jednak wszyscy chcą lecieć, a nikt nie zrezygnował. I wówczas możemy usłyszeć – „Przykro nam mamy komplet”. Kwestia nadrezerwacji nie jest prawnie uregulowana, dlatego linie lotnicze nie muszą nawet informować swoich pasażerów o takim ryzyku. Koniec końców to on ma kłopot.
CZYTAJ TAKŻE: WPADASZ NA LOTNISKO, A TU OKAZUJE SIĘ, ŻE TWÓJ LOT JEST OPÓŹNIONY LUB ODWOŁANY? ZOBACZ JAKIE PRAWA CI PRZYSŁUGUJĄ!
Kto poleci, kto zostanie?
Jak się chronić przed overbookingiem i mieć pewność, że zakup biletu zapewni nam miejsce w samolocie? Jeden ze sposobów to wcześniejsza odprawa przez Internet. Takie osoby mają pierwszeństwo. W sytuacji overbookingu linie lotnicze w pierwszej kolejności mają obowiązek poszukania osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu w zamian za bilet na inny rejs i rekompensatę, najczęściej w formie vouchera lub finansowej. Jeżeli nie będzie ochotników, przewoźnik będzie musiał niektórym pasażerom odmówić przyjęcia na pokład i zapewnić im alternatywny lot.
A jeśli nie będzie ochotnika?
Jeżeli linie lotnicze odmówiły przyjęcia na pokład, pasażer ma prawo do opieki, zwrotu ceny biletu lub innego połączenia, a także może dochodzić odszkodowania. Prawa pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr 261 i dotyczą przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Na tej podstawie linie lotnicze w sytuacji overbookingu mają pewne obowiązki względem pasażerów.
Przewoźnik powinien każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację dotyczącą przysługujących mu praw. Pasażer powinien mieć świadomość, że może oczekiwać od przewoźnika odpowiedniej opieki i odszkodowania. Pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład, przysługuje również prawo do opieki – przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnych posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na kolejny lot. Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, dalekopisów, faksów lub e-mailowych. Zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem powinno być zapewnione, jeżeli konieczność oczekiwania przekracza dobę.
Nie lecisz? Masz prawo do odszkodowania!
Pasażerowie mogą również dochodzić od linii lotniczych odszkodowania, w związku z odmową wpuszczenia ich na pokład.
Jego wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:
• 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
• 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
• 600 euro dla pozostałych rejsów.