Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Panie pilocie, nie ma miejsca w samolocie! Czym jest overbooking i co zrobić, gdy mimo posiadania biletu nie chcą nas wpuścić na lot?

Panie pilocie, nie ma miejsca w samolocie! Czym jest overbooking i co zrobić, gdy mimo posiadania biletu nie chcą nas wpuścić na lot?

Czym jest overbooking
People image created by Yanalya - Freepik.com

 

Czy wiedziałaś, że linie lotnicze często sprzedają więcej biletów niż mają miejsc w samolocie? Cóż, trzeba przyznać, że przewoźnicy rzadko się tym chwalą i informują o takim ryzyku. Co więc zrobić, gdy na nasz lot jest nadrezerwacja? Odpowiedź znają eksperci z Europ Assistance.

Overbooking to sytuacja, w której przed bramką pojawi się więcej osób z biletami niż jest miejsc w samolocie. Linie lotnicze przeważnie sprzedają ich więcej, bo wiedzą, że pasażerowie potrafią w ostatniej chwili zrezygnować z lotu. Nadrezerwacja zabezpiecza ich i powoduje, że samolot poleci pełen. Kłopot pojawia się wtedy, gdy jednak wszyscy chcą lecieć, a nikt nie zrezygnował. I wówczas możemy usłyszeć – „Przykro nam mamy komplet”. Kwestia nadrezerwacji nie jest prawnie uregulowana, dlatego linie lotnicze nie muszą nawet informować swoich pasażerów o takim ryzyku. Koniec końców to on ma kłopot.

CZYTAJ TAKŻE: WPADASZ NA LOTNISKO, A TU OKAZUJE SIĘ, ŻE TWÓJ LOT JEST OPÓŹNIONY LUB ODWOŁANY? ZOBACZ JAKIE PRAWA CI PRZYSŁUGUJĄ!

Kto poleci, kto zostanie?

Jak się chronić przed overbookingiem i mieć pewność, że zakup biletu zapewni nam miejsce w samolocie? Jeden ze sposobów to wcześniejsza odprawa przez Internet. Takie osoby mają pierwszeństwo. W sytuacji overbookingu linie lotnicze w pierwszej kolejności mają obowiązek poszukania osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu w zamian za bilet na inny rejs i rekompensatę, najczęściej w formie vouchera lub finansowej. Jeżeli nie będzie ochotników, przewoźnik będzie musiał niektórym pasażerom odmówić przyjęcia na pokład i zapewnić im alternatywny lot.

A jeśli nie będzie ochotnika?

Jeżeli linie lotnicze odmówiły przyjęcia na pokład, pasażer ma prawo do opieki, zwrotu ceny biletu lub innego połączenia, a także może dochodzić odszkodowania. Prawa pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr 261 i dotyczą przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Na tej podstawie linie lotnicze w sytuacji overbookingu mają pewne obowiązki względem pasażerów.

Przewoźnik powinien każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację dotyczącą przysługujących mu praw. Pasażer powinien mieć świadomość, że może oczekiwać od przewoźnika odpowiedniej opieki i odszkodowania. Pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład, przysługuje również prawo do opieki – przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnych posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na kolejny lot. Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, dalekopisów, faksów lub e-mailowych. Zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem powinno być zapewnione, jeżeli konieczność oczekiwania przekracza dobę.

Nie lecisz? Masz prawo do odszkodowania!

Pasażerowie mogą również dochodzić od linii lotniczych odszkodowania, w związku z odmową wpuszczenia ich na pokład.

Jego wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:
• 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
• 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
• 600 euro dla pozostałych rejsów.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera. Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji w postaci wiedzy biznesowej, zawodowej i psychologicznej, informacji o wydarzeniach, które organizujemy i  nowościach w serwisach SukcesPisanySzminka.pl i SukcesToJa.pl oraz informacji handlowych. Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-722) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.

Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!






Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close