Chmury na niebie uk┼éadaj─ůce si─Ö w kszta┼ét CO2 nawi─ůzuj─ůce do ograniczania ┼Ťladu w─Öglowego i zr├│wnowa┼╝onego rozwoju

Czy has┼éo ÔÇ×zr├│wnowa┼╝ony rozw├│jÔÇŁ jest wsp├│┼écze┼Ťnie nadu┼╝ywane przez firmy?

O tym, czym w teorii oraz praktyce jest zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j, o determinacji m┼éodego pokolenia, ┼Ťwiadomo┼Ťci spo┼éecze┼ästwa oraz biznesu i wyzwaniach wsp├│┼éczesnych korporacji opowiadaj─ů w Maria Krawczy┼äska, Dyrektorka Biura CSR i Zr├│wnowa┼╝onego Rozwoju w Banku BNP Paribas oraz Adam Targowski, Dyrektor ds. Zr├│wnowa┼╝onego Rozwoju w sp├│┼éce biurowej Skanska i ekspert w konkursie Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku.

Olga Kozierowska: Mam wra┼╝enie, ┼╝e ÔÇ×zr├│wnowa┼╝ony rozw├│jÔÇŁ to jest takie pi─Ökne poj─Öcie, kt├│rym wielu ludzi si─Ö pos┼éuguje i pr├│buje zab┼éysn─ů─ç. A jakby tak zapyta─ç, o co w zr├│wnowa┼╝onym rozwoju dok┼éadnie chodzi to niewiele os├│b by pewnie umia┼éo odpowiedzie─ç.

Maria Krawczy┼äska: Musz─Ö si─Ö zgodzi─ç z tym, ┼╝e wiele os├│b u┼╝ywa tego s┼éowa. Mamy tak┼╝e w ┼Ťwiadomo┼Ťci i nomenklaturze biznesowej wiele poj─Ö─ç pobocznych skupiaj─ůcych si─Ö w┼éa┼Ťnie wok├│┼é ÔÇ×sustainabilityÔÇŁ, czyli zr├│wnowa┼╝onego rozwoju. Przyznaj─Ö, ┼╝e bardzo lubi─Ö odziera─ç to sformu┼éowanie z patosu i na to sobie dzisiaj pozwol─Ö. Oczywi┼Ťcie mo┼╝emy wyj┼Ť─ç od definicji, kt├│ra m├│wi o rozwoju zapewniaj─ůcym godne ┼╝ycie przysz┼éym pokoleniom. I tak naprawd─Ö warto tutaj si─Ögn─ů─ç do teorii, kt├│ra zmienia┼éa si─Ö wraz z rozwojem nauki, natomiast rozpoczyna┼éa si─Ö od tzw. 3P: People, Profit, Planet. Od r├│wnowagi w tych trzech wymiarach w┼éa┼Ťnie w zakresie post─Öpu ekologicznego, rozwoju spo┼éecznego i generowania zysku. Bardzo lubi─Ö taki rozw├│j nazywa─ç poj─Öciem ÔÇ×fairÔÇŁ. M├│wmy o rozwoju, kt├│ry jest fair, z szacunkiem do ┼Ťrodowiska naturalnego, naszej planety i do nas wok├│┼é.

OK: Adamie, a jak ty na to patrzysz?

Adam Targowski: Nie pozostaje mi nic innego jak podpisa─ç si─Ö pod tym. Rzeczywi┼Ťcie sformu┼éowanie ÔÇ×zr├│wnowa┼╝onego rozwojuÔÇŁ jest u┼╝ywane bardzo cz─Östo, a nawet bardzo cz─Östo jest nadu┼╝ywane. Powsta┼éo wiele – nie tyle pobocznych – co pochodnych okre┼Ťle┼ä, kt├│re s─ů teraz u┼╝ywane. Powiedzia┼ébym, ┼╝e zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j to rozw├│j w oparciu o ┼Ťwiadome decyzje. Decyzje, kt├│re uwzgl─Ödniaj─ů nie tylko aspekt ekonomiczny, ale tak┼╝e spo┼éeczny czy ┼Ťrodowiskowy. Przy czym aspekt ekonomiczny nie ogranicza si─Ö tylko do osi─ůgni─Öcia zysku. Zr├│wnowa┼╝one podej┼Ťcie to podej┼Ťcie, kt├│re mo┼╝emy wykazywa─ç r├│wnie┼╝ kupuj─ůc past─Ö do z─Öb├│w czy kaw─Ö w kawiarni. Zatem nie zawsze musi by─ç to zwi─ůzane z zyskiem, a mo┼╝e by─ç to te┼╝ zwi─ůzane z decyzjami konsumenckimi.

OK: Konsumenci s─ů coraz bardziej ┼Ťwiadomi. S┼éucham mojego syna, kt├│rego wiedza w tym temacie jest o wiele wi─Öksza ni┼╝ moja pomimo tego, ┼╝e te┼╝ interesuj─Ö si─Ö tym tematem i du┼╝o czytam. Ca┼éy czas zauwa┼╝am jego ogromn─ů determinacj─Ö w tym, ┼╝eby dba─ç o ┼Ťrodowisko. Jak organizacje i korporacje mog─ů odpowiedzie─ç na potrzeby i warto┼Ťci m┼éodego pokolenia?

MK: To bardzo wa┼╝ny argument i g┼éos w tej dyskusji. Poniewa┼╝ to m┼éode bardziej ┼Ťwiadome pokolenie w┼éa┼Ťnie wchodzi na rynek pracy. To jest niesamowicie istotne, ┼╝e ro┼Ťnie ┼Ťwiadomo┼Ť─ç spo┼éeczna. Potwierdzaj─ů to liczne badania, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö na rynku. Rozumienie zmian klimatu i wyzwa┼ä, przed kt├│rymi stoimy znacznie wzrasta. To jest wyzwanie biznesowe dla ogromnych organizacji. Gdy ro┼Ťnie ┼Ťwiadomo┼Ť─ç spo┼éeczna, konsumenci podejmuj─ů coraz bardziej ┼Ťwiadome decyzje zakupowe i maj─ů coraz wi─Öksze oczekiwania co do producent├│w i us┼éugodawc├│w. To m┼éode pokolenie wkraczaj─ůce na rynek pracy niebawem stanie si─Ö tak┼╝e decydentami po stronie organizacji. To jest wa┼╝ny trend, poniewa┼╝ ┼╝yjemy w ┼Ťwiecie, kt├│ry jest ukszta┼étowany i ogromy wp┼éyw maj─ů na niego decyzje i ┼Ťwiadomo┼Ť─ç konsumencka. Pami─Ötajmy, ┼╝e za decyzjami w korporacjach stoj─ů tak┼╝e ludzie. I to ich ┼Ťwiadomo┼Ť─ç przek┼éada si─Ö na to, w jaki spos├│b one dzia┼éaj─ů. ┼Üwiadomy zarz─ůd i ┼Ťwiadomi decydenci to ogromna warto┼Ť─ç dla kluczowych zmian w biznesie.

OK: Jak to si─Ö dzieje, ┼╝e Ci m┼éodzi s─ů tak ┼Ťwiadomi, a decydenci nadal potrafi─ů mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç na bardzo niskim poziomie?

AT: Mam szcz─Ö┼Ťcie pracowa─ç na co dzie┼ä w organizacji i w wi─Ökszo┼Ťci z organizacjami, gdzie ta ┼Ťwiadomo┼Ť─ç jest na ka┼╝dym szczeblu. Oczywi┼Ťcie pojawiaj─ůce si─Ö nowe elementy, kt├│re s─ů istotne z perspektywy zr├│wnowa┼╝onego rozwoju s─ů ca┼éy czas dodawane i ta ┼Ťwiadomo┼Ť─ç jest nazwijmy to ÔÇ×aktualizowanaÔÇŁ. Jednak jedn─ů rzecz─ů jest ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, kt├│re nie jest na a┼╝ tak z┼éym poziomie wbrew pozorom, za┼Ť drug─ů jest sk┼éonno┼Ť─ç do zmian. Zaryzykuj─Ö stwierdzenie, ┼╝e im wi─Ökszy biznes tym sk┼éonno┼Ť─ç do zmiany jest mniejsza. W takim przypadku wzi─Öcie pod uwag─Ö przy podejmowaniu decyzji czynnik├│w ┼Ťrodowiskowych, ludzkich, spo┼éecznych czy tych zwi─ůzanych z interesariuszami ÔÇô cz─Östo nie dzieje si─Ö do momentu, w kt├│rym z jakich┼Ť wzgl─Öd├│w zostanie to wymuszone. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e to jest ten du┼╝y obszar do pracy – aby nie czeka─ç do ostatniego momentu, do tego a┼╝ co┼Ť z┼éego si─Ö wydarzy. Aby nie czeka─ç do momentu a┼╝ ludzie wyjd─ů na ulice. Mieli┼Ťmy ostatnio takie przypadki zwi─ůzane z funkcjonowaniem bardzo du┼╝ej firmy, np. w Holandii. My┼Ťl─Ö, ┼╝e du┼╝e wyzwanie jest w tym, jak w strategie biznesowe integrowa─ç za┼éo┼╝enia zr├│wnowa┼╝onego rozwoju tak, ┼╝eby wyprzedzaj─ůco adresowa─ç pewne rzeczy i nie czeka─ç a┼╝ to b─Ödzie – korporacyjnie rzecz ujmuj─ůc – element ÔÇ×complianceÔÇŁ. To samo my┼Ťl─Ö dotyczy nas samych konsument├│w.

Posłuchaj całej rozmowy na www.sukcespisanyszminka.pl/podcasty albo obejrzyj poniżej!

Dla tej organizacji zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j to nie kolejny chwyt reklamowy, ale standard. Ograniczanie ┼Ťladu w─Öglowego to nie przykry obowi─ůzek, a jeden ze ┼Ťwiadomych cel├│w wpisanych w polityk─Ö i misj─Ö firmy. To firma odpowiedzialna spo┼éecznie i ekologicznie, kt├│ra ma na uwadze dobro naszej planety.

  • Nale┼╝ysz do takiej organizacji? Zg┼éo┼Ť j─ů XIII edycji konkursu Bizneswoman Roku!
  • Znasz tak─ů organizacj─Ö? Nominuj j─ů do konkursu na: www.bizneswomanroku.pl