Chmury na niebie uk┼éadaj─ůce si─Ö w kszta┼ét CO2 nawi─ůzuj─ůce do ograniczania ┼Ťladu w─Öglowego i zr├│wnowa┼╝onego rozwoju

Czy has┼éo ÔÇ×zr├│wnowa┼╝ony rozw├│jÔÇŁ jest wsp├│┼écze┼Ťnie nadu┼╝ywane przez firmy?

O tym, czym w teorii oraz praktyce jest zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j, o determinacji m┼éodego pokolenia, ┼Ťwiadomo┼Ťci spo┼éecze┼ästwa oraz biznesu i wyzwaniach wsp├│┼éczesnych korporacji opowiadaj─ů w Maria Krawczy┼äska, Dyrektorka Biura CSR i Zr├│wnowa┼╝onego Rozwoju w Banku BNP Paribas oraz Adam Targowski, Dyrektor ds. Zr├│wnowa┼╝onego Rozwoju w sp├│┼éce biurowej Skanska i ekspert w konkursie Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Olga Kozierowska: Mam wra┼╝enie, ┼╝e ÔÇ×zr├│wnowa┼╝ony rozw├│jÔÇŁ to jest takie pi─Ökne poj─Öcie, kt├│rym wielu ludzi si─Ö pos┼éuguje i pr├│buje zab┼éysn─ů─ç. A jakby tak zapyta─ç, o co w zr├│wnowa┼╝onym rozwoju dok┼éadnie chodzi to niewiele os├│b by pewnie umia┼éo odpowiedzie─ç.

Maria Krawczy┼äska: Musz─Ö si─Ö zgodzi─ç z tym, ┼╝e wiele os├│b u┼╝ywa tego s┼éowa. Mamy tak┼╝e w ┼Ťwiadomo┼Ťci i nomenklaturze biznesowej wiele poj─Ö─ç pobocznych skupiaj─ůcych si─Ö w┼éa┼Ťnie wok├│┼é ÔÇ×sustainabilityÔÇŁ, czyli zr├│wnowa┼╝onego rozwoju. Przyznaj─Ö, ┼╝e bardzo lubi─Ö odziera─ç to sformu┼éowanie z patosu i na to sobie dzisiaj pozwol─Ö. Oczywi┼Ťcie mo┼╝emy wyj┼Ť─ç od definicji, kt├│ra m├│wi o rozwoju zapewniaj─ůcym godne ┼╝ycie przysz┼éym pokoleniom. I tak naprawd─Ö warto tutaj si─Ögn─ů─ç do teorii, kt├│ra zmienia┼éa si─Ö wraz z rozwojem nauki, natomiast rozpoczyna┼éa si─Ö od tzw. 3P: People, Profit, Planet. Od r├│wnowagi w tych trzech wymiarach w┼éa┼Ťnie w zakresie post─Öpu ekologicznego, rozwoju spo┼éecznego i generowania zysku. Bardzo lubi─Ö taki rozw├│j nazywa─ç poj─Öciem ÔÇ×fairÔÇŁ. M├│wmy o rozwoju, kt├│ry jest fair, z szacunkiem do ┼Ťrodowiska naturalnego, naszej planety i do nas wok├│┼é.

OK: Adamie, a jak ty na to patrzysz?

Adam Targowski: Nie pozostaje mi nic innego jak podpisa─ç si─Ö pod tym. Rzeczywi┼Ťcie sformu┼éowanie ÔÇ×zr├│wnowa┼╝onego rozwojuÔÇŁ jest u┼╝ywane bardzo cz─Östo, a nawet bardzo cz─Östo jest nadu┼╝ywane. Powsta┼éo wiele – nie tyle pobocznych – co pochodnych okre┼Ťle┼ä, kt├│re s─ů teraz u┼╝ywane. Powiedzia┼ébym, ┼╝e zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j to rozw├│j w oparciu o ┼Ťwiadome decyzje. Decyzje, kt├│re uwzgl─Ödniaj─ů nie tylko aspekt ekonomiczny, ale tak┼╝e spo┼éeczny czy ┼Ťrodowiskowy. Przy czym aspekt ekonomiczny nie ogranicza si─Ö tylko do osi─ůgni─Öcia zysku. Zr├│wnowa┼╝one podej┼Ťcie to podej┼Ťcie, kt├│re mo┼╝emy wykazywa─ç r├│wnie┼╝ kupuj─ůc past─Ö do z─Öb├│w czy kaw─Ö w kawiarni. Zatem nie zawsze musi by─ç to zwi─ůzane z zyskiem, a mo┼╝e by─ç to te┼╝ zwi─ůzane z decyzjami konsumenckimi.

OK: Konsumenci s─ů coraz bardziej ┼Ťwiadomi. S┼éucham mojego syna, kt├│rego wiedza w tym temacie jest o wiele wi─Öksza ni┼╝ moja pomimo tego, ┼╝e te┼╝ interesuj─Ö si─Ö tym tematem i du┼╝o czytam. Ca┼éy czas zauwa┼╝am jego ogromn─ů determinacj─Ö w tym, ┼╝eby dba─ç o ┼Ťrodowisko. Jak organizacje i korporacje mog─ů odpowiedzie─ç na potrzeby i warto┼Ťci m┼éodego pokolenia?

MK: To bardzo wa┼╝ny argument i g┼éos w tej dyskusji. Poniewa┼╝ to m┼éode bardziej ┼Ťwiadome pokolenie w┼éa┼Ťnie wchodzi na rynek pracy. To jest niesamowicie istotne, ┼╝e ro┼Ťnie ┼Ťwiadomo┼Ť─ç spo┼éeczna. Potwierdzaj─ů to liczne badania, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö na rynku. Rozumienie zmian klimatu i wyzwa┼ä, przed kt├│rymi stoimy znacznie wzrasta. To jest wyzwanie biznesowe dla ogromnych organizacji. Gdy ro┼Ťnie ┼Ťwiadomo┼Ť─ç spo┼éeczna, konsumenci podejmuj─ů coraz bardziej ┼Ťwiadome decyzje zakupowe i maj─ů coraz wi─Öksze oczekiwania co do producent├│w i us┼éugodawc├│w. To m┼éode pokolenie wkraczaj─ůce na rynek pracy niebawem stanie si─Ö tak┼╝e decydentami po stronie organizacji. To jest wa┼╝ny trend, poniewa┼╝ ┼╝yjemy w ┼Ťwiecie, kt├│ry jest ukszta┼étowany i ogromy wp┼éyw maj─ů na niego decyzje i ┼Ťwiadomo┼Ť─ç konsumencka. Pami─Ötajmy, ┼╝e za decyzjami w korporacjach stoj─ů tak┼╝e ludzie. I to ich ┼Ťwiadomo┼Ť─ç przek┼éada si─Ö na to, w jaki spos├│b one dzia┼éaj─ů. ┼Üwiadomy zarz─ůd i ┼Ťwiadomi decydenci to ogromna warto┼Ť─ç dla kluczowych zmian w biznesie.

OK: Jak to si─Ö dzieje, ┼╝e Ci m┼éodzi s─ů tak ┼Ťwiadomi, a decydenci nadal potrafi─ů mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç na bardzo niskim poziomie?

AT: Mam szcz─Ö┼Ťcie pracowa─ç na co dzie┼ä w organizacji i w wi─Ökszo┼Ťci z organizacjami, gdzie ta ┼Ťwiadomo┼Ť─ç jest na ka┼╝dym szczeblu. Oczywi┼Ťcie pojawiaj─ůce si─Ö nowe elementy, kt├│re s─ů istotne z perspektywy zr├│wnowa┼╝onego rozwoju s─ů ca┼éy czas dodawane i ta ┼Ťwiadomo┼Ť─ç jest nazwijmy to ÔÇ×aktualizowanaÔÇŁ. Jednak jedn─ů rzecz─ů jest ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, kt├│re nie jest na a┼╝ tak z┼éym poziomie wbrew pozorom, za┼Ť drug─ů jest sk┼éonno┼Ť─ç do zmian. Zaryzykuj─Ö stwierdzenie, ┼╝e im wi─Ökszy biznes tym sk┼éonno┼Ť─ç do zmiany jest mniejsza. W takim przypadku wzi─Öcie pod uwag─Ö przy podejmowaniu decyzji czynnik├│w ┼Ťrodowiskowych, ludzkich, spo┼éecznych czy tych zwi─ůzanych z interesariuszami ÔÇô cz─Östo nie dzieje si─Ö do momentu, w kt├│rym z jakich┼Ť wzgl─Öd├│w zostanie to wymuszone. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e to jest ten du┼╝y obszar do pracy – aby nie czeka─ç do ostatniego momentu, do tego a┼╝ co┼Ť z┼éego si─Ö wydarzy. Aby nie czeka─ç do momentu a┼╝ ludzie wyjd─ů na ulice. Mieli┼Ťmy ostatnio takie przypadki zwi─ůzane z funkcjonowaniem bardzo du┼╝ej firmy, np. w Holandii. My┼Ťl─Ö, ┼╝e du┼╝e wyzwanie jest w tym, jak w strategie biznesowe integrowa─ç za┼éo┼╝enia zr├│wnowa┼╝onego rozwoju tak, ┼╝eby wyprzedzaj─ůco adresowa─ç pewne rzeczy i nie czeka─ç a┼╝ to b─Ödzie – korporacyjnie rzecz ujmuj─ůc – element ÔÇ×complianceÔÇŁ. To samo my┼Ťl─Ö dotyczy nas samych konsument├│w.

Posłuchaj całej rozmowy na www.sukcespisanyszminka.pl/podcasty albo obejrzyj poniżej!

Dla tej organizacji zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j to nie kolejny chwyt reklamowy, ale standard. Ograniczanie ┼Ťladu w─Öglowego to nie przykry obowi─ůzek, a jeden ze ┼Ťwiadomych cel├│w wpisanych w polityk─Ö i misj─Ö firmy. To firma odpowiedzialna spo┼éecznie i ekologicznie, kt├│ra ma na uwadze dobro naszej planety.

  • Nale┼╝ysz do takiej organizacji? Zg┼éo┼Ť j─ů XIII edycji konkursu Bizneswoman Roku!
  • Znasz tak─ů organizacj─Ö? Nominuj j─ů do konkursu na: www.bizneswomanroku.pl

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close