Firmy oraz liderzy coraz częściej zdają sobie sprawę, że aby osiągnąć sukces w biznesie potrzeba kultury zróżnicowania i włączania. Liczne badania pokazują, że zwiększenie różnorodności i działania inkluzywne w środowisku pracy ułatwiają wprowadzanie innowacji, zwiększają zaangażowanie pracowników i znacząco wpływają na poprawę wyników finansowych firmy. Tego zdania są członkowie Klubu Champions of Change, jedynej takiej organizacji w Polsce, która od ponad roku działa na rzecz promowania różnorodności oraz szeroko rozumianej aktywizacji kobiet w biznesie.
Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką nie pozostaje obojętna na zjawisko równości i różnorodności w miejscu pracy. Z inicjatywy jej prezes i współzałożycielki Olgi Kozierowskiej w październiku 2018 r. powstał Klub Champions of Change. To pierwsza taka organizacja w Polsce, zrzeszająca już 11 prezesów dużych firm i walcząca o prawa kobiet w firmach. Druga taka istnieje w Australii, co wyróżnia nasz kraj pod względem walki z nierównością płci.
W 2019 roku jej członkowie postawili przed sobą trzy najważniejsze cele: zwiększenie liczby kobiet na wysokich stanowiskach, likwidacja luki płacowej oraz wprowadzanie narzędzi sprzyjających lepszemu wykorzystaniu talentów obu płci.
Coraz więcej kobiet w zarządach…
Kobiety, także w ocenie mężczyzn, są świetnymi przedsiębiorcami i pracownikami, ale nadal spotykają się z nierównym traktowaniem w niektórych obszarach biznesowych, takich jak wynagrodzenia czy możliwości rozwoju zawodowego.
Z ankiety przeprowadzonej przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką wynika, że aż 93,2 proc. badanych uważa, że kobiety powinny zajmować kierownicze stanowiska i być członkiniami zarządów. Dodatkowo prawie 100 proc. odpowiedziało, że zaakceptowałoby kobietę – szefa.
Awanse kobiet w miejscu pracy wspiera ponad 84 proc. respondentów badania. 77 proc. osób (trzy czwarte to mężczyźni) uważa, że kobiety posiadają cechy wyróżniające je jako pracowników.
W Polsce kobiety stoją już na czele 6,3 proc. firm, stanowią również 13 proc. członków zarządów i mają 15,8 proc. udziału w radach nadzorczych 480 spółek giełdowych – wynika z najnowszego raportu „Women in the Boardroom: A Global Perspective” przygotowanego na zlecenie Deloitte Global przez firmę MSCI ESG Research Inc. na podstawie danych z 66 krajów.
Potrzebne są stałe i konkretne działania
Członkowie klubu Champions of Change – prezesi firm Mastercard, BNP Paribas, Shell, Philip Morris Polska, Mars, Ultimo, Citi Bank, Deloitte, Coca-Cola, TVN Discovery Polska i Microsoft, intensyfikują takie działania. Pracują także na rzecz wprowadzania elastycznego czasu pracy oraz budowania ścieżki kariery kobiet w firmie z uwzględnieniem urlopów macierzyńskich oraz tacierzyńskich.
Jak podkreślają prezesi, istotne jest upowszechnianie urlopów rodzicielskich wśród mężczyzn. Tak, aby mężczyźni korzystali nie tylko z urlopów tacierzyńskich, ale również współdzielili z partnerkami urlopy rodzicielskie. Dzięki temu kobieta może szybciej powrócić do pracy.
Celem klubu jest edukacja, budowanie świadomości i dzielenie się dobrymi praktykami, ale przede wszystkim stworzenie narzędzi, przynoszących konkretne rezultaty i dających się zastosować także w innych firmach, zainteresowanych lepszym wykorzystaniem talentów kobiet i mężczyzn oraz budowaniem różnorodności.