diversity inclusion

Czy diversity & inclusion to tylko modne s艂owa?

O tym, czym w praktyce jest polityka r贸偶norodno艣ci i w艂膮czania, jaki maj膮 na to wp艂yw trendy z zagranicy i czy mi臋dzynarodow艣膰 firmy jest atutem opowiadaj膮 Jaros艂awowi Ku藕niarowi Kinga Zacharjasz z Banku BNP Paribas, Marta Stasik z Mars i Agnieszka Kozar z Philip Morris w ramach debaty z cyklu #WiedzaNieMaP艂ci.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jaros艂aw Ku藕niar: Modne s艂owa Diversity & Inclusion s膮 coraz bardziej popularne w korporacjach. Wielu kt贸rzy s艂uchaj膮 tego z boku, my艣l膮 sobie: 鈥淐lusion, Inclusion – dajcie spok贸j鈥. Ile tre艣ci stoi za tym stwierdzeniem?

Kinga Zacharjasz: Inclusion oznacza w艂膮czanie. Natomiast my艣l臋, 偶e to przede wszystkim nie jest tylko otworzenie drzwi. Trzeba otworzy膰 drzwi i powiedzie膰: “Prosz臋. Kto chce, zapraszamy“, bo prawdziwe inclusion to jest wej艣膰 i powiedzie膰: 鈥S艂uchaj, ty si臋 wstydzisz? By膰 mo偶e, wydaje ci si臋, 偶e tutaj nie pasujesz, ale ja ci臋 zabior臋 ze sob膮“. 100 lat temu, jak kobiety uzyskiwa艂y prawa wyborcze, to wybitny socjolog prawa Leon Petra偶ycki powiedzia艂, 偶e naiwno艣ci膮 by艂oby s膮dzi膰, 偶e samo przyznanie kobietom praw wyborczych doprowadzi do zbudowania r贸wnego spo艂ecze艅stwa. I tak si臋 dzieje teraz. Kobiety musz膮 robi膰 wi臋cej – to prawda, ale dla nich te偶 musz膮 dzia艂a膰 m臋偶czy藕ni. M臋偶czy藕ni musz膮 pokaza膰, 偶e sprawa kobiet to nie jest tylko sprawa kobiet, a 100 proc. spo艂ecze艅stwa nie mo偶e by膰 reprezentowane przez 50 proc. spo艂ecze艅stwa, kt贸re jest zupe艂nie inne ni偶 to drugie 50 proc.

Marta Stasik: Zgadzam si臋 z tob膮. My艣l臋, 偶e na pewno potrzebujemy wsparcia m臋偶czyzn, natomiast my艣l臋, 偶e te偶 przede wszystkim potrzebujemy wsparcia kobiet. Jak popatrzymy wstecz, m臋偶czy藕ni zawsze siebie wspierali. My艣l臋, 偶e to, czy s膮 widoczni w mediach, czy s膮 widoczni w biznesie, czy s膮 widoczni w nauce, wynika z tego, 偶e zawsze si臋 wspierali. Tu te偶 jest bardzo du偶a rola kobiet – nas i innych kobiet, kt贸re osi膮gn臋艂y sukcesy w r贸偶nych dziedzinach 偶ycia – 偶eby wspiera膰 inne kobiety, m艂ode.

Jaros艂aw Ku藕niar: Aga, zgadzasz si臋 z tym, 偶e samo otwarcie drzwi – jak to powiedzia艂a Kinga – to za ma艂o?

Agnieszka Kozar: Tak, zdecydowanie. S艂uchaj膮c Kingi, podoba mi si臋, 偶eby zacz膮膰 rozmow臋 od definicji, jak rozumiemy inclusion & diversity. Inclusion to w艂膮czenie, to jest dzia艂anie. Diversity to r贸偶norodno艣膰 – czy to w biznesie w艂a艣nie, r贸偶norodno艣膰 p艂ci i pogl膮d贸w, pochodzenia, niepe艂nosprawno艣ci. A equity – o kt贸rym te偶 b臋dziemy rozmawia膰 – to jest wyb贸r, to jest podej艣cie i zrozumienie tego, 偶e r贸偶ni ludzie maj膮 r贸偶ne potrzeby. I tak, zdecydowanie uwa偶am, 偶e m臋偶czy藕ni powinni wspiera膰 kobiety.

Marta Stasik: I w Marsie prowadzimy tak膮 kampani臋 I Can Be Me, gdzie promujemy takie podej艣cie sprzymierze艅c贸w. Tak jak rozmawiali艣my o tym przed wej艣ciem do studia 鈥 trudno jest to przet艂umaczy膰 z j臋zyka angielskiego na polski, ale je艣li jeste艣 kobiet膮, b膮d藕 sprzymierze艅cem m臋偶czyzny. Je艣li jeste艣 blondynk膮, b膮d藕 sprzymierze艅cem brunetki. Je艣li jeste艣 singlem, b膮d藕 sprzymierze艅cem rodzic贸w pracuj膮cych.

Jaros艂aw Ku藕niar: I w drug膮 stron臋.

Agnieszka Kozar: Dok艂adnie. To dzia艂a tak, 偶eby nikogo nie wyklucza膰, 偶eby patrze膰 na to, 偶e ka偶dy ma r贸偶ne potrzeby i r贸偶ne mo偶liwo艣ci.

diversity inclusion

Jaros艂aw Ku藕niar: Czy to jest – z perspektywy takich du偶ych organizacji jak wasze – 艂atwe, 偶eby przeprowadzi膰 tak膮 zmian臋, taki proces? Bo kiedy m贸wimy: “S艂uchajcie, idziemy w stron臋 inclusion” i teraz kilka tysi臋cy ludzi nagle musi skr臋ci膰 w t臋 stron臋, przez te drzwi si臋 przecisn膮膰 , jak to pouk艂ada膰, 偶eby to mia艂o sens i 偶eby si臋 uda艂?

Marta Stasik: Po pierwsze uwa偶am – jakkolwiek g贸rnolotnie i banalnie by to nie zabrzmia艂o – uwa偶am, 偶e korporacje maj膮 swoj膮 rol臋 do spe艂nienia. To s膮 mikrospo艂eczno艣ci, kt贸re mog膮 zmieni膰 偶ycie ludzi, kt贸rzy tam pracuj膮. I to s膮 du偶e grupy. My艣l臋, 偶e przede wszystkim istotne, 偶eby to nie by艂y ekskluzywne kluby. Nie mo偶e by膰 to co艣, co si臋 nazywamy kom贸rk膮 diversity inclusion, kt贸ra sprowadza si臋 do 20 os贸b w centrali.

Jaros艂aw Ku藕niar: I to tylko w Warszawie, bo w Lublinie si臋 pewnie tym nie zainteresuj膮.

Marta Stasik: I najch臋tniej tylko w Warszawie. Tutaj z kolei powo艂uj膮c si臋 na nasz przyk艂ad – w BNP Paribas zebra艂o si臋 12 kobiet i powo艂a艂y艣my co艣, co nazywa si臋 鈥淜obiety zmieniaj膮ce BNP Paribas鈥. I tak, to zainicjowa艂y kobiety, kt贸re s膮 ju偶 na bardzo wysokich pozycjach, powiedzia艂abym, taka ci臋偶ka artyleria. Ale my w艂膮czamy w to 100-200 dziewczyn z sieci. Pokazujemy, schodzimy do nich i m贸wimy: “W艂膮czcie si臋 w to“, m贸wimy: “Przy艂膮cz si臋 do tego programu, we藕 udzia艂 w tych szkoleniach“. Bo my艣l臋, 偶e dla organizacji superistotne jest nie tylko to, 偶eby wyznaczy膰 cechy lidera i postawi膰 kobiet臋 na pozycji lidera, ale tego lidera trzeba stwarza膰 i tak wychowywa膰. Trzeba m艂odym dziewczynom – i to jest rola korporacji – dawa膰 ambitne zadania, one wtedy ucz膮 si臋, wychodz膮 troch臋 z stereotyp贸w p艂ci. One buduj膮 swoje poczucie w艂asnej warto艣ci, buduj膮 szacunek w organizacji i bardzo istotne, 偶eby ros艂y z takim poczuciem… Osoba – nie tylko kobieta, bo to dotyczy kobiet i m臋偶czyzn – osoba z wysokim potencja艂em. I ona wtedy jak ju偶 zostanie t膮 liderk膮, to jest gotowa. Ona nie jest wstawiana tam sztucznie, tylko jest przygotowana do bycia liderem przez swoj膮 organizacj臋.

Agnieszka Kozar: My艣l臋, 偶e mamy – nie wiem, na ile to powiedzie膰 – szcz臋艣cie czy 艣wiadom膮 decyzj臋, 偶e jeste艣my w tym miejscu, w kt贸rym jeste艣my i 偶e rzeczywi艣cie nasze korporacje maj膮 w swojej kulturze g艂臋boko zakorzenion膮 t膮 r贸偶norodno艣膰, to w艂膮czenie i t臋 ide臋 bycia sob膮. Dzi臋ki temu my艣l臋, 偶e w艂a艣nie takie inicjatywy jak tutaj ta rozmowa promuj膮ca tego typu zachowania, inspiruj膮ca inne, mniejsze firmy do takiego podej艣cia jest super rzecz膮.

Jaros艂aw Ku藕niar: Rozmawiali艣my – zanim widzowie zacz臋li oficjalnie na nas patrze膰 i s艂ucha膰 – z Agnieszk膮 m.in. o tym, jak wygl膮da jej zesp贸艂. M贸wili艣my o tym, 偶e jest on w niekt贸rych obszarach bardzo kobiecy. Zapyta艂em o to, czy regiony 艣wiata, kraje i ich kultura ma na to wp艂yw. Zobaczcie: mamy Philipa Morrisa, mamy Mars i mamy BNP Paribas – pracujecie na terenie Polski, ale sumie nie jeste艣cie polskimi organizacjami. Czy to, 偶e s膮 to mi臋dzynarodowe korporacje ma wp艂yw na to, 偶e w艂a艣nie to diversity, inclusion jest bardziej rozpowszechniane, ni偶 gdyby to by艂a Polska firma? Jak czujecie?

Agnieszka Kozar: My艣l臋, 偶e tak. My艣l臋, 偶e pewien proces zacz膮艂 si臋 kilka lat temu i on faktycznie przyszed艂 z centrali, z pewnych trend贸w, kt贸re pojawi艂y si臋 na 艣wiecie. I te偶 mamy pomoc w tym, jak o pewnych rzeczach rozmawia膰 i jak pewne rzeczy kszta艂towa膰. Wydaje mi si臋, 偶e diversity & inclusion to tak naprawd臋 nie jest jednorazowa decyzja: “Tak, od dzisiaj zaczynamy“, tylko jest to bardzo d艂ugotrwa艂y proces. Zbudowanie pewnej strategii, gdzie musimy mie膰 lider贸w, kt贸rzy popieraj膮 pewne dzia艂ania i wprowadzaj膮 okre艣lone schematy. W Philip Morris mamy Happy Parents Programme, mamy certyfikat r贸wnych p艂ac, kt贸ry potwierdza, 偶e tak samo wynagradzamy kobiety i m臋偶czyzn. Ale jednocze艣nie bardzo wa偶ne jest to, 偶eby w to w艂膮cza膰 pracownik贸w. 呕eby ich s艂ucha膰, 偶eby prowadzi膰 dialog, 偶eby ich anga偶owa膰 w tworzenie pewnych rozwi膮za艅, a nie tylko je przynosi膰 z g贸ry.

Jaros艂aw Ku藕niar: Czyli 偶eby czu膰, 偶e albo robimy to razem, albo to nie wyjdzie, tak?

sprawiedliwie nie znaczy po r贸wno

Marta Stasik: Zdecydowanie, to jest proces. I my艣l臋, 偶e rzeczywi艣cie jako globalne firmy mamy do艣wiadczenie czy mo偶emy czerpa膰 inspiracje oraz r贸偶nego typu programy globalne. Gdyby艣my tutaj lokalnie nie dzia艂ali – nikt na nas nie patrzy, nikt nie przyje偶d偶a, nie sprawdza 鈥 i gdyby liderzy nie mieli tej 艣wiadomo艣ci, takiego w艂a艣nie leadershipu i tej idei w艂膮czania oraz budowania relacji, zaufania, otwarto艣ci w swoich zespo艂ach, to w贸wczas rzeczywi艣cie by艂oby tylko modne has艂o. Moim zdaniem, pierwsza rzecz w og贸le w pracy nad IED, to jest u艣wiadomienie sobie, 偶e to jest wa偶ny obszar i po prostu codzienna praca.

Jaros艂aw Ku藕niar: Jak czujesz?Mi臋dzynarodowo艣膰 si臋 przydaje?

Kinga Zacharjasz:: My艣l臋, 偶e bezwzgl臋dne. Bezwzgl臋dnie, bo pewne zmiany spo艂eczne zacz臋艂y si臋 za granic膮 wcze艣niej ni偶 u nas. My teraz 偶yjemy w specyficznym kraju ze specyficzn膮 sytuacj膮 kobiet, podej艣cia, traktowania, poczucia. Mamy tak膮 globaln膮 inicjatyw臋, akurat w BNP Paribas w Polsce z racji tego, 偶e nale偶ymy do Klubu Champions of Change pojawi艂a si臋 ona wcze艣niej. Inicjatywa 鈥渘igdy bez niej鈥, czyli 偶aden wysoki mened偶er z grupy BNP Paribas na ca艂ym 艣wiecie nie b臋dzie uczestniczy艂 w debatach, w kt贸rych nie uczestniczy przynajmniej jedna kobieta. Tak jest te偶 takie pilnowanie pewnych granic. Kto艣 mo偶e powiedzie膰: “Gdzie si臋 ko艅czy poprawno艣膰 polityczna, a gdzie si臋 zaczyna rzeczywiste dzia艂anie?“. I my艣l臋, 偶e w dzisiejszych czasach, kiedy ka偶dy mo偶e powiedzie膰 wszystko, ka偶dy uwa偶a, 偶e jego opinia jest wa偶na i jeszcze mo偶e napisa膰 j膮 w dowolny spos贸b, to czasami myli nam si臋 poprawno艣膰 polityczna ze zwyk艂膮 kultur膮 osobist膮. Uwa偶am, 偶e czasem trudno, nawet wol臋 by膰 pos膮dzono o to, 偶e si臋 zachowuj臋 poprawne politycznie i nie dopu艣ci膰 do wyra偶ania opinii w taki czy inny spos贸b, kt贸ry po prostu jest nie OK.

Dalszy ci膮g debaty objerzyj poni偶ej!

Debata zosta艂a zrealizowana w ramach akcji Wiedza Nie Ma P艂ci, kt贸r膮 zainicjowa艂a Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 wraz z Klubem Champions of Change dzia艂aj膮cym na rzecz r贸wno艣ci, r贸偶norodno艣ci i w艂膮czania. Wiedza Nie Ma P艂ci to 艂膮cznie pi臋膰 debat, w kt贸rych to specjalistki i top mened偶erki, zabieraj膮 g艂os. Jedynym m臋偶czyzn膮 b臋dzie dziennikarz prowadz膮cy wydarzenia 鈥 Jaros艂aw Ku藕niar. W ramach akcji Wiedza Nie Ma P艂ci zosta艂a stworzona tak偶e lista ekspertek, kobiet biznesu zajmuj膮cych wysokie stanowiska w mi臋dzynarodowych firmach. Ka偶da z nich ma wiedz臋. Ka偶da z nich posiada bogate do艣wiadczenie. Ka偶da z nich w swojej bran偶y jest autorytetem. Serdecznie zach臋cam wszystkich dziennikarzy i wydawc贸w, aby zwr贸cili uwag臋 na list臋 przed wyborem go艣ci do swojej kolejnej audycji b膮d藕 programu.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter