Kamila Kaliszyk

Bez diversity & inclusion nie ma szans na twórcze pomysły

Magda Mikos

Kiedy mówimy o różnorodności w miejscu zatrudnienia, najczęściej mamy na myśli takie aspekty, jak wiek, płeć czy pochodzenie etniczne. Warto jednak wziąć tu też pod uwagę indywidualne potrzeby, doświadczenie oraz styl komunikacji. O tym, dlaczego warto godzić różnorodność ze wspólnymi wartościami i czy minął już czas, gdy kobiety były pozostawione same sobie rozmawiamy z Kamilą Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe oraz Katarzyną Cymerman, Dyrektor HR Microsoft.

Co dzięki konsekwentnemu wprowadzaniu polityki różnorodności oraz wsparciu postaw przedsiębiorczych kobiet zyskują organizacje?

Kamila Kaliszyk: Dla Mastercard, firmy działającej w obszarze technologii płatniczych na ponad dwustu rynkach geograficznych na świecie, krzewienie kultury różnorodności i włączania jest kwestią nadrzędną. Kultura i zarządzanie z poszanowaniem dla różnorodności, w szybko zmieniającym się otoczeniu społecznym, demograficznym i gospodarczym, pozwalają na lepsze zrozumienie i lepszy dostęp do nowych rynków, a także lepsze zgłębienie potrzeb płatniczych konsumentów i posiadaczy kart z logo naszej firmy. Wierzymy, że takie podejście sprzyja kreatywności i innowacyjności w budowaniu naszych produktów i usług dla konsumentów i biznesów na całym świecie. Różne punkty widzenia i doświadczenie są niezbędne dla rozwoju.

Mastercard ogłosił i zaczął wdrażać strategię różnorodności w 2007 roku, definiując cztery najważniejsze obszary aktywności: Zarządzanie talentami, Marka i reputacja, Wpływ biznesowy i Kultura włączania. Przykład w Mastercard idzie z samej góry – poprzedni CEO naszej firmy Ajay Banga, zasiadający obecnie w radzie nadzorczej, jest jednym z ekspertów w dziedzinie, głośno mówiącym podczas różnych wydarzeń na szczeblu światowym o potrzebach zarządzania przez różnorodność, w tym włączania kobiet. 

Działania Mastercard w obszarze różnorodności dotyczą w ogromnym zakresie wyrównywania szans i wspierania karier kobiet, zgodnie z trendami społecznymi i potrzebami biznesu. Nasze wysiłki na rzecz różnorodności zyskały uznanie w wielu branżach na całym świecie. Zajęliśmy m.in. miejsce nr 4 na 50 najlepszych firm w rankingu DiversityInc Top 50 Companies for Diversity w 2018 roku. Jesteśmy stale obecni w tym rankingu w pierwszej dziesiątce już od sześciu lat.

Jakie dobre praktyki stosujecie wewnątrz firmy?

Kamila Kaliszyk: W Mastercard nie ma luki płacowej między kobietami i mężczyznami na tych samych stanowiskach. Aby wesprzeć nasze zobowiązanie w zakresie likwidacji luki płacowej, corocznie badamy poziom wynagrodzeń w naszej firmie. W przypadku stwierdzenia rozbieżności między płacą kobiet i mężczyzn oraz braku wyjaśnienia ich w możliwy do przyjęcia sposób, podejmujemy odpowiednie działania. Z naszej wewnętrznej walidacji w biurach na całym świecie wynika, że kobiety w naszej firmie zarabiają 99 dolarów na każde 100 dolarów zarobionych przez mężczyzn za pracę tej samej jakości na tym samym stanowisku. 

Jednym z naszych celów jest rekrutacja z uwzględnieniem różnorodności. Co do zasady wśród kandydatów na każde stanowisko musi być przynajmniej jedna kobieta – w ubiegłym roku globalnie udało się to w przypadku 83% procesów rekrutacyjnych. 

Mimo technologicznego charakteru firmy, globalnie w Mastercard aż 60% kobiet pracuje w obszarach ściśle związanych z technologią, a w polskim biurze połowa wszystkich pracowników to kobiety, które również pracują w obszarach tradycyjnie uznanych za „męskie” – czyli w dziale sprzedaży oraz technologicznym. Jeśli chodzi o rozwój kariery zawodowej, skupiamy się na tworzeniu możliwości dla kobiet o wysokim potencjale, oferując awanse pionowe i poziome, by umożliwić im dalsze poszerzanie kompetencji. Stworzyliśmy globalny program Women Leadership Network, którego celem jest ułatwienie rozwoju kobiet na stanowiskach menedżerskich, wspieranie ich karier, zainspirowanie ich do sukcesu, zachęcanie do przejmowania roli liderów. Program umożliwia uczenie się, rozwój zawodowy i osobisty poprzez m.in. takie narzędzia jak mentoring i coaching. Obecnie mamy 22 oddziały Women Leadership Network działające na naszych rynkach. 

W 2017 roku decyzją Ajaya Banga został także wprowadzony dodatkowy, ponad ten który przysługuje prawnie, pełnopłatny 8-tygodniowy urlop rodzicielski dla mężczyzn. Dzięki temu matka dziecka może szybciej wrócić do pracy lub zdecydować się przez ten czas zajmować dzieckiem wspólnie z ojcem. Oferujemy też odpowiednie rozwiązania, takie jak np. elastyczne godziny pracy czy pracę zdalną, które szczególnie doceniają pracownicy, którzy są rodzicami.

Od lat w Mastercard budujemy kulturę różnorodności, która wpływa na motywację i zaangażowanie pracowników. To także sposób na utrzymanie w firmie wartościowych i silnych liderów, którzy potrafią wykazać się empatią i zrozumieniem, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Wszystkie te działania przez lata pozwoliły zbudować wykwalifikowaną i lojalną kadrę pracowników, którzy teraz, w trudnym czasie światowego kryzysu stanowią podstawę stabilności i sukcesu Mastercard. 

Jak Diversity & inslusion wpływa na tworzenie nowych rozwiązań i produktów?

Katarzyna Cymerman: Bez różnorodności i inkluzywności nie ma szans na twórcze pomysły. A to one napędzają cyfrową gospodarkę, w której funkcjonujemy. Wszyscy w Microsoft jesteśmy świadomi, że możemy lepiej służyć naszym klientom, partnerom i ludziom na całym świecie, jeśli będziemy reprezentować każdego człowieka na tej planecie. Dlatego też nie tylko nieustannie inwestujemy w programy i inicjatywy, których celem jest przyciągnięcie zróżnicowanej grupy talentów do pracy, ale także kładziemy nacisk na tworzenie bardziej inkluzywnego środowiska dla wszystkich w organizacji. Każdy z nas – niezależnie od roli czy pełnionej funkcji – odgrywa aktywną rolę w tworzeniu pewnego rodzaju wspólnoty, w której wszyscy możemy mieć swój pełny wkład i pokazywać kim jesteśmy, aby jak najlepiej wykonywać swoją pracę. 

Niejednokrotnie technologia otwiera nam nowe horyzonty. Prowadzi to do zwiększania różnorodności w środowisku biznesowymi wnosi do naszego życia niesamowity potencjał, który może być wykorzystywany przez absolutnie wszystkich, bez względu na wiek, płeć czy pochodzenie. 

Czy konkurs Bizneswoman Roku Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką ma znaczenie dla zmiany postrzegania roli kobiet w biznesie?

Kamila Kaliszyk: W Mastercard wierzymy, że przyszłość należy do firm, które dostrzegają wyjątkowe umiejętności kobiet w biznesie i korzyści z nich płynące. Dlatego też wspieranie kobiet zarówno w organizacji, jak i poza nią, chociażby poprzez takie inicjatywy jak Bizneswoman Roku, to strategiczne zobowiązanie naszej firmy.

Razem z organizatorem konkursu Bizneswoman Roku – Fundacją Sukces Pisany Szminką – mamy ten sam cel i kierujemy się podobnymi wartościami. Dlatego nasza współpraca trwa od 5 lat. Takie projekty mocno wzmacniają samoocenę kobiet, dodają im odwagi, co procentuje również społecznie, bo dzięki tak fantastycznym pomysłom, kobiety realnie zmieniają na lepsze świat, w którym funkcjonujemy my wszyscy. Kobiety liderki z niezwykłymi pomysłami pokazują jednocześnie światu, że warto wierzyć we własne siły i podążać swoją ścieżką. Zgłaszające się do konkursu przedsiębiorczynie są niekwestionowaną inspiracją dla innych kobiet. Jest to tym bardziej ważne, że kobiety z reguły oceniają siebie bardziej krytycznie niż robią to mężczyźni.

Katarzyna Cymerman: Wydarzenia, takie jak te nie tylko mają na celu wyróżnić liderki biznesu i zwrócić uwagę na temat kobiecego przywództwa. To przede wszystkim debata dotycząca przyciągania kobiet do branży technologicznej, bo bez nich nie powiedzie się cyfrowa transformacja. Jeśli nie będziemy wspierać różnorodności na naszym “podwórku”, nie uda nam się wykonać pracy niezbędnej do przeprowadzenia udanej transformacji całej gospodarki. Potrzebna jest debata, edukacja, programy i konkursy dotyczące różnorodności w miejscu pracy, nie tylko w przemyśle technologicznym. Dlatego powinniśmy uczyć nasze córki, że mogą być kimkolwiek chcą, bez żadnych uprzedzeń. 

Przez długi czas kobiety były pozostawione same sobie, aby torować dostęp do świata biznesu i przywództwa, a młode dziewczęta musiały same szukać inspiracji, motywacji i determinacji do rozwoju naukowego w przedmiotach STEM. Cieszę się, że jako przedstawiciele środowiska biznesowego w Polsce od kilku lat pokazujemy naszą nieustanną gotowość do rozwoju i bierzemy aktywny udział w nieustannie trwającej debacie na temat edukacji, rozwoju i przywództwa kobiet na wielu frontach. Staramy się także nie poprzestawać na słowach. Realizujemy szereg projektów i inicjatyw, również z partnerami, po to by angażować dziewczęta, kobiety liderki oraz środowisko biznesu w Polsce do aktywnego promowania kobiet w biznesie, a także edukacji matematyczno-technicznej, nauki kodowania czy rozwoju kompetencji cyfrowych.

Zgłoś się lub nominuj kobietę w konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku na www.bizneswomanroku.pl. Udział w konkursie nic nie kosztuje, a możesz wiele zyskać – promocję, kontakty, wsparcie merytoryczne, nowych klientów.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, Skanska
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy, Humanites, Perspektywy Women in Tech, ABSL
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times

Joanna Rek-Faber – coach, trenerka, mentorka, przedsiębiorczyni. Absolwentka studiów podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania języków obcych. Obecnie zgłębia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You®. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i współprowadząca podcast „Sukces Talks”. Blogerka i autorka e-booka „Kropka mocy”.