Dlaczego warto biega膰?

Poznaj 5 naturalnych dopalaczy, kt贸re dodadz膮 ci mocy

Dominika Jajszczak

Du偶a dawka energii, zmniejszenie stresu, poczucie szcz臋艣cia 鈥 naturalne dopalacze dodaj膮 mocy. Wytwarza je tw贸j w艂asny organizm podczas wysi艂ku fizyczneo.

TESTOSTERON

Cho膰 testosteron kojarzy nam si臋 g艂贸wnie z m臋偶czyznami, mo偶na si臋 na niego natkn膮膰 tak偶e w kobiecych organizmach. Odgrywa on ogromn膮 rol臋 w 偶yciu biegaczy (nawet amator贸w!), gdy偶 to w艂a艣nie dzi臋ki niemu bia艂ko wykorzystywane jest do budowy mi臋艣ni. Zatem testosteron robi wszystko, co w jego mocy, aby zwi臋kszy膰 si艂臋 organizmu. Wysoki poziom tego hormonu stymuluje tak偶e przyswajanie wapnia. Co to oznacza? Mniejsze ryzyko osteoporozy. Z tego w艂a艣nie powodu trening biegowy zalecany jest kobietom po menopauzie, kt贸re s膮 szczeg贸lnie nara偶one na te dolegliwo艣ci.

GRELINA

Nasz wewn臋trzny dietetyk 鈥 grelina 鈥 powoduje ssanie w 偶o艂膮dku. Trening biegowy zmniejsza jej wydzielanie i odczuwalny g艂贸d. Jej poziom spada tak偶e kiedy si臋 wysypiamy dlatego deficyt snu wp艂ywa na poziom odczuwalnego przez nas g艂odu. Ilo艣膰 wydzielanej przez nasz organizm greliny mo偶e tak偶e zale偶e膰 od poziomu stresu. Zatem zamiast 鈥瀦jada膰鈥 nasze troski, przebiegnijmy si臋 troch臋.

ENDORFINA

Endorfina jest odpowiedzialna za tzw. eufori臋 biegaczy. Jest to 鈥瀗arkotyk鈥 ludzi aktywnych fizycznie, kt贸ry sprawia, 偶e znacznie poprawia im si臋 samopoczucie. Jednak nie ka偶dy organizm wydziela endorfin臋 podczas treningu. Zazwyczaj jej poziom zaczyna wzrasta膰 dopiero po p贸艂 godziny od startu treningu. Zanika za艣 po oko艂o 30 minutach od zako艅czenia 膰wicze艅. Kr贸tko? Owszem, ale ka偶dy biegacz potwierdzi, 偶e warto. To w艂a艣nie przez endorfin臋 bieganie uznawane jest jako efektywny reduktor stresu, a nawet naturalny lek na depresj臋.

KORTYZOL

Kortyzol odpowiada za dostarczenie energii pracuj膮cym mi臋艣niom. D艂ugodystansowy bieg stymuluje jego wydzielanie, jednak zalecany jest rozs膮dek, gdy偶 kortyzol lubi rywalizowa膰 z testosteronem. Zbyt du偶y poziom kortyzolu mo偶e mie膰 niszcz膮cy wp艂yw na efekty pracy testosteronu. Z tego powodu nierzadko zalecany jest trening kr贸tki, ale intensywny, aby m贸c trzyma膰 kortyzol na wi臋zi.

DOWIEDZ SI臉 WI臉CEJ: TRENUJESZ? TYCH B艁臉D脫W NIE POPE艁NIAJ!

TYROKSYNA

Za szybko艣膰 ludzkiego metabolizmu odpowiedzialna jest tyroksyna. Niski jej poziom b臋dzie najprawdopodobniej oznacza膰 sk艂onno艣ci do tycia, za艣 wysoki powi膮zany b臋dzie z gubieniem zb臋dnych kilogram贸w. Tyroksyna wywo艂uje pewne kontrowersje w艣r贸d naukowc贸w. Jedni z nich twierdz膮, 偶e zbyt du偶a ilo艣膰 tej substancji niszczy gruczo艂, kt贸ry j膮 wydziela (tarczyc臋). Z drugiej za艣 strony istnieje grupa badaczy, kt贸ra wierzy, 偶e intensywne 膰wiczenia pozytywnie wp艂ywaj膮 na dzia艂anie tego偶 w艂a艣nie gruczo艂u. Pami臋tajmy tak偶e o najwi臋kszych wrogach, samej tarczycy. S膮 to przede wszystkim napoje alkohole, s艂odko艣ci, kofeina i stres. Je艣li zadbasz o tarczyc臋 tw贸j organizm ma szans臋 spala膰 wi臋ksza ilo艣膰 kalorii w mniejszym czasie.