Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Dlaczego wizerunek w pracy jest ważny?

Dlaczego wizerunek w pracy jest ważny?

wizerunek w pracy

Jesteśmy w stanie ocenić osobę w 5 sekund i przypiąć jej określoną łatkę. Trudno jest potem zmienić wizerunek, a jeszcze trudniej go naprawić. O co warto dbać?

Nie od dzisiaj wiadomo, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. To jak człowiek wygląda, zachowa się i co powie. Specjaliści uważają, że jesteśmy w stanie ocenić daną osobę w ciągu 5 sekund i przypiąć jej określoną łatkę. Trudno jest potem zmienić wizerunek, a jeszcze trudniej go naprawić. Trzeba nie tylko spojrzeć na siebie krytycznie i dostrzec wady, ale także wpłynąć na sposób myślenia innych ludzi. Podobnie jest z firmą.

Wizerunek przez lata ewoluował. W XIX wieku nie myślano o nim wcale. Nie sądzono, że można zdobyć przewagę tym, że zakład pracy jest czysty, albo nie ma w nim szczurów. Wtedy liczyły się tylko pieniądze, ludzie pracowali często w złych warunkach, a jedyną formą reklamy produktów były hasła w stylu: „U nas jest taniej”. Z biegiem czasu postrzeganie przez przedsiębiorców otoczenia konkurencyjnego zmieniło się. Zaczęli oni zauważać, że ludzie dopisują im konkretną wizytówkę i nie zawsze jest ona korzystna. Słabe zakłady upadały, a te, które miały dobrą renomę rosły w siłę. Tak między innymi powstał marketing szeptany (celowe plotkowanie o dobrych stronach firmy) i potrzeba tworzenia pozytywnego wizerunku.

Zmiana myślenia wpłynęła nie tylko na późniejszy rozwój marketingu, ale także samych firm. Ludzie chcieli pracować tam, gdzie jest miło, pogodnie i przyjaźnie. Zaczęto brać pod uwagę aspekty pozapłacowe, a ludzie wspólnymi siłami zmieniali oblicze organizacji.

Pracodawca i pracownicy to wizytówka firmy. Jeżeli oni będą w godny sposób reprezentować organizację to wykonają 50% pracy nad sukcesem firmy. Dlatego tak ważne jest, aby nie eksponować publicznie życia prywatnego w mediach społecznościowych i mieć odpowiednio skrojony profil na LinkedInie. Dodatkowo każde przedsiębiorstwo powinno wspierać ekspertów z danej dziedziny w Internecie, którzy będą wypowiadać się w imieniu firmy np. w dyskusjach branżowych oraz będą źródłem informacji dla otoczenia. Podobnie jak sama marka.

Spójne działania pomiędzy wizerunkiem marki, a pracownikami pozwala na traktowanie całego systemu jako całości. Dla przykładu – jeżeli marka jest postrzegana jako wyluzowana i sportowa, a taki wizerunek chcemy utrzymać to nie powinniśmy przychodzić do pracy pod krawatem. To ściśle wiąże się ze strategią przedsiębiorstwa. Często to z niej możemy czerpać najlepsza wiedzę, w którą stronę iść oraz jakie działania przyniosą najlepsze korzyści.

Czy w takim razie można działać w kierunku uspójnienia firmy i pracowników? Oczywiście, że tak. Na rynku marketingowym są firmy, które specjalizują się w sprawdzaniu jak postrzegany jest pracodawca, a jak pracownik oraz polecają działania, które będą najbardziej odpowiednie dla branży. Czasem będzie się to wiązać z przewróceniem działań marketingowych do góry nogami, a czasem tylko delikatną korektą. Niemniej warto sprawdzić, co można poprawić, aby oceniano nas lepiej. Dobrym argumentem są procesy rekrutacyjne. Często kandydaci, którzy mają przyjść na rozmowę sprawdzają, kto pracuje w firmie. Gdy zobaczą zaniedbane profile na LinkedInie, nie otrzymają żadnej informacji. Z kolei stworzone od podstaw w podobny sposób mogą rodzić wrażenie, że firma dba o każdy szczegół swojej osobowości, więc zadba też o pracownika.

Odpowiednie podejście do tematu PRu może stać się kluczem do sukcesu – pomoże wydobyć dobre cechy organizacji. Również te, które są złe, aczkolwiek ich znajomość może pomóc w dobrej zmianie. A Ty? Jesteś pewna, co o Tobie myślą?

***

Joanna Olszewska jest specjalistką z firmy Conture

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!