Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Dobre maniery w XXI wieku

Dobre maniery w XXI wieku

Korzystając ze zdobyczy techniki, łatwo zapominamy o dobrym wychowaniu. Dorothea Johnson pisze, o jakich zasadach savoir-vivre’u nigdy nie wolno zapominać.

Ludzie rozmawiający przez telefony w pociągach, autobusach, na ulicach, w kinach i w restauracjach to już właściwie norma. Jedni starają się robić to dyskretnie, wielu zdaje się nie zauważać, że obok są inni ludzie – rozmawiają głośno, dzieląc się często nie tylko sprawami osobistymi, ale, co gorsza, szczegółami negocjacji biznesowych, a nawet tajemnicami firmy. To nie jedyny problem – nie bardzo wiemy także, w jaki sposób korzystać z telefonów, komputerów i tabletów podczas spotkań biznesowych, towarzyskich i rodzinnych. Przyklejeni do ekranów, zapominamy o bożym świecie, a maile potrafimy sprawdzać jeszcze w łóżku, przed snem i zaraz po przebudzeniu. „Badania wykazały, że wysyłając e-maile i esemesy, ludzie czują się zbyt swobodnie i nie przestrzegają zasad uprzejmości. Nauczmy się więc wykorzystywać komunikację elektroniczną tak, żeby nikogo nie urazić i zachować klasę w kontaktach biznesowych i towarzyskich” – pisze Dorothea Johnson, założycielka Szkoły Etykiety w Waszyngtonie. W swojej książce Współczesne maniery, czyli jak się zachować w drodze na szczyt uczy, czego się wystrzegać i o czym trzeba koniecznie pamiętać, by móc o sobie powiedzieć, że jest się człowiekiem dobrze wychowanym.

Johnson jest praktykiem z wieloletnim doświadczeniem. W książce dominują więc rady praktyczne, wypróbowane w realnych sytuacjach. Poprzedza je zazwyczaj krótki wstęp oraz kilka słów aktorki, Liv Tyler – wnuczki Dorothei Johnson. Tyler dzieli się z kolei swoimi doświadczeniami, m.in. ze spotkań biznesowych, negocjacji, ale i różnych okazji oficjalnych, np. premier i przyjęć. Wspólnie zastanawiają się więc, czy wypada odebrać telefon siedząc przy stole na uroczystej kolacji, jak zachować się w takiej sytuacji wobec innych gości, jak to zakomunikować. Babcia i wnuczka – przedstawicielki dwóch pokoleń i dwóch różnych epok technologicznych dochodzą do zgodnego wniosku – żadna technologia nie może przekreślić dobrych manier, bo te są ponadczasowe. Jedyne, co trzeba zrobić, to dostosować je do współczesnych wymagań. Dzięki temu z książki Johnson dowiemy się, jak profesjonalnie pisać służbowe maile i SMS-y (zarówno do współpracowników, jak i kontrahentów), dlaczego nawet w krótkiej wiadomości nie wolno zapominać o językowej poprawności (nawet największy pośpiech nie usprawiedliwi błędów ortograficznych), jak dzielić się informacjami w mediach społecznościowych (nie, twittowanie w operze podczas spektaklu nigdy nie jest dobrym pomysłem) i w jaki sposób komunikować się w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych.

Współczesne maniery to nie tylko przewodnik po savoir-vivrze nowych technologii, ale raczej coś w rodzaju kompendium wiedzy na temat etykiety – również też ze świata off-line. Dorothea Johnson uczy, jak się witać, przedstawiać sobie ludzi na przyjęciach i spotkaniach, jak podawać rękę, prowadzić rozmowy, a nawet, gdzie położyć torebkę, kiedy siadamy do stołu na eleganckim przyjęciu. Maniery przy jedzeniu to zresztą temat rzeka, któremu Johnson i Tyler poświęcają cały rozdział. „Czasy się zmieniają, podobnie jak obyczaje. Jedyne, co w życiu towarzyskim pozostaje niezmienne, to znaczenie dobrych manier. Są one kluczem do sukcesu zarówno dla absolwenta świeżo zatrudnionego w małej firmie, jak i dla rekina finansjery. Każdy może skorzystać na uprzejmym, taktownym zachowaniu. Młodemu pracownikowi dobre maniery zapewnią szybszy awans. Dyrektor zdobędzie dzięki nim uznanie członków zarządu, a wraz z nim nagrody, na które musiałby długo czekać” – przypomina Johnson. A na koniec dodaje – „Wyćwiczone dobre maniery niepostrzeżenie wchodzą nam w krew, stają się naturalne, a w sytuacjach towarzyskich świadczą o tym, co cenne w każdych czasach – o klasie osoby, która je ma”. Oto klasyka, która nigdy nie przegra z nowoczesnością.

Dorothea Johnson, Liv Tyler, Współczesne maniery, czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt, Wydawnictwo Literackie.

wspolczesne-maniery-czyli-jak-sie-zachowywac-w-drodze-na-szczyt-b-iext28217991

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!