kobieta korzystaj膮ca ze smartfona

Czy dodawa膰 szefa do znajomych na Facebooku?

Dagny Kurdwanowska

Media spo艂eczno艣ciowe mog膮 pom贸c w karierze. U偶yte w spos贸b nieprzemy艣lany mog膮 j膮 te偶 pogrzeba膰.

Nerwowy dzie艅 w pracy, trudne zebranie, konflikt z koleg膮 z innego dzia艂u 鈥 ka偶dy z tych powod贸w jest dobry, 偶eby da膰 upust nagromadzonym emocjom i ul偶y膰 sobie, pisz膮c gniewny post na Facebooku. 鈥濸racuj臋 z samymi idiotami!鈥, 鈥濼a firma to jaka艣 pomy艂ka!鈥 albo nie daj bo偶e – 鈥濵贸j szef chyba nigdy nie s艂ysza艂 o zarz膮dzaniu鈥 – kilkana艣cie lajk贸w, s艂owa wsparcia od znajomych i na chwil臋 robi si臋 lepiej. Niestety, gdy przychodzisz do pracy nast臋pnego dnia, zostajesz wezwany do szefa. W najlepszym razie czeka ci臋 nieprzyjemna rozmowa, w najgorszym, zdarza si臋, 偶e i zwolnienie z pracy. Jak to mo偶liwe? Zapomnia艂e艣, 偶e w艣r贸d znajomych masz nie tylko koleg贸w z pracy, ale i szefa, a twoje s艂owa zosta艂y potraktowane nie jak prywatna opinia, ale jako dzia艂anie na szkod臋 firmy.

Dzi艣 media spo艂eczno艣ciowe spe艂niaj膮 nie tylko funkcje towarzyskie.

W wielu firmach to tak偶e narz臋dzie rekrutera, a zdarza si臋, 偶e i spos贸b na kontrol臋 pracownika. Zawieraj膮c znajomo艣膰 ze wsp贸艂pracownikami lub prze艂o偶onymi trzeba pami臋ta膰, 偶e zyskuj膮 dost臋p do naszego 偶ycia prywatnego. A w tej sferze bywamy bardziej spontaniczni, mniej liczymy si臋 ze s艂owami, wyra偶amy odwa偶niejsze, czasem skrajne opinie. To mo偶e si臋 pracodawcy nie spodoba膰. O czym wi臋c nale偶y pami臋ta膰 w takich sytuacjach? Oto trzy najwa偶niejsze zasady.

1. W mediach spo艂eczno艣ciowych wszystko jest publiczne

Wiele os贸b wyra偶aj膮c kontrowersyjn膮 opini臋 zastrzega, 偶e to ich prywatne zdanie. W przypadku medi贸w spo艂eczno艣ciowych 鈥 Facebooka, Twittera, LinkedIn nie zawsze si臋 to sprawdza, bo ka偶dy post mo偶e sta膰 si臋 publiczny, gdy zaczn膮 go lajkowa膰, komentowa膰 i udost臋pnia膰 nasi znajomi. Im wi臋kszy ma zasi臋g i im wi臋ksza liczba os贸b go zobaczy, tym powa偶niejsze mog膮 by膰 konsekwencje. Przyk艂ad z ostatnich dni? Szef pewnej drukarni wyrazi艂 si臋 w spos贸b oburzaj膮cy o rodzicach dzieci niepe艂nosprawnych. Cho膰 napisa艂 to tylko do mamy chorego dziecka, kt贸ra zwr贸ci艂a si臋 do niego o wsparcie, po opublikowaniu wiadomo艣ci jej tre艣膰 obieg艂a internet, a internauci pisali kr贸tko – 鈥瀂 t膮 firm膮 nie wsp贸艂pracujemy鈥. W przypadku obra藕liwych post贸w czy twitt贸w Internauci cz臋sto do艣膰 szybko s膮 w stanie zidentyfikowa膰, gdzie pracuje hejter. Dla wielu oznacza艂o to po偶egnanie si臋 z prac膮.

2. Jak Ci臋 widz膮, tak Ci臋 oceni膮

Jak wida膰 wszystko, co napiszemy na Facebooku lub Twitterze b臋dzie kszta艂towa艂o nasz wizerunek w oczach znajomych, pracodawcy lub potencjalnego pracodawcy. Warto bowiem pami臋ta膰, 偶e dzi艣 sprawdza si臋 nie tylko CV i referencje kandydata, ale tak偶e jego dzia艂alno艣膰 w mediach spo艂eczno艣ciowych. Je艣li ustawiamy posty jako publiczne, mo偶na je przeczyta膰 i sprawdzi膰, jak w rzeczywisto艣ci wygl膮daj膮 nasze kompetencje komunikacyjne. To z艂a wiadomo艣膰 dla tych, kt贸rzy robi膮 to w spos贸b nieprzemy艣lany. Dobra, je艣li dzia艂amy w mediach spo艂eczno艣ciowych 艣wiadomie i z g艂ow膮. Nasze posty, udzia艂 w dyskusjach i komentarze mog膮 pom贸c nam spozycjonowa膰 si臋 w roli ekspertki, specjalistki, osoby profesjonalnej. – Warto robi膰 to tak, by pokaza膰 swoj膮 osobowo艣膰 i poza zawodowe zainteresowania. Je艣li udzielasz si臋 gdzie艣 jako wolontariusz, podziel si臋 zdj臋ciami, kt贸re poka偶膮, co robisz 鈥 radzi Bartosz Struzik, ekspert mi臋dzynarodowego serwisu z ofertami pracy MonsterPolska.pl. Warto pokazywa膰 te偶 sw贸j udzia艂 w konferencjach, wydarzeniach bran偶owych.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Jak ci臋 widz膮 rekruterzy podczas rozmowy o prac臋? Zr贸b QUIZ przygotowany przez ekspert贸w!

3. Daj si臋 znale藕膰

Je艣li powa偶nie my艣lisz o mediach spo艂eczno艣ciowych jako sposobie na szukanie pracy i kreowanie wizerunku, warto uzupe艂ni膰 profile o wszystkie potrzebne informacje 鈥 lokalizacj臋, dane kontaktowe, wykszta艂cenie, do艣wiadczenie zawodowe. Jednocze艣nie warto przejrze膰 je pod k膮tem tre艣ci niezbyt odpowiednich dla oczu pracodawcy 鈥 zdj臋cia z papierosem i piwem z szalonych urodzin mog膮 nie by膰 najlepszym pomys艂em i lepiej je wykasowa膰. Dlaczego dobrze o to wszystko zadba膰? Coraz wi臋cej firm i pracodawc贸w w艂a艣nie w ten spos贸b szuka pracownik贸w. Na 艣wiecie t臋 metod臋 rekrutacji z sukcesem stosuje ju偶 ponad 73% pracodawc贸w. Ciekaw膮 us艂ug臋 w Polsce wprowadzi艂 niedawno Monster Polska – Monster Social Job Ads, pozwala do najlepszych kandydat贸w dotrze膰 za po艣rednictwem Twittera. – Po pierwsze docieramy r贸wnie偶 do os贸b, kt贸re nie poszukuj膮 aktywnie pracy, czyli takich, kt贸rych CV nie znajdziemy w bazach rekruter贸w. Po drugie, dzi臋ki targetowanym kampaniom, takim jak Monster Social Job Ads, mamy mo偶liwo艣膰 dok艂adnego okre艣lenia, do kogo ma trafi膰 dane og艂oszenie 鈥 m贸wi Bartosz Struzik z MonsterPolska.pl. Jak to dzia艂a? Pracodawca, chc膮c dotrze膰 do kandydat贸w o konkretnych kompetencjach, okre艣la je w systemie, kt贸ry nast臋pnie por贸wnuje 鈥瀢ytyczne鈥 z profilami u偶ytkownik贸w Twittera. Osoby, kt贸re spe艂niaj膮 kryteria, zobacz膮 na tablicach twitta z adresowan膮 do nich ofert膮 pracy.