Kobieta u艣miechaj膮ca si臋 na rozmowie kwalifikacyjnej

Niemal po艂owa kandydat贸w nie umie okre艣li膰, jakich ofert pracy szuka.

Czy wirtualny doradca zawodowy wyposa偶ony w AI rozwi膮偶e ten problem? Na pytanie o najwa偶niejsze rzeczy, kt贸re chcieliby wiedzie膰 o potencjalnym pracodawcy przed wys艂aniem CV, tylko 1/4 respondent贸w w badaniu przeprowadzonym przez Jobbli wskaza艂a oferowane benefity. Dla ponad 80 proc. najwa偶niejsze jest oferowane wynagrodzenie. Znalezienie ofert dopasowanych do oczekiwa艅 jest znacznie trudniejsze dla m臋偶czyzn, kobiety natomiast cz臋艣ciej maj膮 problemy ju偶 na etapie procesu rekrutacji. Jednocze艣nie a偶 40 proc. kandydat贸w nie umie okre艣li膰, jakiej pracy w艂a艣ciwie szuka.

W艣r贸d os贸b poszukuj膮cych pracy wraz z wiekiem ro艣nie umiej臋tno艣膰 okre艣lenia w艂asnych oczekiwa艅 wobec pracy i pracodawcy, jednocze艣nie jednak zwi臋kszaj膮 si臋 problemy ze znalezieniem dopasowanych do nich ofert, jak wynika z badania przeprowadzonego przez tw贸rc贸w Jobbli, najnowszej zautomatyzowanej polskiej platformy doradztwa zawodowego wykorzystuj膮cej zaawansowan膮 technologi臋 AI. W艣r贸d badanych w wieku od 18 do 21 lat k艂opoty ze znalezieniem pracy odpowiadaj膮cej wymaganiom ma 30 proc., a w艣r贸d tych w wieku od 30 do 39 lat – ju偶 43 proc. Jednocze艣nie 40 proc. wszystkich respondent贸w nie umie okre艣li膰, czego w艂a艣ciwie szuka.

Jobbli to polska platforma, kt贸ra pomaga u偶ytkownikom wybra膰 najlepsz膮 艣cie偶k臋 kariery i poradzi膰 sobie z poczuciem zagubienia podczas szukania pierwszej pracy. Mo偶na na niej bezp艂atnie wykona膰 test zawodowy, kt贸rego rezultatem jest opracowany z u偶yciem sztucznej inteligencji szczeg贸艂owy raport, okre艣laj膮cy nie tylko rekomendacje trzech najlepszych kierunk贸w kariery z bazy niemal 300 zawod贸w przysz艂o艣ci, ale te偶 profil u偶ytkownika, jego indywidualne predyspozycje, obszary wymagaj膮ce rozwoju wraz ze wskazaniem, jak nad nimi pracowa膰, a tak偶e porady, jak prze艂o偶y膰 te informacje na swoje CV. Wype艂nienie testu trwa ok. 7 minut, a wynik otrzymuje si臋 od razu. W wersji p艂atnej mo偶na uzyska膰 dost臋p do szerszej listy rekomendowanych zawod贸w. Tego typu us艂uga u doradcy zawodowego mo偶e kosztowa膰 nawet 400 z艂.

Polacy maj膮 problemy z prze艂o偶eniem swoich kompetencji na rynek pracy

Znalezienie ofert odpowiadaj膮cych oczekiwaniom jest trudniejsze w przypadku m臋偶czyzn ni偶 w przypadku kobiet (odpowiednio 79 proc. i 65 proc.). Dla kobiet z kolei wi臋kszym wyzwaniem podczas szukania pracy jest sam udzia艂 w procesie rekrutacji – w pytaniu wielokrotnego wyboru zdecydowanie cz臋艣ciej od m臋偶czyzn wskazywa艂y przygotowanie CV (13,4 proc. vs 9,3 proc.), napisanie listu motywacyjnego (19,2 proc. vs 9,3 proc.) i udzia艂 w rozmowie rekrutacyjnej (31,5 proc. vs 13,9 proc.).

Wygl膮da na to, 偶e kandydaci bez wzgl臋du na wiek zmagaj膮 si臋 z brakiem samo艣wiadomo艣ci, umiej臋tno艣ci rozpoznania swoich mocnych i s艂abych stron oraz odniesienia tego do rzeczywisto艣ci rynku pracy. Pom贸c mog艂aby tutaj wi臋ksza dost臋pno艣膰 i aktualno艣膰 us艂ug doradztwa zawodowego. Brakuje jednak systemowego zainteresowania tym tematem, co wida膰 chocia偶by przy przegl膮daniu program贸w wyborczych. Propozycje dotycz膮ce rynku pracy uwzgl臋dniaj膮ce potrzeby pracownik贸w, zw艂aszcza tych m艂odych, na pocz膮tku drogi zawodowej, pojawiaj膮 si臋 rzadko i s膮 ma艂o konkretne. Dlatego stworzyli艣my nasz膮 platform臋 - g艂贸wnie z my艣l膮 o ludziach m艂odych oraz tych ze specjalnymi potrzebami, ale sprawdzi si臋 ona w przypadku ka偶dej osoby szukaj膮cej pracy czy zmagaj膮cej si臋 z poczuciem wypalenia zawodowego. Stawiamy na personalizacj臋 i jak najlepsze dopasowanie rekomendacji do umiej臋tno艣ci, warto艣ci i zainteresowa艅 u偶ytkownik贸w.

Kandydat贸w interesuj膮 zarobki, ale nie benefity dla pracownik贸w

W og艂oszeniach o pracy kandydatom najbardziej brakuje informacji o przedzia艂ach oferowanego wynagrodzenia, czyli tzw. wide艂kach wynagrodze艅. Szczeg贸ln膮 uwag臋 zwracaj膮 na to kobiety – 74 proc. w por贸wnaniu do 44 proc. m臋偶czyzn. M臋偶czyznom natomiast znacznie cz臋艣ciej brakuje jasnego opisu oferowanej pracy (jej trybu i miejsca czy rodzaju umowy) – 62,8 proc. w por贸wnaniu do 45,4 proc. kobiet. Je艣li spojrze膰 na wyniki pod k膮tem grup wiekowych, to informacji o proponowanym wynagrodzeniu szczeg贸lnie zaczyna brakowa膰 osobom powy偶ej 22 roku 偶ycia, spo艣r贸d kt贸rych a偶 75 proc. wskaza艂o t臋 odpowied藕. W m艂odszej grupie wiekowej by艂o to tylko 25 proc.聽

Kwestie finansowe wybijaj膮 si臋 na pierwszy plan r贸wnie偶 w艣r贸d informacji o potencjalnym pracodawcy, kt贸re kandydaci chcieliby pozna膰, zanim zaaplikuj膮 na dan膮 ofert臋. A偶 83,3 proc. badanych wskaza艂o kwesti臋 oferowanego wynagrodzenia, natomiast drugie miejsce zaj臋艂y zakres dzia艂ania, warto艣ci i kultura danej firmy, wskazane przez 62,4 proc. respondent贸w i respondentek. Prawie tyle samo os贸b – 62 proc. – wskaza艂o 艣cie偶k臋 kariery. Najmniej, bo tylko 26,5 proc. jest zainteresowanych oferowanymi przez pracodawc臋 benefitami dla pracownik贸w. Wi臋ksze zainteresowanie budz膮 nawet struktura organizacyjna firmy (38 proc.) czy lokalizacja siedziby (33,7 proc.).

Wyniki ankiety doskonale odzwierciedlaj膮 wsp贸艂czesne wyzwania na rynku pracy. Talenty odchodz膮 od firm, z kt贸rymi si臋 nie uto偶samiaj膮. Jest to zrozumia艂e, poniewa偶 praca stanowi znaczn膮 cz臋艣膰 naszego 偶ycia, a zadowolenie zawodowe jest 艣ci艣le zwi膮zane z poczuciem realizacji i warto艣ci, jakie daje wykonywana praca. Dla os贸b wchodz膮cych na rynek pracy kwestie 艣rodowiskowe s膮 szczeg贸lnie istotne, m艂ode osoby bior膮 te kryteria pod uwag臋 tak偶e przy szukaniu pracy. Pracodawcy, kt贸rzy chc膮 przyci膮gn膮膰 i zatrzyma膰 utalentowanych pracownik贸w powinni by膰 艣wiadomi tych zmian i dostosowa膰 si臋 do nowych oczekiwa艅 – m贸wi Natalia Ku藕ma, Head Of Growth Doing Good, partnera badania.

Platforma Jobbli jest nieustannie rozwijana, do ko艅ca roku zostan膮 udost臋pnione nowe funkcje, z naciskiem na udogodnienia dla grup wykluczonych z rynku pracy.聽 W ci膮gu tylko dw贸ch miesi臋cy platforma zyska艂a ju偶 25 tys. u偶ytkownik贸w.

*Badanie przeprowadzono w miesi膮cach wrzesie艅-pa藕dziernik 2023 na grupie 234 os贸b w wieku od 18 do 59 lat, we wsp贸艂pracy z DOING GOOD, pierwsz膮 w Polsce platform膮 z ofertami pracy, kt贸re maj膮 pozytywny wp艂yw na spo艂ecze艅stwo i 艣rodowisko.