dostarczyć nową jakość na rynek

Łącząc siły z innymi możemy dostarczyć nową jakość na rynek

Magda Mikos

O start-upach i nowych trendach w czasach pandemii, które pozwalają rozwinąć im skrzydła i odnaleźć się w nowej rzeczywistości Magda Mikos rozmawiała z Pauliną Skrzypińską, dyrektor Biura Otwartych Innowacji w Banku BNP Paribas.

Magda Mikos: Jakie branże cieszą się największą popularnością wśród startup-ów w Polsce?

Paulina Skrzypińska: W świecie startup-ów już wielokrotnie mieliśmy do czynienia z różnego rodzaju modami, m.in. na fintech, blockchain, machine learning, chatboty i inne. To właśnie w tych obszarach młode firmy technologiczne upatrywały szans m.in. na pozyskanie dużych klientów, jak choćby banków. Oczywiście wiele z nich świetnie wykorzystało moment. Z powodu pandemii znaleźliśmy się w zupełnie nowej rzeczywistości. Zakwestionowała ona dotychczasowe porządki, a osobom pracującym w obszarze innowacji, dała niezwykłe pole do popisu.

Niektórym jednak plany rozwoju zostały mocno pokrzyżowane. Obecnie obserwujemy, że w dużo gorszej sytuacji znalazły się start-up’y związane z branżą turystyczną, np. obsługujące krótkoterminowy wynajem mieszkań, oferujące rezerwację miejsc noclegowych, planowanie podróży czy transport.

Z drugiej strony są startupy, którym pandemia sprzyja. To m.in. rozwiązania wspierające diagnostykę pacjenta. Przykładem może być poznański Stethome. Rozwiązanie nie jest nowe, ale wydaje się, że pandemia pozwoliła ich założycielom przekroczyć kilka dotychczas istniejących barier. Przykładowo od niedawna rozwiązania używa poznańskie pogotowie.

Ciekawym przykładem jest także historia telemedico – platformy pozwalającej na zdalne konsultacje lekarskie. Rozwiązanie Pawła Sieczkiewicza działa już w 14 krajach, a ostatnio udało mu się pozyskać kapitał na dalszy rozwój platformy.

Świetnie radzi sobie także współpracująca z Bankiem BNP Paribas firma SentiOne, wymieniana w wielu rankingach najszybciej rozwijających się podmiotów, z którą wprowadziliśmy do organizacji czatbota Evę. Sądzę, że niebawem rodzina Evy znaczenie się powiększy. To co najważniejsze, wiele aspektów pracy kolegów różnych obszarach banku zostało znacznie uproszczonych.

Nie bez powodu z zaciekawieniem obserwujemy także startupy działające w zakresie zrównoważonego rozwoju, eko, food i agro. Intensywnie rozglądamy się za partnerami, którzy we współpracy z nami chcieliby zadbać o planetę, środowisko i pracować nad ekologicznymi wyborami klientów. Patrzymy daleko poza nasze finansowe podwórko, głęboko wierząc, że łącząc siły z ciekawymi startupami, ale także z innymi korporacjami, możemy dostarczyć na rynek nowe produkty i usługi, jednocześnie wykorzystując możliwości jakie niesie ze sobą m.in. otwarta bankowość, platformizacja czy właśnie szeroko rozumiany zrównoważony rozwój.

MM: Z czego wynika popularność danych branż? Z trendów globalnych czy specyfiki rynkowej?

PS: Najłatwiej byłoby odpowiedzieć, że z aktualnych potrzeb rynku, konkretnych grup klientów, ale to stanowiłoby nadmierne uproszczenie. Wyobraźmy sobie, że zdejmujemy etykietki branżowe z rozwiązań technologicznych. Kasujemy „beauty”, „medtech” czy „event management”. Wówczas może okazać się, że dana technologia doskonale sprawdzi się w innej, niż pierwotnie zakładano, roli i odpowie na nowe potrzeby wynikające ze zmieniającej się rzeczywistości. Czy ktokolwiek wyobrażał sobie jeszcze do niedawna, że firma z branży „beauty” może okazać się partnerem dla banków do umawiania wizyt w oddziałach, jak stało się to w przypadku aplikacji Booksy? Dlatego jestem przekonana, że nowym trendem w czasach pandemii jest wychodzenie poza swoją branżę, adaptowanie rozwiązań na rynku czy z rynku, o którym dotychczas nie myśleliśmy.

Idąc dalej to, co w startupach jest niezwykle wartościowe i wielokrotnie stanowi klucz do sukcesu, to niesamowita wręcz zdolność szybkiej adaptacji do zmian. Najlepszym przykładem jest wspomniane Booksy. Z powodu pandemii spółka musiała ograniczyć działalność, ale znalazła też nowe możliwości rozwoju, m.in. rozpoczynając współpracę z Bankiem BNP Paribas, a następnie z innymi instytucjami sektora bankowego. Dziś Booksy znów jest na ścieżce wzrostu. Szybka adaptacja do zmieniającej się rzeczywistości to mój trend numer dwa.

Dlatego jeszcze bardziej niż zwykle wierzę, że łącząc siły tak różnych organizacji jak startupy i korporacje obie strony, a przede wszystkim ich klienci, mogą tylko zyskać. Razem możemy tworzyć nowe produkty i usługi, a co najważniejsze nową wartość. I niech to także pozostanie globalnym trendem numer trzy. Na tych aspektach warto skupić się bardziej niż na standardowo rozumianych branżach.

MM: Na jakie startupy warto zwrócić uwagę w 2021 roku i dlaczego? 

PS: Ciągle zastanawiam się czy faktycznie potrzebujemy mitycznego polskiego „jednorożca” (firmy, której wycena przekroczy 1 mld USD)? Na pewno jest wiele firm, które mogą liczyć na dynamiczny wzrost. To Booksy, które niedawno połączyło się z konkurencyjnym Versum, ale także Autenti (platforma do elektronicznego podpisywania dokumentów), w które rok temu nasz bank zainwestował wspólnie z PKO BP, Alior Bankiem i funduszami Black Peals i Innovation Nest. Razem z Autenti „zdepapieryzowaliśmy” już niezliczoną liczbę procesów, zarówno wewnątrz banku, jak i na w ramach współpracy z klientami. Stworzyliśmy też nowe usługi, jak choćby „paperless” leasing i wiele innych, a możliwości ciągle jest sporo i nie zamierzamy na tym poprzestać.

Głęboko wierzę, że współpraca młodej firmy technologicznej z globalnym graczem, (Bank BNP Paribas jest częścią grupy finansowej działającej w siedemdziesięciu jeden krajach), jest szansą na jej dynamiczny wzrost i uwiarygodnienie jej poza rodzimym rynkiem. Dlatego jestem przekonana, że współpraca między naszym bankiem a startupami, może wyjść daleko poza model dostawca – klient.

Możemy być także doskonałym partnerem dla wzrostu młodych firm technologicznych w tych wymagających okolicznościach, także poza granicami kraju. To z kolei jest ciągle wyzwaniem dla polskich startupów. Dzięki współpracy z Grupą BNP Paribas, mamy doskonały ogląd innowacyjnych rozwiązań poza Polską. Polskie startupy – technologicznie – absolutnie nie mają się czego wstydzić. To nad czym krajowy rynek musi popracować to efektywna internacjonalizacja, skalowanie rozwiązań za granicą. Bank BNP Paribas ma tu istotna rolę do odegrania.

BNP Paribas jest Partnerem kategorii Start-up Roku w XII edycji konkursu Bizneswoman Roku.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny:
Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI,  IGT Poland, SKANSKA
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech, ABSL, Polska Izba Biznesowa we Włoszech, Business.link
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times, Twój Styl, Polacy we Włoszech

Joanna Rek-Faber – coach, trenerka, mentorka, przedsiębiorczyni. Absolwentka studiów podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania języków obcych. Obecnie zgłębia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You®. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i współprowadząca podcast „Sukces Talks”. Blogerka i autorka e-booka „Kropka mocy”.