Drony biznes. O tym, jak w usa drony s膮 wykorzystywane w plac贸wkach handlowych

Uwaga na g艂owy. Drony b臋d膮 liczy膰 produkty w sklepach

Micha艂 Jackowski

Braki magazynowe, nieodpowiednie rozmieszczenie towar贸w i b艂臋dne dopasowanie cen s膮 przyczyn膮 ogromnych strat dla sieci handlowych. Tylko w USA ubytki w przychodach s膮 wi臋ksze ni偶 w przypadku kradzie偶y i si臋gaj膮 zawrotnej kwoty ok. 1,75 biliona dolar贸w. Sieci od lat wspomagaj膮 si臋 robotami wyposa偶onymi w sztuczn膮 inteligencj臋, a ju偶 wkr贸tce nad naszymi g艂owami b臋d膮 lata膰 drony, kt贸re b臋d膮 zlicza膰 towar na p贸艂kach.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Roboty skanuj膮ce p贸艂ki w wielkich sklepach to nic zaskakuj膮cego

Szczeg贸lnie na rynku ameryka艅skim. Tam maszyny wspomagaj膮 ludzi i 鈥 je偶d偶膮c od p贸艂ki do p贸艂ki 鈥 wskazuj膮 braki w towarze lub analizuj膮, kiedy danego produktu mo偶e zabrakn膮膰. Pracownik dostaje informacje i mo偶e szybko uzupe艂ni膰 braki, nie trac膮c przy tym czasu na bezproduktywne spacerowanie w艣r贸d sklepowych alejek.聽聽

Z robotem na 鈥渢y鈥

Jedn膮 z pierwszych sieci handlowych, kt贸ra zacz臋艂a u偶ywa膰 maszyn do zliczania asortymentu by艂 Walmart. Ameryka艅ska firma posiada blisko 12 tys. sklep贸w na ca艂ym 艣wiecie i zatrudnia blisko 2,5 miliona os贸b. 鈥 Roboty mia艂y sprawi膰, 偶e pracownicy b臋d膮 bli偶ej klient贸w. Znaczna cz臋艣膰 ich czasu pracy jest bowiem po艣wi臋cana na czynno艣ci zwi膮zane z rozk艂adaniem towaru, sprawdzaniem czy ceny s膮 w艂a艣ciwie, a asortyment na p贸艂kach nie jest przemieszany przez klient贸w. To czynno艣ci proste, powtarzalne i nu偶膮ce, ale bardzo czasoch艂onne, a to w takich sytuacjach roboty najlepiej zast臋puj膮 cz艂owieka 鈥 opisuje Pawe艂 Rytelewski, wiceprezes zarz膮du SI-Consulting i jeden z prelegent贸w konferencji Cz艂owiek 4.0, po艣wi臋conej m.in. miejscu ludzi w coraz szybciej digitalizuj膮cym si臋 艣wiecie, kt贸ra odb臋dzie si臋 online 15 czerwca.聽鈥 Co ciekawe wi臋kszo艣膰 pracownik贸w ameryka艅skiej sieci bardzo szybko zaakceptowa艂o tak膮 form臋 pomocy. Po prostu lubimy, gdy u艂atwia si臋 nam prac臋. Roboty sta艂y si臋 cz臋艣ci膮 zespo艂u i zdarza艂o si臋 nawet, 偶e maszyny dostawa艂y plakietki z聽imionami 鈥 dodaje Rytelewski.

Jeszcze na pocz膮tku 2020 roku po alejkach sklepowych sieci Walmart je藕dzi艂o ok. 600 robot贸w. Firma chcia艂a podwoi膰 liczb臋 urz膮dze艅, ale nagle zrezygnowa艂a z podpisania nowej umowy z dotychczasowym dostawc膮. Przyczyn膮 nie by艂o to, 偶e roboty okaza艂y si臋 ma艂o funkcjonalne i nie spe艂nia艂y swojego podstawowego zadania.聽

鈥 Jednak okaza艂o si臋, 偶e pracownicy wcale nie przestali kr膮偶y膰 mi臋dzy p贸艂kami. Nie po艣wi臋cali wi臋cej czasu klientom, ale zaj臋li si臋 realizowaniem zam贸wie艅 online i鈥 nadal kr膮偶yli mi臋dzy p贸艂kami sklepowymi 鈥 opisuje Rytelewski, kt贸rego wyst膮pienie na czerwcowej konferencji Cz艂owiek 4.0 po艣wi臋cone b臋dzie m.in. innowacyjnym rozwi膮zaniom dla bran偶y handlowej.聽 Dodatkowo epidemia koronawirusa zwi臋kszy艂a liczb臋 zam贸wie艅 internetowych, bo 鈥渟tacjonarnych鈥 klient贸w by艂o mniej, wi臋c pracownicy zostali w wi臋kszym stopniu zaanga偶owani w sprawdzanie brak贸w magazynowych.聽聽

Naziemne maszyny zast膮pi膮 drony?

Nie oznacza to jednak tego, 偶e zaprzestano dalszych prac nad rozwojem autonomicznych technologii, kt贸re maj膮 wspom贸c cz艂owieka. Co wi臋cej zrobiono jeszcze jeden krok, a w艂a艣ciwie lot naprz贸d.聽聽

W USA cz臋艣膰 sklep贸w m.in. sieci Circle K, General Mills czy Johnson & Johnson b臋dzie wyposa偶onych w drony, kt贸re podobnie jak naziemne roboty b臋d膮 skanowa膰 p贸艂ki w sklepach spo偶ywczych. Drony b臋d膮 wykorzystywa膰 technologi臋 rozpoznawania obraz贸w (Smart Vision), a dzi臋ki telefonom kom贸rkowym dokonywana b臋dzie szybka analiza bazuj膮ca na maszynowym uczeniu si臋 przez sztuczn膮 inteligencj臋.聽聽

Drony. Biznes. Korzy艣ci

Jedn膮 z zalet dron贸w jest to, 偶e ich dostosowywanie i wdra偶anie jest znacznie ta艅sze ni偶 opracowanie od podstaw autonomicznego robota mobilnego. Producent zapewnia te偶, 偶e technologia dron贸w jest mniej inwazyjna dla klient贸w, kt贸rzy odczuwali psychiczny dyskomfort, gdy alejkami je藕dzi艂y roboty. Dodatkowo 艣mig艂a dron贸w maj膮 by膰 zabezpieczone specjalnymi klatkami, tak aby nie stanowi艂y zagro偶enia dla klient贸w.聽

Wed艂ug Pensa Systems 鈥 producenta dron贸w 鈥 wprowadzenie do sklep贸w maszyn wyposa偶onych w sztuczn膮 inteligencj臋 to nie tylko ch臋膰 wyposa偶enia pracownik贸w w dodatkowe narz臋dzie u艂atwiaj膮ce prac臋, ale te偶 pr贸ba za偶egnania wielkiego finansowego problemu dla sieci handlowych. Brak odpowiedniej ilo艣ci zapas贸w, niedok艂adna realizacja cen i nieodpowiednia optymalizacja lokalizacji produkt贸w w alejkach, powoduje ogromne straty. Brak wydajno艣ci na tym odcinku kosztuje ameryka艅skie sieci ok. 1,75 biliona dolar贸w rocznie. To wi臋ksze straty przychod贸w ni偶 przy kradzie偶ach.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close