Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Dwie godziny dla rodziny

Dwie godziny dla rodziny

Z okazji Dnia Rodziny polscy pracodawcy skracają czas pracy w piątek lub w poniedziałek o dwie godziny. Czemu służy ta akcja, co zmienia i dlaczego warto się do niej włączyć?

15 maja odbędzie się V edycja akcji społecznej „Dwie godziny dla rodziny”. Tego dnia przypada właśnie Międzynarodowy Dzień Rodziny. W tym roku hasłem przewodnim będzie „Muzyka i pokolenia”. Istotą akcji jest jednak nie tylko świętowanie, ale także realna zmiana, która ma pomóc pracownikom w łatwiejszym godzeniu ról zawodowych i prywatnych. Dlatego, jak co roku, Fundacja Humanites, inicjator obchodów Dnia Rodziny, zachęca pracodawców do skrócenia o 2 godziny jednego dnia pracy i wsparcia pracowników w integrowaniu życia rodzinnego i zawodowego, poprzez pokazanie wagi dobrej, międzypokoleniowej rozmowy w budowaniu więzi między ludźmi. Do akcji włączają się mikroprzedsiębiorstwa, koncerny, instytucje, organizacje pozarządowe i samorządy. W tegorocznej edycji, do akcji zgłosili się już m.in. Grupa Tauron, Alior Bank, Allianz, Uniqua, EY, PWC, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, Tchibo, K2, GFK Polonia, Atos, PKO PTE, Electrolux, Unilever czy Wyższa Szkoła Bankowa w Bydgoszczy.

W związku z tym, że 15 maja wypada w tym roku w niedzielę, skrócony czas pracy ma obowiązywać 13 bądź 16 maja (piątek lub poniedziałek).

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, wciąż możesz się zgłosić. Zgłoszenie jest bezpłatne i można go dokonać przez stronę www.mamrodzine.pl.

O tym, dlaczego warto to zrobić, jakie korzyści daje to pracownikom i pracodawcy oraz co zmieniają takie akcje Dagny Kurdwanowska rozmawia z Zofią Dzik z Fundacji Humanites.

Prawie ze wszystkich badań prowadzonych na ten temat wynika, że Polacy mają kłopot z godzeniem roli zawodowej i prywatnej. Co dają takie akcje jak “Dwie godziny dla Rodziny”?

Celem akcji jest przede wszystkim zachęcenie do zatrzymania się i do refleksji, jak na co dzień budujemy relacje przede wszystkim w rodzinie, ale również w pracy. Dlatego też nie bez powodu akcję realizujemy przez pracodawców. W dobrej integracji życia zawodowego i prywatnego są ważne dwa elementy – pierwszy to, to co jest dla nas prawdziwie ważne i czemu chcemy poświęcić czas. Bo możemy deklarować, że ważna jest dla nas rodzina, ale de facto nie ma nas w ogóle w domu; a drugi to również elastyczna przestrzeń, którą stwarza nam pracodawca, aby zrealizować cele firmy, i dzięki której nie czujemy się w domu jak na przepustce. Mówimy, że pewne rzeczy są niemożliwe, że nie mamy czasu. Ale spróbujmy zwyczajnie wpisać do kalendarza w każdym tygodniu godzinę lub dwie na kawę z mężem, aktywność z dzieckiem i może się wtedy okazać, że jednak ten czas się znajduje bez dużej straty dla innych obowiązków.
Dlatego też te dwie godziny są pewnym symbolem – z jednej strony wyrwania nas z rutyny codziennego dnia, a z drugiej tego, że pracodawcy dostrzegają społeczne role pracowników, którzy poza pracą są matką, ojcem, dziadkiem, babcią, synem, córką, etc.

Ta akcja uczy nas też jak dbać o relacje?

Jeśli o coś nie dbamy, gubimy to. Podobnie jest z relacjami. Jeśli nasze codzienne rozmowy ograniczają się w pośpiechu do tego, kto zrobi zakupy i odbierze dzieci ze szkoły, bądź przedszkola oddalamy się od siebie. W każdym roku zatem naszą akcję budujemy wokół innego tematu przewodniego, zachęcając do odkrywania siebie nawzajem i dobrej międzypokoleniowej rozmowy. W tym roku motywem przewodnim jest MUZYKA, w myśl motta: MUZYKA I POKOLENIA. Mamy zatem nadzieję, że w tym roku zachęcimy nie tylko do rozmowy, ale również do wspólnego słuchania muzyki i śpiewania. Bo czy gdzieś nie zgubiliśmy zdolności wspólnego śpiewania? I czy nie wyszło by nam to wszystkim na dobre i nie wniosłoby trochę więcej luzu i dobrej energii?

W jaki sposób można przekonywać pracodawców, że pracownik, który ma czas dla rodziny to pracownik lepszy, efektywniejszy, ale i bardziej lojalny?

W biznesie najlepiej przemawiają argumenty poparte liczbami. Celem każdego pracodawcy jest osiąganie określonych celów biznesowych, które nie są z kolei możliwe bez zaangażowanych i zmotywowanych pracowników.
Opublikowane z początkiem 2016 roku badania Instytutu Gallupa pokazują, że tylko co ósmy pracownik jest zaangażowany. Raport zwraca również uwagę na nowy aspekt – rosnący stres pracowników, którego regularnie w pracy doświadcza 44% badanych. Pracownicy uważają, że na brak ich zaangażowania w pracę wpływają anonimowość, niedostrzeżenie przez pracodawcę oraz rosnący deficyt w zakresie tzw. work-life balance – czyli integracji życia zawodowego i prywatnego.
W Polsce ponad 50% osób pracujących uważa, że ich środowisko pracy nie sprzyja integracji życia zawodowego i prywatnego (Badanie IESE, Fundacji Liderek Biznesu i Fundacji Humanites, 2015). Z kolei badania Instytutu Gallupa pokazują, że efektywność osób zadowolonych z życia rodzinnego jest wyższa o przynajmniej 20%, a absencja w pracy niższa o blisko 40%. Ten aspekt potwierdzają również liczne inne publikacje. Sama mogę go potwierdzić na bazie wieloletnich doświadczeń biznesowych.
Niestety w Polsce dużo częściej o tym mówi się jeszcze od strony teorii niż praktyki. Styl przywództwa w Polsce nie sprzyja podmiotowemu myśleniu o pracownikach. Rynek robi się jednak dużo bardziej wymagający. Dlatego oprócz postępującej ewolucji w stylu zarządzania, walka o talenty z pewnością będzie sprzyjać zmianie podejścia pracodawców do tego tematu.

Dużym problemem w godzeniu roli zawodowej i rodzinnej jest wciąż nierównomierne obciążenie obowiązkami domowymi – odpowiedzialnością za opiekę nad dziećmi i pracę w domu obarczane są przede wszystkim kobiety. Czy akcja buduje świadomość także w tym zakresie?

Z każdym rokiem widzimy dużą zmianę w mentalności Polaków w tym zakresie i postępujące współdzielenie się odpowiedzialnością. Sama będąc matką 3 synów i wieloletnim menadżerem możliwość rozwoju zawdzięczam niewątpliwie mojemu mężowi, który sam realizując się zawodowo jest również prawdziwym partnerem we wszystkich domowych obowiązkach.
W ramach akcji nie mówimy wprost o dzieleniu obowiązków, ale fakt, że mówimy o rodzinie – a nie tylko np. matce i jej roli jest wyraźnym zaznaczeniem, że obowiązki dotyczące rodziny dotyczą tak matki, jak i ojca. Rozmowy z pracodawcami potwierdzają niejednokrotnie stereotyp myślenia, że jeśli pojawia się temat rodziny, to on dotyczy przede wszystkim matek. Zdarzały się także w przeszłości pytania czy 2 godziny wcześniej powinny też skończyć pracę osoby, które “nie mają rodziny” – czyli młodzi dorośli. Wierzymy zatem, że dzięki akcji łamiemy wiele stereotypów. Widzimy, jako Fundacja, wiele negatywnych aspektów związanych z “deficytem” ojca w dzisiejszej rodzinie (o czym też pisze w swojej ostatniej książce profesor Zimbardo) i ufamy, że dzięki naszej akcji, w której podkreślamy znaczenie rodziny jako całości i to jeszcze w perspektywie międzypokoleniowej zmieni się również podejście do współodpowiedzialności za kwestie rodzinne.

baner

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close