Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Działalność na Rzecz Kobiet – Znane ekspertki

Działalność na Rzecz Kobiet – Znane ekspertki

Oto ostatnia grupa finalistek. Przeczytaj kwestionariusze kobiet, które pomagają innym kobietom!

Joanna Pruszyńska-Witkowska – inicjatorka projektu Znane Ekspertki, który promuje obecność kobiet w debacie publicznej i ma na celu zmianę stereotypowego obrazu eksperta w świadomości społecznej, gospodarczej i medialnej. Ułatwia mediom i organizatorom konferencji wybór ekspertek oraz kontakt z nimi.

Dlaczego postanowiła Pani działać na rzecz kobiet?

W Polsce przyjęło się, że ekspert ma płeć – rzeczywistość gospodarczą, polityczną, społeczną najczęściej komentują mężczyźni. Kolejne konferencje, kolejne kongresy i sami lub niemal sami mężczyźni w roli ekspertów. Podobnie w telewizji, radiu, prasie drukowanej. A przecież sama znam i współpracuję z wieloma kobietami, które świetnie nadawałyby się do tej roli – pomyślałam. Na te refleksje wpływ na pewno miały debaty, w których uczestniczyłam w Polsce i na świecie, gdzie wiele mówiono o roli kobiet, także w firmach. Ich ścieżkach awansu, szklanym suficie z jakim – choć mamy XXI wiek – wciąż spotykają się w wielu korporacjach. A media mają na to przecież wielki wpływ. Mogą utrwalać stereotypy dotyczące roli kobiet w gospodarce lub świecie nauki lub z nimi walczyć. Mogą też mieć wpływ na kariery poszczególnych ekspertek, ponieważ one też często powiązane są z tym czy są zauważane. W dużych przedsiębiorstwach, na uczelniach, w świecie organizacji pozarządowych, awansować jest z reguły łatwiej tym, którzy są bardziej widoczni, a często wręcz stają się ambasadorami danej instytucji nawet jeśli nie są w niej jeszcze na kluczowych stanowiskach. Zadałam sobie pytanie: co mogę zrobić sama by to zmienić. Ponieważ od 20 lat zajmuje się komunikacją i inspirowaniem zmian w zakresie zachowań i postaw na potrzeby firm i instytucji, postanowiłam podjąć się wyzwania tworząc inicjatywę Znane Ekspertki. Chcę wspólnie z naszymi partnerami zmienić niekorzystną sytuację, w której mądre, utalentowane kobiety są pomijane w mediach i w życiu gospodarczym. Zanim jednak ruszyliśmy z projektem Znanych Ekspertek, musieliśmy upewnić się, że problem nadreprezentacji mężczyzn w publicznych wystąpieniach to nie tylko moje odczucia. Przeanalizowaliśmy grono ekspertów na największych kongresach w Polsce. Kobiety stanowiły zaledwie 10-13% występujących. Z kolei Press Service zbadał jak sytuacja wygląda w mediach. Ponad 75% ekspertów w programach informacyjnych, artykułach stanowili mężczyźni. To wymaga zmiany.

Jak ocenia Pani sytuację kobiet z punktu widzenia problemu, który stara się Pani nagłośnić? Ile w tej kwestii jest jeszcze do zrobienia?

Wiele. W Polsce wciąż funkcjonują stereotypy m.in. na temat dyspozycyjności lub pewności siebie kobiet. Problem w tym, że te w dużej mierze błędne opinie powielają osoby wykształcone, teoretycznie bardziej otwarte na świat. Dziennikarze, redaktorzy czy organizatorzy dużych konferencji nierzadko ignorują ekspertki lub twierdzą, że nie znają żadnej z danej dziedziny. To przekłada się na finalną listę prelegentów. Oczywiście w tych stereotypach jest też trochę prawdy, ale jeżeli ekspertka nie jest zapraszana do mediów czy na kongresy, trudniej przychodzi jej zdobycie pewności siebie i doświadczenia w tym zakresie. I tak błędny krąg się zamyka. Tak zrodził się pomysł kampanii „Znane Ekspertki” . Uprzedzając argumenty, że do ekspertek trudno jest dotrzeć, a do mężczyzn redakcje mają od lat kontakty – dostarczymy im wygodne narzędzie – wyszukiwarka online ekspertek z około 200 kategorii. Dziś to ponad 400 kobiet, które mają wiedzę i kompetencje do wypowiadania się np. o rynku ropy i gazu, płatności bezgotówkowych, polityki antymonopolowej, bezpieczeństwa gospodarczego, prawa własności intelektualnej, e-commerce, polityki regionalnej, firm rodzinnych, partnerstwa publiczno-prywatnego, promocji eksportu, finansów samorządu terytorialnego, funduszy unijnych, analiz giełdowych i wielu innych.

Co Panią inspiruje do działania?

Inspiruje mnie przede wszystkim sytuacje podobne do tych, z którą mieliśmy do czynienia niedawno: podczas jednej z organizowanych w ramach inicjatywy Znane Ekspertki debat, prognozy gospodarcze na 2016 rok prezentowały cztery wybitne ekonomistki. Rzadko mamy okazje słyszeć głos tak merytorycznych, ciekawych i dobrze przygotowanych mówców. Trudne momenty oczywiście bywają, ale mam szczęście, że otaczają mnie fantastyczni ludzie: współpracownicy, rodzina, przyjaciele oraz wiele wspaniałych kobiet, które miałam okazje poznać tworząc Znane Ekspertki.

Co Pani uważa za swój największy sukces?

Łączenie życia rodzinnego i zawodowego. Godzenie prowadzenia firmy z wychowywaniem czwórki dzieci stanowi wyzwanie, ale praca „na swoim” daje tu większe możliwości. Pracując w szeroko rozumianej komunikacji, mam za sobą wiele udanych projektów. Koncentrujemy się na zmianach zachowań społecznych, także w zakresie zdrowia czy ochrony środowiska. To daje wielką satysfakcję. W przypadku inicjatywy Znane Ekspertki sukcesem jest to, że otoczenie zauważa kobiety, ale i one zaczynają wierzyć w swój potencjał i chętniej wychodzą z cienia.

Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w Konkursie Bizneswoman Roku?

Każde wyróżnienie, nominacja za ten projekt to nagroda także dla mojego zespołu. Bez ich codziennej pracy przy projekcie, nie rozwinąłby się on na tę skalę. To też okazja, by podziękować partnerom akcji oraz ambasadorom. Za to, że uwierzyli w idee kampanii, że nas wspierają swoim wizerunkiem, ale też, gdy jest taka potrzeba radami czy udziałem w organizowanych przez nas dla ekspertek spotkaniach, szkoleniach. Udział w konkursie to też dla mnie osobiście bardzo ważna sprawa. Od lat podziwiam to, co dla promocji kobiet w mediach, ich rozwoju robi Olga Kozierowska. Wielu Paniom stworzyła możliwość wystąpienia po raz pierwszy w mediach. Pokazuje, że kobiety potrafią nie tylko z sukcesami prowadzić biznes, ale też pięknie i z pasją o nim opowiadać.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close