Dominika Jajszczak: Wasza polityka diversity & inclusion kompleksowo obejmuje trzy obszary: klientów, pracowników i wpływ na społeczeństwo. W jaki sposób dbacie wewnątrz firmy o to, aby stawiać różnorodność i włączanie na pierwszym miejscu?
Sergiusz Osmański: W Sephora mówimy, że wierzymy w moc piękna. Piękno łączy nas we wspólnym celu: odkrywaniu i wyrażaniu siebie, wolności bez osądzania. Piękno to też szacunek wobec drugiego człowieka – niezależnie od wieku, wartości, wykształcenia, orientacji psychoseksualnej i tożsamości płciowej, pochodzenia lub religii.
Silnie wspieramy tę wizję wewnątrz organizacji na poziomie komunikacji z pracownikami, ale też na przykład podczas rekrutacji – współpracujemy m.in. agencją wpierającą zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Promujemy tolerancję i zdecydowanie reagujemy na jakiekolwiek zachowania o charakterze wykluczającym w odniesieniu do naszych pracowników, ale też klientów.
Naszą rolą jest także edukacja. Realizujemy ją zarówno wewnątrz poprzez szkolenia uwrażliwiające na diversity & inclusion oraz zwiększające świadomość pracowników w tym obszarze, jak i na zewnątrz – angażując naszych pracowników w pomoc określonym grupom, które są w pewien sposób mniej uprzywilejowane społecznie.
Mam tu na myśli takie projekty, jak choćby FUN.TECH.FUTURE., w ramach którego corocznie angażujemy naszych pracowników-ekspertów do dzielenia się wiedzą z uczestniczkami projektu, czy akcję z okazji D-Day, podczas której pracownicy każdego regionu mogli wybrać organizację lub fundację, której podopiecznym będą pomagali. Innym przykładem jest objęcie mentoringiem przez najbardziej doświadczonych pracowników z perfumerii, osób, które trafiają do nas na płatne staże. Są to staże adresowane do osób należących do grup wykluczanych społecznie, a które właśnie w Sephora mogą zdobyć doświadczenie zawodowe w branży retail/beauty. Od 8. lat angażujemy też pracowników w pomoc rodzinom znajdującym się w ciężkiej sytuacji materialnej i społecznej w ramach akcji Szlachetna Paczka. Również w tym roku gromadzimy wspólnymi siłami – pracowników i firmy – pomoc materialną dla wybranej przez nas Rodziny.

Jednak oprócz aktywizowania pracowników prowadzicie jeszcze szereg działań na zewnątrz. Od paru lat konsekwentnie wspieracie rozwój zawodowy kobiet, Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, a także dziewczęta z domów dziecka wkraczające na rynek pracy. Co magicznego zaplanowaliście na listopad i grudzień 2021?
Sephora jest firmą zaangażowaną zarówno społecznie, jak i środowiskowo. Współpracujemy globalnie oraz lokalnie z zewnętrznymi partnerami, fundacjami, z którymi realizujemy programy i akcje społeczne m.in. na rzecz wyrównywania szans społecznych, skierowane do grup wykluczonych społecznie. W Polsce naszymi partnerami są m.in. Fundacja Sukces Pisany Szminką, Fundacja Zaczyn czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
W 2019 podpisaliśmy pięć standardów postępowania przedsiębiorstw, uchwalone przez ONZ, w celu przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji przedstawicieli wspólnoty LGBTI. W Polsce wraz z czerwcem 2021 roku połączyliśmy nasze siły ze Stowarzyszeniem Kampania Przeciw Homofobii. Wspólnie prowadziliśmy działania informacyjne i edukacyjne w tym roku, a przed nami kolejne działania.
Okres przedświąteczny to już od 2018 roku, czas w którym zachęcamy naszych Klientów do zaangażowania się w pomoc i wsparcia programu FUN.TECH.FUTURE., realizowanego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką. W tegorocznej kolekcji świątecznej obecnej już w perfumeriach Sephora i na sephora.pl, pojawił się śnieżnobiały miś polarny – lampka nocna.

To właśnie on ma w tym roku moc pomagania. Cały dochód z jego sprzedaży przekażemy na realizację IV. już edycji programu wspierającego bezpośrednio młode kobiety z pieczy zastępczych, które wkraczają na rynek pracy. Od startu programu, pomocą objęto już 310 dziewcząt z placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych. Mamy nadzieję, że również w tym roku nasi klienci poczują magię Świąt i wraz z nami, kupując produkt charytatywny, wesprą realizację IV. edycji FUN. TECH. FUTURE.
Wasze działania jednak wychodzą daleko poza wsparcie grup narażonych na wykluczenie społęczne. W zeszłym roku w swoich perfumeriach uruchomiliście program recyklingu opakowań i dołączyliście do grona partnerów EcoTech System. Jak to działa?
Działanie na rzecz ekoedukacji i wzmacnianie postaw konsumenckich w obszarze dbałości o środowisko są wpisane w nasz rozwój i strategię. Sama firma zmienia swój sposób działania i wewnętrze procesy m.in. logistyczne, w kierunku zrównoważonego rozwoju, już od kilku lat.
Od jesieni 2020 roku nasi klienci mogą korzystać z zaawansowanego programu recyklingu opakowań po kosmetykach i zostawiać puste opakowania w perfumeriach, wrzucając je do dedykowanych, zielonych pojemników.
Jednak recykling wspieramy również poza naszymi perfumeriami i dlatego wiosną tego roku dołączyliśmy do grona partnerów EcoTech System – ogólnopolskiego operatora motywacyjnego systemu gospodarki odpadami. Użytkownicy stworzonej przez EcoTech System aplikacji Eco Portfel, mogą wymieniać zebrane za oddane opakowania punkty, na ofertę specjalną przygotowaną przez Sephora Collection w perfumerii internetowej sephora.pl. Motywacyjny System Gospodarowania Odpadami EcoTech System, to innowacyjny sposób segregacji odpadów opakowaniowych przy użyciu nowych technologii z wykorzystaniem recyklomatów i Aplikacji mobilnej ECO Portfel. Recyklomaty EcoTech System obecne są już w 9 miastach w Polsce m.in. w Warszawie, Krakowie, Sopocie, ale też w mniejszych miejscowościach jak Busko Zdrój czy Słubice. Z aplikacji Eco Portfel korzysta już blisko 25 000 osób w całej Polsce.

Czy planujecie więcej aktywności w obszarze działania na rzecz ekoedukacji?
Zobowiązaliśmy się do wspierania bardziej odpowiedzialnego piękna, działań w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Na sephora.pl i w naszych perfumeriach już od 2020 roku realizujemy program GOOD FOR, dzięki któremu poprzez specjalne oznaczenia nawigujemy naszych klientów, którzy preferują ekozaangażowane produkty.
Wspieramy też ekoedukcję – prowadzimy zarówno działania skierowane do naszych klientów, jak i pracowników. W mijającym roku wraz z Aretą Szpurą – aktywistką eko, propagatorką ruchu zero waste, przygotowaliśmy serię artykułów, których zadaniem jest właśnie zwiększenie wiedzy i rozbudzenie świadomości potrzeby życia w bardziej zrównoważony sposób, wśród naszych klientów. Poruszyliśmy temat nie tylko bliskiego nam recyklingu, ale też tych związanych z urbanistyką, czy naszą codzienną dietą i wyborami podczas zakupów. Wszystkie artykuły autorstwa Arety znaleźć można na naszym blogu na sephora.pl lub w sekcji „Nasze zaangażowanie”. Planujemy kontynuację tego typu kooperacji.
W nadchodzącym roku planujemy też ponownie zaprosić naszych pracowników i zgromadzoną wokół Sephora społeczność, do zaangażowania w akcje proekologiczne jak Dzień Ziemi, czy Sprzątanie Świata. Tegoroczna edycja, podczas której na zasadzie wolontariatu do akacji w całej Polsce włączyło się ponad 360 naszych pracowników i ich bliskich, pokazała, że takie przedsięwzięcia potrafią nas zjednoczyć. Wspólnie możemy zrobić wiele dla naszej planety i środowiska.