Sergiusz Osmański z Sephora Polska o tym, jak ważne są działania na rzecz grup wykluczonych społecznie

Wspólnie możemy zrobić więcej dla naszego społeczeństwa, planety i środowiska

Dominika Jajszczak

O wolności bez osądzania, wartościach, które powinny przyświecać firmom w obecnych czasach i dobrych praktykach na rzecz wykluczonych grup społecznych i środowiska rozmawiamy z Sergiuszem Osmańskim, Dyrektorem Artystycznym i PR Sephora Polska.

Dominika Jajszczak: Wasza polityka diversity & inclusion kompleksowo obejmuje trzy obszary: klientów, pracowników i wpływ na społeczeństwo. W jaki sposób dbacie wewnątrz firmy o to, aby stawiać różnorodność i włączanie na pierwszym miejscu?

Sergiusz Osmański: W Sephora mówimy, że wierzymy w moc piękna. Piękno łączy nas we wspólnym celu: odkrywaniu i wyrażaniu siebie, wolności bez osądzania. Piękno to też szacunek wobec drugiego człowieka – niezależnie od wieku, wartości, wykształcenia, orientacji psychoseksualnej i tożsamości płciowej, pochodzenia lub religii.

Silnie wspieramy tę wizję wewnątrz organizacji na poziomie komunikacji z pracownikami, ale też na przykład podczas rekrutacji – współpracujemy m.in. agencją wpierającą zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Promujemy tolerancję i zdecydowanie reagujemy na jakiekolwiek zachowania o charakterze wykluczającym w odniesieniu do naszych pracowników, ale też klientów.

Naszą rolą jest także edukacja. Realizujemy ją zarówno wewnątrz poprzez szkolenia uwrażliwiające na diversity & inclusion oraz zwiększające świadomość pracowników w tym obszarze, jak i na zewnątrz – angażując naszych pracowników w pomoc określonym grupom, które są w pewien sposób mniej uprzywilejowane społecznie.

Mam tu na myśli takie projekty, jak choćby FUN.TECH.FUTURE., w ramach którego corocznie angażujemy naszych pracowników-ekspertów do dzielenia się wiedzą z uczestniczkami projektu, czy akcję z okazji D-Day, podczas której pracownicy każdego regionu mogli wybrać organizację lub fundację, której podopiecznym będą pomagali. Innym przykładem jest objęcie mentoringiem przez najbardziej doświadczonych pracowników z perfumerii, osób, które trafiają do nas na płatne staże. Są to staże adresowane do osób należących do grup wykluczanych społecznie, a które właśnie w Sephora mogą zdobyć doświadczenie zawodowe w branży retail/beauty. Od 8. lat angażujemy też pracowników w pomoc rodzinom znajdującym się w ciężkiej sytuacji materialnej i społecznej w ramach akcji Szlachetna Paczka. Również w tym roku gromadzimy wspólnymi siłami – pracowników i firmy – pomoc materialną dla wybranej przez nas Rodziny.

Perfumeria Sephora

Jednak oprócz aktywizowania pracowników prowadzicie jeszcze szereg działań na zewnątrz. Od paru lat konsekwentnie wspieracie rozwój zawodowy kobiet, Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, a także dziewczęta z domów dziecka wkraczające na rynek pracy. Co magicznego zaplanowaliście na listopad i grudzień 2021?

Sephora jest firmą zaangażowaną zarówno społecznie, jak i środowiskowo. Współpracujemy globalnie oraz lokalnie z zewnętrznymi partnerami, fundacjami, z którymi realizujemy programy i akcje społeczne m.in. na rzecz wyrównywania szans społecznych, skierowane do grup wykluczonych społecznie. W Polsce naszymi partnerami są m.in. Fundacja Sukces Pisany Szminką, Fundacja Zaczyn czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

W 2019 podpisaliśmy pięć standardów postępowania przedsiębiorstw, uchwalone przez ONZ, w celu przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji przedstawicieli wspólnoty LGBTI. W Polsce wraz z czerwcem 2021 roku połączyliśmy nasze siły ze Stowarzyszeniem Kampania Przeciw Homofobii. Wspólnie prowadziliśmy działania informacyjne i edukacyjne w tym roku, a przed nami kolejne działania.

Okres przedświąteczny to już od 2018 roku, czas w którym zachęcamy naszych Klientów do zaangażowania się w pomoc i wsparcia programu FUN.TECH.FUTURE., realizowanego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką. W tegorocznej kolekcji świątecznej obecnej już w perfumeriach Sephora i na sephora.pl, pojawił się śnieżnobiały miś polarny – lampka nocna

To właśnie on ma w tym roku moc pomagania. Cały dochód z jego sprzedaży przekażemy na realizację IV. już edycji programu wspierającego bezpośrednio młode kobiety z pieczy zastępczych, które wkraczają na rynek pracy. Od startu programu, pomocą objęto już 310 dziewcząt z placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych. Mamy nadzieję, że również w tym roku nasi klienci poczują magię Świąt i wraz z nami, kupując produkt charytatywny, wesprą realizację IV. edycji FUN. TECH. FUTURE

Wasze działania jednak wychodzą daleko poza wsparcie grup narażonych na wykluczenie społęczne. W zeszłym roku w swoich perfumeriach uruchomiliście program recyklingu opakowań i dołączyliście do grona partnerów EcoTech System. Jak to działa?

Działanie na rzecz ekoedukacji i wzmacnianie postaw konsumenckich w obszarze dbałości o środowisko są wpisane w nasz rozwój i strategię. Sama firma zmienia swój sposób działania i wewnętrze procesy m.in. logistyczne, w kierunku zrównoważonego rozwoju, już od kilku lat.

Od jesieni 2020 roku nasi klienci mogą korzystać z zaawansowanego programu recyklingu opakowań po kosmetykach i zostawiać puste opakowania w perfumeriach, wrzucając je do dedykowanych, zielonych pojemników.

Jednak recykling wspieramy również poza naszymi perfumeriami i dlatego wiosną tego roku dołączyliśmy do grona partnerów EcoTech System – ogólnopolskiego operatora motywacyjnego systemu gospodarki odpadami. Użytkownicy stworzonej przez EcoTech System aplikacji Eco Portfel, mogą wymieniać zebrane za oddane opakowania punkty, na ofertę specjalną przygotowaną przez Sephora Collection w perfumerii internetowej sephora.pl. Motywacyjny System Gospodarowania Odpadami EcoTech System, to innowacyjny sposób segregacji odpadów opakowaniowych przy użyciu nowych technologii z wykorzystaniem recyklomatów i Aplikacji mobilnej ECO Portfel. Recyklomaty EcoTech System obecne są już w 9 miastach w Polsce m.in. w Warszawie, Krakowie, Sopocie, ale też w mniejszych miejscowościach jak Busko Zdrój czy Słubice. Z aplikacji Eco Portfel korzysta już blisko 25 000 osób w całej Polsce.

Good For Sephora

Czy planujecie więcej aktywności w obszarze działania na rzecz ekoedukacji?

Zobowiązaliśmy się do wspierania bardziej odpowiedzialnego piękna, działań w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Na sephora.pl i w naszych perfumeriach już od 2020 roku realizujemy program GOOD FOR, dzięki któremu poprzez specjalne oznaczenia nawigujemy naszych klientów, którzy preferują ekozaangażowane produkty.

Wspieramy też ekoedukcję – prowadzimy zarówno działania skierowane do naszych klientów, jak i pracowników. W mijającym roku wraz z Aretą Szpurą – aktywistką eko, propagatorką ruchu zero waste, przygotowaliśmy serię artykułów, których zadaniem jest właśnie zwiększenie wiedzy i rozbudzenie świadomości potrzeby życia w bardziej zrównoważony sposób, wśród naszych klientów. Poruszyliśmy temat nie tylko bliskiego nam recyklingu, ale też tych związanych z urbanistyką, czy naszą codzienną dietą i wyborami podczas zakupów. Wszystkie artykuły autorstwa Arety znaleźć można na naszym blogu na sephora.pl lub w sekcji „Nasze zaangażowanie”. Planujemy kontynuację tego typu kooperacji.

W nadchodzącym roku planujemy też ponownie zaprosić naszych pracowników i zgromadzoną wokół Sephora społeczność, do zaangażowania w akcje proekologiczne jak Dzień Ziemi, czy Sprzątanie Świata. Tegoroczna edycja, podczas której na zasadzie wolontariatu do akacji w całej Polsce włączyło się ponad 360 naszych pracowników i ich bliskich, pokazała, że takie przedsięwzięcia potrafią nas zjednoczyć. Wspólnie możemy zrobić wiele dla naszej planety i środowiska.