biznes który możesz dopracowywać po godzinach

5 pomysłów na biznes, który możesz dopracowywać po godzinach

Dagny Kurdwanowska

Marzysz o własnym biznesie, ale nie możesz pozwolić sobie na rzucenie dotychczasowej pracy? Oto pomysły, na biznes po godzinach.

Rozwijać własny biznes, czy zostać na bezpiecznym, ale niezbyt satysfakcjonującym etacie? Przed takim dylematem staje wiele kobiet, które chciałyby założyć firmy i realizować swoje pomysły, ale finansowa rzeczywistość nie pozostawia im wyboru. Trudno porzucić stabilizację związaną z etatem, gdy trzeba opłacić kredyt i rachunki. Nic jednak straconego. Jak pokazuje przykład Zuzanny Sielickiej-Kalczyńskiej i Julii Sielickiej-Jastrzębskiej, twórczyń marki Whisbear, udany biznes można tworzyć także po godzinach.

Pracowałyśmy na etat w naszych zawodach, po pracy wracałyśmy do dzieci i dopiero po uśpieniu maluchów, czyli około 21.00 siadałyśmy wspólnie do rozmów, statusów i planowania dalszych kroków. Wymagało to od nas dużej siły – wspomina Julia Sielicka-Jastrzębska. Trud się opłacił, bo Whisbear odnosi dziś międzynarodowe sukcesy.

A oto kilka podpowiedzi, co jeszcze można robić „po godzinach”, by zrealizować swoje pasje i stworzyć dochodowy biznes.

1. E-sklep

Branża e-commerce daje przedsiębiorcom wiele możliwości. Jeśli masz pomysł i wiesz już do jakiego klienta chcesz dotrzeć, resztę możesz rozwijać w tzw. czasie wolnym, budując i dopracowując mechanizm sklepu, szukając dostawców, produktów, organizując magazyn (jeśli będzie potrzebny), opracowując strategię promocji i komunikacji.

Podpowiedź: to dobra strategia w przypadku niewielkich sklepów. Można w ten sposób zbudować e-sklep z książkami dla dzieci, z zabawkami lub designem. Z czasem możesz swój pomysł rozwijać.

Przeczytaj także: Zakładasz start-up? Oto 8 zasad biznesowego survivalu, które pomogą ci przetrwać i odnieść sukces!

2. Doradztwo biznesowe on-line

Masz doświadczenie w zakresie finansów, bankowości lub HR-u? Świetnie! Po godzinach spróbuj skupić się na zbudowaniu swojej oferty, prostej strony, która będzie Twoją wizytówką i strategii promocyjnej, dzięki której zdołasz dotrzeć do potencjalnych klientów. Dziś liczy się nie tylko merytoryka i wiedza, ale także niestandardowe podejście do klienta – coraz więcej ekspertów oferuje na przykład porady i konsultacje przez Skype’a lub na czacie. Może to pomysł także dla ciebie? Dzięki niemu możesz znaleźć klientów w całej Polsce.

Podpowiedź: nastaw się na początek na mniejszych klientów, spróbuj też zdywersyfikować ofertę, by znalazły w niej coś dla siebie i firmy, i klienci indywidualni.

3. Branding i strategie budowania wizerunku

Jesteś dobra w tworzeniu strategii marketingowych i brandingowych? Zacznij od stworzenia strategii dla siebie – to możesz robić po pracy. Po pracy możesz się także dodatkowo szkolić, zdobywać certyfikaty i budować swoją eksperckość. Kiedy opracujesz już pomysł na zbudowanie własnej marki, postawisz stronę i zbudujesz profesjonalną ofertę, spróbuj znaleźć pierwszego klienta. Jeśli będzie zadowolony z Twoich usług, poleci cię kolejnym osobom. W końcu etat nie będzie ci już potrzebny, bo zleceń wystarczy, żeby zacząć rozwijać własną firmę.

Podpowiedź: Podobnie jak w przypadku doradztwa w tej branży także wiele znaczą rekomendacje. Dlatego lepiej na początek zdobyć jednego-dwóch klientów, ale z ciekawym projektem, który dobrze i kreatywnie doprowadzisz do końca niż od razu rzucać się na głęboką wodę i brać każde zlecenie, które wpadnie w ręce.

4. Załóż bloga lub videobloga

Jeśli masz swoją pasję lub po prostu jesteś ekspertką w jakiejś dziedzinie, zacznij dzielić się swoją wiedzą. Opracuj też strategię promocji – sam fakt, że zaczniesz publikować teksty, nie zbuduje twojej grupy odbiorców. A im będzie szersza, tym większa szansa, by zacząć na blogu zarabiać. Możliwości jest wiele – reklamy, linki afiliowane, propozycje płatnych zleceń i tekstów, płatne szkolenia on-line, warsztaty. Z czasem zobaczysz, czy jesteś w stanie rozwinąć bloga w dobrze prosperujący biznes, czy będzie po prostu źródłem dodatkowego dochodu.

Podpowiedź: nie ma pasji lepszych lub gorszych, liczy się to, czy potrafisz przekuć je w biznes. Niedawno poznałam kobietę, której pasją są podróże. Założyła więc stronę, na której opisuje miejsca, które odwiedziła i pokazuje zdjęcia. Dzięki reklamom, które pojawiły się na stronie finansuje kolejne wyjazdy. Na co dzień pracuje, prowadząc firmę w zupełnie innej branży.

Zobacz jak robi to Małgosia: http://travelermeg.com/

5. E-learning i korepetycje online

Lubisz uczyć innych? Dziś poszerzanie horyzontów i zdobywanie wiedzy jest podstawą rozwoju. Wiele osób nie ma jednak czasu, żeby dodatkowo studiować, chodzić na kursy i warsztaty. Szukają bardziej elastycznych form nauczania. To twoja szansa. Jeśli uczysz języków obcych, masz do przekazania wiedzę z zakresu ekonomii, komunikowania, UX, tworzenia aplikacji, czy jakiejkolwiek innej specjalistycznej dziedziny, czasem wystarczy prosta strona, oferta i Skype. Coraz więcej osób chce się uczyć właśnie w ten sposób – nie wychodząc z domu, w dostosowanym do swoich potrzeb czasie.

Podpowiedź: Plusem jest to, że klientów możesz mieć nawet na drugim końcu Polski. Wyzwaniem będzie znalezienie sposobu i pomysłu, by do nich dotrzeć oraz przygotowanie materiałów w taki sposób, by klient nie miał poczucia, że korzysta z amatorskiej wersji kursu.

To tylko kilka przykładów

Pomysłów może być o wiele więcej. Po godzinach można tworzyć niewielkie firmy, które mają zapewnić stały i komfortowy dochód, można także budować większe biznesy, które opierają się na pracy całego zespołu. Przykład sióstr Sielickich pokazuje, że determinacja i konsekwencja mogą dać spektakularne efekty. Podstawą są pomysł, znalezienie swojej niszy na rynku i solidne dopracowanie koncepcji biznesowej. Na etapie budowania strategii i pierwszych wdrożeń da się to zrobić z domu, po pracy, poświęcając czas wolny. Jeśli zrobisz to dobrze, etat nie będzie już potrzebny.

Zobacz, jak wygląda platforma e-learningowa Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką