Rozwijać własny biznes, czy zostać na bezpiecznym, ale niezbyt satysfakcjonującym etacie? Przed takim dylematem staje wiele kobiet, które chciałyby założyć firmy i realizować swoje pomysły, ale finansowa rzeczywistość nie pozostawia im wyboru. Trudno porzucić stabilizację związaną z etatem, gdy trzeba opłacić kredyt i rachunki. Nic jednak straconego. Jak pokazuje przykład Zuzanny Sielickiej-Kalczyńskiej i Julii Sielickiej-Jastrzębskiej, twórczyń marki Whisbear, udany biznes można tworzyć także po godzinach.
– Pracowałyśmy na etat w naszych zawodach, po pracy wracałyśmy do dzieci i dopiero po uśpieniu maluchów, czyli około 21.00 siadałyśmy wspólnie do rozmów, statusów i planowania dalszych kroków. Wymagało to od nas dużej siły – wspomina Julia Sielicka-Jastrzębska. Trud się opłacił, bo Whisbear odnosi dziś międzynarodowe sukcesy.
A oto kilka podpowiedzi, co jeszcze można robić „po godzinach”, by zrealizować swoje pasje i stworzyć dochodowy biznes.
1. E-sklep
Branża e-commerce daje przedsiębiorcom wiele możliwości. Jeśli masz pomysł i wiesz już do jakiego klienta chcesz dotrzeć, resztę możesz rozwijać w tzw. czasie wolnym, budując i dopracowując mechanizm sklepu, szukając dostawców, produktów, organizując magazyn (jeśli będzie potrzebny), opracowując strategię promocji i komunikacji.
Podpowiedź: to dobra strategia w przypadku niewielkich sklepów. Można w ten sposób zbudować e-sklep z książkami dla dzieci, z zabawkami lub designem. Z czasem możesz swój pomysł rozwijać.
2. Doradztwo biznesowe on-line
Masz doświadczenie w zakresie finansów, bankowości lub HR-u? Świetnie! Po godzinach spróbuj skupić się na zbudowaniu swojej oferty, prostej strony, która będzie Twoją wizytówką i strategii promocyjnej, dzięki której zdołasz dotrzeć do potencjalnych klientów. Dziś liczy się nie tylko merytoryka i wiedza, ale także niestandardowe podejście do klienta – coraz więcej ekspertów oferuje na przykład porady i konsultacje przez Skype’a lub na czacie. Może to pomysł także dla ciebie? Dzięki niemu możesz znaleźć klientów w całej Polsce.
Podpowiedź: nastaw się na początek na mniejszych klientów, spróbuj też zdywersyfikować ofertę, by znalazły w niej coś dla siebie i firmy, i klienci indywidualni.
3. Branding i strategie budowania wizerunku
Jesteś dobra w tworzeniu strategii marketingowych i brandingowych? Zacznij od stworzenia strategii dla siebie – to możesz robić po pracy. Po pracy możesz się także dodatkowo szkolić, zdobywać certyfikaty i budować swoją eksperckość. Kiedy opracujesz już pomysł na zbudowanie własnej marki, postawisz stronę i zbudujesz profesjonalną ofertę, spróbuj znaleźć pierwszego klienta. Jeśli będzie zadowolony z Twoich usług, poleci cię kolejnym osobom. W końcu etat nie będzie ci już potrzebny, bo zleceń wystarczy, żeby zacząć rozwijać własną firmę.
Podpowiedź: Podobnie jak w przypadku doradztwa w tej branży także wiele znaczą rekomendacje. Dlatego lepiej na początek zdobyć jednego-dwóch klientów, ale z ciekawym projektem, który dobrze i kreatywnie doprowadzisz do końca niż od razu rzucać się na głęboką wodę i brać każde zlecenie, które wpadnie w ręce.
4. Załóż bloga lub videobloga
Jeśli masz swoją pasję lub po prostu jesteś ekspertką w jakiejś dziedzinie, zacznij dzielić się swoją wiedzą. Opracuj też strategię promocji – sam fakt, że zaczniesz publikować teksty, nie zbuduje twojej grupy odbiorców. A im będzie szersza, tym większa szansa, by zacząć na blogu zarabiać. Możliwości jest wiele – reklamy, linki afiliowane, propozycje płatnych zleceń i tekstów, płatne szkolenia on-line, warsztaty. Z czasem zobaczysz, czy jesteś w stanie rozwinąć bloga w dobrze prosperujący biznes, czy będzie po prostu źródłem dodatkowego dochodu.
Podpowiedź: nie ma pasji lepszych lub gorszych, liczy się to, czy potrafisz przekuć je w biznes. Niedawno poznałam kobietę, której pasją są podróże. Założyła więc stronę, na której opisuje miejsca, które odwiedziła i pokazuje zdjęcia. Dzięki reklamom, które pojawiły się na stronie finansuje kolejne wyjazdy. Na co dzień pracuje, prowadząc firmę w zupełnie innej branży.
Zobacz jak robi to Małgosia: http://travelermeg.com/
5. E-learning i korepetycje online
Lubisz uczyć innych? Dziś poszerzanie horyzontów i zdobywanie wiedzy jest podstawą rozwoju. Wiele osób nie ma jednak czasu, żeby dodatkowo studiować, chodzić na kursy i warsztaty. Szukają bardziej elastycznych form nauczania. To twoja szansa. Jeśli uczysz języków obcych, masz do przekazania wiedzę z zakresu ekonomii, komunikowania, UX, tworzenia aplikacji, czy jakiejkolwiek innej specjalistycznej dziedziny, czasem wystarczy prosta strona, oferta i Skype. Coraz więcej osób chce się uczyć właśnie w ten sposób – nie wychodząc z domu, w dostosowanym do swoich potrzeb czasie.
Podpowiedź: Plusem jest to, że klientów możesz mieć nawet na drugim końcu Polski. Wyzwaniem będzie znalezienie sposobu i pomysłu, by do nich dotrzeć oraz przygotowanie materiałów w taki sposób, by klient nie miał poczucia, że korzysta z amatorskiej wersji kursu.
To tylko kilka przykładów
Pomysłów może być o wiele więcej. Po godzinach można tworzyć niewielkie firmy, które mają zapewnić stały i komfortowy dochód, można także budować większe biznesy, które opierają się na pracy całego zespołu. Przykład sióstr Sielickich pokazuje, że determinacja i konsekwencja mogą dać spektakularne efekty. Podstawą są pomysł, znalezienie swojej niszy na rynku i solidne dopracowanie koncepcji biznesowej. Na etapie budowania strategii i pierwszych wdrożeń da się to zrobić z domu, po pracy, poświęcając czas wolny. Jeśli zrobisz to dobrze, etat nie będzie już potrzebny.
Zobacz, jak wygląda platforma e-learningowa Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką