Grafika pokazuj─ůca umys┼é (Canva Pro)

Dobry e-learning musi by─ç po┼╝yteczny

Małgorzata Kwiatkowska

"Lubi─Ö inspirowa─ç, dzieli─ç si─Ö wiedz─ů ÔÇô lubi─Ö uczy─ç. Lubi─Ö spotyka─ç si─Ö z lud┼║mi. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas dobrze odnajduje si─Ö w spo┼éeczno┼Ťciach o podobnych zainteresowaniach i potrzebach. Ja tak─ů spo┼éeczno┼Ť─ç powo┼éuj─Ö co roku w postaci E-Learning Fusion. W Polsce jest wiele r├│┼╝nych Konferencji, nie znajduj─Ö jednak takiej, kt├│ra w 100% dotyka tematyki nowoczesnych form nauczania, szkole┼ä i rozwoju w wykorzystaniem technologii teleinformatycznej i do tego o mi─Ödzynarodowym charakterze." - opowiada w wywiadzie z Ma┼égorzat─ů Kwiatkowsk─ů Marta Machalska.

Dlaczego zajmujesz si─Ö e-learningiem? Co to jest e-learning?

Sprawi┼é to przypadek. Kiedy┼Ť, prawie 20 lat temu szuka┼éam pracy, kt├│ra mia┼éa umo┼╝liwi─ç mi zastosowa─ç moje humanistyczne wykszta┼écenie. Jako humanista uzna┼éam, ┼╝e mog─Ö zajmowa─ç si─Ö czym┼Ť na pograniczu nauk o cz┼éowieku i informatyki. Zaj─Ö┼éam si─Ö HR sko┼äczy┼éam kolejne studia i kolejne. Chcia┼éam dobrze rozumie─ç, jak ucz─ů si─Ö ludzie, jak dzia┼éa ludzki m├│zg i jakie stymulacji potrzebuje, ┼╝eby proces uczenia nast─Öpowa┼é. Pewnego dnia kto┼Ť mi powiedzia┼é, ┼╝e jest pewna firma, kt├│ra szuka mened┼╝era projektu dotycz─ůcego nowej formy uczenia si─Ö, to jest przez Internet. Wow! Pomy┼Ťla┼éam to musi by─ç co┼Ť niesamowitego ÔÇô bo wtedy Internet wydawa┼é si─Ö czym┼Ť niesamowitym. Chodzi┼éo o projekt e-learningowy. Do dzi┼Ť zrealizowa┼éam kilkaset takich projekt├│w. Tworzy┼éam i wsp├│┼étworzy┼éam oraz zarz─ůdza┼éam kilkoma firmami, kt├│re si─Ö tym zajmuj─ů. Jestem tw├│rc─ů kilku konferencji w tym temacie, a najwi─Öksza z nich, mi─Ödzynarodowa to E-learning Fusion.

Czym jest E-learning? To w skr├│cie uczenie i nauczenie, rozw├│j i budowanie nowych kompetencji i kwalifikacji za po┼Ťrednictwem wielu r├│┼╝nych form i format├│w szkoleniowo-dydaktycznych dostarczanych elektronicznie via Internet/ intranet. Wi─Öcej o tym pisz─Ö w ksi─ů┼╝ce ÔÇ×Digital Learning: od elearning do dzielenia si─Ö wiedz─ůÔÇŁ.

Na czym polega dobry e-learning?

Na to pytanie mog┼éabym d┼éugo odpowiada─ç ÔÇô ale mog─Ö spr├│bowa─ç skr├│ci─ç do stwierdzenia: ma by─ç po┼╝yteczny/u┼╝yteczny, czyli s┼éu┼╝y─ç ludziom w celu nabywania nowych kompetencji w miejscu pracy i poza ni─ů oraz odpowiada─ç na potrzeby biznesu firm, w kt├│rych rozwi─ůzania ÔÇ×digital learningÔÇŁ s─ů wdra┼╝ane.

Jak przekona─ç ludzi do tego, aby uczyli si─Ö online?

Wed┼éug mnie nie chodzi o to, ┼╝eby ludzi przekonywa─ç. Ludzie sami wiedz─ů, co jest dla nich dobre. Dobre oznacza: pomaga im w rozwi─ůzywaniu bie┼╝─ůcych problem├│w, u┼éatwia im prac─Ö, umo┼╝liwia im rozw├│j, sprawia, ┼╝e czuj─ů si─Ö bezpiecznie. Warto w tym kontek┼Ťcie r├│wnie┼╝ zadba─ç o jako┼Ť─ç dostarczanych rozwi─ůza┼ä: zar├│wno merytorycznie, technicznie, wizualnie ÔÇô tzw. user experience. Ludzie chc─ů do┼Ťwiadcza─ç, chc─ů te┼╝ by─ç traktowani powa┼╝nie i z szacunkiem do ich czasu ÔÇô zatem rozwi─ůzania szkoleniowe musz─ů odpowiada─ç na te potrzeby. B─Ödziemy o tym m├│wi─ç na Konferencji E-learning ÔÇô Fusion: Digital learning Conference & Exhibition w dniach 9-10 listopada 2020 r.

Sk─ůd pomys┼é na Konferencj─Ö E-learning Fusion?

Lubi─Ö inspirowa─ç, dzieli─ç si─Ö wiedz─ů ÔÇô lubi─Ö uczy─ç. Lubi─Ö spotyka─ç si─Ö z lud┼║mi. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas dobrze odnajduje si─Ö w spo┼éeczno┼Ťciach o podobnych zainteresowaniach i potrzebach. Ja tak─ů spo┼éeczno┼Ť─ç powo┼éuj─Ö co roku w postaci E-Learning Fusion. W Polsce jest wiele r├│┼╝nych Konferencji, nie znajduj─Ö jednak takiej, kt├│ra w 100% dotyka tematyki nowoczesnych form nauczania, szkole┼ä i rozwoju w wykorzystaniem technologii teleinformatycznej i do tego o mi─Ödzynarodowym charakterze. Polski rynek e-learning jest wci─ů┼╝ na pocz─ůtku drogi, ale stale si─Ö rozwija. Potrzebuje do tego paliwa w postaci know-how, dost─Öpu do do┼Ťwiadcze┼ä z rynk├│w, kt├│re s─ů dojrzalsze, wzajemnych inspiracji i dzielenia si─Ö do┼Ťwiadczeniem. Zmienia si─Ö rola os├│b zajmuj─ůcych si─Ö szkoleniami i rozwojem, dzia┼éania szkoleniowe staj─ů si─Ö strategicznym narz─Ödziem wspieraj─ůcym biznes. Wa┼╝ne jest by uczy─ç si─Ö, poznawa─ç narz─Ödzia i metody lepszego dopasowania ich do potrzeb organizacji, technologia temu pomaga, a moj─ů ambicj─ů jest, aby E-learning Fusion by┼é dla L&D swoistym drogowskazem.

Co daje udział w tym wydarzeniu?

E-learning Fusion jest miejscem nauki, inspiracji, ale r├│wnie┼╝ ÔÇ×platform─ůÔÇŁ networkingow─ů i biznesow─ů, gdzie dostawcy mog─ů spotka─ç si─Ö z kupuj─ůcymi. W Europie Zachodniej (w Pary┼╝u, Berlinie, Londynie, KarlsruheÔÇŽ) od wielu lat realizowane s─ů konferencje dotycz─ůce e-learningu, technologii szkoleniowych, strategii nauczania, roli L&D ÔÇô to s─ů bardzo du┼╝e ÔÇ×imprezyÔÇŁ, kt├│re gromadz─ů co roku dos┼éownie tysi─ůce os├│b. Nasze Wydarzenie ma dopiero 5 lat (w tym roku jest V edycja), rozwija si─Ö tak, jak ro┼Ťnie rynek digital learning oraz ┼Ťwiadomo┼Ť─ç co do budowania ca┼éo┼Ťciowego podej┼Ťcia do szkole┼ä ludzi, bez podzia┼éu na to, co tradycyjne i cyfrowe. ┼╗yjemy w ┼Ťwiecie transformacji, uczymy si─Ö tego, jak w tym nowym ┼Ťwiecie realizowa─ç siebie, swoj─ů prac─Ö i korzysta─ç z dobrodziejstw, jakie ona wnosi. Technologia jest dobra dla ludzi. E-learning Fusion dok┼éada do tego procesu cegie┼ék─Ö. W Konferencji w roli prelegent├│w wyst─ůpi─ů ┼Ťwiatowej klasy eksperci L&D. Taki sk┼éad w jednym miejscu trudno znale┼║─ç. Mamy go┼Ťci z Anglii, Holandii, Kanady, Norwegii, TurcjiÔÇŽWarto si─Ö z nimi spotka─ç w Warszawie.

Jakie kompetencje powinna mie─ç osoba, kt├│ra zajmuje si─Ö rozwojem innych?

Musi lubi─ç ludzi, lubi─ç si─Ö uczy─ç, by─ç odwa┼╝nym, ┼éama─ç stereotypy, zna─ç i rozumie─ç technologi─Ö. Hmm kompetencje to szerokie poj─Öcie. Pytasz o kompetencje osobiste, spo┼éeczne, zawodoweÔÇŽ? Ja powiem tak: dzisiejszy szkoleniowiec to kreator ┼Ťrodowiska, w kt├│rym ludzie znajduj─ů odpowiedzi na potrzebne im pytania, maj─ů dost─Öp do wiedzy, do┼Ťwiadcze┼ä innych. Takie ┼Ťrodowisko to system, kt├│ry ┼é─ůczy si─Ö z bie┼╝─ůcymi wyzwaniami w pracy z jednej strony (ÔÇ×on-demandÔÇŁ, just-in-timeÔÇŁ) a z drugiej umo┼╝liwia procesowo rozwija─ç si─Ö ludziom w miejscu pracy i poza ni─ů, w zale┼╝no┼Ťci od podej┼Ťcia i polityki firmy. Dzisiejszy szkoleniowiec powinien umie─ç analizowa─ç dane, by dociera─ç z wiedz─ů tam, gdzie jest ona potrzebna w formie, jaka jest adoptowalna przez jej odbiorc├│w, by─ç tw├│rc─ů tre┼Ťci ÔÇô troch─Ö jak dziennikarz ÔÇô przekonywa─ç do nowych rozwi─ůza┼ä i promowa─ç nowe sposoby uczenia, umie─ç tworzy─ç spo┼éeczno┼Ťci praktyk├│w, kt├│rzy ucz─ů si─Ö od siebie nawzajem ÔÇô spo┼éeczno┼Ťciowo, tworzy─ç innowacje i umie─ç powo┼éywa─ç w tym celu zespo┼éy i projekty. Umiej─Ötno┼Ť─ç tworzenia zawarto┼Ťci szkoleniowej i umiej─Ötno┼Ť─ç ÔÇ×oprawieniaÔÇŁ jej w wizualn─ů form─Ö jest dodatkowym atutem.

Dla kogo jest przeznaczona Konferencja E-learning Fusion?

Dla wszystkich os├│b, kt├│rych interesuj─ů technologie szkoleniowe, s─ů otwarci na transformacj─Ö tradycyjnego modelu uczenia i szkolenia innych i p├│j┼Ťcia w kierunku budowania nowoczesnego ┼Ťrodowiska pracy i szkole┼ä, kt├│re jest konieczno┼Ťci─ů w epoce ÔÇ×4 rewolucji przemys┼éowejÔÇŁ. Dla tych, co chc─ů by szkolenia nie by┼éy jedynie zdarzeniem a narz─Ödziem wpieraj─ůcym podnoszenie efektywno┼Ťci biznesowej. Ka┼╝da osoba szukaj─ůca odpowiedzi na pytanie, czym jest digital learning, od czego zacz─ů─ç i co jest ÔÇ×hotÔÇŁ w szkoleniach, powinien przyj┼Ť─ç na ELF20.

Je┼Ťli kto┼Ť chcia┼éby zacz─ů─ç przygod─Ö z e-learningiem ÔÇô co powinien zrobi─ç?

Przyj┼Ť─ç na ELF i zobaczy─ç, ┼╝e e-learning to dzi┼Ť po pierwsze nie e-szkolenia, a ca┼éo┼Ťciowe podej┼Ťcie do projektowania ┼Ťrodowiska uczenia, kt├│re jest wyzwaniem strategicznym dla ka┼╝dej firmy powa┼╝nie my┼Ťl─ůcej o rozwoju kompetencji pracownik├│w i talent├│w.

Jaka powinna by─ç obecnie rola ludzi odpowiedzialnych za rozw├│j?

Strategiczna ÔÇô je┼Ťli przyjmiemy, ┼╝e szkolenia i rozw├│j tak─ů rol─Ö pe┼éni─ů dla rozwoju biznesu i budowania organizacji ucz─ůcej.

Zajmujesz si─Ö uczeniem. Jak Ty si─Ö uczysz?

R├│┼╝nie. Ale ucz─Ö si─Ö codziennie. Dla mnie nauka to ka┼╝de nowe wyzwanie, a takich mi nie brakuje ka┼╝dego dnia. Nawet kiedy pope┼éniam b┼é─Ödy te┼╝ si─Ö ucz─Ö. Ucz─Ö si─Ö od innych, w trakcie rozm├│w z nimi: w twarz─ů w twarz albo w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, komunikatorach, podczas realizacji projekt├│w ÔÇô szukam informacji/wiedzy, do┼Ťwiadcze┼ä innych, to pomaga mi budowa─ç nowe kompetencje. Nie gromadz─Ö wiedzy, czyli nie ucz─Ö si─Ö na zapas, bo ona bardzo szybko si─Ö ÔÇ×starzejeÔÇŁ. Wol─Ö kr├│tkie formy, ma┼ée porcje wiedzy, a kiedy co┼Ť mnie mocniej zainteresuje dr─ů┼╝─Ö temat. Testuje r├│┼╝ne rozwi─ůzania, tak si─Ö ucz─Ö, w taki spos├│b wiem, czy co┼Ť jest dla mnie, czy nie. Jestem otwarta ÔÇô oduczam si─Ö i tak te┼╝ si─Ö ucz─Ö i poznaje nowe rzeczy.

***

Go┼Ť─ç rozmowy Marta Machalska – Tw├│rca E-learning Fusion, przedsi─Öbiorca, tw├│rca start-up├│w, autor ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Digital learning: od e-learning do dzielenia si─Ö wiedz─ůÔÇŁ, wyd. Wolters Kluwer 2019. Od 19 lat zwi─ůzana zawodowo z e-learningiem. Prezes Zarz─ůdu iPro, innowacyjnej firmy oferuj─ůcej ÔÇ×niezwyk┼éy e-learningÔÇŁ i VR-immersive learning. Swoje do┼Ťwiadczenie zdobywa┼éa pracuj─ůc w projektach zwi─ůzanych z e-learningiem i wdra┼╝aniem cyfrowego uczenia dla najwi─Ökszych polskich i globalnych firm. Jest autorem i designerem projekt├│w rozwojowych dla pracownik├│w wielu firm i instytucji, kt├│re wpiera w cyfrowej transformacji uczenia. Autorka artyku┼é├│w i opracowa┼ä na temat e-learningu, dzielenia si─Ö wiedz─ů i projektowania szkole┼ä. Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Wy┼╝szej Szko┼éy Finans├│w i Zarz─ůdzania. Dyplomowany szkoleniowiec, trener i metodyk. Recenzent standardu kwalifikacji zawodowych: metodyk nauczania on-line i edukacji na odleg┼éo┼Ť─ç, egzaminator on-line, dydaktyk aplikacji multimedialnych.

Rozmawia┼éa Ma┼égorzata Kwiatkowska – Wyk┼éadowca w zakresie wdra┼╝ania e-learningu w Wy┼╝szej Szkole Europejskiej im. ks. J. Tischnera. Lider projekt├│w rozwojowo ÔÇô szkoleniowych mi─Ödzynarodowych i lokalnych (w tym z zakresu nowoczesnych technologii) pracownik├│w i wsp├│┼épracownik├│w korporacyjnych, wspieraj─ůcych obszary digital, sprzeda┼╝y i obs┼éugi klient├│w. W realizacji cel├│w, wykorzystuje efektywnie nowe trendy i technologie (platformy elearningowe, webinaria, live, filmy szkoleniowe, jak i programy graficzne). Praktyk my┼Ťlenia wizualnego.