Grafika pokazująca umysł (Canva Pro)

Dobry e-learning musi być pożyteczny

Małgorzata Kwiatkowska

"Lubię inspirować, dzielić się wiedzą – lubię uczyć. Lubię spotykać się z ludźmi. Większość z nas dobrze odnajduje się w społecznościach o podobnych zainteresowaniach i potrzebach. Ja taką społeczność powołuję co roku w postaci E-Learning Fusion. W Polsce jest wiele różnych Konferencji, nie znajduję jednak takiej, która w 100% dotyka tematyki nowoczesnych form nauczania, szkoleń i rozwoju w wykorzystaniem technologii teleinformatycznej i do tego o międzynarodowym charakterze." - opowiada w wywiadzie z Małgorzatą Kwiatkowską Marta Machalska.

Dlaczego zajmujesz się e-learningiem? Co to jest e-learning?

Sprawił to przypadek. Kiedyś, prawie 20 lat temu szukałam pracy, która miała umożliwić mi zastosować moje humanistyczne wykształcenie. Jako humanista uznałam, że mogę zajmować się czymś na pograniczu nauk o człowieku i informatyki. Zajęłam się HR skończyłam kolejne studia i kolejne. Chciałam dobrze rozumieć, jak uczą się ludzie, jak działa ludzki mózg i jakie stymulacji potrzebuje, żeby proces uczenia następował. Pewnego dnia ktoś mi powiedział, że jest pewna firma, która szuka menedżera projektu dotyczącego nowej formy uczenia się, to jest przez Internet. Wow! Pomyślałam to musi być coś niesamowitego – bo wtedy Internet wydawał się czymś niesamowitym. Chodziło o projekt e-learningowy. Do dziś zrealizowałam kilkaset takich projektów. Tworzyłam i współtworzyłam oraz zarządzałam kilkoma firmami, które się tym zajmują. Jestem twórcą kilku konferencji w tym temacie, a największa z nich, międzynarodowa to E-learning Fusion.

Czym jest E-learning? To w skrócie uczenie i nauczenie, rozwój i budowanie nowych kompetencji i kwalifikacji za pośrednictwem wielu różnych form i formatów szkoleniowo-dydaktycznych dostarczanych elektronicznie via Internet/ intranet. Więcej o tym piszę w książce „Digital Learning: od elearning do dzielenia się wiedzą”.

Na czym polega dobry e-learning?

Na to pytanie mogłabym długo odpowiadać – ale mogę spróbować skrócić do stwierdzenia: ma być pożyteczny/użyteczny, czyli służyć ludziom w celu nabywania nowych kompetencji w miejscu pracy i poza nią oraz odpowiadać na potrzeby biznesu firm, w których rozwiązania „digital learning” są wdrażane.

Jak przekonać ludzi do tego, aby uczyli się online?

Według mnie nie chodzi o to, żeby ludzi przekonywać. Ludzie sami wiedzą, co jest dla nich dobre. Dobre oznacza: pomaga im w rozwiązywaniu bieżących problemów, ułatwia im pracę, umożliwia im rozwój, sprawia, że czują się bezpiecznie. Warto w tym kontekście również zadbać o jakość dostarczanych rozwiązań: zarówno merytorycznie, technicznie, wizualnie – tzw. user experience. Ludzie chcą doświadczać, chcą też być traktowani poważnie i z szacunkiem do ich czasu – zatem rozwiązania szkoleniowe muszą odpowiadać na te potrzeby. Będziemy o tym mówić na Konferencji E-learning – Fusion: Digital learning Conference & Exhibition w dniach 9-10 listopada 2020 r.

Skąd pomysł na Konferencję E-learning Fusion?

Lubię inspirować, dzielić się wiedzą – lubię uczyć. Lubię spotykać się z ludźmi. Większość z nas dobrze odnajduje się w społecznościach o podobnych zainteresowaniach i potrzebach. Ja taką społeczność powołuję co roku w postaci E-Learning Fusion. W Polsce jest wiele różnych Konferencji, nie znajduję jednak takiej, która w 100% dotyka tematyki nowoczesnych form nauczania, szkoleń i rozwoju w wykorzystaniem technologii teleinformatycznej i do tego o międzynarodowym charakterze. Polski rynek e-learning jest wciąż na początku drogi, ale stale się rozwija. Potrzebuje do tego paliwa w postaci know-how, dostępu do doświadczeń z rynków, które są dojrzalsze, wzajemnych inspiracji i dzielenia się doświadczeniem. Zmienia się rola osób zajmujących się szkoleniami i rozwojem, działania szkoleniowe stają się strategicznym narzędziem wspierającym biznes. Ważne jest by uczyć się, poznawać narzędzia i metody lepszego dopasowania ich do potrzeb organizacji, technologia temu pomaga, a moją ambicją jest, aby E-learning Fusion był dla L&D swoistym drogowskazem.

Co daje udział w tym wydarzeniu?

E-learning Fusion jest miejscem nauki, inspiracji, ale również „platformą” networkingową i biznesową, gdzie dostawcy mogą spotkać się z kupującymi. W Europie Zachodniej (w Paryżu, Berlinie, Londynie, Karlsruhe…) od wielu lat realizowane są konferencje dotyczące e-learningu, technologii szkoleniowych, strategii nauczania, roli L&D – to są bardzo duże „imprezy”, które gromadzą co roku dosłownie tysiące osób. Nasze Wydarzenie ma dopiero 5 lat (w tym roku jest V edycja), rozwija się tak, jak rośnie rynek digital learning oraz świadomość co do budowania całościowego podejścia do szkoleń ludzi, bez podziału na to, co tradycyjne i cyfrowe. Żyjemy w świecie transformacji, uczymy się tego, jak w tym nowym świecie realizować siebie, swoją pracę i korzystać z dobrodziejstw, jakie ona wnosi. Technologia jest dobra dla ludzi. E-learning Fusion dokłada do tego procesu cegiełkę. W Konferencji w roli prelegentów wystąpią światowej klasy eksperci L&D. Taki skład w jednym miejscu trudno znaleźć. Mamy gości z Anglii, Holandii, Kanady, Norwegii, Turcji…Warto się z nimi spotkać w Warszawie.

Jakie kompetencje powinna mieć osoba, która zajmuje się rozwojem innych?

Musi lubić ludzi, lubić się uczyć, być odważnym, łamać stereotypy, znać i rozumieć technologię. Hmm kompetencje to szerokie pojęcie. Pytasz o kompetencje osobiste, społeczne, zawodowe…? Ja powiem tak: dzisiejszy szkoleniowiec to kreator środowiska, w którym ludzie znajdują odpowiedzi na potrzebne im pytania, mają dostęp do wiedzy, doświadczeń innych. Takie środowisko to system, który łączy się z bieżącymi wyzwaniami w pracy z jednej strony („on-demand”, just-in-time”) a z drugiej umożliwia procesowo rozwijać się ludziom w miejscu pracy i poza nią, w zależności od podejścia i polityki firmy. Dzisiejszy szkoleniowiec powinien umieć analizować dane, by docierać z wiedzą tam, gdzie jest ona potrzebna w formie, jaka jest adoptowalna przez jej odbiorców, być twórcą treści – trochę jak dziennikarz – przekonywać do nowych rozwiązań i promować nowe sposoby uczenia, umieć tworzyć społeczności praktyków, którzy uczą się od siebie nawzajem – społecznościowo, tworzyć innowacje i umieć powoływać w tym celu zespoły i projekty. Umiejętność tworzenia zawartości szkoleniowej i umiejętność „oprawienia” jej w wizualną formę jest dodatkowym atutem.

Dla kogo jest przeznaczona Konferencja E-learning Fusion?

Dla wszystkich osób, których interesują technologie szkoleniowe, są otwarci na transformację tradycyjnego modelu uczenia i szkolenia innych i pójścia w kierunku budowania nowoczesnego środowiska pracy i szkoleń, które jest koniecznością w epoce „4 rewolucji przemysłowej”. Dla tych, co chcą by szkolenia nie były jedynie zdarzeniem a narzędziem wpierającym podnoszenie efektywności biznesowej. Każda osoba szukająca odpowiedzi na pytanie, czym jest digital learning, od czego zacząć i co jest „hot” w szkoleniach, powinien przyjść na ELF20.

Jeśli ktoś chciałby zacząć przygodę z e-learningiem – co powinien zrobić?

Przyjść na ELF i zobaczyć, że e-learning to dziś po pierwsze nie e-szkolenia, a całościowe podejście do projektowania środowiska uczenia, które jest wyzwaniem strategicznym dla każdej firmy poważnie myślącej o rozwoju kompetencji pracowników i talentów.

Jaka powinna być obecnie rola ludzi odpowiedzialnych za rozwój?

Strategiczna – jeśli przyjmiemy, że szkolenia i rozwój taką rolę pełnią dla rozwoju biznesu i budowania organizacji uczącej.

Zajmujesz się uczeniem. Jak Ty się uczysz?

Różnie. Ale uczę się codziennie. Dla mnie nauka to każde nowe wyzwanie, a takich mi nie brakuje każdego dnia. Nawet kiedy popełniam błędy też się uczę. Uczę się od innych, w trakcie rozmów z nimi: w twarzą w twarz albo w mediach społecznościowych, komunikatorach, podczas realizacji projektów – szukam informacji/wiedzy, doświadczeń innych, to pomaga mi budować nowe kompetencje. Nie gromadzę wiedzy, czyli nie uczę się na zapas, bo ona bardzo szybko się „starzeje”. Wolę krótkie formy, małe porcje wiedzy, a kiedy coś mnie mocniej zainteresuje drążę temat. Testuje różne rozwiązania, tak się uczę, w taki sposób wiem, czy coś jest dla mnie, czy nie. Jestem otwarta – oduczam się i tak też się uczę i poznaje nowe rzeczy.

***

Gość rozmowy Marta Machalska – Twórca E-learning Fusion, przedsiębiorca, twórca start-upów, autor książki „Digital learning: od e-learning do dzielenia się wiedzą”, wyd. Wolters Kluwer 2019. Od 19 lat związana zawodowo z e-learningiem. Prezes Zarządu iPro, innowacyjnej firmy oferującej „niezwykły e-learning” i VR-immersive learning. Swoje doświadczenie zdobywała pracując w projektach związanych z e-learningiem i wdrażaniem cyfrowego uczenia dla największych polskich i globalnych firm. Jest autorem i designerem projektów rozwojowych dla pracowników wielu firm i instytucji, które wpiera w cyfrowej transformacji uczenia. Autorka artykułów i opracowań na temat e-learningu, dzielenia się wiedzą i projektowania szkoleń. Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania. Dyplomowany szkoleniowiec, trener i metodyk. Recenzent standardu kwalifikacji zawodowych: metodyk nauczania on-line i edukacji na odległość, egzaminator on-line, dydaktyk aplikacji multimedialnych.

Rozmawiała Małgorzata Kwiatkowska – Wykładowca w zakresie wdrażania e-learningu w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. J. Tischnera. Lider projektów rozwojowo – szkoleniowych międzynarodowych i lokalnych (w tym z zakresu nowoczesnych technologii) pracowników i współpracowników korporacyjnych, wspierających obszary digital, sprzedaży i obsługi klientów. W realizacji celów, wykorzystuje efektywnie nowe trendy i technologie (platformy elearningowe, webinaria, live, filmy szkoleniowe, jak i programy graficzne). Praktyk myślenia wizualnego.