Woman shopping online

Dla 65% e-kupuj─ůcych cena jest najwa┼╝niejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie

Wysoka inflacja ÔÇô z jak─ů do niedawna jeszcze mieli┼Ťmy w Polsce do czynienia ÔÇô mo┼╝e dla wielu biznes├│w by─ç sporym problemem. Jednak to, co dla jednych jest wyzwaniem, dla innych jest szans─ů. To jak w m─ůdry spos├│b przeku─ç j─ů w biznes, wie ju┼╝ niejedna polska przedsi─Öbiorczyni.

Przygotowane dla Geopost, w┼éa┼Ťciciela DPD Polska, badanie zwyczaj├│w zakupowych e-komsument├│w ÔÇô Barometr e-Shopper 2023 ÔÇô pokaza┼éo, ┼╝e w ubieg┼éym roku polscy regularni e-kupuj─ůcy w sieci wykazywali si─Ö wi─Öksz─ů, ni┼╝ przed rokiem, wra┼╝liwo┼Ťci─ů cenow─ů. 65 proc. badanych m├│wi┼éo wprost, ┼╝e cena jest dla nich najwa┼╝niejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie, co oznacza wzrost o 5 punkt├│w procentowych (pp.) w stosunku do badania wykonanego rok wcze┼Ťniej. W tym trendzie osoby przedsi─Öbiorcze szybko dostrzeg─ů szans─Ö.

Wyra┼║nie widzimy wzrost popularno┼Ťci handlu na platformach C2C (klient indywidualny do klienta indywidualnego) oraz za po┼Ťrednictwem medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, gdzie obraca si─Ö artyku┼éami u┼╝ywanymi, z drugiej r─Öki. W naszym badaniu niemal 4 na 10 os├│b, robi─ůcych e-zakupy regularnie, przyzna┼éo, ┼╝e zwi─Ökszy┼éo swoje dzia┼éania w tym obszarze. Co wi─Öcej, polscy regularni e-konsumenci dokonuj─ů transakcji za po┼Ťrednictwem platform C2C bardziej aktywnie ni┼╝ ich europejscy r├│wie┼Ťnicy (81% vs. 72%). Warto wspomnie─ç, ┼╝e ponad 8 na 10 polskich regularnych e-konsument├│w korzysta aktualnie z platform C2C, g┼é├│wnie w celu kupowania lub zar├│wno kupowania, jak i sprzedawania produkt├│w

ÔÇ×Top 3ÔÇŁ rankingu powod├│w, dla kt├│rych badani Europejczycy zaczynaj─ů sprzedawa─ç w modelu C2C, zajmuje ch─Ö─ç odzyskania przestrzeni w domu (64 proc.), pozbycia si─Ö rzeczy, kt├│re s─ů w dobrym stanie (58 proc.) oraz zarobienia dodatkowych pieni─Ödzy (51 proc.). Na popularno┼Ťci zyskuj─ů tak┼╝e sklepy z odzie┼╝─ů w stylu vintage, tak ch─Ötnie odwiedzane przez rosn─ůc─ů rzesz─Ö entuzjast├│w mody cyrkularnej – g┼é├│wnie kobiet – kt├│re kupuj─ů i ponownie sprzedaj─ů od┼éowione per┼éy mody sprzed lat. A st─ůd ju┼╝ tylko krok do przygody z biznesem – zw┼éaszcza ┼╝e ÔÇô jak wskazuj─ů badania ÔÇô to kobiety wi─Öcej czasu korzystaj─ů z social medi├│w, a wi─Öc znaj─ů ich mo┼╝liwo┼Ťci biznesowe i obecne trendy.

Zr├│wnowa┼╝ona logistyka na miar─Ö dzisiejszego biznesu

Wra┼╝liwo┼Ť─ç ekologiczna i zainteresowanie tematami ochrony ┼Ťrodowiska to dla przedsi─Öbiorczych pa┼ä dodatkowa motywacja do rozpocz─Öcia handlu C2C – w┼é─ůczenie si─Ö w nurt gospodarki o obiegu zamkni─Ötym daje w ko┼äcu rzeczom nowe ┼╝ycie. W tym zakresie wspiera je oferta bran┼╝y kurierskiej. DPD Polska od kilku lat intensywnie rozwija swoj─ů sie─ç DPD Pickup, skoncentrowan─ů na dor─Öczeniach out-of-home (OOH) czyli poza domem. Sk┼éada si─Ö na ni─ů 27 000 punkt├│w nada┼ä i odbior├│w, w tym 7 000 automat├│w paczkowych, w wielu wypadkach wsparte flot─ů niskoemisyjnych samochod├│w elektrycznych czy elektrycznych rower├│w cargo. Pozwala to nie tylko na realizacj─Ö nada┼ä i dor─Öcze┼ä w atrakcyjnej cenie i zgodnie z upodobaniem klient├│w, ale tak┼╝e w formule ograniczaj─ůcej wp┼éyw przesy┼éki na ┼Ťrodowisko

ÔÇ×Warto przy tej okazji wspomnie─ç o technologii, kt├│ra mo┼╝e pom├│c w handlu C2C ÔÇô jest to aplikacja DPD Mobile. Dzi─Öki us┼éudze Paczka w DPD Mobile mo┼╝na wygodnie nada─ç przesy┼ék─Ö w bardzo atrakcyjnej cenie 10 z┼é brutto, a dzi─Öki najnowszej funkcji archiwum mie─ç podgl─ůd na wszystkie nasze dotychczasowe wysy┼éki i ich histori─ÖÔÇŁ ÔÇô dodaje Aneta Gasparska.

Ekologia to aspekt, na kt├│ry uwag─Ö zwracaj─ů nie tylko sprzedaj─ůcy, ale i kupuj─ůcy. W ÔÇ×Barometrze e-ShopperÔÇŁ 2023 fakt, ┼╝e zakupy C2C wspieraj─ů bardziej odpowiedzialn─ů gospodark─Ö, znalaz┼é si─Ö na drugim miejscu (34 proc.) w rankingu powod├│w robienia takich zakup├│w. Zaraz po tym, ┼╝e zakupy z drugiej r─Öki pozwalaj─ů zaoszcz─Ödzi─ç (65 proc.). Poczucie odpowiedzialnej konsumpcji jakie zyskuj─ů, korzystaj─ůc z tego kana┼éu, a tak┼╝e mo┼╝liwo┼Ť─ç wspierania w ten spos├│b ma┼éych sprzedawc├│w detalicznych jest zatem dla kupuj─ůcych istotnym aspektem, kt├│ry powinien zosta─ç zaakcentowany przez sprzedaj─ůcych w ich dzia┼éaniach marketingowych.

Oczywi┼Ťcie samo rozpocz─Öcie handlu C2C to dopiero pierwszy krok do sukcesu. Tu tak┼╝e liczy si─Ö pomys┼é na biznes, jako┼Ť─ç obs┼éugi czy wyr├│┼╝nienie si─Ö z ofert─ů. Dzi┼Ť najpopularniejszymi kategoriami produkt├│w, jakimi handluje si─Ö w tym zakresie, jest wspomniana moda vintage.

ÔÇ×Czy na tym podium za rok lub dwa znajd─ů si─Ö inne kategorie produkt├│w? Dzi┼Ť trudno to jednoznacznie stwierdzi─ç. Niemniej z pewno┼Ťci─ů warto trzyma─ç r─Ök─Ö na rynkowym pulsie by nie przegapi─ç trend├│w, kt├│re otwieraj─ů szans─Ö na rozw├│j biznesu. ┼╗ycz─Ö powiedzenia wszystkim przedsi─Öbiorczyniom, kt├│re chc─ů zacz─ů─ç swoj─ů przygod─Ö z e-commerceÔÇŁ ÔÇô podsumowuje Aneta Gasparska.