Woman shopping online

Dla 65% e-kupujących cena jest najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie

Wysoka inflacja – z jaką do niedawna jeszcze mieliśmy w Polsce do czynienia – może dla wielu biznesów być sporym problemem. Jednak to, co dla jednych jest wyzwaniem, dla innych jest szansą. To jak w mądry sposób przekuć ją w biznes, wie już niejedna polska przedsiębiorczyni.

Przygotowane dla Geopost, właściciela DPD Polska, badanie zwyczajów zakupowych e-komsumentów – Barometr e-Shopper 2023 – pokazało, że w ubiegłym roku polscy regularni e-kupujący w sieci wykazywali się większą, niż przed rokiem, wrażliwością cenową. 65 proc. badanych mówiło wprost, że cena jest dla nich najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie, co oznacza wzrost o 5 punktów procentowych (pp.) w stosunku do badania wykonanego rok wcześniej. W tym trendzie osoby przedsiębiorcze szybko dostrzegą szansę.

Wyraźnie widzimy wzrost popularności handlu na platformach C2C (klient indywidualny do klienta indywidualnego) oraz za pośrednictwem mediów społecznościowych, gdzie obraca się artykułami używanymi, z drugiej ręki. W naszym badaniu niemal 4 na 10 osób, robiących e-zakupy regularnie, przyznało, że zwiększyło swoje działania w tym obszarze. Co więcej, polscy regularni e-konsumenci dokonują transakcji za pośrednictwem platform C2C bardziej aktywnie niż ich europejscy rówieśnicy (81% vs. 72%). Warto wspomnieć, że ponad 8 na 10 polskich regularnych e-konsumentów korzysta aktualnie z platform C2C, głównie w celu kupowania lub zarówno kupowania, jak i sprzedawania produktów

„Top 3” rankingu powodów, dla których badani Europejczycy zaczynają sprzedawać w modelu C2C, zajmuje chęć odzyskania przestrzeni w domu (64 proc.), pozbycia się rzeczy, które są w dobrym stanie (58 proc.) oraz zarobienia dodatkowych pieniędzy (51 proc.). Na popularności zyskują także sklepy z odzieżą w stylu vintage, tak chętnie odwiedzane przez rosnącą rzeszę entuzjastów mody cyrkularnej – głównie kobiet – które kupują i ponownie sprzedają odłowione perły mody sprzed lat. A stąd już tylko krok do przygody z biznesem – zwłaszcza że – jak wskazują badania – to kobiety więcej czasu korzystają z social mediów, a więc znają ich możliwości biznesowe i obecne trendy.

Zrównoważona logistyka na miarę dzisiejszego biznesu

Wrażliwość ekologiczna i zainteresowanie tematami ochrony środowiska to dla przedsiębiorczych pań dodatkowa motywacja do rozpoczęcia handlu C2C – włączenie się w nurt gospodarki o obiegu zamkniętym daje w końcu rzeczom nowe życie. W tym zakresie wspiera je oferta branży kurierskiej. DPD Polska od kilku lat intensywnie rozwija swoją sieć DPD Pickup, skoncentrowaną na doręczeniach out-of-home (OOH) czyli poza domem. Składa się na nią 27 000 punktów nadań i odbiorów, w tym 7 000 automatów paczkowych, w wielu wypadkach wsparte flotą niskoemisyjnych samochodów elektrycznych czy elektrycznych rowerów cargo. Pozwala to nie tylko na realizację nadań i doręczeń w atrakcyjnej cenie i zgodnie z upodobaniem klientów, ale także w formule ograniczającej wpływ przesyłki na środowisko

„Warto przy tej okazji wspomnieć o technologii, która może pomóc w handlu C2C – jest to aplikacja DPD Mobile. Dzięki usłudze Paczka w DPD Mobile można wygodnie nadać przesyłkę w bardzo atrakcyjnej cenie 10 zł brutto, a dzięki najnowszej funkcji archiwum mieć podgląd na wszystkie nasze dotychczasowe wysyłki i ich historię” – dodaje Aneta Gasparska.

Ekologia to aspekt, na który uwagę zwracają nie tylko sprzedający, ale i kupujący. W „Barometrze e-Shopper” 2023 fakt, że zakupy C2C wspierają bardziej odpowiedzialną gospodarkę, znalazł się na drugim miejscu (34 proc.) w rankingu powodów robienia takich zakupów. Zaraz po tym, że zakupy z drugiej ręki pozwalają zaoszczędzić (65 proc.). Poczucie odpowiedzialnej konsumpcji jakie zyskują, korzystając z tego kanału, a także możliwość wspierania w ten sposób małych sprzedawców detalicznych jest zatem dla kupujących istotnym aspektem, który powinien zostać zaakcentowany przez sprzedających w ich działaniach marketingowych.

Oczywiście samo rozpoczęcie handlu C2C to dopiero pierwszy krok do sukcesu. Tu także liczy się pomysł na biznes, jakość obsługi czy wyróżnienie się z ofertą. Dziś najpopularniejszymi kategoriami produktów, jakimi handluje się w tym zakresie, jest wspomniana moda vintage.

„Czy na tym podium za rok lub dwa znajdą się inne kategorie produktów? Dziś trudno to jednoznacznie stwierdzić. Niemniej z pewnością warto trzymać rękę na rynkowym pulsie by nie przegapić trendów, które otwierają szansę na rozwój biznesu. Życzę powiedzenia wszystkim przedsiębiorczyniom, które chcą zacząć swoją przygodę z e-commerce” – podsumowuje Aneta Gasparska.