Karol Andrzejewski (Grupa Pracuj)

Czasem, gdy patrzymy na to samo, nie zawsze to samo widzimy

O efektywnej komunikacji, korzy艣ciach z udzielania informacji zwrotnej, budowaniu zaufania w r贸偶norodnych zespo艂ach, a tak偶e pracy trenera i szkoleniowca, Joannie Rek-Faber opowiada Karol Andrzejewski, HR Projekt Manager i Trener Wewn臋trzny w Grupie Pracuj.

Joanna Rek-Faber: Karolu, pe艂nisz funkcj臋 HR Project Managera i Trener Wewn臋trznego. Na czym polega taka praca? Czym na co dzie艅 si臋 zajmujesz?

Karol Andrzejewski: Pracuj臋 w zespole szkole艅 i rozwoju. Jako trener prowadz臋 szkolenia, a tak偶e odpowiadam za wiele projekt贸w mi臋kkich, m.in. onboarding kwartalny dla nowych pracownik贸w, kt贸rzy do艂膮czaj膮 do naszej organizacji, ale te偶 programy rozwojowe dla menad偶er贸w czy 艣cie偶ki karier. Jest tego bardzo du偶o. Mam to szcz臋艣cie, 偶e pracuj臋 w fajnej firmie, w fajnym zespole i robimy po prostu fajne rzeczy, kt贸re lubi臋. To jest najwa偶niejsze i powoduje, 偶e na co dzie艅 jest du偶o u艣miechu i jest weso艂o.

Joanna Rek-Faber: Kiedy robimy to, co czujemy i to, co jest z nami zgodne, to po prostu mamy samoistnie u艣miech na twarzy. Nawet w trudniejszych, bardzo zmieniaj膮cych si臋 czasach, w jakich funkcjonujemy w tej chwili. A je偶eli nie czujemy, 偶e idziemy w zgodzie ze sob膮, to mo偶emy trafi膰 na kogo艣 takiego jak ty! Kogo艣, kto mo偶e troch臋 podpowiedzie膰, co jest z nami zgodne i w kt贸rym kierunku zmierza膰.

Karol Andrzejewski: W tej cz臋艣ci trenerskiej na pewno tak. Jako trener wewn臋trzny, trener biznesu prowadzi艂em warsztaty, podczas kt贸rych – mam nadziej臋 – uczestnicy wzi臋li co艣 ciekawego dla siebie, w艂a艣nie pod k膮tem rozwojowym. S膮 to m.in. warsztaty z zarz膮dzania sob膮 w zmianie, automotywacji czy komunikacji. Na takich warsztatach jest przestrze艅, aby pewne rzeczy podpowiedzie膰, pokaza膰, a tak偶e – co jest szalenie wa偶ne – dowiedzie膰 si臋 czego艣 od innych. Zawsze staram si臋 stworzy膰 przestrze艅 do wymiany wiedzy i do艣wiadczenia, 偶eby uczestnicy mogli tak偶e zobaczy膰, jak co艣 wygl膮da u kogo艣 innego, jak to jest u kolegi czy kole偶anki, kt贸rzy pracuj膮 w innym zespole, w innym dziale albo nawet zajmuj膮 si臋 zupe艂nie czym艣 innym.

Joanna Rek-Faber: Czy pracownicy ch臋tnie korzystaj膮 z takich szkole艅?

Karol Andrzejewski: Z mojego do艣wiadczenia wynika, 偶e bior膮 w nich udzia艂 bardzo ch臋tnie. Jeste艣my te偶 organizacj膮, dla kt贸rej rozw贸j jest bardzo wa偶ny i tych szkole艅 oraz inicjatyw mamy naprawd臋 sporo. My艣l臋, 偶e jedyn膮 przeszkod膮 dla wsp贸艂czesnych pracownik贸w jest czas oraz to co w pracy zawsze mocno nas ogranicza – liczba zada艅 i priorytet贸w. I tutaj od razu przychodzi mi na my艣l kolejne szkolenie, kt贸re tak偶e mia艂em okazj臋 poprowadzi膰, a mianowicie zarz膮dzanie sob膮 w czasie. Zatrzymanie si臋 na chwil臋 i znalezienie czasu na sw贸j rozw贸j jest chyba w tej chwili dla pracownik贸w najwi臋kszym wyzwaniem.

Joanna Rek-Faber: M贸j syn pojecha艂 w艂a艣nie na wycieczk臋 integracyjn膮 i przed wyjazdem powiedzia艂: „Mamo, obawiam si臋, 偶e b臋dziemy musieli siada膰 w kr臋gu i powiedzie膰 co艣 o sobie”. Pod koniec pierwszego dnia jego wyjazdu, wys艂a艂am do niego wiadomo艣膰 z pytaniem, czy by艂 ju偶 kr膮g i otrzyma艂am odpowied藕: „By艂 kr膮g, ale jest mega fajnie”. Jest gdzie艣 jednak w nas taka potrzeba, 偶eby si臋 pozna膰, zw艂aszcza, gdy jeste艣my zespo艂em i pracujemy ze sob膮 na co dzie艅, mamy r贸偶ne osobowo艣ci, r贸偶ne systemy warto艣ci, r贸偶ne temperamenty, a nawet pogl膮dy. Jak to wszystko zgra膰? Czy to w og贸le mo偶liwe?

Karol Andrzejewski: Poruszy艂a艣 teraz dwa bardzo ciekawe aspekty. Pierwsza rzecz to jak zgra膰聽 nasze r贸偶ne temperamenty i osobowo艣ci oraz potrzeby komunikacyjne.

Chcia艂bym si臋 jednak odnie艣膰 te偶 do historii z twoim synem. Od razu sobie pomy艣la艂em, 偶e znam to z codziennych szkole艅. Cz臋sto na pocz膮tku warsztat贸w uczestnik sobie my艣li: „Kurcz臋, znowu szkolenie z jakich艣 kompetencji mi臋kkich, b臋d臋 musia艂 co艣 m贸wi膰, przedstawia膰 si臋. Mo偶e to by膰 dla mnie trudne”. Ja zawsze staram si臋 budowa膰 dobr膮 atmosfer臋 i da膰 ka偶demu przestrze艅 tak, 偶eby nie musia艂 wychodzi膰 od razu ze swojej strefy komfortu. Co ciekawe, cz臋sto pod koniec szkole艅 – tak jak tw贸j syn – taki uczestnik ocenia bardzo pozytywnie to do艣wiadczenie poznania si臋 czy podzielenia si臋 swoj膮 perspektyw膮. Kluczem jest to, 偶eby zbudowa膰 dobr膮 atmosfer臋 i zaufanie zar贸wno w zespole, jak i na sali szkoleniowej.

Je偶eli chodzi o r贸偶norodno艣膰 zespo艂贸w to my艣l臋, 偶e kluczem jest to, 偶eby w tej r贸偶norodno艣ci odnale藕膰 warto艣膰. 呕eby zrozumie膰, 偶e czasem, gdy patrzymy na to samo, nie zawsze to samo widzimy. Mamy r贸偶n膮 percepcj臋. Ale mamy te偶 r贸偶ne warsztaty czy narz臋dzia, kt贸re nas wspieraj膮 w tym, aby te bardzo r贸偶norodne zespo艂y dobrze si臋 ze sob膮 komunikowa艂y i porozumia艂y. Kluczem jest tak偶e zaufanie, o kt贸rym wcze艣niej wspomnia艂em.

Joanna Rek-Faber: Zaufanie to jest podstawa i zastanawiam si臋, na ile mo偶na poczu膰 si臋 bezpiecznie na takim warsztacie z kompetencji mi臋kkich w pracy?

Karol Andrzejewski: To zale偶y od wielu czynnik贸w i te偶 od tego, o jakim warsztacie m贸wimy. Czy takim dla zespo艂u, kt贸ry ju偶 si臋 zna, czy mo偶e o takim warsztacie, gdzie mamy r贸偶ne osoby, kt贸re dopiero na takim spotkaniu si臋 poznaj膮? T臋 przestrze艅 na zaufanie mo偶na stworzy膰 w obu tych przypadkach, ale wszystko zale偶y od trenera i jego 艣wiadomo艣ci co do grupy. Tak膮 grup臋 warto uprzedzi膰, zrobi膰 co艣 przed szkoleniem, aby wej艣膰 ju偶 w dany temat, by uczestnicy wiedzieli, czego mog膮 si臋 spodziewa膰, poczuli si臋 bezpiecznie.

Joanna Rek-Faber: Jak sobie my艣l臋 o takiej r贸偶norodnej grupie, zw艂aszcza teraz w naszej nowej rzeczywisto艣ci, gdzie praca zdalna miesza si臋 ze stacjonarn膮, 聽to chyba podstaw膮 dobrego funkcjonowania jest komunikacja?

Karol Andrzejewski: Ja bym powiedzia艂, 偶e w og贸le w ca艂ej naszej codzienno艣ci komunikacja jest podstaw膮, zar贸wno w rzeczywisto艣ci online-owej, hybrydowej, jak i stacjonarnej. Mam przekonanie, 偶e najcz臋艣ciej r贸偶nego rodzaju konflikty bior膮 si臋 z b艂臋d贸w komunikacyjnych. Czasem mamy trudno艣膰 w komunikacji ze sob膮 albo nie komunikujemy si臋 w og贸le i nie wracamy do kogo艣 z informacj膮 zwrotn膮. Czasami jest te偶 tak, 偶e ten nasz komunikat jest za ma艂o oparty na faktach, za ma艂o odnosi si臋 do zachowania albo zawiera zbyt du偶o uog贸lnie艅. Ciekawym tematem jest te偶 to, w jaki spos贸b w tej komunikacji pracujemy z naszymi emocjami. One te偶 s膮 wa偶ne, bo komunikat nadajemy r贸wnie偶 po to, 偶eby troch臋 wentylowa膰 emocje. Je艣li tego nie zrobimy to to narasta i narasta i tak rodzi si臋 konflikt. Rzeczywi艣cie, komunikacja jest bardzo, bardzo wa偶na.

Joanna Rek-Faber: Zw艂aszcza taka komunikacja, kt贸ra jest podszyta czym艣, co jeszcze do niedawna by艂o troch臋 marginalizowane, czyli kompetencjami mi臋kkimi. Okazuje si臋, 偶e faktycznie staje si臋 ona game changerem, czyli takim czynnikiem, kt贸ry zmienia wszystko. Ja ca艂kiem niedawno z艂apa艂am si臋 na tym, jak w p臋dzie codzienno艣ci, zaniedba艂am jako艣膰 komunikacji z moim m臋偶em. To by艂a niewielka kwestia zwi膮zana ze zrobieniem zakup贸w, ale co, gdy m贸wimy o komunikacji w du偶ym zespole w pracy, gdzie dynamika jest przecie偶 ogromna?

Karol Andrzejewski: Zdecydowanie. Temat komunikacji mo偶emy roz艂o偶y膰 na cz臋艣ci pierwsze. My艣l臋, 偶e jednym z najwa偶niejszych element贸w jest informacja zwrotna 鈥 koryguj膮ca czy te偶 wzmacniaj膮ca, doceniaj膮ca. To jest bardzo wa偶ne, 偶eby艣my wracali do innych z informacj膮 zwrotn膮, tak偶e tak膮 pozytywn膮. Mo偶emy zauwa偶y膰 obop贸lne korzy艣ci. Nie tylko wracamy z wzmacniaj膮cym, doceniaj膮cym komunikatem do drugiego cz艂owieka, ale m贸wi膮c o tym, co podoba艂o nam si臋 w zachowaniu danej osoby, czy we 聽wsp贸艂pracy z ni膮, zwi臋kszamy szans臋 na to, 偶e takie sytuacje si臋 powt贸rz膮 i b臋dzie nam si臋 po prostu lepiej pracowa艂o.

Przeczytaj ca艂膮 rozmow臋 TUTAJ albo obejrzyj poni偶szej w wersji z napisami!

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close