case study clickmeeting

Etykieta podczas spotkań online. Najważniejsze reguły savoir-vivre

Niemal ka┼╝dy z nas sp─Ödza znaczn─ů cz─Ö┼Ť─ç swojego dnia podczas r├│┼╝nego typu spotka┼ä online. Praca i nauka s─ů dzi─Öki temu zdecydowanie ┼éatwiej dost─Öpne i bardziej efektywne. Z drugiej strony wielu u┼╝ytkownik├│w wci─ů┼╝ zastanawia si─Ö, jak zachowa─ç si─Ö w r├│┼╝nych sytuacjach, kt├│re wyj─ůtkowo cz─Östo maj─ů miejsce podczas wirtualnych spotka┼ä. Brak jednoznacznych norm nie u┼éatwia przy tym zadania. Najwy┼╝szy czas rozwia─ç w─ůtpliwo┼Ťci i udzieli─ç odpowiedzi na najwa┼╝niejsze pytania!

Savoir-vivre w erze digital jest potrzebny

Dzi─Öki rozwojowi technologii i narz─Ödzi do spotka┼ä online coraz rzadziej ich uczestnicy musz─ů radzi─ç sobie z problemami technicznymi. Wydarzenia przebiegaj─ů sprawnie i pozwalaj─ů na komfortow─ů wsp├│┼éprac─Ö. Jednocze┼Ťnie spore w─ůtpliwo┼Ťci dotycz─ů kwestii, kt├│ra nie jest w ┼╝aden spos├│b powi─ůzana z samym oprogramowaniem, a wi─Öc zachowania os├│b bior─ůcych udzia┼é w wydarzeniu.

"W czerwcu 2021 roku przeprowadzili┼Ťmy ankiet─Ö w┼Ťr├│d uczestnik├│w spotka┼ä. Zapytali┼Ťmy ich mi─Ödzy innymi o ich spostrze┼╝enia i oczekiwania dotycz─ůce regu┼é panuj─ůcych w trakcie wydarzenia. Okazuje si─Ö, ┼╝e wyj─ůtkowo cz─Östo w┼éa┼Ťnie to, jak zachowujemy si─Ö w trakcie spotkania, znacz─ůco utrudnia wsp├│┼éprac─Ö. Co wa┼╝ne: ponad po┼éowa uczestnik├│w stwierdzi┼éa, ┼╝e oczekuje wprowadzenia jasnych zasad etykiety" ÔÇô m├│wi Martyna Grzegorczyk, Communications and Outreach Manager w ClickMeeting, firmie tworz─ůcej polsk─ů platform─Ö do webinar├│w i spotka┼ä online. ÔÇô "Postanowili┼Ťmy wyj┼Ť─ç naprzeciw tym oczekiwaniom i przygotowali┼Ťmy bezp┼éatny poradnik ÔÇ×Savoir-vivre w czasie spotka┼ä online i webinar├│wÔÇŁ. Dzi─Öki niemu odnalezienie si─Ö w konkretnych scenariuszach b─Ödzie zdecydowanie prostsze" ÔÇô dodaje.

Oddzieli─ç ┼╝ycie zawodowe i prywatne

W przypadku tradycyjnych spotka┼ä, odbywaj─ůcych si─Ö w biurze, zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b doskonale wie, jak nale┼╝y si─Ö zachowa─ç. Dobranie odpowiedniego stroju czy dostosowanie si─Ö do panuj─ůcych regu┼é nie wzbudza przy tym wi─Ökszych kontrowersji. Ta kwestia prezentuje si─Ö jednak inaczej w sytuacji, w kt├│rej obowi─ůzki s┼éu┼╝bowe realizujemy, siedz─ůc w ulubionym fotelu. Zachowanie profesjonalizmu jest zdecydowanie trudniejsze. Cz─Östo musimy radzi─ç sobie tak┼╝e z zupe┼énie nowymi sytuacjami, do kt├│rych nie zawsze da si─Ö przygotowa─ç.

Co irytuje nas najcz─Ö┼Ťciej w trakcie spotka┼ä? ÔÇô Jak pokazuje nasza ankieta, tego typu scenariuszy jest naprawd─Ö wiele. A┼╝ 65% respondent├│w stwierdzi┼éo na przyk┼éad, ┼╝e szczeg├│lnie rozprasza ich niewy┼é─ůczanie mikrofon├│w przez osoby, kt├│re nie zabieraj─ů w danym momencie g┼éosu, dla 45% znacznym utrudnieniem wsp├│┼épracy jest z┼ée przygotowanie przez prezenter├│w, przejawiaj─ůce si─Ö chocia┼╝by w braku uprzedniego przygotowania dokument├│w. Niemal co trzeci uczestnik ankiety zwraca natomiast uwag─Ö na rozpraszaj─ůce t┼éo prowadz─ůcego i uczestnik├│w ÔÇô m├│wi Martyna Grzegorczyk.

Spotkanie wymaga przygotowania

Zdecydowanej wi─Ökszo┼Ťci potencjalnych kryzys├│w uda si─Ö zapobiec dzi─Öki dobremu przygotowaniu. Przed rozpocz─Öciem spotkania warto przede wszystkim zapozna─ç si─Ö z platform─ů, na kt├│rej b─Ödzie ono mia┼éo miejsce. Zwykle kilka chwil wystarczy, ┼╝eby odkry─ç najwa┼╝niejsze funkcje i okre┼Ťli─ç np. ich rozmieszczenie. Z pewnym wyprzedzeniem nale┼╝y r├│wnie┼╝ dokona─ç testu urz─ůdze┼ä, takich jak mikrofon i kamera internetowa. ÔÇô Nowoczesne narz─Ödzia, takie jak ClickMeeting, oferuj─ů wbudowane testery, dzi─Öki kt├│rym ┼éatwo okre┼Ťli─ç, czy urz─ůdzenia pracuj─ů prawid┼éowo ÔÇô podkre┼Ťla Martyna Grzegorczyk.

Dobr─ů praktyk─ů jest tak┼╝e przygotowanie z wyprzedzeniem niezb─Ödnych dokument├│w czy plik├│w, kt├│re maj─ů by─ç prezentowane w trakcie spotkania. Dzi─Öki temu b─Ödzie ono przebiega─ç zdecydowanie sprawniej i wp┼éynie na kszta┼étowanie pozytywnego, profesjonalnego wizerunku prezentera.

Dress code w trybie home office

Przygotowanie dotyczy oczywi┼Ťcie r├│wnie┼╝ samego uczestnika oraz jego otoczenia. Cho─ç biurowy dress code nie znajduje bezpo┼Ťredniego prze┼éo┼╝enia na ubi├│r w warunkach home office, warto podej┼Ť─ç do tej kwestii ze zdrowym rozs─ůdkiem.

Cz─Ö┼Ť─ç respondent├│w przyznaje wprawdzie, ┼╝e zdarza im si─Ö uczestniczy─ç w pracowniczych spotkaniach w pi┼╝amie (zadeklarowa┼éa tak co pi─ůta osoba), jednak a┼╝ 57% badanych przyzna┼éo, ┼╝e w ostatnim okresie wybrali zdecydowanie bardziej formalny str├│j, taki jak elegancka koszula czy marynarka. W tym zakresie warto zachowa─ç umiar. Garnitur w domowych warunkach b─Ödzie z pewno┼Ťci─ů odczytany jako przesada. Czysty, zadbany i sp├│jny str├│j zostanie natomiast na pewno odebrany pozytywnie w ka┼╝dej sytuacji.

Etykieta podczas spotkań online - ClickMeeting

Zadbaj o tło

Tak samo wa┼╝ne jest r├│wnie┼╝ to, co znajduje si─Ö za plecami uczestnika spotkania online. Niestety wci─ů┼╝ zdarza si─Ö, ┼╝e panuj─ůcy w pomieszczeniu nie┼éad rozprasza inne osoby i burzy kszta┼étowany skrupulatnie profesjonalny wizerunek.

-W tym przypadku r├│wnie┼╝ liczy si─Ö przede wszystkim zdrowy rozs─ůdek ÔÇô stwierdza Martyna Grzegorczyk. ÔÇô Dobrym pomys┼éem b─Ödzie wykorzystanie w charakterze t┼éa czystej ┼Ťciany, z pewno┼Ťci─ů sprawdzi si─Ö r├│wnie┼╝ po prostu widok posprz─ůtanego i zadbanego mieszkania ÔÇô dodaje.

Do dyspozycji pozostaje r├│wnie┼╝ opcja wirtualnego t┼éa, kt├│r─ů mo┼╝na znale┼║─ç w wielu platformach do webinar├│w i spotka┼ä online. W ten spos├│b mo┼╝na wi─Öc z ┼éatwo┼Ťci─ů zas┼éoni─ç to, co znajduje si─Ö za plecami uczestnika, albo rozmaza─ç obraz. Oczywi┼Ťcie nie ma niczego z┼éego w korzystaniu z tej opcji, warto jednak dostosowa─ç grafik─Ö do konkretnej sytuacji, aby unikn─ů─ç niepotrzebnych kontrowersji, kt├│re mog─ů nie by─ç w┼éa┼Ťciwie odczytane przez inne osoby.

Etykieta podczas spotkań online - ClickMeeting

Korzystaj z mo┼╝liwo┼Ťci, jakie daje Ci platforma

Aby opanowa─ç etykiet─Ö spotka┼ä online, potrzebna jest r├│wnie┼╝ wiedza dotycz─ůca samego oprogramowania wykorzystywanego w ich trakcie. Dobre narz─Ödzie posiada wiele funkcji pozwalaj─ůcych na zwi─Ökszenie komfortu pracy oraz kulturalne zachowanie. Nale┼╝y do nich przede wszystkim mo┼╝liwo┼Ť─ç wyciszania mikrofonu i zg┼éaszanie ch─Öci zabrania g┼éosu (np. poprzez podniesienie r─Öki). Sprawne operowanie tymi funkcjami pomo┼╝e w unikni─Öciu wielu pomy┼éek, kt├│re niestety wci─ů┼╝ przydarzaj─ů si─Ö u┼╝ytkownikom spotka┼ä online, oka┼╝e si─Ö tak┼╝e nieocenionym wsparciem w panowaniu nad chaosem. Wyciszanie mikrofonu w momencie, w kt├│rym nie zabierasz g┼éosu, jest bardzo cenn─ů praktyk─ů. Wcze┼Ťniejsze zg┼éaszanie ch─Öci wypowiedzenia si─Ö pozwala natomiast moderatorowi na zdecydowanie wydajniejsz─ů prac─Ö.

Oczywi┼Ťcie nowoczesne platformy umo┼╝liwiaj─ů tak┼╝e wy┼é─ůczenie kamery w trakcie wydarzenia. Do tej opcji nale┼╝y podchodzi─ç jednak z ostro┼╝no┼Ťci─ů. Aby spotkania online naprawd─Ö mog┼éy zast─Öpowa─ç tradycyjny kontakt, powinni┼Ťmy nie tylko s┼éysze─ç, ale r├│wnie┼╝ widzie─ç wsp├│┼épracownik├│w. Udost─Öpnianie swojego wizerunku jest wi─Öc podstaw─ů w przypadku wideokonferencji (rzecz jasna nie dotyczy to telekonferencji).

Ustalenie reguł i ich respektowanie

Znaj─ůc podstawy etykiety podczas spotka┼ä online, warto przyst─ůpi─ç do sporz─ůdzenia listy zalece┼ä, kt├│re b─Öd─ů obowi─ůzywa┼éy w tym zakresie np. w konkretnym zespole czy ca┼éej organizacji. Oczywi┼Ťcie ka┼╝da grupa mo┼╝e wprowadza─ç do nich r├│wnie┼╝ w┼éasne modyfikacje. W niekt├│rych firmach standardem jest nieco lu┼║niejsze podchodzenie do og├│lnych regu┼é, w innych w dobrym tonie oka┼╝e si─Ö natomiast bardziej sformalizowane podej┼Ťcie. W ka┼╝dym przypadku nale┼╝y si─Ö jednak do nich stosowa─ç, aby zapewni─ç wszystkim uczestnikom spotkania odpowiedni komfort.

Warto po┼Ťwi─Öci─ç r├│wnie┼╝ nieco czasu na bardziej drobiazgow─ů lektur─Ö poradnika. Pojawia si─Ö w nim wiele szczeg├│┼éowych kwestii, kt├│re z pewno┼Ťci─ů oka┼╝─ů si─Ö pomocne w unikaniu ÔÇô a w niekt├│rych przypadkach rozwi─ůzywaniu ÔÇô potencjalnych problem├│w, na kt├│re bardzo cz─Östo natrafiamy w komunikacji online.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close