etykieta w biznesie

Etykieta w biznesie ÔÇô zb─Ödny archaizm czy poszukiwana wiedza?

Joanna Jagielska

Wydawa─ç by si─Ö mog┼éo, ┼╝e savoir-vivre to zesp├│┼é archaicznych zasad, niemaj─ůcych odzwierciedlenia w rzeczywisto┼Ťci. C├│┼╝ÔÇŽ Faktycznie tematyka dobrego wychowania zawoalowana jest w obszern─ů list─Ö sztywnych regu┼é, kt├│re na pierwszy rzut oka mog─ů odstrasza─ç i wr─Öcz zniech─Öca─ç.

Przełamać stereotypy

Osobi┼Ťcie by┼éam ┼Ťwiadkiem wielu rozmaitych reakcji, gdy m├│wi┼éam, ┼╝e interesuj─Ö si─Ö etykiet─ů towarzysk─ů i biznesow─ů i ┼╝e od lat regularnie uzupe┼éniam wiedz─Ö w tym zakresie. Staram si─Ö udowadnia─ç, ┼╝e wsp├│┼éczesna kobieta, znaj─ůca i stosuj─ůca zasady etykiety na ka┼╝dej p┼éaszczy┼║nie swojego ┼╝ycia, nie musi by─ç kojarzona z dworem, ogromnymi kapeluszami, obszernymi sukniami i brakiem w┼éasnego zdania, a raczej potrafi by─ç silna, pewna siebie i konkretna.

Jak wi─Öc znajomo┼Ť─ç etykiety w biznesie przedk┼éada si─Ö na przebieg naszej kariery?

Ka┼╝da z nas naturalnie zna sztuk─Ö obycia, w ko┼äcu jeste┼Ťmy lud┼║mi cywilizowanymi i potrafimy si─Ö zachowa─ç. Kiedy jednak w gr─Ö wchodz─ů relacje s┼éu┼╝bowe, warto nieco podnie┼Ť─ç poprzeczk─Ö, wykaza─ç si─Ö znajomo┼Ťci─ů savoir-vivre`u i by─ç mo┼╝e zaskoczy─ç mi┼éo naszego kontrahenta. Przypu┼Ť─çmy, ┼╝e walczymy o Klienta, chcemy go zach─Öci─ç nie tylko sam─ů ofert─ů naszej firmy, ale r├│wnie┼╝ rzeteln─ů obs┼éug─ů i obiecuj─ůc─ů relacj─ů na poziomie s┼éu┼╝bowym. Wiedza w zakresie etykiety w biznesie wskazuje na nasz profesjonalizm, kt├│ry z pewno┼Ťci─ů zostanie dostrze┼╝ony i doceniony. Zachowuj─ůc si─Ö zgodne z savoir-vivre`em zostajemy zapami─Ötani jako osoby godne zaufania, zaanga┼╝owane i powa┼╝nie podchodz─ůce do swoich obowi─ůzk├│w. Praca w korporacji nauczy┼éa mnie, ┼╝e o to w┼éa┼Ťnie chodzi ÔÇô klient ma mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e nawi─ůzuje wsp├│┼éprac─Ö z rzeteln─ů firm─ů, kt├│rej reprezentantami jeste┼Ťmy my ÔÇô pracownicy.

Najwa┼╝niejsza zasada

Przechodz─ůc ju┼╝ do konkret├│w, postaram si─Ö przybli┼╝y─ç temat tytu┼éowej etykiety w biznesie. Zacznijmy od zasady, o kt├│rej nale┼╝y pami─Öta─ç zawsze. W pracy – odmiennie ni┼╝ w etykiecie towarzyskiej – nie rozr├│┼╝niamy p┼éci i wieku. W pracy obowi─ůzuje zajmowane stanowisko, rola, w jakiej wyst─Öpujemy, czyli gospodarz lub go┼Ť─ç, rzadziej sta┼╝ pracy.

Jak to wygl─ůda w praktyce?

Spiesz─Ö ju┼╝ z szybkim wyja┼Ťnieniem: jestem kobiet─ů i pracownikiem ni┼╝szego szczebla. Dyrektorem w moim miejscu pracy jest m─Ö┼╝czyzna. To on jest wy┼╝ej rang─ů ode mnie, a co za tym idzie – to on ma pierwsze┼ästwo (oczywi┼Ťcie ja, jako kobieta nie obra┼╝am si─Ö i nie zwracam Dyrektorowi uwagi, gdy on chce mnie przepu┼Ťci─ç w drzwiach. Drogie kobiety, nie ga┼ämy d┼╝entelmen├│w za to, ┼╝e chc─ů by─ç mili). Inna sytuacja: jestem kobiet─ů – kierownikiem dzia┼éu, za┼Ť kierownikiem r├│wnoleg┼éego dzia┼éu jest r├│wnie┼╝ kobieta, wi─Öc kt├│ra z nas ma pierwsze┼ästwo, skoro zajmujemy podobne stanowiska? W takim wypadku we┼║miemy pod uwag─Ö sta┼╝ pracy. Etykieta nakazuje ust─ůpi─ç pierwsze┼ästwa tej z nas, kt├│ra po prostu pracuje d┼éu┼╝ej.

Znaj─ůc ju┼╝ najwa┼╝niejsz─ů regu┼é─Ö, przechodzimy g┼éadko do kolejnej wa┼╝nej kwestii.

Ka┼╝da znajomo┼Ť─ç, niewa┼╝ne czy to w relacji osobistej czy biznesowej, zaczyna si─Ö od przywitania i przedstawienia si─Ö i tutaj cz─Östo pojawia si─Ö faux pas. Wiedz─ůc, kto ma pierwsze┼ästwo zapami─Ötajmy, ┼╝e osoba zajmuj─ůca ni┼╝sze rang─ů stanowisko pierwsza powie ÔÇ×dzie┼ä dobryÔÇŁ, za┼Ť do prze┼éo┼╝onego nale┼╝y decyzja o kontakcie fizycznym, je┼Ťli wi─Öc Dyrektor podczas przywitania nie poda mi, jako pracownikowi r─Öki, to ja jej nie wyci─ůgam jako pierwsza i poprzestajemy na przywitaniu s┼éownym. Naturalnym jest, ┼╝e je┼Ťli mimo wszystko wyci─ůgn─Ö r─Ök─Ö, to Dyrektor nie powinien si─Ö oburza─ç, ale warto t─Ö zasad─Ö zna─ç, gdy┼╝ mamy do czynienia w ┼╝yciu zawodowym z lud┼║mi, kt├│rzy mog─ů r├│┼╝nie reagowa─ç na nasze zachowania. Do naszej firmy przychodz─ů te┼╝ ludzie ÔÇ×z zewn─ůtrzÔÇŁ, by─ç mo┼╝e potencjalni lub obecni ju┼╝ klienci. W takim wypadku my, jako pracownicy, stajemy w roli gospodarza. Witamy klienta podaj─ůc mu r─Ök─Ö jako pierwsi, a chc─ůc poprowadzi─ç go do naszego gabinetu, przepuszczamy go pierwszego w drzwiach.

Warto wiedzie─ç

Temat savoir-vivre`u w biznesie to bardzo obszerny zas├│b wiedzy, kt├│r─ů warto mimo wszystko przyswoi─ç. W ┼╝yciu zawodowym znajdujemy si─Ö w rozmaitych sytuacjach, gdy ta wiedza jest po prostu przydatna i stawia nas w relacjach biznesowych na wy┼╝szej pozycji, na skutek czego zyskujemy w oczach Klienta oraz pracodawcy. Etykieta w biznesie to nie tylko powitania, a tak┼╝e przedstawianie siebie i innych, przekazywanie wizyt├│wek, korespondencja elektroniczna, organizacja spotka┼ä s┼éu┼╝bowych, podr├│┼╝e s┼éu┼╝bowe, tytu┼éowanie, wyst─ůpienia publiczne, dresscode oraz ca┼éa gama innych kwestii, kt├│re z ch─Öci─ů przybli┼╝─Ö w kolejnych wpisach.

Autork─ů tekstu jest Joanna Jagielska, z wykszta┼écenia logistyk z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem w korporacji. Aktualnie studiuje prawo i pracuje w s─ůdzie rejonowym. Posiada certyfikat z kursu w zakresie Etykiety w Biznesie, Savoir-Vivre oraz Protoko┼éu Dyplomatycznego z Europejskiej Akademii Dyplomacji. Wi─Öcej na Instagramie: https://www.instagram.com/joanna_jagielska_/