etykieta w biznesie

Etykieta w biznesie ÔÇô zb─Ödny archaizm czy poszukiwana wiedza?

Joanna Jagielska

Wydawa─ç by si─Ö mog┼éo, ┼╝e savoir-vivre to zesp├│┼é archaicznych zasad, niemaj─ůcych odzwierciedlenia w rzeczywisto┼Ťci. C├│┼╝ÔÇŽ Faktycznie tematyka dobrego wychowania zawoalowana jest w obszern─ů list─Ö sztywnych regu┼é, kt├│re na pierwszy rzut oka mog─ů odstrasza─ç i wr─Öcz zniech─Öca─ç.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Przełamać stereotypy

Osobi┼Ťcie by┼éam ┼Ťwiadkiem wielu rozmaitych reakcji, gdy m├│wi┼éam, ┼╝e interesuj─Ö si─Ö etykiet─ů towarzysk─ů i biznesow─ů i ┼╝e od lat regularnie uzupe┼éniam wiedz─Ö w tym zakresie. Staram si─Ö udowadnia─ç, ┼╝e wsp├│┼éczesna kobieta, znaj─ůca i stosuj─ůca zasady etykiety na ka┼╝dej p┼éaszczy┼║nie swojego ┼╝ycia, nie musi by─ç kojarzona z dworem, ogromnymi kapeluszami, obszernymi sukniami i brakiem w┼éasnego zdania, a raczej potrafi by─ç silna, pewna siebie i konkretna.

Jak wi─Öc znajomo┼Ť─ç etykiety w biznesie przedk┼éada si─Ö na przebieg naszej kariery?

Ka┼╝da z nas naturalnie zna sztuk─Ö obycia, w ko┼äcu jeste┼Ťmy lud┼║mi cywilizowanymi i potrafimy si─Ö zachowa─ç. Kiedy jednak w gr─Ö wchodz─ů relacje s┼éu┼╝bowe, warto nieco podnie┼Ť─ç poprzeczk─Ö, wykaza─ç si─Ö znajomo┼Ťci─ů savoir-vivre`u i by─ç mo┼╝e zaskoczy─ç mi┼éo naszego kontrahenta. Przypu┼Ť─çmy, ┼╝e walczymy o Klienta, chcemy go zach─Öci─ç nie tylko sam─ů ofert─ů naszej firmy, ale r├│wnie┼╝ rzeteln─ů obs┼éug─ů i obiecuj─ůc─ů relacj─ů na poziomie s┼éu┼╝bowym. Wiedza w zakresie etykiety w biznesie wskazuje na nasz profesjonalizm, kt├│ry z pewno┼Ťci─ů zostanie dostrze┼╝ony i doceniony. Zachowuj─ůc si─Ö zgodne z savoir-vivre`em zostajemy zapami─Ötani jako osoby godne zaufania, zaanga┼╝owane i powa┼╝nie podchodz─ůce do swoich obowi─ůzk├│w. Praca w korporacji nauczy┼éa mnie, ┼╝e o to w┼éa┼Ťnie chodzi ÔÇô klient ma mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e nawi─ůzuje wsp├│┼éprac─Ö z rzeteln─ů firm─ů, kt├│rej reprezentantami jeste┼Ťmy my ÔÇô pracownicy.

Najwa┼╝niejsza zasada

Przechodz─ůc ju┼╝ do konkret├│w, postaram si─Ö przybli┼╝y─ç temat tytu┼éowej etykiety w biznesie. Zacznijmy od zasady, o kt├│rej nale┼╝y pami─Öta─ç zawsze. W pracy – odmiennie ni┼╝ w etykiecie towarzyskiej – nie rozr├│┼╝niamy p┼éci i wieku. W pracy obowi─ůzuje zajmowane stanowisko, rola, w jakiej wyst─Öpujemy, czyli gospodarz lub go┼Ť─ç, rzadziej sta┼╝ pracy.

Jak to wygl─ůda w praktyce?

Spiesz─Ö ju┼╝ z szybkim wyja┼Ťnieniem: jestem kobiet─ů i pracownikiem ni┼╝szego szczebla. Dyrektorem w moim miejscu pracy jest m─Ö┼╝czyzna. To on jest wy┼╝ej rang─ů ode mnie, a co za tym idzie – to on ma pierwsze┼ästwo (oczywi┼Ťcie ja, jako kobieta nie obra┼╝am si─Ö i nie zwracam Dyrektorowi uwagi, gdy on chce mnie przepu┼Ťci─ç w drzwiach. Drogie kobiety, nie ga┼ämy d┼╝entelmen├│w za to, ┼╝e chc─ů by─ç mili). Inna sytuacja: jestem kobiet─ů – kierownikiem dzia┼éu, za┼Ť kierownikiem r├│wnoleg┼éego dzia┼éu jest r├│wnie┼╝ kobieta, wi─Öc kt├│ra z nas ma pierwsze┼ästwo, skoro zajmujemy podobne stanowiska? W takim wypadku we┼║miemy pod uwag─Ö sta┼╝ pracy. Etykieta nakazuje ust─ůpi─ç pierwsze┼ästwa tej z nas, kt├│ra po prostu pracuje d┼éu┼╝ej.

Znaj─ůc ju┼╝ najwa┼╝niejsz─ů regu┼é─Ö, przechodzimy g┼éadko do kolejnej wa┼╝nej kwestii.

Ka┼╝da znajomo┼Ť─ç, niewa┼╝ne czy to w relacji osobistej czy biznesowej, zaczyna si─Ö od przywitania i przedstawienia si─Ö i tutaj cz─Östo pojawia si─Ö faux pas. Wiedz─ůc, kto ma pierwsze┼ästwo zapami─Ötajmy, ┼╝e osoba zajmuj─ůca ni┼╝sze rang─ů stanowisko pierwsza powie ÔÇ×dzie┼ä dobryÔÇŁ, za┼Ť do prze┼éo┼╝onego nale┼╝y decyzja o kontakcie fizycznym, je┼Ťli wi─Öc Dyrektor podczas przywitania nie poda mi, jako pracownikowi r─Öki, to ja jej nie wyci─ůgam jako pierwsza i poprzestajemy na przywitaniu s┼éownym. Naturalnym jest, ┼╝e je┼Ťli mimo wszystko wyci─ůgn─Ö r─Ök─Ö, to Dyrektor nie powinien si─Ö oburza─ç, ale warto t─Ö zasad─Ö zna─ç, gdy┼╝ mamy do czynienia w ┼╝yciu zawodowym z lud┼║mi, kt├│rzy mog─ů r├│┼╝nie reagowa─ç na nasze zachowania. Do naszej firmy przychodz─ů te┼╝ ludzie ÔÇ×z zewn─ůtrzÔÇŁ, by─ç mo┼╝e potencjalni lub obecni ju┼╝ klienci. W takim wypadku my, jako pracownicy, stajemy w roli gospodarza. Witamy klienta podaj─ůc mu r─Ök─Ö jako pierwsi, a chc─ůc poprowadzi─ç go do naszego gabinetu, przepuszczamy go pierwszego w drzwiach.

Warto wiedzie─ç

Temat savoir-vivre`u w biznesie to bardzo obszerny zas├│b wiedzy, kt├│r─ů warto mimo wszystko przyswoi─ç. W ┼╝yciu zawodowym znajdujemy si─Ö w rozmaitych sytuacjach, gdy ta wiedza jest po prostu przydatna i stawia nas w relacjach biznesowych na wy┼╝szej pozycji, na skutek czego zyskujemy w oczach Klienta oraz pracodawcy. Etykieta w biznesie to nie tylko powitania, a tak┼╝e przedstawianie siebie i innych, przekazywanie wizyt├│wek, korespondencja elektroniczna, organizacja spotka┼ä s┼éu┼╝bowych, podr├│┼╝e s┼éu┼╝bowe, tytu┼éowanie, wyst─ůpienia publiczne, dresscode oraz ca┼éa gama innych kwestii, kt├│re z ch─Öci─ů przybli┼╝─Ö w kolejnych wpisach.

Autork─ů tekstu jest Joanna Jagielska, z wykszta┼écenia logistyk z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem w korporacji. Aktualnie studiuje prawo i pracuje w s─ůdzie rejonowym. Posiada certyfikat z kursu w zakresie Etykiety w Biznesie, Savoir-Vivre oraz Protoko┼éu Dyplomatycznego z Europejskiej Akademii Dyplomacji. Wi─Öcej na Instagramie: https://www.instagram.com/joanna_jagielska_/

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close