Przemoc domowa wsparcie

Fa艂szywa perspektywa. Jak zmieni膰 spo艂eczne postrzeganie przemocy w rodzinie?

Katarzyna Kulesza

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Porz膮dkujemy swoje my艣lenie i pogl膮dy na temat otaczaj膮cego nas 艣wiata na podstawie tego, co znamy, do czego jeste艣my przyzwyczajeni. J臋zyk, kultura, media maj膮 ogromny wp艂yw na kszta艂towanie naszych wyobra偶e艅 o rzeczywisto艣ci. Czasem nie dostrzegamy, jak jednostronny przekaz medialny wzmacnia fa艂szywe przekonania na temat przemocy w rodzinie.

 

W 2007 roku fundacja AIDS-Fondet z Danii zorganizowa艂a happening w Kopenhadze. Mieszka艅cy tego miasta mogli ogl膮da膰 na ulicy ludzi zamkni臋tych w przezroczystych balonach, kt贸rzy mieli na sobie koszulki z has艂em kampanii przeciwko wykluczeniu spo艂ecznemu os贸b zaka偶onych wirusem HIV. Balony mia艂y symbolizowa膰 izolacj臋 os贸b chorych na AIDS. Mam wra偶enie, 偶e tak samo izolowane i opuszczone czuj膮 si臋 w naszym spo艂ecze艅stwie osoby do艣wiadczaj膮ce przemocy. To poczucie osamotnienia wynika z mechanizm贸w przemocy, kt贸re wik艂aj膮 osoby krzywdzone w relacj臋 ze sprawc膮, a niesprzyjaj膮cy klimat spo艂eczno-kulturowy dodatkowo pot臋guje poczucie izolacji. Du偶y udzia艂 w tym procesie maj膮 tak偶e media, kt贸re nie skupiaj膮 si臋 na pokazywaniu rzeczywistej sytuacji os贸b do艣wiadczaj膮cych przemocy, dbaj膮c o poszanowanie godno艣ci tych os贸b, raczej na sensacyjnym przekazaniu informacji.

Stereotypy i fa艂szywe przekonania

Stereotypy i fa艂szywe przekonania tak偶e maj膮 wp艂yw na spo艂eczne postrzeganie zjawiska przemocy; 鈥瀙orz膮dkuj膮c鈥 po cz臋艣ci nasze my艣lenie o relacjach w rodzinie, cz臋sto zamiast j膮 chroni膰 鈥 usprawiedliwiaj膮 dzia艂ania os贸b stosuj膮cych zachowania przemocowe. Ponadto utrudniaj膮 艣wiadkom przemocy w empatycznym reagowaniu na niesprawiedliwe i krzywdz膮ce zachowania.

Jednym ze stereotyp贸w, kt贸re silnie rezonuj膮 w spo艂ecze艅stwie jest stwierdzenie, 偶e rodzina jest 艣wi臋to艣ci膮 i w cudzesprawy rodzinne nie nale偶y si臋 wtr膮ca膰. Jest to przekonanie, kt贸re blokuje zar贸wno osoby 偶yj膮ce w rodzinach, gdzie przemoc jest codziennym do艣wiadczeniem jej cz艂onk贸w, jak i 艣wiadk贸w 鈥 s膮siad贸w, znajomych, koleg贸w i kole偶anki w pracy os贸b do艣wiadczaj膮cych przemocy. Takie fa艂szywe przekonanie wyj膮tkowo izoluje rodzin臋 i zamyka j膮 na wp艂ywy z zewn膮trz. A przecie偶 bardzo cz臋sto w艂a艣nie ta ingerencja przedstawicieli instytucji pomocowych jest impulsem do zmiany i zatrzymania przemocowych zachowa艅. Obecne tempo 偶ycia, narastaj膮ce konflikty w spo艂ecze艅stwie i wszechobecny stres powoduj膮, 偶e wiele os贸b nie radzi sobie z codzienn膮 rzeczywisto艣ci膮 i wy艂adowuje swoje frustracje na najbli偶szych cz艂onkach rodziny. Jednak interwencja podj臋ta na wczesnym etapie daje zdecydowanie wi臋ksze szanse na zatrzymanie przemocy, zapobiegaj膮c jej eskalacji i niejednokrotnie 鈥 rodzinnym tragediom.

Innym stereotypem jest przekonanie, 偶e przemoc oznacza zawsze bicie i dotyczy zwykle rodzin dysfunkcyjnych z tzw. marginesu spo艂ecznego. To fa艂szywe przekonanie 鈥瀠stawia鈥 niejako perspektyw臋 przemocy i postrzegania os贸b krzywdzonych w krzywym zwierciadle. Przemoc w rodzinach patologicznych jest bardziej widoczna i ekspresyjna w odbiorze spo艂ecznym, poniewa偶 osoby stosuj膮ce agresywne zachowania, borykaj膮ce si臋 cz臋sto z uzale偶nieniem, nie zastanawiaj膮 si臋, jak b臋d膮 postrzegane i nie dbaj膮 o sw贸j zewn臋trzny wizerunek tak, jak ci z tzw. dobrych, inteligenckich dom贸w. Do eleganckiego, kulturalnego m臋偶czyzny, piastuj膮cego wysokie stanowisko nie pasuje obraz sprawcy przemocy. Trudno sobie wyobrazi膰, by ta osoba krzywdzi艂a swoich najbli偶szych. Czasami te偶 osoby pracuj膮ce w s艂u偶bach pomocowych do艣wiadczaj膮 w pewnym stopniu dysonansu poznawczego, gdy zakodowane w ich 艣wiadomo艣ci prze艣wiadczenie, jak powinna wygl膮da膰 i zachowywa膰 si臋 osoba do艣wiadczaj膮ca przemocy, nie zgadza si臋 z obrazem rzeczywisto艣ci 鈥 przecie偶 taka zadbana, elegancka kobieta nigdy nie pozwoli艂aby sobie na to, by kto艣 j膮 krzywdzi艂.

Tymczasem przemoc nie zawsze musi by膰 g艂o艣na, mie膰 spektakularny wymiar, mo偶e te偶 przybiera膰 formy cichego krzywdzenia, manipulowania i umniejszania warto艣ci drugiej osoby. S艂owa czasem potrafi膮 mocniej zrani膰 ni偶 bicie. A z pewno艣ci膮 nie pozostawiaj膮 widocznych 艣lad贸w, kt贸re mo偶emy 鈥瀌otkn膮膰 wzrokiem鈥, by mie膰 pewno艣膰, 偶e mamy do czynienia z osob膮 doznaj膮c膮 cierpienia z powodu do艣wiadczanej przemocy. Dodatkowo do g艂osu dochodzi inne stereotypowe przekonanie, 偶e w sytuacji konfliktu, np. w sytuacji rozwodu kobiety manipuluj膮 faktami i fa艂szywie oskar偶aj膮 m臋偶贸w o przemocowe zachowania, by zyska膰 co艣 dla siebie. Dodatkowo potrafi膮 鈥瀏ra膰鈥 dzie膰mi, fa艂szywie oskar偶aj膮c m臋偶czyzn臋 o wykorzystywanie seksualne dzieci. Albo te偶 s膮 pazerne i chcia艂yby zagarn膮膰 maj膮tek m臋偶a. 鈥濨ardzo cz臋sto klientki, kt贸re przychodz膮 do Centrum Praw Kobiet m贸wi膮, 偶e w sytuacji, kiedy jest rozw贸d w tle albo chodzi o alimenty czy podzia艂 maj膮tku, to w贸wczas s膮 traktowane przez r贸偶ne instytucje i s艂u偶by w taki spos贸b, jakby chcia艂y co艣 dla siebie 鈥瀠gra膰鈥, nie ma przemocy, tylko konflikt zwi膮zany z rozwodem, alimentami, walk膮 o dzieci鈥 鈥 m贸wi Urszula Nowakowska, za艂o偶ycielka Fundacji Centrum Praw Kobiet (Raport ze spotkania eksperckiego, 2019).

W naszej 艣wiadomo艣ci spo艂ecznej i kulturze to przede wszystkim m臋偶czy藕ni odnosz膮 ogromne sukcesy i dorabiaj膮 si臋 maj膮tk贸w, natomiast wspieraj膮cej roli 偶on i partnerek tych w艂a艣nie m臋偶czyzn zupe艂nie si臋 nie dostrzega. Je艣li ju偶 po wielu latach cierpienia w milczeniu zdob臋d膮 si臋 na odwag臋 i szukaj膮 dla siebie pomocy, s艂ysz膮, 偶e 鈥瀙oprzewraca艂o im si臋 w g艂owach鈥 i przypisuje si臋 im z艂e intencje. Gdy dodatkowo ca艂a sytuacja jest nag艂a艣niana przez media (zw艂aszcza gdy chodzi o osoby znane, funkcjonuj膮ce w 艣wiadomo艣ci spo艂ecznej), cz臋sto opinia spo艂eczna nie dowierza s艂owom osoby do艣wiadczaj膮cej przemocy. Innym, niezwykle krzywdz膮cym przekonaniem jest to, 偶e do艣wiadczanie przemocy jest powodem do wstydu 鈥 wstyd藕 si臋, co z ciebie za matka, jak mo偶na tak szarga膰 dobre imi臋 m臋偶a, i nie艣miertelne: po co wyci膮ga膰 te brudy? co ludzie powiedz膮?

To fa艂szywe przekonanie utwierdza osoby do艣wiadczaj膮ce przemocy w poczuciu winy i odpowiedzialno艣ci za sytuacj臋, w kt贸rej przecie偶 to one s膮 ofiarami. Dodatkowo pojawiaj膮ce si臋 pytania: ale dlaczego ona przez tyle lat milcza艂a?, widocznie ta sytuacja jej odpowiada艂a, skoro przez d艂ugi czas nic w tej sprawie nie zrobi艂a, to jest tylko chwilowy kryzys, konflikty zdarzaj膮 si臋 w ka偶dej rodzinie.

S膮 to przekazy, kt贸re z jednej strony utrzymuj膮 艣wiadk贸w przemocy w ich bezpiecznej strefie komfortu, zag艂uszaj膮c tym wyrzuty sumienia z powodu bierno艣ci. Osoby stosuj膮ce przemoc utwierdzaj膮 w poczuciu bezkarno艣ci, a osobom do艣wiadczaj膮cym przemocy odbieraj膮 odwag臋 i si艂臋 do obrony. W poczuciu winy i odpowiedzialno艣ci za obecn膮 sytuacj臋 鈥 teraz to dopiero jest si臋 czego wstydzi膰, wszyscy nas wytykaj膮 palcami 鈥 wycofuj膮 si臋 ze sk艂adania zezna艅, nie chc膮 ju偶 niczego zmienia膰, czuj膮, 偶e sytuacja je przerasta. Nie jest wstydem krzywdzi膰 bliskich w zaciszu czterech 艣cian, wstydem jest g艂o艣no o tym m贸wi膰 i anga偶owa膰 wszystkich wok贸艂 w prywatne sprawy rodziny.

Przemoc w mediach

Analiza materia艂贸w w mediach, g艂贸wnie artyku艂贸w prasowych i audycji radiowych na temat problem贸w przemocy w rodzinie, kt贸re ukaza艂y si臋 w okresie stycze艅-czerwiec i wrzesie艅-listopad 2018 roku, przeprowadzona w ramach realizowanego dla Pa艅stwowej Agencji Rozwi膮zywania Problem贸w Alkoholowych zadania pn. 鈥濷pracowanie rekomendacji dla dziennikarzy na temat informowania o zjawisku przemocy w rodzinie i mo偶liwo艣ciach uzyskania pomocy oraz ich dystrybucja do medi贸w zajmuj膮cych si臋 problematyk膮 spo艂eczn膮鈥 pokaza艂a mi臋dzy innymi, 偶e media g艂贸wnie koncentruj膮 si臋 na negatywnych przyk艂adach i historiach, w kt贸rych nie ma dobrego zako艅czenia. Zwykle z przekaz贸w medialnych wy艂ania si臋 taki obraz, 偶e osoby do艣wiadczaj膮ce przemocy s膮 pozostawiane same sobie i nie mog膮 liczy膰 na pomoc instytucji. Zbyt rzadko pojawiaj膮 si臋 informacje o dzia艂alno艣ci i ofercie og贸lnopolskich i lokalnych o艣rodk贸w i instytucji udzielaj膮cych pomocy. Ponadto brakuje informacji o lokalnym systemie przeciwdzia艂ania przemocy, obejmuj膮cym realizacj臋 procedury 鈥濶iebieskie Karty鈥 oraz dzia艂ania zespo艂贸w interdyscyplinarnych ds. przeciwdzia艂ania przemocy w rodzinie i grup roboczych. Brakuje tak偶e informacji o tym, 偶e pomoc w zwi膮zku z przemoc膮 domow膮 udzielana jest bezp艂atnie. Ponadto media nie podejmuj膮 tematu wychowywania dzieci bez stosowania przemocy. Zwykle przemoc wobec dzieci pojawia si臋 w kontek艣cie drastycznych form krzywdzenia i zaniedbania. Brakuje informacji o prawnych mo偶liwo艣ciach uzyskania pomocy, a je艣li ju偶 pojawiaj膮 si臋 takie teksty, to napisane hermetycznym, prawniczym j臋zykiem, kt贸ry jest niezrozumia艂y dla wi臋kszo艣ci odbiorc贸w.

Zbyt ma艂o uwagi po艣wi臋ca si臋 tak偶e osobom stosuj膮cym przemoc w rodzinie oraz zagadnieniom, kt贸re pokazuj膮 jak radzi膰 sobie z w艂asnymi emocjami (z艂o艣ci膮, frustracj膮, zazdro艣ci膮, poczuciem ni偶szo艣ci), aby unikn膮膰 zachowa艅 przemocowych wobec najbli偶szych (Przemoc w rodzinie, 2019).

Nie t臋dy droga

Od wielu lat specjali艣ci dzia艂aj膮cy w obszarze przeciwdzia艂ania przemocy pracuj膮 na rzecz poprawy sytuacji os贸b krzywdzonych. Wiele ju偶 uda艂o si臋 osi膮gn膮膰. Mamy 艣rodki ochrony prawnej, kt贸re powinny dzia艂a膰 na rzecz os贸b do艣wiadczaj膮cych przemocy, mamy wymiar sprawiedliwo艣ci i s艂u偶by prewencyjne, mamy budowany od wielu lat system przeciwdzia艂ania przemocy, mamy liczne grono specjalist贸w zaanga偶owanych w pomoc zar贸wno osobom do艣wiadczaj膮cym przemocy, jak i stosuj膮cym przemoc. Jednak zapisy prawa nie b臋d膮 skuteczn膮 ochron膮, je艣li nie b臋d膮 wykorzystywane w praktyce. Nawet najlepsi specjali艣ci nie b臋d膮 mogli pom贸c, je艣li b臋dzie brakowa艂o skutecznych, systemowych rozwi膮za艅. Nadal osoby do艣wiadczaj膮ce przemocy b臋d膮 czu艂y si臋 napi臋tnowane i stygmatyzowane, je艣li przekazy medialne b臋d膮 prezentowa艂y jednostronny przekaz, dyskryminuj膮cy osoby s艂absze, kt贸rym odbiera si臋 prawo do szacunku i godno艣ci.

Przemoc, agresja, nierzadko prowadz膮ce do tragedii s膮 bardzo medialne. Niemal ka偶dego dnia w prasie, radiu i telewizji przedstawiane s膮 historie z przemoc膮 w tle, i zazwyczaj jest to przekaz jednostronny, nastawiony na sensacj臋. Rzadko mamy do czynienia z dobrymi, rzetelnymi reporta偶ami, kt贸re daj膮 szans臋 na opowiedzenie historii z r贸偶nych perspektyw, bez krzywdz膮cego, opiniotw贸rczego komentarza, kt贸ry pog艂臋bia stereotypowe pogl膮dy. Zwykle przekaz medialny skupia si臋 na przedstawieniu bie偶膮cej sytuacji ze wskazaniem, co mog艂o doprowadzi膰 do wybuchu emocji, w percepcji wi臋kszo艣ci dziennikarzy uzasadnionego. Wsp贸艂win膮 obarcza si臋 osoby do艣wiadczaj膮ce przemocy, tak偶e s艂u偶by, kt贸re dopu艣ci艂y si臋 zaniedba艅, 艣rodowisko spo艂eczne czy wreszcie czynniki zewn臋trzne, np. alkohol, zaburzenia psychiczne, dzia艂anie pod wp艂ywem silnych emocji. W ten spos贸b w przekazie medialnym rozmywa si臋 odpowiedzialno艣膰 sprawcy, a w efekcie ko艅cowym pog艂臋bia si臋 trauma os贸b do艣wiadczaj膮cych przemocy. 鈥濵am takie do艣wiadczenie, 偶e gdy rozmawiam ze swoimi pacjentkami 鈥 osobami z do艣wiadczeniem przemocy, to po r贸偶nych reporta偶ach, dramatycznych historiach przedstawianych w mediach zostaje w ich g艂owach bardzo negatywny przekaz dotycz膮cy tego, co si臋 wydarzy艂o, i co w zwi膮zku z tym im tak偶e mo偶e si臋 przytrafi膰.

Takie historie z ogromn膮 tragedi膮 w tle wzmacniaj膮 l臋k u os贸b do艣wiadczaj膮cych przemocy. Natomiast dla sprawcy przemocy domowej to jest po prostu inspiracja, w jaki spos贸b dzia艂a膰, czy te偶 jak manipulowa膰 takim dramatycznym przekazem, by jeszcze bardziej przestraszy膰 ofiar臋. U osoby krzywdzonej, kt贸ra ma taki przekaz z nazwijmy to 鈥瀢iarygodnego 藕r贸d艂a鈥, znacznie wzrasta poziom l臋ku i ch臋膰 wycofania si臋 z podj臋tych dzia艂a艅鈥 鈥 m贸wi Sylwia Kluczy艅ska, doktor psychologii, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (Raport ze spotkania eksperckiego, 2019).

Kampanie spo艂eczne

Nadal antidotum na to, by skutecznie przeciwdzia艂a膰 przemocy jest szeroko poj臋ta edukacja. Doskona艂ym narz臋dziem w edukowaniu na temat praw cz艂owieka, profilaktyki i przeciwdzia艂ania przemocy, przeciwdzia艂ania dyskryminacji, wzmacnianiu pozytywnego rodzicielstwa s膮 kampanie spo艂eczne. Kampanie, kt贸re dadz膮 nam wysublimowany przekaz, wymagaj膮cy od odbiorcy uruchomienia wyobra藕ni i empatii. Inteligentny przekaz, kt贸ry rodzi refleksj臋, a nie op贸r. Zbyt dos艂owne epatowanie tre艣ciami, maj膮cymi na celu wzbudzanie strachu, mo偶e budzi膰 op贸r i nie przynosi po偶膮danych rezultat贸w, poniewa偶 nie powoduje trwa艂ej zmiany w sposobie my艣lenia.

Przyk艂adem kampanii spo艂ecznej, kt贸ra jest mocna w przekazie, ale jednocze艣nie poruszaj膮ca wyobra藕ni臋 i zapadaj膮ca w pami臋膰 jest kampania organizacji Casa de Menor (kt贸rej g艂贸wnym celem jest obrona praw mniejszo艣ci i zwalczanie przemocy seksualnej) pod has艂em 鈥濸rzemoc seksualna mo偶e by膰 ci臋偶kim obci膮偶eniem dla dziecka鈥. Na plakacie nag膮 dziewczynk臋 obejmuj膮 m臋skie d艂onie, kt贸re otulaj膮 j膮 niczym p艂aszczem, ale nie jest to dobry dotyk dotyk. Has艂a zamieszczone na plakacie podkre艣laj膮 niezwykle poruszaj膮cy obraz: d艂onie, kt贸re trzymaj膮 ci臋 za mocno; d艂onie, chc膮 uwi臋zi膰 ci臋 w domu; d艂onie, kt贸re g艂aszcz膮 za mocno; d艂onie nios膮ce ukryt膮 pieszczot臋; d艂onie, kt贸re codziennie chcemy powstrzyma膰. Wspomnienie tego dotyku pozostanie w tej dziewczynce do ko艅ca 偶ycia.

Drugim elementem kampanii s膮 spoty reklamowe. Jeden z nich przedstawia dw贸ch ch艂opc贸w. Pierwszy opiekuje si臋 drugim, pomaga mu w najprostszych codziennych czynno艣ciach. Ten bezsilny ch艂opiec to nie jest niepe艂nosprawny kolega, ale alter ego tego ch艂opca 鈥 druga osobowo艣膰, ale i cia艂o, kt贸re obci膮偶one do艣wiadczeniem przemocy seksualnej, d藕wiga ogromny ci臋偶ar. Do艣wiadczenie przemocy seksualnej jest traum膮, kt贸ra stygmatyzuje i nieprawdopodobnie obci膮偶a 偶ycie dziecka, a potem ju偶 doros艂ego cz艂owieka, na zawsze. Przyk艂adem wykorzystania w kampanii spo艂ecznej nietypowych 艣rodk贸w przekazu jest kampania pod has艂em 鈥濺ozpoznaj taniec przemocy鈥 zorganizowana przez Northumberland Domestic Abuse Services (NDAS). Na kr贸tkim, trwaj膮cym ok. 2 minut spocie ta艅cz膮ca para pokazuje, 偶e przemoc nie musi by膰 agresywna i wyrazista w przekazie. Autorom kampanii zale偶a艂o na tym, by u艣wiadomi膰 widzom, 偶e nadu偶yciem wobec partnera b臋dzie nie tylko przemoc fizyczna, lecz tak偶e ulotne i zwiewne jak taniec bohater贸w filmu pr贸by manipulacji drug膮 osob膮, sprawowania nad ni膮 kontroli i dewaluacja (www. kampaniespoleczne.pl).

Kropla w oceanie zmian

Zmiana zawsze zaczyna si臋 od pierwszego, czasem ma艂ego kroku. Co mo偶na zrobi膰, aby w 艣wiadomo艣ci spo艂ecznej przekaz dotycz膮cy przeciwdzia艂ania przemocy nie skupia艂 si臋 na negatywnym, jednostronnym odbiorze wzmacniaj膮cym przyzwolenie spo艂eczne na nier贸wno艣膰, dyskryminacj臋, podwa偶anie podstawowych praw? Rzeczywisto艣ci z dnia na dzie艅 nie naprawimy. Na pewno nadal w mediach b臋d膮 si臋 pojawia膰 sensacyjne tre艣ci przedstawiaj膮ce sytuacje zwi膮zane z przemoc膮 w rodzinie, nierzadko pokazuj膮ce zafa艂szowany obraz, kt贸ry nie daje pe艂nego ogl膮du sytuacji, a tym samym niczego nie naprawi w 艣wiadomo艣ci spo艂ecznej. Natomiast mo偶na skupi膰 si臋 na pozytywnym my艣leniu, zacz膮膰 dostrzega膰 i piel臋gnowa膰 ma艂e sukcesy. I m贸wi膰 o tym g艂o艣no. By膰 mo偶e jeden g艂os wydaje si臋 kropl膮, kt贸ra jest ma艂o wa偶na, ale ju偶 milion takich kropel tworzy ocean.

鈥瀂amiast m贸wi膰, co si臋 nie uda艂o w prze艣wiadczeniu, 偶e tak zmienimy rzeczywisto艣膰, pokazujmy te偶 rzeczy, kt贸re uda艂o si臋 zmieni膰, przedstawiajmy konkretne ludzkie historie, i ludzi, kt贸rych sprawy zako艅czy艂y si臋 dobrze. Taki pozytywny przekaz b臋dzie budowa膰 w osobach do艣wiadczaj膮cych przemocy poczucie, 偶e jednak warto szuka膰 pomocy. M贸wi膮c tylko o kl臋skach, wzmacniamy l臋k os贸b krzywdzonych i utwierdzamy ich w tym, aby siedzia艂y cicho, bo je艣li nawet zwr贸c膮 si臋 do Policji czy do pomocy spo艂ecznej, to i tak efekt b臋dzie mizerny. Dlatego w obszarze profilaktyki, ale te偶 w obszarze interwencji warto dostarcza膰 mediom dobrych przyk艂ad贸w, aby wzmacnia膰 osoby do艣wiadczaj膮ce przemocy鈥m贸wi Renata Durda, kierowniczka Og贸lnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie 鈥濶iebieska Linia鈥 IPZ (Raport ze spotkania eksperckiego, 2019).

Dobrym krokiem ku zmianie jest tak偶e organizowanie paneli, spotka艅 dyskusyjnych, szkole艅 dla przedstawicieli medi贸w, wydawc贸w i dziennikarzy zajmuj膮cych si臋 tematyk膮 spo艂eczn膮, aby uwra偶liwi膰 ich na sytuacj臋 os贸b do艣wiadczaj膮cych przemocy. Mo偶na przygotowa膰 wytyczne dla wszystkich specjalist贸w pracuj膮cych w obszarze przeciwdzia艂ania przemocy, 偶eby mie膰 sp贸jny g艂贸wny przekaz, kt贸ry p艂ynie od instytucji, organizacji pozarz膮dowych, czy ze strony s艂u偶b takich, jak Policja czy prokuratura. Taki wsp贸lny przekaz pomo偶e edukowa膰 media i mie膰 wp艂yw na to, co one przekazuj膮 spo艂ecze艅stwu. Mo偶na tak偶e stworzy膰 list臋 ekspert贸w, do kt贸rych dziennikarze mogliby si臋 zwraca膰, przygotowuj膮c materia艂 dotycz膮cy przemocy. Organizowanie medialnych szkole艅 dla specjalist贸w z zespo艂贸w interdyscyplinarnych na temat wsp贸艂pracy z mediami, specyfiki przekazu prasowego, radiowego, telewizyjnego, a tak偶e przekazywania wiedzy w kr贸tki, skondensowany spos贸b, z zachowaniem zasad etycznych. Wa偶ne jest tak偶e traktowanie z szacunkiem i niepodwa偶anie wiarygodno艣ci os贸b po do艣wiadczeniu przemocy. Warto u艣wiadomi膰 sobie, 偶e to specjali艣ci i inne s艂u偶by daj膮 przyk艂ad spo艂ecze艅stwu. Je艣li przedstawiciele s艂u偶b, kt贸re maj膮 za zadanie chroni膰 i dba膰 o bezpiecze艅stwo, maj膮 w膮tpliwo艣ci, to ta postawa pow膮tpiewania przenosi si臋 te偶 na og贸艂 spo艂ecze艅stwa.

Dobrym rozwi膮zaniem by艂oby tak偶e przygotowanie dla dziennikarzy kompendium wiedzy z uwzgl臋dnieniem aspekt贸w aspekt贸w prawnych, psychologicznych i proceduralnych na temat przemocy. To mog艂oby, szczeg贸lnie m艂odym dziennikarzom, u艂atwi膰 wykonywanie ich pracy (Raport ze spotkania eksperckiego, 2019).

 

****

Katarzyna Kulesza 鈥撀 redaktorka, dziennikarka, dwumiesi臋cznik 鈥濶iebieska Linia鈥, Warszawa.

Artyku艂 ukaza艂 si臋 w dwumiesi臋czniku Niebieska Linia 5/124/2019.

Artyku艂 powsta艂 w ramach realizacji zadania 鈥濷pracowanie rekomendacji dla dziennikarzy nt. informowania o zjawisku przemocy w rodzinie i mo偶liwo艣ciach uzyskania pomocy oraz ich dystrybucja do medi贸w zajmuj膮cych si臋 problematyk膮 spo艂eczn膮鈥. Zadanie finansowane ze 艣rodk贸w Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.

 

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close