z raportu Mastercard

Polska w pierwszej 10 kraj├│w pod wzgl─Ödem liczby firm kierowanych przez kobiety ÔÇô wynika z raportu Mastercard!

Dagny Kurdwanowska

Polki s─ů coraz bardziej przedsi─Öbiorcze. Odsetek firm kierowanych przez kobiety wynosi u nas 30,3%. Plasuje to Polsk─Ö na 7 miejscu w rankingu Mastercard kraj├│w najbardziej zaawansowanych pod tym wzgl─Ödem. To awans w stosunku do zesz┼éego roku.

Z okazji Dnia Kobiet Mastercard zaprezentowa┼é drug─ů edycj─Ö rankingu dotycz─ůcego przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet ÔÇô Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE). Raport potwierdza, ┼╝e Polki s─ů coraz bardziej przedsi─Öbiorcze ÔÇô ju┼╝ 30,3% firm w naszym kraju jest zarz─ůdzanych przez kobiety. To bardzo dobry wynik, kt├│ry daje Polsce 7. pozycj─Ö na 57 przebadanych kraj├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie i 2. w Europie (po Rosji). W zesz┼éym roku Polska, z wynikiem 29,6% uplasowa┼éa si─Ö na 11. pozycji, awans jest wi─Öc znacz─ůcy.

Jakie bariery blokuj─ů kobiety?

Przedmiotem badania Mastercard s─ů osi─ůgni─Öcia kobiet prowadz─ůcych w┼éasn─ů dzia┼éalno┼Ť─ç w 57 krajach z r├│┼╝nych cz─Ö┼Ťci ┼Ťwiata. Z rankingu wynika, ┼╝e czynnikiem powszechnie hamuj─ůcym aktywno┼Ť─ç kobiet prowadz─ůcych w┼éasne firmy na ca┼éym ┼Ťwiecie s─ů uprzedzenia zwi─ůzane z p┼éci─ů. Istniej─ů one zar├│wno w krajach rozwijaj─ůcych si─Ö, jak i rozwini─Ötych, co stwarza powa┼╝ne bariery utrudniaj─ůce przedsi─Öbiorczyniom rozwijanie swojego potencja┼éu.

Ghana pierwsza, Polska si├│dma

Na rynkach rozwijaj─ůcych si─Ö udzia┼é procentowy firm prowadzonych przez kobiety jest wi─Ökszy ni┼╝ w lepiej rozwini─Ötych krajach. W rankingu prowadzi Ghana (46,4%), kt├│ra obok Malawi i Nigerii jest jednym z trzech nowych pa┼ästw w tej edycji rankingu. W czo┼é├│wce znalaz┼éy si─Ö te┼╝ Uganda (33,8%) i Wietnam (31,3%). Uwa┼╝a si─Ö, ┼╝e kobiety staj─ů si─Ö tam przedsi─Öbiorcami z konieczno┼Ťci. Musz─ů zdoby─ç ┼Ťrodki na utrzymanie, mimo braku kapita┼éu i dost─Öpu do us┼éug u┼éatwiaj─ůcych prowadzenie biznesu.

Kraje z największym udziałem procentowym firm prowadzonych przez kobiety:

1. Ghana ÔÇô 46,4%
2. Rosja ÔÇô 34,6%
3. Uganda ÔÇô 33,8%
4. Nowa Zelandia ÔÇô 33,0%
5. Australia ÔÇô 32,1%
6. Wietnam ÔÇô 31,3%
7. Polska ÔÇô 30,3%
8. Hiszpania ÔÇô 29,4%
9. Rumunia ÔÇô 28,9%
10. Portugalia ÔÇô 28,7%

Przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç kobiet nie zawsze wynika z dobrych warunk├│w, jakie tworzy im si─Ö do rozwoju w biznesie. Obrazuje to wska┼║nik Mastercard Index of Women Entrepreneurs, obejmuj─ůcy r├│┼╝norodne czynniki decyduj─ůce o mo┼╝liwo┼Ťciach biznesowych dost─Öpnych dla kobiet w poszczeg├│lnych krajach. Polska zaj─Ö┼éa w tym rankingu 19. pozycj─Ö na 57 badanych kraj├│w. Jest to wynik lepszy ni┼╝ w zesz┼éym roku (awans z 22. miejsca), jednak wci─ů┼╝ ni┼╝szy ni┼╝ wskazywa┼éby na to odsetek firm kierowanych w Polsce przez kobiety.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: 8 na 10 Polek czuje si─Ö niezale┼╝na finansowo

Indeks dla Polski

Ostateczna warto┼Ť─ç indeksu dla Polski jest ┼Ťredni─ů wa┼╝on─ů trzech element├│w sk┼éadowych. Pierwszy
z nich to udzia┼é Polek w rynku pracy, w tym odsetek kobiet na stanowiskach mened┼╝erskich i specjalistycznych, czy aktywno┼Ť─ç zawodowa kobiet. Pod tym wzgl─Ödem Polska zaj─Ö┼éa nawet wy┼╝sz─ů, bo 17. pozycj─Ö na ┼Ťwiecie. Kolejn─ů sk┼éadow─ů stanowi dost─Öp do zasob├│w wiedzy i ┼Ťrodk├│w finansowych. Pod tym wzgl─Ödem Polska zaj─Ö┼éa dopiero 36. miejsce, jednak na uwag─Ö zas┼éuguje dobry wynik, je┼Ťli chodzi o obecno┼Ť─ç Polek na uczelniach wy┼╝szych. Polki maj─ů te┼╝ wi─Öksz─ů wiedz─Ö finansow─ů ni┼╝ kobiety w innych krajach, ale w biznesie nie sprzyja im ograniczony dost─Öp do kapita┼éu. Trzecia sk┼éadowa Mastercard Index of Women Entrepreneurs dotyczy przyjaznych warunk├│w do prowadzenia dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej ÔÇô og├│lnie, ale te┼╝ szczeg├│lnie przez kobiety. Polska zaj─Ö┼éa pod tym wzgl─Ödem 20. miejsce, w czym pomog┼éy relatywnie pozytywne spo┼éeczne postrzeganie polskich przedsi─Öbiorczy┼ä oraz og├│lne wsparcie dla M┼ÜP.

Kraje oferuj─ůce najlepsze warunki do prowadzenia w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci przez kobiety, wska┼║nik Mastercard Index of Women Entrepreneurs:

1. Nowa Zelandia ÔÇô 74,2 pkt.
2. Szwecja ÔÇô 71,3 pkt.
3. Kanada ÔÇô 70,9 pkt.
4. Stany Zjednoczone ÔÇô 70,8 pkt.
5. Singapur ÔÇô 69,2 pkt.
ÔÇŽ
19. Polska ÔÇô 65,4 pkt.

Z rankingu wynika, ┼╝e kobiety prowadz─ůce w┼éasn─ů dzia┼éalno┼Ť─ç radz─ů sobie lepiej w bardziej rozwini─Ötych gospodarkach, takich jak trzy kraje zajmuj─ůce najwy┼╝sze pozycje ÔÇô Nowa Zelandia, Szwecja i Kanada. W por├│wnaniu z przedsi─Öbiorczyniami z rynk├│w rozwijaj─ůcych si─Ö maj─ů one do dyspozycji wi─Öcej mo┼╝liwo┼Ťci i udogodnie┼ä, np. dost─Öp do kapita┼éu, us┼éug finansowych i program├│w akademickich.

z raportu Mastercard

Japonia poniżej oczekiwań

Okazuje si─Ö jednak, ┼╝e istniej─ů dwa wyj─ůtki od tego trendu. Po pierwsze, rozwini─Öte rynki, kt├│re zapewniaj─ů bardzo dobre warunki do prowadzenia dzia┼éalno┼Ťci, nie s─ů wolne od uprzedze┼ä wobec przedsi─Öbiorczych kobiet. Najwi─Ökszy spadek w rankingu zanotowa┼éa Japonia (z 55,4 do 51,1 pkt. ÔÇô miejsce 46.), co ma zwi─ůzek ze znacznym zmniejszeniem wska┼║nik├│w aktywno┼Ťci kobiet na polu przedsi─Öbiorczo┼Ťci (-30,9). Z bada┼ä wynika, ┼╝e przyczyn─ů tego mo┼╝e by─ç og├│lne postrzeganie kobiet jako mniej warto┼Ťciowych od m─Ö┼╝czyzn, zar├│wno w spo┼éecze┼ästwie, jak i w ┼Ťrodowisku korporacyjnym.

Ponadto, z badania Mastercard wynika, ┼╝e warunki sprzyjaj─ůce przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet nie zawsze s─ů uzale┼╝nione od stopnia rozwoju gospodarczego kraju.

ÔÇ×We wszystkich 57 krajach uprzedzenia zwi─ůzane z p┼éci─ů wci─ů┼╝ spowalniaj─ů rozw├│j przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet. Szczeg├│lnie przed Dniem Kobiet mamy nadziej─Ö, ┼╝e wyniki naszych bada┼ä przypomn─ů rz─ůdom i organizacjom o konieczno┼Ťci wi─Ökszego wsparcia kobiet prowadz─ůcych w┼éasne firmy, zar├│wno pocz─ůtkuj─ůcych, jak i dzia┼éaj─ůcych ju┼╝ od pewnego czasu na rynku. Wsparcie to powinno obejmowa─ç wszystkie obszary ÔÇô od dost─Öpu do ┼║r├│de┼é finansowania po edukacj─ÖÔÇŁ ÔÇô powiedzia┼éa Ann Cairns, prezes ds. rynk├│w mi─Ödzynarodowych w firmie Mastercard.

Oblicza kobiecej przedsi─Öbiorczo┼Ťci w r├│┼╝nych krajach:

ÔÇó W niemal wszystkich spo┼Ťr├│d 57 badanych kraj├│w rozw├│j przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet jest hamowany przez co najmniej jedn─ů lub kilka barier. S─ů one zwi─ůzane przede wszystkim z uprzedzeniami, kt├│re przyczyniaj─ů si─Ö do niskiej pozycji kobiet w kulturze i spo┼éecze┼ästwie.

ÔÇó Aby odnie┼Ť─ç sukces na rynku, firmy potrzebuj─ů efektywnej kombinacji dost─Öpu do produkt├│w i us┼éug finansowych, u┼éatwie┼ä w prowadzeniu firmy, mocnego wsparcia dla M┼ÜP oraz wysokiej jako┼Ťci zarz─ůdzania. Najwy┼╝sze miejsce pod wzgl─Ödem wsparcia dla biznesu prowadzonego przez kobiety zaj─Ö┼éa Nowa Zelandia (74,2 ÔÇô miejsce 1).

ÔÇó Czynnikiem szczeg├│lnie zniech─Öcaj─ůcym kobiety do zak┼éadania w┼éasnych firm jest brak wiary w siebie. W takich krajach, jak np. Belgia, Niemcy czy Wielka Brytania, mimo sprzyjaj─ůcych system├│w prawnych i dobrego dost─Öpu do zasob├│w, odsetek kobiet w┼Ťr├│d w┼éa┼Ťcicieli firm jest poni┼╝ej oczekiwa┼ä.

ÔÇó W krajach takich jak np. Polska przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç jest postrzegana jako szansa na popraw─Ö bytu kobiet. Cho─ç warunki prowadzenia tam dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej nie s─ů zbyt sprzyjaj─ůce, kobiety maj─ů tam liczn─ů reprezentacj─Ö w┼Ťr├│d lider├│w biznesu i specjalist├│w. Dynamicznie rozwija si─Ö lokalna przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç, a w┼éa┼Ťcicielki firm osi─ůgaj─ůce sukcesy ciesz─ů si─Ö du┼╝ym szacunkiem.

ÔÇó Tam, gdzie za┼éo┼╝enie w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci podyktowane jest cz─Östo konieczno┼Ťci─ů, tak jak ma to miejsce w krajach rozwijaj─ůcych si─Ö Azji czy Afryki, kobiety zostaj─ů przedsi─Öbiorcami r├│wnie cz─Östo, jak m─Ö┼╝czy┼║ni. Zwykle decyduj─ů si─Ö na samozatrudnienie w sektorze nieformalnym, na ma┼é─ů skal─Ö, przy niewielkim wykorzystaniu technologii.

ÔÇó Cho─ç kraje Bliskiego Wschodu i Afryki, takie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Tunezja i Arabia Saudyjska, znalaz┼éy si─Ö na samym dole rankingu, odnotowa┼éy najwy┼╝sze wska┼║niki oczekiwanego rozwoju firmy w najbli┼╝szych latach, deklarowanego przez kobiety b─Öd─ůce przedsi─Öbiorcami (37%).