Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Firmy potrzebują kobiet na stanowiskach decyzyjnych

Firmy potrzebują kobiet na stanowiskach decyzyjnych

Kobiety mają wpływ na to, co kupujemy i jak spędzamy wolny czas – jak docenić ich potencjał i czym jest akcja HeForShe opowiada Katarzyna Nowak z Grupy Orbis.

„Branża hotelowa została stworzona przez mężczyzn i nadal jest zarządzana przez mężczyzn natomiast udział kobiet wśród gości grupy AccorHotels wzrósł znacząco z 26% w 2000 roku do ponad 34% na koniec 2013 i stał się dla nas po prostu prawdziwym wyzwaniem biznesowym. Potrzebujemy więcej kobiet na stanowiskach dyrektora hotelu i w kadrze zarządzającej spółką” – wyjaśnia Katarzyna Nowak, liderka korporacyjnej sieci kobiet Women At AccorHotels Generation . To jeden z powodów, dla których Grupa Orbis włączyła się w globalną akcję UN Women – #HeForShe, która ma zwiększyć świadomość, zmobilizować i ożywić publiczną debatę o prawach i sytuacji kobiet. O tym, czy solidarność męsko-kobieca jest możliwa rozmawia z nią Dagny Kurdwanowska.

Wiele mówi się o solidarności zawodowej kobiet. Akcja #HeForShe idzie temu trochę na przekór i pokazuje, że warto inwestować także w solidarność męsko-kobiecą.

HeForShe jest międzynarodową kampanią społeczną prowadzoną przez agendę Organizacji Narodów Zjednoczonych “UN Women”, której celem jest – jak zresztą wskazuje na to sama nazwa programu – zaangażowanie mężczyzn do osiągnięcia poprawy sytuacji kobiet na całym świecie. HeForShe ma zwiększyć świadomość, zmobilizować i ożywić publiczną debatę o prawach i sytuacji kobiet. Ponadto, „UN Women” współpracuje z rządami państw, biznesem i organizacjami pozarządowymi a AccorHotels – i tym samym Grupa Orbis – jest jedną z 10 firm z całego świata – wybranych do czynnego udziału w kampanii HeForShe. Jako firma zobowiązaliśmy się, wraz z 9 innymi przedsiębiorstwami, 10 uniwersytetami i rządami 10 państw do osiągnięcia pewnych konkretnych celów wyznaczonych na 2017 rok. „Solidarność męsko-kobieca” to piękny termin, ale w biznesie skuteczniejsze jest rozpisanie planu działania i … asertywność.

Do niedawna sukces w biznesie miał głównie męską twarz. Ta akcja ma przekonać mężczyzn, żeby podzielili się wpływami?

Chodzi o to, aby zrozumieć ewolucję kobiet, bo dzisiaj to właśnie kobiety mają ogromny wpływ na to, co kupujemy, co jemy, jak spędzamy wolny czas i w którym hotelu się zatrzymamy. Branża hotelowa została stworzona przez mężczyzn i nadal jest zarządzana przez mężczyzn natomiast udział kobiet wśród gości grupy AccorHotels wzrósł znacząco z 26% w 2000 roku do ponad 34% na koniec 2013 i stał się dla nas po prostu prawdziwym wyzwaniem biznesowym. Potrzebujemy więcej kobiet na stanowiskach dyrektora hotelu i w kadrze zarządzającej spółką. Mamy często inne podejście do różnych spraw, stawiamy inne pytania – czasami odważniejsze niż mężczyźni podczas podejmowania ważnych decyzji biznesowych.

Jakie kompetencje kobiet są szczególnie cenione przez mężczyzn?

Inteligencja emocjonalna, sytuacyjna, przedsiębiorczość, umiejętność łagodzenia konfliktów, bardziej wyważone ego, zadawanie odważniejszych pytań podczas podejmowania decyzji w szerszym gronie, umiejętność budowania długotrwałych relacji biznesowych – tak odpowiadają mężczyźni zatrudnienie na różnych stanowiskach i pracujący w różnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej w Grupie Hotelowej Orbis.

Dlaczego mężczyźni – wielu z nich piastujących wysokie stanowiska – zdecydowali się włączyć w kampanię #HeForShe?

Prezes Zarządu Orbisu odpowiedział wprost „nie mogę otaczać się osobami, które będą myśleć w ten sam sposób, co ja. Potrzebuję różnych osób, z różnych grup pokoleniowych, o różnych poglądach, kobiet i mężczyzn.”

Jedno z przesłań programu brzmi – To, co nas łączy jest ważniejsze od tego, co nas dzieli. A zatem, co nas łączy? Co warto pielęgnować w sferze biznesowej?

Trzeba pielęgnować to, co nas napędza, czyli motywację. Każdy z nas jest inny, każdy z nas ma inne mocne strony. Każdego z nas – w sferze zawodowej nakręcają inne rzeczy. Te mocne strony, to coś, w czym jesteśmy najlepsi – trzeba rozwijać. Ta zasada odnosi się do każdego z pracowników i do całej firmy – do jej modelu biznesowego.

Badania pokazują, że zespoły, w których stawia się na różnorodność osiągają lepsze wyniki. Jakie są Państwa doświadczenia w tym obszarze?

Zespoły, w których są osoby z różnych grup pokoleniowych, z różnych działów, hoteli, reprezentowane zarówno przez kobiety jak i przez mężczyzn osiągają po prostu lepsze wyniki. Różnorodność jest dla hotelarzy ważna, gdyż goście w naszych hotelach są różni. Mają różne oczekiwania – jedni chcą być obsłużeni szybciej, drudzy z większa atencją. Żyjemy w bardzo interesujących czasach. Owszem cyfryzacja obejmuje coraz szersze kręgi, smartphone stał się – w szczególności dla najmłodszego pokolenia, praktycznie pilotem sterującym życiem. W każdej chwili mogę opublikować opinię, komentarz, polubić lub wręcz przeciwnie – oznajmić swoją złość. Stąd też – dla hotelarzy, najważniejszą walutą jest dzisiaj reputacja. W dobie digitalizacji, nowych technologii warto wrócić do rzeczy podstawowej – do humanizmu. Różnorodność, integracja, komunikacja wewnętrzna w firmie, kultura, wartości – te słowa nabrały teraz bardzo konkretnego znaczenia dla biznesu. Będę powtarzała do znudzenia, iż na końcu wszystkiego zawsze jest człowiek. I to on jest najważniejszy, to on tę reputację buduje.

Raport amerykańskiego instytutu badawczego MISC pokazuje, że firmy, w których jest więcej kobiet na wysokich stanowiskach i w kadrze zarządzającej osiągają lepsze wyniki finansowe. Z drugiej strony, wiele kobiet nie chce awansować powyżej pewnego poziomu w obawie, że nie pogodzą tego z życiem rodzinnym. Jak firma może wyjść naprzeciw tym obawom i je zmniejszyć?

Za każdym razem, gdy rozpoczynam serie warsztatów, kolejną edycję programu mentoringowego w spółce czy też programu mającego na celu wzmocnienie kobiet w Grupie Orbis, zawsze przypominam – nie rezygnujcie z bycia kobietą, nie rezygnujcie z macierzyństwa, z życia prywatnego ani z pasji na rzecz kariery zawodowej. Model ekstremalnego poświęcenia na rzecz kariery zawodowej nikomu nie służy – ani pracownikowi, ani pracodawcy. Firmy potrzebują kobiet na stanowiskach decyzyjnych a nie „robokopów”. Z drugiej zaś strony, mówię otwarcie o tym, iż im wyższe stanowisko kierownicze, tym coraz częściej musimy wyjść ze strefy komfortu. Natomiast, wszystkiego można się nauczyć – jak zarządzać swoim czasem, jak wykorzystać swoje mocne strony, jak zarządzać swoja energią, relacjami i emocjami. Celem sieci, którą kieruję, jest zwiększenie kompetencji przywódczych kobiet, zbudowanie większego komfortu pracy oraz wzajemna inspiracja. Z takim oto przekazem działa korporacyjna sieć kobiet w Orbisie i AccorHotels „Women at AccorHotels Generation”.

W jaki sposób firma Orbis włączyła się w akcję #HeForShe?

AccorHotels – nasz inwestor strategiczny został wybrany przez „UN Women” do programu HeForShe gdyż, zatrudniając blisko 180 000 osób na całym świecie, tak globalna firma może mieć rzeczywisty wpływ na kwestie społeczne. Dla Orbisu przystąpienie do kampanii HeForShe było bardzo naturalne ponieważ wartości, które niesie ze sobą ten program wpisują się po prostu w kulturę naszej firmy. Ponadto, HeForShe bardzo się spodobało pracownikom. Stąd też nasze zaangażowanie polegające na wdrożeniu polityki różnorodności z konkretnymi założonymi celami do osiągnięcia przez firmę i wszystkie działania w ramach naszej korporacyjnej sieci kobiet.

W projekcie wiele mówi się o barierach, na jakie natrafiają kobiety na rynku pracy – nierówne płace, brak rozwiązań przyjaznych matkom. Jak te obszary wyglądają w firmie Orbis?

Weźmy pod lupę wykres „The best and worst places for a working woman”* opublikowany przez tygodnik The Economist 3 marca 2016 – otóż w grupie krajów OECD, w kwestii nierównych płac to Polska plasuje się na całkiem niezłej pozycji, osiągając wskaźnik 10,6% jako uśredniona różnica w wynagrodzeniu na tym samym stanowisku pomiędzy mężczyzną a kobietą. Warto podkreślić, iż w Kanadzie, Francji czy w Niemczech ta różnica jest dużo większa sięgając w niektórych przypadkach nawet ponad 20%! W biznesie liczą się umiejętności. W związku z tym nie widzimy powodu, dlaczego płace kobiet i mężczyzn miałyby się różnić. Równość płac to dla Grupy Orbis jeden z celów, który chcemy osiągnąć na koniec 2017 roku. Jeśli przeanalizujemy termin „rozwiązań przyjaznych matkom”, to Polska też plasuje się na niezłej pozycji. W Polsce pełnopłatny urlop macierzyński trwa 41 tygodni, we Francji już tylko 18 tygodni, w Belgii 15 tygodni a w Stanach Zjednoczonych nie ma płatnego urlopu macierzyńskiego. Być może rzeczywiście warto zwrócić uwagę na dostęp do żłobków czy przedszkoli i nie ukrywam, iż zorganizowanie takiej placówki przy siedzibie firmy było kiedyś w planach, ale dość szybko okazało się, że nie to jest prawdziwą barierą kobiet na rynku pracy. Stąd też skupiamy się na pracy nad kulturą i atmosferą pracy w Orbisie.

Orbis osiąga ponadprzeciętne wyniki w kwestii kobiet – 60% menadżerów w siedzibie Orbis S.A. i 40% dyrektorów hoteli to kobiety. Dlaczego warto zabiegać o kobiety na wysokich stanowiskach?

Wszystkie badania naukowe wskazują na to, iż im więcej kobiet w kadrze zarządzającej spółki tym lepsze wyniki osiąga firma.

Co kobiety wnoszą do branży turystycznej?

Kobiety kontrolują blisko 85% decyzji zakupowych, w tym decyzje dotyczące podróży i stanowią blisko połowę klienteli turystyki biznesowej. Korzystają z urządzeń mobilnych, są bardzo mocno aktywne w sieci i w mediach społecznościowych. Kiedy myślą o założeniu rezerwacji – robią to podczas podróży**.

Prowadzicie sieć Women At Accor Hotels Generation (WAAG). Wzmacniacie w nim m.in. kompetencje przywódcze kobiet. Czego oczekujecie od współczesnych liderek?

Od lidera – bez względu na to czy jest kobietą, czy mężczyzną oczekujemy tego samego rodzaju przywództwa. Lider poza tym, że jest ekspertem w danej dziedzinie, stawia ludzi na pierwszym miejscu – wzmacnia ich, ocenia indywidualne, docenia non-konformizm i wyjątkowość. Płynnie porusza się w różnych kulturach i sytuacjach. Szanuje. Wywiera wpływ w mediach społecznościowych, w sieci. Lider posiada świadomą podzielność uwagi, działa wielotorowo i jest otwarty na zmiany. Lider podejmuje ryzyko. Na co dzień jest mentorem dla członków swojego zespołu. W hotelarstwie te kompetencje są szalenie ważne gdyż hotel nigdy nie śpi, konkurencja jest bardzo ostra a wyniki zależy od całego zespołu.

Co jest dziś największym wyzwaniem dla kobiet w świecie biznesu?

Przez długi czas wtaczano nam do głów, iż męski styl zarządzania jest jedynym słusznym. Że trzeba być autorytarnym, utrzymywać relacje czysto hierarchiczne, że empatia to coś dla „looserów”. Dzisiaj, największym wyzwaniem – dla kobiet i mężczyzn, jest fakt, że ten model już nie działa. Tak samo jak coraz mniej sprawdzają się klasyczne modele biznesowe.

A jak kobiety-liderki zmieniają dziś świat? Czego mogą się uczyć od nich mężczyźni?

Działamy bardzo świadomie, wiemy czego chcemy, dążymy do celu ale w innym stylu niż panowie. Natomiast zawsze zachęcam – obserwujmy mężczyzn, uczmy się od nich, współpracujmy. Bądźmy asertywne, podejmujmy ryzyko, mówmy do nich w ich języku – poprzez liczby i fakty. Jesteśmy różni i cała wartość dodana polega właśnie na tej różnorodności.

Wspólny punkt widzenia – mężczyzn i kobiet jest konieczny, żeby spojrzeć na biznes nie tylko całościowo, ale i móc wytyczać strategię na przyszłość?

Odpowiem następująco – z biznesowego punktu widzenia, badania wykazują, iż kobiety bezpośrednio i pośrednio łącznie mają wpływ na 85% decyzji zakupowych. Głupotą byłoby nie wzięcie tego pod uwagę.

***

Katarzyna Nowak – ekspert w dziedzinie komunikacji korporacyjnej. Zarządza projektami z zakresu odpowiedzialności społecznej w Grupie Orbis SA. Liderka korporacyjnej sieci kobiet Women At AccorHotels Generation. Urodziła się w Paryżu, mieszkała w Azji, studiowała w Warszawie. Tworzy taką kulturę organizacji aby każdy mógł być sobą i mieć wpływ na wartość firmy.

* http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2016/03/daily-chart-0

** http://skift.com/2014/06/10/new-trends-report-the-rise-of-female-business-travelers/

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close