firmy przyjazne człowiekowi

Zatrudniamy pracowników czy ludzi? Sprawdź, które firmy są przyjazne człowiekowi

Dominika Jajszczak

6 godzinny dzień pracy, dodatkowe dni urlopów macierzyńskich i tacierzyńskich, elastyczne podejście do urlopów, budżet partycypacyjny i równe traktowanie bez względu na status rodzinny, to tylko kilka z wielu praktyk i benefitów jakie proponują swoim pracownikom zwycięzcy konkursu Firma Przyjazna Rodzinie/Firma Przyjazna Człowiekowi (Family&Human Humanites Wellbeing Award 2020) wychodząc poza utarte schematy i pokazujące kompleksowe podejście do człowieka.

Jak wybierani są pracodawcy w konkursie?

Instytut Humanites zakończył trwający sześć miesięcy proces oceny firm w wyjątkowym konkursie dla pracodawców. To konkurs, który wyłania finalistów na podstawie kompleksowej oceny 360°. W czteroetapowym procesie oceniono strategiczne podejście do polityki zatrudnienia i rozwoju dobrostanu pracowników, rozwiązania dotyczące elastycznej organizacji pracy, wspierające integrację życia rodzinnego i zawodowego jak również wsparcie dla pracowników bez zobowiązań rodzinnych i takich, którzy sprawują opiekę nad osobami starszymi, a także podejście firm do procesów reorganizacji np. w wyniku pandemii. Jest to wyraźny sygnał o tym, jak dziś szczególnie ważne jest docenienie człowieka i otwarcie się na jego potrzeby. Imponujący jest wpływ społeczny firm, które zgłosiły się do tegorocznej edycji konkursu, zatrudniają one łącznie ponad 64 tysiące pracowników. W końcowym etapie konkursu zapytano pracowników jak oceniają działania pracodawcy i za co ich cenią.

Jaka jest firma przyjzna człowiekowi?

Na podstawie całości zgromadzonego materiału możemy powiedzieć, że Firma Przyjazna Rodzinie i Człowiekowi to przede wszystkim firma spójna – w której zarówno przełożeni jak i podwładni zgadzają się co do warunków jakie panują w firmie, a zarząd stara się dostosować programy wellbeingowe do strategii rozwoju i prawdziwych potrzeb pracowników.

Co jest najsłabszym ogniwem pracodawców?

W oczach pracowników firm uczestniczących w konkursie, najsłabszym ogniwem pracodawcy jest dziś element wsparcia pozasystemowego m.in pomoc psychologiczna czy świętowanie ważnych wydarzeń rodzinnych. Ponad 40% pracowników zwraca uwagę na brak lub istotny niedosyt obu tych elementów w ich miejscu pracy, a pamiętajmy, że ankietowani pochodzą z firm będących liderami w budowania kultury dobrostanu pracowników. Zjawiska samotności i depresji nasilają się już od wielu lat. Stosunkowo niska ocena wsparcia psychologicznego – nawet w przypadku firm, które są liderami w budowania kultury dobrostanu pracowników – pokazuje tym bardziej dobitnie zły poziom kondycji psychicznej współczesnego człowieka, na co Instytut Humanites konsekwentnie zwraca uwagę już od 10 lat. Kondycja ta dodatkowo uległa istotnemu pogorszeniu ze względu na pandemię i izolację społeczną. Obszarem wymagającym uwagi jest również ciągle niski poziom wykorzystywania urlopów ojcowskich.

Pracodawcy kontra starzejące się środowisko

Nowym tematem, który wyniknął z analizowanych przez nas danych firm, na który pracodawcy jeszcze nie są gotowi, to wyzwania związane z demografią, np. zjawiskiem starzejącego się społeczeństwa i tworzeniem wsparcia dla pracowników sprawujących trwałą opiekę np. nad swoimi przewlekle chorymi rodzicami.

Dużo mówi się dziś o kulturze wellbeingu/dobrostanu, ale głównie tylko w kontekście architektury przestrzeni biura, kolorowych ścian i owoców w kuchni. Wellbeing przede wszystkim wymaga tworzenia długoterminowych strategii w zakresie budowy kultury organizacyjnej uwzględniającej wielowymiarowe podejście człowieka we wszystkich jego rolach życiowych. Zwłaszcza, że tempo zmian technologicznych nie sprzyja zdolności człowieka do tak szybkiej adaptacji.

Która z organizacja wypadła najlepiej w konkursie?

Na podstawie samooceny firm, pracy jury oraz prawie 2 tysięcy ankiet pracowniczych i zgromadzonych materiałów wyłoniliśmy finalistów we wszystkich 3 kategoriach. Oto one:

Kategoria Firm Małych (do 50 pracowników) – Tradedoubler

Doceniony za szczególnie innowacyjne rozwiązania dla pracowników, takie jak Projekt Smart Working, elastyczny czas  pracy oraz wiele działań wyprzedzających trendy, np w zakresie podejścia do pracy zdalnej. Zarząd firmy ogromny nacisk na dużą elastyczność pracy w wielu wymiarach dbając nie tylko o pracowników, ale również o ich bliskich.

Wszystkie badania dotyczące potrzeb ludzi w kontekście pracy wskazują na jeden bardzo szczególny i ważny aspekt - to czas. Czas potrzebny dla rodziny, potrzebny do rozwijania swoich pasji, czas dla przyjaciół, czas dla siebie. W pędzącym świecie, z nadmierną ilością pracy mamy go coraz mniej i dlatego czas staje się dobrem istotnym. Coraz częściej ludzie przedkładają czas nad pieniądz. Efekt lockdown pokazał już, że można trochę inaczej funkcjonować, zwolnić, spędzać ze sobą więcej czasu, realizować swoje indywidualne potrzeby. Do tego bardzo ważnym elementem jest bezpieczeństwo (w tym oczywiście bezpieczeństwo finansowe), poczucie sensu i szczęścia.

Kategoria Firm Średnich (od 50 do 250 pracowników) – Bibby Financial Services Sp. z o.o

Nagrodzona za dużą dbałość o poczucie przynależności, otwartą komunikację i tworzenie rodzinnej atmosfery oraz wyjątkowo proaktywne podejście do problemów, które mogą mieć rodzice łącząc na co dzień sferę zawodową i rodzinną. Firma oferuje swoim pracownikom dodatkowe dni wolne, organizuje ciekawe aktywności dla pracowników, celebruje ich ważne wydarzenia i rocznice. 

Przedsiębiorstwo nie może być jedynie mechanizmem służącym pomnażaniu kapitału. To tak nie działa. Każda firma to przede wszystkim społeczność, która w swojej konstytucji powinna mieć jasne cele socjalne uwzględniające potrzeby określonych pracowników i grup. Każdy z nas chce pracować w organizacji i z ludźmi, których lubi, na których może liczyć, którzy oglądają rzeczywistość ze wspólnej perspektywy. To miło i przyjemnie działać na co dzień wśród takich właśnie osób. Cudownie jest być dumnym z firmy, w której się pracuje.

Kategoria Firm Dużych (powyżej 250 pracowników) – Johnson & Johnson

Firma została doceniona za wyjątkowe, realne wyróżniające się na tle innych dużych firm materialne i merytoryczne wsparcie swoich pracowników w łączeniu ról prywatnych i zawodowych, działania wspierające jak np. Employee Assistance Program: dedykowany program wspierający pracowników w trudnych momentach życia zarówno zawodowego jak i prywatnego.

Staramy się, aby nasze działania były spójne na zewnątrz i wewnątrz organizacji. Tym samym, J&J dbając o zdrowie społeczności na całym świecie, dużą wagę przykłada do dobrobytu pracowników, co wynika wprost z naszego Credo. Identyfikujemy obszary, gdzie zespół potrzebuje realnego wsparcia i staramy się wdrażać rozwiązania szyte na miarę. Zdrowie, łączenie z powodzeniem ról prywatnych i zawodowych, zaufanie do pracodawcy, to elementy, które wynikają z wyzwań cywilizacyjnych i są dziś szczególnie ważne dla pracowników. Cieszymy się więc, że nasze starania są doceniane, bo zadowolony zespół, to efektywny zespół.

O Konkursie Firma Przyjazna Rodzinie/Firma Przyjazna Człowiekowi

Celem konkursu jest wyróżnienie pionierów i przekazanie szerokiej inspiracji, podnoszenie świadomości i propagowanie najlepszych praktyk w zakresie zatrudnienia przyjaznego rodzinie/człowiekowi z uwzględnieniem aspektu wielopokoleniowości, integracji ról zawodowych i prywatnych, dbałości o profesjonalizm, wielowymiarowy rozwój pracowników oraz dbałości o miejsce pracy i wsparcie w czasach kryzysu i restrukturyzacji.

Organizator konkursu: Instytut Humanites
Partner strategiczny: Instytut Biznesu Rodzinnego
Partnerzy wspierający: Google Cloud, THINKTANK, Konfederacja Lewiatan, LiderSHE, Fundacja Liderek Biznesu, Vital Voices Poland, Sukces Pisany Szminką, Great Place to Work, Praca.money.pl