Co czytaj膮 ludzie sukcesu? Jak wykona膰 fitness m贸zgu?

Dbasz o kondycj臋? Zadbaj tak偶e o fitness m贸zgu. Sprawdzone 膰wiczenia!

Joanna Rek-Faber

Fitness dla m贸zgu! To nie podlega dyskusji: dbanie o kondycj臋 fizyczn膮 jest istotnym elementem dbania o sw贸j 偶yciowy dobrostan. Uprawiaj膮c sport troszczymy si臋 o zdrowie, nasz膮 og贸ln膮 kondycj臋, wzmacniamy odporno艣膰, obni偶amy hormony stresu. I nawet teraz, funkcjonuj膮c mimo ogromnych ogranicze艅 narzuconych przez covid-19, gros z nas biega, spaceruje, 膰wiczy z ulubionymi trenerami online, lub uprawia jog臋 w domu. I to jest bardzo cenne, bo buduje nasze zdrowie wielowymiarowo. Ale czy tyle samo troski przyk艂adamy do utrzymania m贸zgu w dobrej formie?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Czy pami臋tamy by zadba膰 o ten wyj膮tkowo kluczowy narz膮d?

膯wicz, 膰wicz! Kwarantanna, izolacja, lockdown, praca zdalna 鈥 wszystkie te aspekty niestety nie s膮 sprzyjaj膮ce dla dobrej formy naszego m贸zgu. Po pierwsze dlatego, 偶e generuj膮 stres. A to, jak wiadomo, nie jest dobry stan (no, poza ma艂ymi wyj膮tkami). Po drugie, okoliczno艣ci zamkn臋艂y nas w domach, ograniczaj膮c mo偶liwo艣膰 ruchu, ale te偶 stymulowania swojego umys艂u bod藕cami pozytywnymi, jak chocia偶by ciekawa dyskusja przy kawie.

Co mo偶emy robi膰?

Wykorzysta膰 ten czas jak najlepiej! Mo偶e to moment by zacz膮膰 si臋 uczy膰 nowych umiej臋tno艣ci? A mo偶e zabra膰 si臋 wreszcie porz膮dnie za ten wiecznie odk艂adany angielski? To, co wybierzesz zale偶y od Twoich zainteresowa艅. Ale warto zadba膰, by m贸zg mia艂 szans臋 si臋 czego艣 uczy膰. Czy to jednak oznacza, 偶e trzeba ko艅czy膰 niezliczone ilo艣ci kurs贸w, szkole艅, warsztat贸w czy podyplom贸wek? Owszem, mo偶na, nie zaszkodzi, ale nie jest to niezb臋dne! Bo nauka dla m贸zgu to nie tylko podnoszenie kwalifikacji, czy podbijanie kolejnych poziom贸w edukacji 鈥 nauka to robienie czego艣 nowego! Albo robienie znanych rzeczy inaczej. Tylko tyle i a偶 tyle! A efekty b臋d膮, obiecuj臋! Spr贸buj czego艣 nowego! Zwiedzi艂a艣 muzea w Barcelonie wirtualnie? By艂a艣 na koncercie online? Nie? Mo偶e warto spr贸bowa膰?!

Przeczytaj tak偶e: Jak budowa膰 szcz臋艣cie i zadba膰 o fitness umys艂u? Rozmowa Dagmary Skalskiej i Olgi Kozierowskiej

Pomy艣l, kiedy ostatnio robi艂a艣 co艣 po raz pierwszy?

Wiem, nie zawsze jest to 艂atwe, ale to bardzo skuteczne narz臋dzie bod藕cowania dobrej formy naszego m贸zgu. Zawsze b臋d臋 zach臋ca膰 by zabra膰 si臋 za nauk臋 j臋zyka obcego! Opr贸cz tego mo偶esz spr贸bowa膰 ugotowa膰 co艣 wed艂ug nowego przepisu, nauczy膰 si臋 choreografii i zata艅czy膰 do swojej ulubionej piosenki, a nawet nauczy膰 si臋 tanga lub bachaty. Kurs ta艅ca to wspania艂a sprawa dla m贸zgu! A mo偶liwo艣ci internetu s膮 nieograniczone ani czasem, ani przestrzeni膮! Je艣li 偶adna z powy偶szych propozycji nie przypad艂a Ci do gustu, to nic straconego! Zawsze mo偶esz porozwi膮zywa膰 sudoku lub krzy偶贸wki. Albo uk艂ada膰 puzzle. Zw艂aszcza, 偶e to sposoby, kt贸re mo偶na zastosowa膰 nawet b臋d膮c na kwarantannie! Je艣li do tego dorzucisz dobr膮 ksi膮偶k臋, to efekty przyjd膮 same.

Zerwij z rutyn膮

Nawyki bardzo u艂atwiaj膮 nam 偶ycie, ale je艣li zdominuj膮 nasz膮 codzienno艣膰 potrafi膮 niemal 鈥瀢y艂膮czy膰鈥 m贸zg, kt贸ry b臋d膮c w stanie przewidzie膰 zwyczajowe i powtarzalne dzia艂anie nie w艂膮czy si臋 na pe艂n膮 moc dzia艂ania. Bo warto wiedzie膰, 偶e m贸zg do艣膰 leniwa cz臋艣膰 nas jest. I biologicznie zaprogramowana na oszcz臋dzanie energii. A w艂a艣nie nauka i 膰wiczenia tej energii wymagaj膮. Na pocz膮tek spr贸buj umy膰 z臋by drug膮 r臋k膮. Zaskoczona? Codzienna czynno艣膰, kt贸r膮 wykonujesz od lat nagle nabiera zupe艂nie innego wymiaru! A mo偶e spr贸bujesz pojecha膰 do sklepu inn膮 tras膮? Tylko b艂agam – sprawd藕 informacje o remontach – m贸wi臋 z w艂asnego do艣wiadczenia! Zaczynasz prysznic od umycia buzi? Zacznij od w艂os贸w. Ju偶 wiesz co mam na my艣li, prawda? Takie drobne zagrywki wobec swoich przyzwyczaje艅 s膮 艣wietnym bod藕cem dla m贸zgu.

Nigdy nie jest za p贸藕no

Neuronauka udowadnia, 偶e m贸zg jest neuroplastyczny. Oznacza to ni mniej, ni wi臋cej, 偶e m贸zg tworzy nowe po艂膮czenia neuronowe ca艂e 偶ycie! Czyli jest zdolny do uczenia si臋 ca艂y czas. A skoro nauk臋 zaczyna odpowiadaj膮c na wyzwania, z jakimi styka si臋 w codzienno艣ci, warto zadba膰 by si臋 nie nudzi艂. Od艂贸偶 kom贸rk臋, nie scrolluj portali spo艂eczno艣ciowych, nie w艂膮czaj TV 鈥 to najbardziej szkodzi Twojemu m贸zgowi. Zabierz go na trening i trenuj tak, jak cia艂o. Warto, bo badania wykazuj膮, 偶e osoby aktywne umys艂owo maj膮 wi臋ksze szanse by unikn膮膰 demencji czy choroby Alzheimera i utrzyma膰 wysok膮 form臋 intelektualn膮 przez lata. #Jeste艣myWTymRazem

P.S. Moja najstarsza kursantka na kursie j臋zyka hiszpa艅skiego mia艂a ponad osiemdziesi膮t lat. Dopiero wtedy uda艂o jej si臋 spe艂ni膰 marzenie i zacz膮膰 uczy膰 si臋 tego j臋zyka! Na marzenia i nauk臋 nigdy nie jest zbyt p贸藕no! Pod warunkiem, 偶e m贸zg utrzymany jest w dobrej formie!

***

O Autorce:

Joanna Rek-Faber – Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukces pisany Szmink膮, od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w 艁odzi. Autorka blog.kropkamocy.pl

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close