Czy praca zdalna osłabia relacje i pogarsza komunikację?

dr Monika R├│┼╝ycka MBA

Pojawia si─Ö dzi┼Ť wiele opinii ÔÇô od wyliczenia ewidentnych korzy┼Ťci, do pogl─ůd├│w sugeruj─ůcych, ┼╝e home office traktowany powinien by─ç jako z┼éo konieczne, na kt├│re i tak b─Ödziemy skazani. Praca zdalna, inaczej nazywana prac─ů online, home office lub wirtualn─ů by┼éa tylko jednym z narz─Ödzi, raczej niech─Ötnie wykorzystywanym w firmach. W dobie pandemii COViD-19 sta┼éa si─Ö praktyczn─ů konieczno┼Ťci─ů, umo┼╝liwiaj─ůc─ů dalsze funkcjonowanie wielu przedsi─Öbiorstw w wybranych zawodach, kt├│re umo┼╝liwiaj─ů tak─ů aktywno┼Ť─ç, warto mo┼╝e zatem przybli┼╝y─ç temat z praktycznego punktu widzenia ÔÇô w nowej rzeczywisto┼Ťci potrzebne jest nowe podej┼Ťcie, nowe umiej─Ötno┼Ťci i nowy spos├│b my┼Ťlenia.

Atmosfera pracy na home office

Jeszcze do niedawna pisano, ┼╝e nasza praca ma wymiar zar├│wno organizacyjny, jak i relacyjny. Ten pierwszy to wachlarz metod i narz─Ödzi zapewniaj─ůcych podzia┼é pracy, uporz─ůdkowanie proces├│w, ich mapowanie przy zastosowaniu r├│┼╝nych platform i narz─Ödzi informatycznych. Drugi przejawia si─Ö w┼éa┼Ťnie poprzez ÔÇ×mi─ÖkkieÔÇŁ aspekty zarz─ůdzania (nies┼éusznie zreszt─ů nazwane mi─Ökkimi w przeciwie┼ästwie do tzw. twardych, czyli mierzalnych), kt├│re zwi─ůzane s─ů z klimatem i atmosfer─ů pracy. Zatem czy i jaki klimat oraz atmosfera pracy mog─ů wyst─Öpowa─ç podczas home office?

Czy praca zdalna osłabia relacje i pogarsza komunikację?

Praca online na pewno eliminuje plotki ÔÇ×przy kawceÔÇŁ czy innego rodzaju przerywniki, kt├│rych niekt├│rym niekoniecznie mo┼╝e brakowa─ç. Cz─Ö┼Ť─ç z nas mo┼╝e nie przepada─ç za atmosfer─ů pracy, kiedy musimy sp─Ödza─ç czas z osobami, kt├│rych zwyczajnie nie lubimy. Dla wielu os├│b ┼╝ycie towarzyskie istnieje poza prac─ů, tak┼╝e praca zdalna wcale nie musi pogarsza─ç komunikacji czy os┼éabia─ç relacji, kt├│rych i tak nie chcemy. Istnieje jednak jeden podstawowy warunek. Niew─ůtpliwie, home office idealny jest dla os├│b, kt├│re maj─ů w domu odpowiednie warunki do pracy ÔÇô wydzielone pomieszczenie lub k─ůcik, kt├│ry stwarza mo┼╝liwo┼Ť─ç skupienia si─Ö i wyciszenia. Trzeba tutaj zadba─ç o komfort rozwi─ůza┼ä technologicznych, czyli posiada─ç odpowiedni sprz─Öt, w tym s┼éuchawki i przepustowe ┼é─ůcze. Dodatkowo, praca zdalna to super rozwi─ůzanie dla os├│b, kt├│re nie musz─ů traci─ç czasu na dojazdy do pracy lub klienta. Wiele organizacji i zespo┼é├│w badawczych np. w bran┼╝y medycznej czy informatycznej pracuje od kilku/nastu lat ca┼ékiem zdalnie. A wiemy, ┼╝e w ┼Ťlad rozwi─ůza┼ä, kt├│re sprawdzi┼éy si─Ö w realizacji projekt├│w w bran┼╝y informatycznej, id─ů firmy z innych bran┼╝. Wa┼╝ne jest ustalenie konkretnych, sta┼éych zasad i regu┼é dotycz─ůcych kontakt├│w i komunikacji online.

Eliminuj dystans blisko┼Ťci

We wsp├│┼épracy zdalnej wyst─Öpuj─ů trzy rodzaje dystansu. Po pierwsze fizyczny, dotycz─ůcy czasu i miejsca, po drugie operacyjny, czyli zwi─ůzany z barier─ů technologiczna, tak─ů jak przepustowo┼Ť─ç ┼é─ůcza czy ilo┼Ť─ç os├│b, kt├│re uczestnicz─ů w streamingu oraz dystans blisko┼Ťci czyli relacyjny. Najwa┼╝niejsza jest eliminacja tego trzeciego rodzaju dystansu poprzez sta┼ée, wirtualne spotkania, np. na platformie Zoom, MS Teams, Skype, Webex, Google Classroom czy innej, z zachowaniem bezpiecze┼ästwa dost─Öpu. Wa┼╝ne jest okre┼Ťlenie schematu komunikacji i wprowadzenie kr├│tkich, porannych spotka┼ä zespo┼éowych, po┼é─ůczonych z zapytaniem: ÔÇ×jak si─Ö czujeszÔÇŁ, ÔÇ×co s┼éycha─çÔÇŁ. R├│wnie┼╝ bie┼╝─ůce podsumowania w formie online oraz przekazywanie informacji zwrotnych. Wszystko z okre┼Ťleniem zakresu odpowiedzialno┼Ťci oraz sposobu raportowania tak┼╝e w formie pisemnej. Taki raport powinien by─ç wysy┼éany o sta┼éej cz─Östotliwo┼Ťci, np. raz w tygodniu lub dwa razy w miesi─ůcu. Aby unikn─ů─ç irytacji wynikaj─ůcej z otrzymywania maili, sms├│w czy wiadomo┼Ťci na komunikatorze w p├│┼║nych godzinach wieczornych, np. po godz. 22.00, istotne jest dokonanie wyboru i okre┼Ťlenie intensywno┼Ťci przekazu odno┼Ťnie wykorzystywania tego typu komunikacji w ustalonych wcze┼Ťniej ramach czasowych, np. do 18.00. Warto postara─ç si─Ö o stworzenie jasnych norm dotycz─ůcych zastosowania w┼éasnych, wewn─Ötrznych akronim├│w, takich jak np. 2 HR oznaczaj─ůcych ÔÇ×odpowied┼║ potrzebna w ci─ůgu dw├│ch godzinÔÇŁ lub ÔÇ×NOÔÇŁ, czyli ÔÇ×nie ma potrzeby odpowiadaniaÔÇŁ. Dobrze jest zna─ç preferencje innych os├│b w zespole w zakresie konieczno┼Ťci sformu┼éowania do nich odpowiedzi w spos├│b bardziej szybki, kr├│tki i komunikatowy czy te┼╝ d┼éu┼╝szy i bardziej szczeg├│┼éowy. Trzeba pami─Öta─ç o tradycyjnych formach tworzenia przestrzeni do wsp├│lnego ┼Ťwi─Ötowania, np. wirtualnych rytua┼éach urodzinowych albo po pracy, np. z wybranymi ju┼╝ przez nas osobami, mo┼╝na spotka─ç si─Ö w ramach zapewnianych przez firm─Ö prosseco day.

>> PRZECZYTAJ TAKŻE: SPOSÓB NA SPRZEDAŻ W MAŁEJ FIRMIE <<

Nadmierna kontrola osłabia zaufanie

Praca zdalna tworzy─ç mo┼╝e niepok├│j dla kontroluj─ůcych, toksycznych szef├│w. Wbrew ich obawom, badania pokazuj─ů jednak, ┼╝e pracuj─ůc w domu pracujemy wi─Öcej i lepiej. Obrazki, na kt├│rych pracownik w pid┼╝amie zagl─ůda do pustej lod├│wki ÔÇô wcale nie nale┼╝─ů do rzadko┼Ťci. Coraz wi─Öcej przedsi─Öbiorc├│w zdaje sobie dzi┼Ť spraw─Ö z wagi posiadania zaanga┼╝owanego, lojalnego i odpowiedzialnego pracownika, co potwierdza moja kilkunastoletnia wsp├│┼épraca z w┼éa┼Ťcicielami firm. Nie m├│wi─Ö tutaj o tym, ┼╝e nie ma os├│b prowadz─ůcych firm─Ö, dla kt├│rych warto┼Ťci te nie s─ů istotne. Ale od pewnego czasu w┼Ťr├│d przedsi─Öbiorc├│w zaobserwowa─ç mo┼╝na odchodzenie od koncentrowania si─Ö wy┼é─ůcznie na opartych na zasadzie kija i marchewki folwarcznych metodach zarz─ůdzania na rzecz podej┼Ťcia uwzgl─Ödniaj─ůcego wiedz─Ö o wi─Ökszej efektywno┼Ťci osi─ůganej poprzez zaufanie, odpowiedzialno┼Ť─ç, ┼╝yczliwo┼Ť─ç, emocjonalne przywi─ůzanie, pasj─Ö oraz wzajemn─ů lojalno┼Ť─ç. S─ů to ci wszyscy, kt├│rzy znaj─ů wag─Ö zasady ÔÇ×win ÔÇô winÔÇŁ.┬á Buduj─ůce jest to, ┼╝e mam przyjemno┼Ť─ç wsp├│┼épracowa─ç z takimi etycznymi przedsi─Öbiorcami i pracownikami. Realizacja ww. warto┼Ťci mo┼╝liwa jest r├│wnie┼╝ podczas pracy online, w szczeg├│lno┼Ťci wtedy, gdy unikn─Öli┼Ťmy b┼é─Öd├│w ju┼╝ podczas procesu rekrutacji.

Upewnij si─Ö, ┼╝e zatrudniasz w┼éa┼Ťciw─ů osob─Ö!

Je┼Ťli wiemy, ┼╝e zrekrutowali┼Ťmy odpowiedni─ů osob─Ö, kt├│ra wsp├│┼épracowa─ç b─Ödzie z nami w oparciu o ww. zasady, oparte dodatkowo na autentycznym wzajemnym szacunku, zaanga┼╝owaniu, wsp├│┼éodpowiedzialno┼Ťci i komunikacji, to mamy zdecydowanie wi─Öksze szanse na to, ┼╝e praca na odleg┼éo┼Ť─ç przyniesie efektywne i skuteczne rozwi─ůzania. Warto tutaj skorzysta─ç z narz─Ödzia Finxs Sales Assessment (FSA), kt├│re w szczeg├│lno┼Ťci w obszarze sprzeda┼╝y zaoszcz─Ödz─ů nasz czas i pieni─ůdze.

>> DOWIEDZ SI─ś WI─śCEJ O TYM NARZ─śDZIU <<

Rekrutacja poprzez FSA eliminuje wszelkie ÔÇ×szumy informacyjneÔÇŁ, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö podczas tradycyjnej rekrutacji i pomaga w nawi─ůzaniu wsp├│┼épracy z odpowiedni─ů osob─ů. Dobra wiadomo┼Ť─ç jest taka, ┼╝e szczeg├│┼éowa diagnoza FSA mo┼╝e by─ç przeprowadzona r├│wnie┼╝ w stosunku do aktualnych pracownik├│w. Dodatkowo, zamiast wszechobecnej kontroli, uczestnictwa w przestarza┼éych, tradycyjnych szkoleniach, kt├│re przynosz─ů wra┼╝enie, ┼╝e to, co poznawali┼Ťmy przez da dni mo┼╝na by┼éo stre┼Ťci─ç w godzin─Ö oraz bezproduktywnego ÔÇ×siedzenia w pracyÔÇŁ od 7.00 do 15.00, aktualna analiza mocnych stron naszych pracownik├│w, po┼é─ůczona z ustaleniem odpowiedniego poziomu oczekiwa┼ä mog─ů dzi┼Ť by─ç wyj─ůtkowym przepisem na sukces! Dzi─Öki analizie FSA okre┼Ťlasz poziom kompetencji sprzeda┼╝owych Twoich sprzedawc├│w/handlowc├│w, sprawdzasz dopasowanie do r├│l sprzeda┼╝owych, okre┼Ťlasz priorytety do rozwoju i doskonalenia kompetencji oraz mierzysz indeks wym├│wek. Tym samym w spos├│b profesjonalny planujesz rozw├│j zespo┼éu sprzeda┼╝y, co doprowadzi─ç powinno do wzrostu wska┼║nik├│w sprzeda┼╝y, a tym samym zwi─Ökszasz przychody i rozwijasz biznes. Je┼Ťli zatrudniasz odpowiedni─ů osob─Ö na odpowiednim miejscu, to daj─ůc jej wyb├│r sprawiasz, ┼╝e wywi─ů┼╝e si─Ö z obowi─ůzk├│w nawet wtedy, kiedy w godzinach pracy mo┼╝e pojecha─ç z dzieckiem do lekarza! Istotne jest, aby informacje zar├│wno o wykonanych zadaniach, jak i tych, kt├│re maj─ů by─ç wykonane w przysz┼éo┼Ťci by┼éy przekazywane. Dlatego warto aby w┼éa┼Ťciciele firm i mened┼╝erowie odeszli od zarz─ůdzania odg├│rnego i nakazowego na rzecz elastycznej komunikacji, dodaj─ůc inspiracji do rozwoju.

Czego brakuje nam w komunikacji zdalnej?

Oczywi┼Ťcie, komunikacji niewerbalnej! Nie mo┼╝emy przypatrze─ç si─Ö mowie cia┼éa, poniewa┼╝ zazwyczaj siedzimy przy biurku, tym bardziej, je┼Ťli mamy wy┼é─ůczon─ů kamer─Ö. Poza tym niejedna osoba pami─Öta uczucie, jakie towarzyszy nam gdy klikniemy ÔÇ×wy┼ŤlijÔÇŁ i mamy ochot─Ö cofn─ů─ç dany komunikat. Cz─Östo tak┼╝e ton lub poziom formalno┼Ťci smsa lub maila mog─ů sprawi─ç, ┼╝e nawet bliska nam osoba zastanawia si─Ö, co mogli┼Ťmy mie─ç na my┼Ťli. Lecz nawet je┼Ťli trudniej jest nam pod tym wzgl─Ödem, to s─ů r├│wnie┼╝ plusy, poniewa┼╝ nieobecno┼Ť─ç mowy cia┼éa sprawia, ┼╝e nie zdradzamy wi─Öcej, ni┼╝ by┼Ťmy chcieli. Dodatkowo pracuj─ůc zdalnie, np. osoby introwertyczne mog─ů mie─ç wi─Öksz─ů ┼éatwo┼Ť─ç wypowiedzenia si─Ö.

Dzi┼Ť pracodawcy coraz cz─Ö┼Ťciej powinni stara─ç si─Ö zrozumie─ç, ┼╝e warto zmienia─ç swoje ÔÇ×stareÔÇŁ podej┼Ťcie i przyzwyczajenia. Poprzez swoj─ů nieustann─ů obecno┼Ť─ç w sieci pokolenia Z lub tzw. ┼Ünie┼╝ynek sprawiaj─ů, ┼╝e jak najbardziej zgodny z ich natur─ů staje si─Ö nowy nurt i przestarza┼éa staje si─Ö koncepcja work-life balance. Zast─Öpuje j─ů koncepcja work-life blending, gdy w ┼Ťwiecie nowoczesnych technologii i sta┼éego dost─Öpu do telefon├│w kom├│rkowych, poczty, sms├│w,┬á messengera, instagrama i twittera rozdzielenie ┼╝ycia prywatnego od zawodowego mo┼╝e okaza─ç si─Ö bardzo trudne, a┬á r├│wnowaga wr─Öcz niemo┼╝liwa do osi─ůgni─Öcia dla tych, kt├│rzy nieustannie s─ů online. Liderzy oraz cz─Ö┼Ť─ç konsultant├│w z pokolenia baby boomers oraz X musz─ů nauczy─ç si─Ö rozs─ůdnego i efektywnego, opartego na wzajemnym szacunku zarz─ůdzania prac─ů rozproszonych zespo┼é├│w i┬áumiej─Ötnej komunikacji online. Coraz wi─Öcej pracodawc├│w przekonuje si─Ö, ┼╝e praca zdalna jest nie tylko mo┼╝liwa, ale nawet korzystniejsza dla firmy i jej pracownik├│w, z zachowaniem odpowiednich zasad.

Jak pracować z domu by nie ucierpiało na tym nasze zdrowie, nie tylko fizyczne, ale i mentalne?

  • Dbaj o sprawno┼Ť─ç fizyczn─ů – ─çwicz regularnie, cho─ç na spacery czy przeja┼╝d┼╝ki na rowerze,
  • Utrzymuj kontakt z innymi lud┼║mi – (pami─Ötajcie o zaleceniach WHO),
  • Wypracuj r├│wnowag─Ö – zaplanuj sobie godziny pracy i godziny odpoczynku,
  • Je┼╝eli mo┼╝esz, staraj si─Ö dobrze wysypia─ç.

Sposob├│w jest wiele

Warto przy tym pami─Öta─ç, i┼╝ we wrze┼Ťniu wygasaj─ů przej┼Ťciowe przepisy Tarczy Antykryzysowej i pracownicy zatrudnieni na umow─Ö o prac─Ö, b─Öd─ů mogli si─Ö ubiega─ç o zmian─Ö formy zatrudnienia na┬áteleprac─Ö, poniewa┼╝ regulacje dotycz─ůce pracy zdalnej nie widniej─ů w kodeksie pracy. Je┼Ťli chcesz dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej w jaki spos├│b prawid┼éowo zorganizowa─ç prac─Ö os├│b i zespo┼é├│w, kt├│re pracuj─ů online, skontaktuj si─Ö ze mn─ů https://monikarozycka.pl.

***

Dr Monika R├│┼╝ycka – Efekt Flow.┬á┬áDoradca biznesu. Wysokiej klasy ekspert w podnoszeniu zyskowno┼Ťci firm. Dyrektor zarz─ůdzaj─ůcy Centrum Medyczne S┼éowik. Certyfikowany trener FinxS Sales Assessment. Posiada 15 lat do┼Ťwiadczenia w realizacji z sukcesem projekt├│w, przeprowadzaniu audyt├│w i warsztat├│w. Pomaga przedsi─Öbiorcom, mened┼╝erom i trenerom zwi─Öksza─ç dochody i rozwija─ç biznes, sprzedawa─ç lepiej i wi─Öcej, wzmacnia─ç zaanga┼╝owanie i pasj─Ö pracownik├│w, rekrutowa─ç wybitnych handlowc├│w i sprzedawc├│w oraz wdra┼╝a─ç nowoczesne metody zarz─ůdzania. Specjalizuje si─Ö w rekrutacji i diagnozowaniu poziomu kompetencji handlowc├│w oraz sprzedawc├│w z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.