Jak osi─ůgn─ů─ç stan flow w pracy? Gdzie zarabia si─Ö najwi─Öcej na start

Przebran┼╝owienie w pandemii. Gdzie zarobisz najwi─Öcej ÔÇťna startÔÇŁ?

Zuzanna Taraszewska

W dobie pandemii przebran┼╝owienie si─Ö do zupe┼énie innego zawodu sta┼éo si─Ö realne dla przedstawicieli wielu bran┼╝. Sprawdzili┼Ťmy wi─Öc, w jakich sektorach nadal jest praca i na jakie zarobki mog─ů liczy─ç osoby zmuszone przekwalifikowa─ç si─Ö do nowej profesji.┬á
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jeszcze przed pandemi─ů na przebran┼╝owienie decydowa┼éy si─Ö przede wszystkim osoby niezadowolone z dotychczasowej pracy. Po nowe kwalifikacje si─Ögali pracownicy maj─ůcy nadziej─Ö na popraw─Ö swojej sytuacji zawodowej i podniesienie zarobk├│w. Dzisiejsza sytuacja powoduje, ┼╝e do grona os├│b chc─ůcych zmieni─ç sw├│j zaw├│d do┼é─ůczaj─ů pracownicy zwyczajnie zmuszeni do szukania nowej profesji. Ponadto, jak wynika z badania ÔÇ×Monitor Rynku PracyÔÇŁ Randstad, zmiany dotykaj─ů te┼╝ mieszka┼äc├│w mniejszych miast, kobiet i najm┼éodszych pracownik├│w (do 29. roku ┼╝ycia).

W kt├│rych sektorach nadal trwaj─ů rekrutacje?

Odpowiedzi dostarczaj─ů eksperci ze szko┼éy programowania online Kodilla.com, kt├│rzy na bazie danych pozyskanych od agencji rekrutacyjnych Randstad i Devire przygotowali zestawienie zawod├│w, na kt├│re jest popyt na rynku pracy, wraz z prognozowanymi zarobkami. Analiza pokaza┼éa, ┼╝e w wielu przypadkach rozpocz─Öcie kariery nie musi wymaga─ç zaawansowanych umiej─Ötno┼Ťci.

Pracownik magazynowy – od 3,5 tys. z┼é brutto

Rozw├│j e-commerce wraz z coraz cz─Östszym przenoszeniem handlu do przestrzeni online, przyspieszonym przez pandemi─Ö, lockdown i zahamowanie dzia┼éalno┼Ťci du┼╝ej cz─Ö┼Ťci sklep├│w stacjonarnych, spowodowa┼é wzrost popytu na pracownik├│w magazynowych. Czy to dobry zaw├│d? Plusem, jak wyja┼Ťnia Mateusz ┼╗ydek, ekspert rynku pracy w Randstad jest to, ┼╝e od kandydat├│w, cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ do┼Ťwiadczenia, wymaga si─Ö po prostu skrupulatno┼Ťci w wykonywaniu zada┼ä, czasem sprawno┼Ťci fizycznej i manualnej czy gotowo┼Ťci do pracy w systemie zmianowym.

Pracodawcy na start p┼éac─ů przeci─Ötnie 3,5 tys. z┼é brutto, czyli ok. 2,5 tys. z┼é na r─Ök─Ö. Pracownikom przys┼éuguj─ů te┼╝ premie, m.in. za frekwencj─Ö, prac─Ö w weekendy czy wyniki. W wielu przypadkach maj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç rozwoju, np. awansu na brygadzist─Ö czy doszkolenia si─Ö w zakresie obs┼éugi w├│zk├│w wid┼éowych (co pozwala na uzyskanie wy┼╝szych stawek godzinowych). Perspektywy rozwoju s─ů nawet szersze i obejmuj─ů stanowisko logistyka, in┼╝yniera proces├│w logistycznych czy managera.

Specjalista ds. aktywnego pozyskiwania klient├│w – od 4 tys. z┼é brutto

Obecnie wiele bran┼╝ mierzy si─Ö ze spadkiem zam├│wie┼ä, dlatego w┼Ťr├│d propozycji dla os├│b szukaj─ůcych nowej pracy, eksperci wymieniaj─ů oferty dotycz─ůce aktywnych handlowc├│w.

Na propozycje pracy mog─ů liczy─ç osoby dobrze czuj─ůce si─Ö w sprzeda┼╝y, generowaniu lead├│w i pozyskiwaniu nowych klient├│w w obszarze szeroko poj─Ötych us┼éug dla biznesu. Poza tym takie stanowiska nie musz─ů by─ç osadzone w centrum us┼éug wsp├│lnych. Cz─Östo s─ů po prostu cz─Ö┼Ťci─ů lokalnych zespo┼é├│w sprzeda┼╝owych. Wynagrodzenia wahaj─ů si─Ö od 4 do 6 tys. z┼é brutto na start i s─ů skorelowane z systemem premiowym, uzale┼╝nionym od osi─ůganych wynik├│w – m├│wi Dorota Hechner, manager pionu rekrutacji sta┼éych w Devire.

Pracownik telefonicznej obs┼éugi klienta – od 4,5 tys. z┼é brutto

Przemiany w sposobie obs┼éugi klienta obserwuje si─Ö ju┼╝ od kilku lat. Firmy coraz cz─Ö┼Ťciej decyduj─ů si─Ö na scentralizowane dzia┼éy, wyspecjalizowane w komunikacji z konsumentami, dost─Öpne telefonicznie lub internetowo, czasem wr─Öcz ca┼éodobowo.

– Ze wzgl─Ödu na kwalifikacje pracownik├│w, Polska jest wr─Öcz ┼Ťwiatowym liderem takich us┼éug – twierdzi Mateusz ┼╗ydek.

Sama praca w scentralizowanych dzia┼éach obs┼éugi klienta to dobry start w tej specjalizacji. Podj─ů─ç si─Ö jej mog─ů nawet studenci czy osoby ze ┼Ťrednim wykszta┼éceniem. Centra obs┼éugi klienta skierowane na Polsk─Ö nie wymagaj─ů pos┼éugiwania si─Ö j─Özykami obcymi. Od pracownik├│w wspieraj─ůcych klient├│w zagranicznych wymaga si─Ö jednak znajomo┼Ťci j─Özyka angielskiego i niemieckiego, ale cz─Östo te┼╝ francuskiego, hiszpa┼äskiego, w┼éoskiego, rosyjskiego, niderlandzkiego czy portugalskiego. Zreszt─ů znajomo┼Ť─ç j─Özyk├│w jest premiowana wy┼╝szym wynagrodzeniem. Poza tym od pracownik├│w raczej nie wymaga si─Ö znajomo┼Ťci bran┼╝y. Pracodawcy sami organizuj─ů szkolenia i wprowadzaj─ů pracownik├│w w zagadnienia zwi─ůzane z obs┼éug─ů klienta.

W scentralizowanym dziale obs┼éugi klienta osoba na stanowisku m┼éodszego specjalisty zarabia ok. 4,5 tys. z┼é brutto, czyli 3,2 tys. z┼é na r─Ök─Ö. Pracownik na stanowisku specjalistycznym dostaje 3,7 tys. z┼é na r─Ök─Ö, a na stanowisku starszego specjalisty – 4,5 tys. z┼é. W ci─ůgu zaledwie 3 ostatnich lat zarobki w tym zawodzie wzros┼éy przeci─Ötnie o 25%.

Pracownik helpdesku IT – od 4,8 tys. z┼é brutto

Rozwijaj─ůce si─Ö w Polsce firmy coraz cz─Ö┼Ťciej potrzebuj─ů bardziej scentralizowanego wsparcia informatycznego. Szczeg├│lnie dla du┼╝ych organizacji uzasadnione jest tworzenie zespo┼é├│w helpdesku ÔÇô pierwszej linii pomocy. Jej zadaniem jest rozwi─ůzywanie najprostszych wyzwa┼ä, z kt├│rymi mierz─ů si─Ö u┼╝ytkownicy rozwi─ůza┼ä informatycznych w firmie (od niedzia┼éaj─ůcych drukarek, poprzez odzyskiwanie utraconych danych, a┼╝ po instalowanie potrzebnych aplikacji).

Problemy rozwi─ůzywane przez pierwsz─ů lini─Ö wsparcia IT na og├│┼é nie nale┼╝─ů do skomplikowanych. Dlatego od kandydat├│w cz─Östo nie wymaga si─Ö zaawansowanej wiedzy informatycznej – zreszt─ů wielu procedur mo┼╝na nauczy─ç si─Ö w trakcie wdro┼╝enia stanowiskowego. Jednocze┼Ťnie helpdesk to otwarte drzwi do rozwoju w innych dziedzinach informatycznych, a tak┼╝e przej┼Ťcia np. do dzia┼é├│w zajmuj─ůcych si─Ö projektowaniem oprogramowania, administrowaniem sieciami informatycznymi czy bezpiecze┼ästwem danych.

Pocz─ůtkuj─ůcy pracownik helpdesku IT mo┼╝e liczy─ç w Polsce na 4,8 tys. z┼é brutto (3,5 tys. z┼é na r─Ök─Ö), by po kilku latach jego wynagrodzenie wzros┼éo do 4 tys. z┼é, a w przypadku starszych specjalist├│w czy lider├│w zespo┼é├│w do 6-6,5 tys. z┼é netto. Na podstawowych stanowiska w ci─ůgu zaledwie 3 ostatnich lat wynagrodzenia wzros┼éy o po┼éow─Ö.


PRZECZYTAJ: JAK SZUKA─ć PRACY W KRYZYSIE? 4 G┼ü├ôWNE STRATEGIE SZUKANIA PRACY


Junior w IT – od 4,8 tys. z┼é brutto. A ile po 5 latach?

– Obserwuj─ůc rozw├│j kariery Java Developera czy .NET Developera od stanowiska juniorskiego widzimy, ┼╝e cho─ç taki pracownik pocz─ůtkowo mo┼╝e liczy─ç na niewielk─ů pensj─Ö, to po 5 latach ma szans─Ö na kilkukrotnie wy┼╝sze wynagrodzenie. W zale┼╝no┼Ťci od stanowiska i formy wsp├│┼épracy to mo┼╝e by─ç 14-16 tys. z┼é brutto na UoP, albo nawet 25 tys. z┼é przy B2B – m├│wi Dorota Hechner z Devire.

Nic dziwnego, ┼╝e zainteresowanie bran┼╝─ů IT nie maleje, nawet w┼Ťr├│d os├│b nietechnicznych. Zgodnie z danymi Kodilla.com za okres od marca 2020 do chwili obecnej, najwi─Öksz─ů gotowo┼Ť─ç do przekwalifikowania si─Ö na stanowisko programisty wykazuj─ů przedstawiciele takich bran┼╝, jak: gastronomia, budownictwo, edukacja, logistyka, marketing, finanse i in┼╝ynieria.

Wystartowa─ç w bran┼╝y chc─ů zar├│wno osoby techniczne, jak np. analitycy danych lub graficy, jak i pracownicy, kt├│rzy z IT wcze┼Ťniej mia┼éy niewiele wsp├│lnego. To np. specjali┼Ťci ds. marketingu czy HR-u, nauczyciele, pracownicy gastronomii, hotelarstwa czy turystyki – dodaje Magdalena Rog├│┼╝, ekspertka ds. rynku IT ze szko┼éy programowania online Kodilla.com.

Specjalista od contentu – od 5 tys. z┼é brutto

Marketingowcy czy webmasterzy mog─ů stara─ç si─Ö o prac─Ö jako E-commerce Content Specialist (lub: ÔÇ×E-merchandising SpecialistÔÇŁ). To osoba czuwaj─ůca nad firmow─ů stron─ů www, dbaj─ůca o dane i content (np. przypisywanie produkt├│w do kategorii, podpisanie zdj─Ö─ç, tworzenie opis├│w, tag├│w etc.). Z ciekawostek, cz─Ö┼Ť─ç sieci retailowych (nie maj─ůc obecnie co zrobi─ç z pracownikami sklep├│w) ju┼╝ teraz tymczasowo anga┼╝uje ich w┼éa┼Ťnie do tego zadania.

Rynkowo takie stanowisko mo┼╝emy wyceni─ç na ok. 5 tys. z┼é brutto dla osoby pocz─ůtkuj─ůcej (juniora), z perspektyw─ů rozwoju do ok. 7 tys. z┼é brutto przy bardziej samodzielnym stanowisku – m├│wi Dorota Hechner.

Junior Property Manager – od 9 tys. z┼é brutto

Ciekawie wypadaj─ů te┼╝ dane dotycz─ůce rynku nieruchomo┼Ťci pozyskane od agencji Devire. Ze wzgl─Ödu na ustaw─Ö deregulacyjn─ů z 2014 roku, od os├│b zajmuj─ůcych si─Ö po┼Ťrednictwem nieruchomo┼Ťci nie wymaga si─Ö wy┼╝szego wykszta┼écenia kierunkowego, odbycia praktyk ani zdania pa┼ästwowego egzaminu zawodowego. Dlatego jest to jeden z nowych kierunk├│w zawodowych dla os├│b bez do┼Ťwiadczenia w bran┼╝y. Osoby przekwalifikowuj─ů si─Ö, bo licz─ů na wysokie zarobki zwi─ůzane z prowizjami, ale ceni─ů sobie r├│wnie┼╝ elastyczny czas pracy.  Je┼Ťli chodzi o wynagrodzenia, to Junior Property Manager mo┼╝e liczy─ç na 7-9 tys. z┼é brutto (5-6,4 tys. z┼é netto). Awans na Property Managera to ju┼╝ 10-12 tys. z┼é brutto, z kolei Senior Property Manager zarabia 13-16 tys. z┼é brutto (9,2-11,3 tys. z┼é na r─Ök─Ö).

Rozw├│j niejedno ma imi─Ö

Jak podkre┼Ťla Magdalena Rog├│┼╝ z Kodilla.com, w poszukiwaniach nowego zawodu nie nale┼╝y si─Ö ogranicza─ç wy┼é─ůcznie do analizowania zarobk├│w.

W ka┼╝dej bran┼╝y funkcjonuj─ů zar├│wno osoby bez do┼Ťwiadczenia, dopiero rozpoczynaj─ůce swoj─ů karier─Ö, jak i do┼Ťwiadczeni seniorzy i eksperci. Aby m├│c liczy─ç na taki awans, przede wszystkim trzeba chcie─ç si─Ö rozwija─ç. To od nas samych zale┼╝y, jak szybko i czy w og├│le osi─ůgniemy wy┼╝szy poziom umiej─Ötno┼Ťci, zyskamy zaufanie szefa, otrzymamy powa┼╝niejsze, samodzielne zadania i zostaniemy za to odpowiednio wynagrodzeni. Im wi─Öksze mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju w danej bran┼╝y, tym wi─Öksza mo┼╝liwo┼Ť─ç awansu i lepszych zarobk├│w. Bran┼╝a IT jest jedn─ů z tych, kt├│re ju┼╝ dawno to dostrzeg┼éy i jest to jeden z jej najwi─Ökszych atut├│w sprawiaj─ůcych, ┼╝e nawet w czasie kryzysu nadal si─Ö rozwija – podsumowuje.

Ekspertka ostrzega jednak, ┼╝e nawet w tak rozwojowych sektorach pracownicy, kt├│rzy zapomn─ů o samorozwoju i pozostan─ů w tyle, mog─ů zosta─ç wykluczeni. Rzadko s┼éyszy si─Ö jednak o programi┼Ťcie, kt├│ry postanowi┼é si─Ö przebran┼╝owi─ç.

***

Foto g┼é├│wne: Business image created by Jcomp – Freepik.com

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close