Zesp贸艂 dyskutuje w biurze

30% m艂odych Polak贸w podejmuje dodatkow膮 prac臋 zarobkow膮

Wysokie ceny stanowi膮 najcz臋stszy pow贸d do zmartwie艅 dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestolatk贸w, wynika z raportu Global 2023 Gen Z & Millenial Survey przygotowanego przez firm臋 doradcz膮 Deloitte. M艂odym ludziom coraz trudniej te偶 znale藕膰 motywacj臋 do pracy. Po艂owa os贸b urodzonych po 1983 r. deklaruje, 偶e odczuwa skutki wypalenia zawodowego. Niespe艂na czterech na dziesi臋ciu polskich respondent贸w przyznaje, 偶e nie czu艂aby si臋 komfortowo, rozmawiaj膮c z pracodawc膮 na temat swojego zdrowia psychicznego. Globalnie jest to jedna trzecia ankietowanych.
Wyniki tegorocznej edycji raportu Deloitte 艣wiadcz膮 o tym, 偶e poziom stresu i niepokoju, kt贸ry odczuwaj膮 m艂odzi ludzie od czas贸w pandemii utrzymuje si臋 na podobnym poziomie. Ankiety przeprowadzono w 44 krajach na ca艂ym 艣wiecie, w tym tak偶e w Polsce. Globalnie bra艂o w nich udzia艂 22 856 os贸b, z聽czego nieco ponad 60 proc. reprezentowa艂o generacj臋 Z (urodzeni w latach 1995 鈥 2004), a pozosta艂e niemal 40 proc. pokolenie Y (urodzeni w latach 1983 鈥 1994).
Podobnie jak w poprzedniej edycji badania, najwi臋kszym zmartwieniem m艂odych generacji okaza艂a si臋 kwestia rosn膮cych koszt贸w 偶ycia. Ten problem wskaza艂o 48 proc. polskich ankietowanych z pokolenia Z oraz 53 proc. millenials贸w. Na ca艂ym 艣wiecie wynik by艂 ni偶szy o odpowiednio 12 i 11 punkt贸w procentowych. Du偶y niepok贸j u wszystkich respondent贸w wywo艂a艂a tak偶e kwestia post臋puj膮cego bezrobocia oraz zmian klimatu.
Przedstawiciele najm艂odszych generacji coraz dotkliwiej odczuwaj膮 podwy偶ki cen. W 2021 r. obaw臋 przed rosn膮cymi kosztami 偶ycia deklarowa艂o 29 proc. badanych z pokolenia Z oraz 36 proc. z generacji Y
z ca艂ego 艣wiata. To o 6 punkt贸w procentowych mniej dla ka偶dej z grup ni偶 obecnie.

Zdrowie psychiczne tematem tabu

Odsetek przedstawicieli generacji Z oraz Y odczuwaj膮cych wypalenie zawodowe wzr贸s艂 o odpowiednio 6
i 4 punkty procentowe w por贸wnaniu z rokiem poprzednim. Dodatkowo 46 proc. 鈥瀦etek鈥 i 39 proc. millenials贸w deklaruje, 偶e przez wi臋kszo艣膰 czasu sp臋dzonego w pracy zmaga si臋 ze stresem lub niepokojem. Jednocze艣nie w tegorocznej edycji raportu wida膰, 偶e w艣r贸d przedstawicieli kadry zarz膮dzaj膮cej ro艣nie 艣wiadomo艣膰 znaczenia tych kwestii dla m艂odych ludzi. Ponad po艂owa ankietowanych przyznaje bowiem, 偶e ich prze艂o偶eni powa偶nie podchodz膮 do temat贸w zdrowia psychicznego. Mimo zmian w podej艣ciu prze艂o偶onych, wielu respondent贸w traktuje zdrowie mentalne jako temat tabu w miejscu pracy. 38 proc. 鈥瀦etek鈥 i 39 proc. przedstawicieli pokolenia Y w Polsce przyznaje, 偶e nie czu艂oby si臋 komfortowo rozmawiaj膮c z pracodawc膮 o swoim zdrowiu psychicznym. Na 艣wiecie ten odsetek jest ni偶szy o聽odpowiednio 6 i 7 punkt贸w procentowych.

Jako pracodawcy musimy pami臋ta膰 o tym, 偶e ka偶d膮 firm臋 tworz膮 ludzie, a dobry pracownik stanowi obecnie najwi臋ksz膮 warto艣膰 z punktu widzenia przedsi臋biorstwa. Dlatego troska o dobrostan zatrudnionych jest tak istotna. Jako pracodawcy powinni艣my wykazywa膰 si臋 empati膮 i otwarto艣ci膮 na potrzeby m艂odych ludzi. Nie obawiajmy si臋 rozmawia膰 na takie tematy jak zdrowie psychiczne czy dyskryminacja w miejscu pracy. Stawiaj膮c na przyjazn膮 kultur臋 organizacyjn膮 inwestujmy w ludzi, kt贸rzy dzi臋ki temu chc膮 pozosta膰 w organizacji na d艂u偶ej.

Chocia偶 problemy psychiczne spowodowane nadmiarem obowi膮zk贸w zawodowych staj膮 si臋 coraz bardziej powszechne, m艂odzi ludzie cz臋艣ciej poszukuj膮 dodatkowego zaj臋cia. W Polsce do swojej podstawowej pensji dorabia 30 proc. os贸b z generacji Z i 29 proc. z generacji Y. Rok wcze艣niej wyniki kszta艂towa艂y si臋 bardzo podobnie – odpowiednio 27 i 29 proc. Dla por贸wnania, na ca艂ym 艣wiecie w ubieg艂ym roku 46 proc. 鈥瀦etek鈥 i 37 proc. millenials贸w podj臋艂o drug膮 prac臋 zarobkow膮 (to wzrost o 3 i 4 punkty procentowe w por贸wnaniu z 2021 r.). Warto zaznaczy膰, 偶e to w艂a艣nie ch臋膰 zdobycia kolejnego 藕r贸d艂a dochod贸w stanowi najwi臋ksz膮 motywacj臋 dla pracownik贸w z Polski i innych kraj贸w do podejmowania dodatkowego zaj臋cia. Ponad po艂owa ankietowanych przyznaje, 偶e 偶yje bardzo skromnie (o 5 punkt贸w procentowych wi臋cej ni偶 w roku poprzednim).
Work-life balance to podstawa
Raport Deloitte potwierdza powszechn膮 opini臋 m贸wi膮c膮 o tym, 偶e work-life balance ma szczeg贸lne znaczenie dla m艂odszych generacji. 26 proc. 鈥瀦etek鈥 i co trzeci millenials uzna艂 umiej臋tno艣膰 r贸wnowa偶enia priorytet贸w zawodowych i 偶yciowych za cech臋, kt贸r膮 najbardziej podziwia u r贸wie艣nik贸w. Z tego powodu 77 proc. reprezentant贸w pokolenia Z i 75 proc. przedstawicieli generacji Y, kt贸rzy pracuj膮 w domu zadeklarowa艂o, 偶e rozwa偶y艂oby poszukiwanie nowego zatrudnienia, gdyby pracodawca poprosi艂 ich o powr贸t do biura w聽pe艂nym wymiarze godzin. Co wi臋cej, jedna trzecia respondent贸w uwa偶a 4-dniowy tydzie艅 pracy za pierwszy krok w kierunku osi膮gni臋cia r贸wnowagi pomi臋dzy 偶yciem prywatnym a聽zawodowym. Zdaniem ekspert贸w Deloitte firmy aspiruj膮ce do miana atrakcyjnych miejsc pracy powinny dostosowa膰 si臋 do oczekiwa艅 m艂odszych pokole艅.

Dla przedstawicieli obydwu generacji wysokie wynagrodzenie przesta艂o by膰 najistotniejszym czynnikiem przy wyborze pracodawcy. Zar贸wno 鈥瀦etki鈥, jak i millenialsi bardzo ceni膮 u prze艂o偶onych elastyczne podej艣cie do organizacji pracy. W艂a艣nie dlatego firmy stawiaj膮ce na dynamiczny rozw贸j kieruj膮 si臋 warto艣ciami dobrze przyjmowanymi przez m艂ode osoby. Jako liderzy powinni艣my umo偶liwi膰 im rozw贸j zawodowy, jednocze艣nie pozwalaj膮c na zachowanie r贸wnowagi pomi臋dzy prac膮 a 偶yciem prywatnym. Wdro偶enie mo偶liwo艣ci wykonywania obowi膮zk贸w w r贸偶nych trybach oraz w niepe艂nym wymiarze godzin mo偶e okaza膰 si臋 interesuj膮c膮 propozycj膮 dla wielu m艂odych talent贸w. Takie benefity wykazuj膮 korzystny wp艂yw na zdrowie psychiczne przedstawicieli m艂odszych pokole艅

Pe艂ny raport do pobrania znajduje si臋聽tutaj.