Agata Czech贸rska / Bizneswoman Roku

Traktowanie przez marki odpowiedzialno艣ci 艣rodowiskowej tylko wizerunkowo grozi zarzutami o greenwashing

Magda Mikos

O tym, jakie dzia艂ania mog膮 podj膮膰 du偶e firmy na rzecz walki z kryzysem klimatycznym i o 艣wiadomo艣ci klient贸w, kt贸rzy nie nabieraj膮 si臋 ju偶 na pseudoekologiczne dzia艂ania Magda Mikos z Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 rozmawia艂a z Agat膮 Czach贸rsk膮 z firmy IKEA, kt贸ra w tym roku zdoby艂a nagrod臋 鈥濷graniczanie 艢ladu W臋glowego鈥.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jeste艣cie dowodem na to, 偶e olbrzymie przedsi臋biorstwa mog膮 nie tylko dba膰 o planet臋, ale r贸wnie偶 aktywizowa膰 do tego klient贸w. Co jest kluczowe w docieraniu do konsumenta i zmienianiu jego postaw? Jak by膰 wiarygodnym?

W艣r贸d czynnik贸w, kt贸re na to wp艂ywaj膮, kluczowe s膮 dwa. Pierwszy to zrozumienie os贸b, do kt贸rych chcemy dotrze膰. Dzi臋ki empatii i wgl膮dom z bada艅, mo偶emy lepiej dopasowa膰 nasze dzia艂ania i ofert臋 do klient贸w. Po drugie 鈥 wiarygodno艣膰. Czas, w kt贸rym konsumentom wystarcza艂y 鈥瀍kologiczne鈥 akcje PR dawno ju偶 min膮艂. Dzisiaj traktowanie przez marki odpowiedzialno艣ci 艣rodowiskowej i spo艂ecznej tylko wizerunkowo grozi zarzutami o greenwashing oraz utrat膮 zaufania klient贸w. Na szcz臋艣cie! To mobilizuje biznes do przyjrzenia si臋 w艂asnej dzia艂alno艣ci i inicjowania zmian.

Zr贸wnowa偶ony rozw贸j jest dla IKEA sposobem na prowadzenie biznesu, a nie dodatkiem do niego. Od lat realizujemy nasz膮 strategi臋 鈥濸eople & Planet Positive鈥. Aby w 2030 r. sta膰 si臋 biznesem w pe艂ni cyrkularnym i pozytywnie oddzia艂uj膮cym na klimat – dokonujemy zmian w ca艂ym 艂a艅cuchu warto艣ci. Dzi艣 mamy ponad 4 tys. produkt贸w zaliczanych do bardziej zr贸wnowa偶onych. 100% bawe艂ny, kt贸rej u偶ywamy, pochodzi ze zr贸wnowa偶onych 藕r贸de艂, a niemal ca艂e drewno posiada certyfikat FSC lub jest z recyklingu. W Polsce Grupa Ingka ma 6 farm wiatrowych, produkuj膮cych wi臋cej zielonej energii ni偶 zu偶ywamy w naszych plac贸wkach. Ju偶 95% odpad贸w z polskich sklep贸w IKEA podlega recyklingowi i odzyskowi energetycznemu, a pracujemy nad tym dalej.

Pami臋tam jak na Black Friday zorganizowali艣cie kampani臋 鈥淧rzyda si臋鈥, zach臋caj膮c膮 do ponownego u偶ycia starych przedmiot贸w – to by艂o do艣膰 niedawno, a by艂a to pierwsza tego typu akcja zorganizowana przez sklep, jak膮 widzia艂am. Czy od tego czasu zrobili艣my zdecydowany krok w stron臋 ekologicznych rozwi膮za艅?

Integracja CSR ze strategiami biznesowymi firm staje si臋 w Polsce coraz bardziej popularna. Jeszcze kilka lat temu ekologiczne kosmetyki i organiczn膮 偶ywno艣膰 mo偶na by艂o kupi膰 tylko w specjalistycznych sklepach. Dzisiaj tak膮 ofert臋 maj膮 najpopularniejsze sieci retailowe. Je艣li takie produkty czy us艂ugi b臋d膮 na wyci膮gni臋cie r臋ki, to coraz wi臋cej os贸b z nich skorzysta.聽聽

Korzystanie z energii odnawialnej, sprzeda偶 wy艂膮cznie LED-owego o艣wietlenia, pozyskiwanie drewna ze zr贸wnowa偶onych upraw – to tylko nieliczne przyk艂ady tego co robicie, aby by膰 bardziej eko. Czy da si臋 by膰 si臋 firm膮 ekologiczn膮, a jednocze艣nie przynosz膮c膮 zyski?

Tak, oczywi艣cie. Wymaga to przemy艣lanych decyzji biznesowych, cz臋sto inwestycji oraz zawsze konsekwencji. Wiele dzia艂a艅 nie przynosi zysku od razu, ale jest niezb臋dnych. Dla IKEA takim projektem jest inwestycja w farmy wiatrowe i instalacje fotowoltaiczne. Rozpocz臋to go wiele lat temu, by zapewni膰 sobie niezale偶no艣膰 energetyczn膮 i aby ograniczy膰 wp艂yw na klimat. Dzi艣 takie rozwi膮zania przynosz膮 firmie oszcz臋dno艣ci i bezpiecze艅stwo, a planecie korzy艣膰.

A jak to wygl膮da ze strony portfela klienta? Niestety ekologiczne rozwi膮zania s膮 cz臋sto du偶o dro偶sze… Czy chcecie, aby by艂o inaczej?

Chcemy udowodni膰, 偶e oferty lepsze dla planety nie s膮 luksusem, na kt贸ry mog膮 sobie pozwoli膰 nieliczni. Cho膰 w wyborach zakupowych polskich konsument贸w coraz wa偶niejsze staj膮 si臋 aspekty ekologiczne, to jednak cena wci膮偶 ma kluczowe znaczenie. Chcemy dociera膰 do wielu, dlatego zawsze dbamy o to, by wszystkie produkty, r贸wnie偶 zr贸wnowa偶one, by艂y przyst臋pne – np. ceny po艣cieli IKEA (oczywi艣cie z bawe艂ny ze zr贸wnowa偶onych 藕r贸de艂) rozpoczynaj膮 si臋 ju偶 od 22 z艂, a 偶ar贸wka LED, kt贸ra w 2013 r. kosztowa艂a 49,99 z艂, dzisiaj kosztuje 14,99 z艂.

Jakie s膮 艣rodowiskowe聽cele IKEA na najbli偶sze lata?聽

Bycie przyjaznym ludziom i planecie to nasz nadrz臋dny cel. W 2030 r. chcemy by膰 biznesem w pe艂ni cyrkularnym i pozytywnie oddzia艂uj膮cym na klimat 鈥 chcemy redukowa膰 emisj臋 gaz贸w cieplarnianych w ilo艣ci wi臋kszej ni偶 emitujemy. Oznacza to dla nas m.in. dalsze inwestycje w energi臋 odnawialn膮, zwi臋kszenie efektywno艣ci energetycznej o 40%, przej艣cie na zeroemisyjne dostawy do dom贸w klient贸w. To tak偶e zmiana projektowania i produkcji produkt贸w 鈥 pocz膮wszy od 2030 r. chcemy korzysta膰 tylko z materia艂贸w odnawialnych i z recyklingu.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter