Grywalizacja w biznesie

Grywalizacja w biznesie? Sprawd藕 jak wykorzysta膰 regu艂y znane w grach przy tworzeniu i rozwijaniu firmy.

Monika 呕ochowska, Akademia Leona Ko藕mi艅skiego

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Gry komputerowe kojarz膮 ci si臋 ze strat膮 czasu? Ten tekst zmieni twoj膮 perspektyw臋. Bo dzi艣 regu艂y, kt贸re stosowane s膮 w grach, okazuj膮 si臋 przydatne tak偶e wtedy, kiedy tworzysz i rozwijasz swoj膮 firm臋. Gamification, czyli grywalizacja, nie jest ju偶 jedynie elementem wirtualnego 艣wiata. Jak zatem korzysta膰 z niej m膮drze i skutecznie?

Grywalizacja uzmys艂awia u偶ytkownikowi, 偶e jego decyzje wp艂ywaj膮 na produkt czy mark臋. Pokr贸tce polega to na tym, 偶e otrzymuje on np. punkty, kt贸re potem mo偶e wymieni膰 na nagrody. Przyk艂adem, cho膰 w realnym 艣wiecie, mo偶e by膰 akcja 鈥濭ang 艢wie偶ak贸w鈥 sieci Biedronka, dzi臋ki kt贸rej klienci, robi膮c zakupy, otrzymuj膮 naklejki, wymieniaj膮c je p贸藕niej na maskotki. Konsumenci rywalizuj膮 ze sob膮, planuj膮c domowe wydatki, podchodz膮 do nich strategicznie, wiedz膮c, 偶e niekt贸re artyku艂y s膮 dodatkowo premiowane. Ale elementy gamification najlepiej wida膰 w wirtualnej rzeczywisto艣ci, zw艂aszcza 偶e mo偶na skompresowa膰 je do prostej aplikacji. Wi臋kszo艣膰 portali i program贸w lojalno艣ciowych wpada do tej kategorii.

Aplikacje dla klienta

Od 12 lat 偶yjemy w 艣wiecie mobile first, co sprawia, 偶e planuj膮c strategi臋 sprzeda偶ow膮 czy promocyjn膮, powinni艣my wzi膮膰 pod uwag臋 u偶ytkownik贸w telefon贸w. Nie ma znaczenia, czy chcemy sprzedawa膰 torty, sprz臋t AGD albo ubrania. I nie chodzi tu o stworzenie gier bardzo zaawansowanych jak 鈥濿ied藕min鈥, a jedynie ma艂ych aplikacji, dzi臋ki kt贸rym zbudujemy trwa艂e relacje z klientami. 鈥 W艂asna aplikacja mobilna pozwala na bezpo艣redni膮 interakcj臋 z klientem. Jest te偶 艣wietn膮 podstaw膮 do budowy marki w 艣wiadomo艣ci konsumenta. Mo偶e te偶 by膰 miejscem, gdzie na podstawie danych jako艣ciowych, zebranych w czasie wywiad贸w, mo偶emy testowa膰 nowe pomys艂y zwi膮zane z naszym produktem. Wiele firm rozwija swoj膮 strategi臋 wok贸艂 kart kuponowych, samodzielnie albo korzystaj膮c z platform oferuj膮cych kupony. Bo chc膮 wiedzie膰, czego klient potrzebuje, i mog膮 nawi膮za膰 z nim po偶膮dany kontakt bezpo艣redni – m贸wi Wojciech Barczy艅ski, kierownik studi贸w 鈥濼estowanie i in偶ynieria jako艣ci dla aplikacji mobilnych i gier鈥 w Akademii Leona Ko藕mi艅skiego.

Wewn膮trz czy na zewn膮trz firmy?

Poniewa偶 strategia mobilna jest istotna z punktu widzenia biznesowego, nie powinni艣my przenosi膰 tej kompetencji na zewn膮trz sp贸艂ki. – Wiele firm pope艂nia b艂膮d polegaj膮cy na tym, 偶e rozwijaj膮c aplikacje biznesowe, wyrzuca ca艂y development poza firm臋 鈥 dodaje ekspert. A co zrobi膰, gdy nie mamy mo偶liwo艣ci stworzenia dedykowanego zespo艂u? 鈥 Powinni艣my 艣wiadomie podj膮膰 decyzj臋, czy na pewno ca艂y development przenie艣膰 do podwykonawcy, czy mo偶e lepiej b臋dzie zachowa膰 po naszej stronie product managera, je艣li jest to mo偶liwe, tak偶e UX designera. To s膮 dwie osoby, kt贸re definiuj膮 i pozwalaj膮 nam zrozumie膰, w jaki spos贸b u偶ytkownik chce korzysta膰 z konkretnej aplikacji 鈥 komentuje Wojciech Barczy艅ski. Product manager odpowiada za strategi臋 budowania aplikacji, stawia tezy dotycz膮ce kierunku rozwoju aplikacji i planuje najefektywniejsze eksperymenty do ich zweryfikowania. Jest te偶 osob膮 wykonuj膮c膮 jako艣ciowe studium interakcji z u偶ytkownikiem. Product manager blisko pracuje z UI/UX designerem, deweloperami oraz, cz臋sto w startupach, z testerami.

Przyk艂adem mo偶e by膰 tu np. sprzeda偶 akcesori贸w do akwarium 鈥 warto okre艣li膰, czego w zasadzie potrzebuje klient. Product manager we wsp贸艂pracy z UX designerem mog膮 przeprowadzi膰 kilka rozm贸w, dzi臋ki kt贸rym dowiedz膮 si臋 m.in., co dla danej osoby jest istotne. By膰 mo偶e b臋dzie to wizualizacja ca艂ego zbiornika albo po prostu dok艂adne opisy oferowanych artyku艂贸w i ich po艂膮czenia, kt贸re w 艂atwy i szybki spos贸b pomog膮 zrealizowa膰 potrzeby konsumenta.

Zaprojektuj tak偶e test 鈥 to wa偶ne!

Zanim aplikacja zostanie wprowadzona na rynek, wymaga szeregu test贸w. Nie tylko jako艣ciowych, kt贸re pozwol膮 na ocen臋 jej sprawno艣ci. Podstawowym narz臋dziem jest tzw. A/B testing, czyli podzielenie bazy u偶ytkownik贸w i pokazanie im dw贸ch r贸偶nych wersji produktu, kt贸re r贸偶ni膮 si臋 np. pod wzgl臋dem kolorystycznym. Po okre艣lonym czasie obserwacji, je艣li wynik jest istotny statystycznie, mo偶na ju偶 okre艣li膰, kt贸re elementy s膮 prosprzeda偶owe. Projektowanie takich test贸w jest zazwyczaj odpowiedzialno艣ci膮 product managera, w startupach cz臋sto takie testy s膮 jeszcze omawiane z testerami, kt贸rzy zazwyczaj najlepiej znaj膮 produkt.

Innym narz臋dziem jest rozmowa z potencjalnymi u偶ytkownikami, dzi臋ki kt贸rej uzyskamy podstawowe informacje na temat funkcjonalno艣ci i potrzeb konsument贸w. Opieraj膮c si臋 dalej na przyk艂adzie akwarium, podczas takiej konwersacji sprawdzamy nasz膮 tez臋: u偶ytkownicy chc膮 mie膰 wizualizacj臋 ca艂ego zbiornika. Je艣li tak, to w jaki spos贸b, ilu u偶ytkownik贸w, jak go spersonalizowa膰? W jakim miejscu aplikacji go umie艣ci膰, jak podpi膮膰 do tego produkty? Ka偶da z tych konfiguracji powinna by膰 przedstawiona osobom testuj膮cym, dzi臋ki kt贸rym dowiemy si臋, jakie ustawienia s膮 najbardziej intuicyjne dla klient贸w i jednocze艣nie dzia艂aj膮 prosprzeda偶owo.

A mo偶e warto zatrudni膰 testera?

Je艣li mamy zesp贸艂 deweloperski w firmie, warto r贸wnie偶 znale藕膰 bud偶et na stanowiska testera we w艂asnej sp贸艂ce. Tester in-house pozwoli nam szybciej znajdowa膰 b艂臋dy i bardziej 艣wiadomie podejmowa膰 decyzje, kt贸re problemy z aplikacj膮 mo偶emy zignorowa膰 i dostarczy膰 nasz produkt szybciej do klienta. 鈥 Dzi臋ki temu mo偶emy znale藕膰 i zrozumie膰, co jest najwa偶niejsze podczas testowania 鈥 komentuje ekspert.

Gry i aplikacje sta艂y si臋 standardowym narz臋dziem w promocji marki oraz produktu. To dzi臋ki nim przywi膮zujemy do siebie klienta, kt贸ry ch臋tnie bierze udzia艂 w akcjach opartych na grywalizacji. W dobie cyfryzacji nie ma ju偶 odwrotu od 艣wiata wirtualnego 鈥 pozostaje tylko pytanie, jak skutecznie go wykorzysta膰.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close