Ludzie przed komputerem

Grywalizacja w biznesie? Sprawdź, jak wykorzystać reguły znane w grach przy tworzeniu i rozwijaniu firmy.

Monika Żochowska, Akademia Leona Koźmińskiego

Gry komputerowe kojarz─ů ci si─Ö ze strat─ů czasu? Ten tekst zmieni twoj─ů perspektyw─Ö. Bo dzi┼Ť regu┼éy, kt├│re stosowane s─ů w grach, okazuj─ů si─Ö przydatne tak┼╝e wtedy, kiedy tworzysz i rozwijasz swoj─ů firm─Ö. Gamification, czyli grywalizacja, nie jest ju┼╝ jedynie elementem wirtualnego ┼Ťwiata. Jak zatem korzysta─ç z niej m─ůdrze i skutecznie?

Grywalizacja uzmys┼éawia u┼╝ytkownikowi, ┼╝e jego decyzje wp┼éywaj─ů na produkt czy mark─Ö.

Pokr├│tce polega to na tym, ┼╝e otrzymuje on np. punkty, kt├│re potem mo┼╝e wymieni─ç na nagrody. Przyk┼éadem, cho─ç w realnym ┼Ťwiecie, mo┼╝e by─ç akcja ÔÇ×Gang ┼Üwie┼╝ak├│wÔÇŁ sieci Biedronka, dzi─Öki kt├│rej klienci, robi─ůc zakupy, otrzymuj─ů naklejki, wymieniaj─ůc je p├│┼║niej na maskotki. Konsumenci rywalizuj─ů ze sob─ů, planuj─ůc domowe wydatki, podchodz─ů do nich strategicznie, wiedz─ůc, ┼╝e niekt├│re artyku┼éy s─ů dodatkowo premiowane. Ale elementy gamification najlepiej wida─ç w wirtualnej rzeczywisto┼Ťci, zw┼éaszcza ┼╝e mo┼╝na skompresowa─ç je do prostej aplikacji. Wi─Ökszo┼Ť─ç portali i program├│w lojalno┼Ťciowych wpada do tej kategorii.

Aplikacje dla klienta

Od 12 lat ┼╝yjemy w ┼Ťwiecie mobile first, co sprawia, ┼╝e planuj─ůc strategi─Ö sprzeda┼╝ow─ů czy promocyjn─ů, powinni┼Ťmy wzi─ů─ç pod uwag─Ö u┼╝ytkownik├│w telefon├│w. Nie ma znaczenia, czy chcemy sprzedawa─ç torty, sprz─Öt AGD albo ubrania. I nie chodzi tu o stworzenie gier bardzo zaawansowanych jak ÔÇ×Wied┼║minÔÇŁ, a jedynie ma┼éych aplikacji, dzi─Öki kt├│rym zbudujemy trwa┼ée relacje z klientami. ÔÇô W┼éasna aplikacja mobilna pozwala na bezpo┼Ťredni─ů interakcj─Ö z klientem. Jest te┼╝ ┼Ťwietn─ů podstaw─ů do budowy marki w ┼Ťwiadomo┼Ťci konsumenta. Mo┼╝e te┼╝ by─ç miejscem, gdzie na podstawie danych jako┼Ťciowych, zebranych w czasie wywiad├│w, mo┼╝emy testowa─ç nowe pomys┼éy zwi─ůzane z naszym produktem. Wiele firm rozwija swoj─ů strategi─Ö wok├│┼é kart kuponowych, samodzielnie albo korzystaj─ůc z platform oferuj─ůcych kupony. Bo chc─ů wiedzie─ç, czego klient potrzebuje, i mog─ů nawi─ůza─ç z nim po┼╝─ůdany kontakt bezpo┼Ťredni – m├│wi Wojciech Barczy┼äski, kierownik studi├│w ÔÇ×Testowanie i in┼╝ynieria jako┼Ťci dla aplikacji mobilnych i gierÔÇŁ w Akademii Leona Ko┼║mi┼äskiego.

Wewn─ůtrz czy na zewn─ůtrz firmy?

Poniewa┼╝ strategia mobilna jest istotna z punktu widzenia biznesowego, nie powinni┼Ťmy przenosi─ç tej kompetencji na zewn─ůtrz sp├│┼éki. – Wiele firm pope┼énia b┼é─ůd polegaj─ůcy na tym, ┼╝e rozwijaj─ůc aplikacje biznesowe, wyrzuca ca┼éy development poza firm─Ö ÔÇô dodaje ekspert. A co zrobi─ç, gdy nie mamy mo┼╝liwo┼Ťci stworzenia dedykowanego zespo┼éu? ÔÇô Powinni┼Ťmy ┼Ťwiadomie podj─ů─ç decyzj─Ö, czy na pewno ca┼éy development przenie┼Ť─ç do podwykonawcy, czy mo┼╝e lepiej b─Ödzie zachowa─ç po naszej stronie product managera, je┼Ťli jest to mo┼╝liwe, tak┼╝e UX designera. To s─ů dwie osoby, kt├│re definiuj─ů i pozwalaj─ů nam zrozumie─ç, w jaki spos├│b u┼╝ytkownik chce korzysta─ç z konkretnej aplikacji ÔÇô komentuje Wojciech Barczy┼äski. Product manager odpowiada za strategi─Ö budowania aplikacji, stawia tezy dotycz─ůce kierunku rozwoju aplikacji i planuje najefektywniejsze eksperymenty do ich zweryfikowania. Jest te┼╝ osob─ů wykonuj─ůc─ů jako┼Ťciowe studium interakcji z u┼╝ytkownikiem. Product manager blisko pracuje z UI/UX designerem, deweloperami oraz, cz─Östo w startupach, z testerami.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: Testerka oprogramowania ÔÇô praca przysz┼éo┼Ťci dla kobiet w IT?

Przyk┼éadem mo┼╝e by─ç tu np. sprzeda┼╝ akcesori├│w do akwarium ÔÇô warto okre┼Ťli─ç, czego w zasadzie potrzebuje klient. Product manager we wsp├│┼épracy z UX designerem mog─ů przeprowadzi─ç kilka rozm├│w, dzi─Öki kt├│rym dowiedz─ů si─Ö m.in., co dla danej osoby jest istotne. By─ç mo┼╝e b─Ödzie to wizualizacja ca┼éego zbiornika albo po prostu dok┼éadne opisy oferowanych artyku┼é├│w i ich po┼é─ůczenia, kt├│re w ┼éatwy i szybki spos├│b pomog─ů zrealizowa─ç potrzeby konsumenta.

Zaprojektuj tak┼╝e test ÔÇô to wa┼╝ne!

Zanim aplikacja zostanie wprowadzona na rynek, wymaga szeregu test├│w. Nie tylko jako┼Ťciowych, kt├│re pozwol─ů na ocen─Ö jej sprawno┼Ťci. Podstawowym narz─Ödziem jest tzw. A/B testing, czyli podzielenie bazy u┼╝ytkownik├│w i pokazanie im dw├│ch r├│┼╝nych wersji produktu, kt├│re r├│┼╝ni─ů si─Ö np. pod wzgl─Ödem kolorystycznym. Po okre┼Ťlonym czasie obserwacji, je┼Ťli wynik jest istotny statystycznie, mo┼╝na ju┼╝ okre┼Ťli─ç, kt├│re elementy s─ů prosprzeda┼╝owe. Projektowanie takich test├│w jest zazwyczaj odpowiedzialno┼Ťci─ů product managera, w startupach cz─Östo takie testy s─ů jeszcze omawiane z testerami, kt├│rzy zazwyczaj najlepiej znaj─ů produkt.

Innym narz─Ödziem jest rozmowa z potencjalnymi u┼╝ytkownikami, dzi─Öki kt├│rej uzyskamy podstawowe informacje na temat funkcjonalno┼Ťci i potrzeb konsument├│w. Opieraj─ůc si─Ö dalej na przyk┼éadzie akwarium, podczas takiej konwersacji sprawdzamy nasz─ů tez─Ö: u┼╝ytkownicy chc─ů mie─ç wizualizacj─Ö ca┼éego zbiornika. Je┼Ťli tak, to w jaki spos├│b, ilu u┼╝ytkownik├│w, jak go spersonalizowa─ç? W jakim miejscu aplikacji go umie┼Ťci─ç, jak podpi─ů─ç do tego produkty? Ka┼╝da z tych konfiguracji powinna by─ç przedstawiona osobom testuj─ůcym, dzi─Öki kt├│rym dowiemy si─Ö, jakie ustawienia s─ů najbardziej intuicyjne dla klient├│w i jednocze┼Ťnie dzia┼éaj─ů prosprzeda┼╝owo.

A mo┼╝e warto zatrudni─ç testera?

Je┼Ťli mamy zesp├│┼é deweloperski w firmie, warto r├│wnie┼╝ znale┼║─ç bud┼╝et na stanowiska testera we w┼éasnej sp├│┼éce. Tester in-house pozwoli nam szybciej znajdowa─ç b┼é─Ödy i bardziej ┼Ťwiadomie podejmowa─ç decyzje, kt├│re problemy z aplikacj─ů mo┼╝emy zignorowa─ç i dostarczy─ç nasz produkt szybciej do klienta. ÔÇô Dzi─Öki temu mo┼╝emy znale┼║─ç i zrozumie─ç, co jest najwa┼╝niejsze podczas testowania ÔÇô komentuje ekspert.

Gry i aplikacje sta┼éy si─Ö standardowym narz─Ödziem w promocji marki oraz produktu. To dzi─Öki nim przywi─ůzujemy do siebie klienta, kt├│ry ch─Ötnie bierze udzia┼é w akcjach opartych na grywalizacji. W dobie cyfryzacji nie ma ju┼╝ odwrotu od ┼Ťwiata wirtualnego ÔÇô pozostaje tylko pytanie, jak skutecznie go wykorzysta─ç.