Grywalizacja w biznesie

Grywalizacja w biznesie? Sprawdź jak wykorzystać reguły znane w grach przy tworzeniu i rozwijaniu firmy.

Monika Żochowska, Akademia Leona Koźmińskiego

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Gry komputerowe kojarz─ů ci si─Ö ze strat─ů czasu? Ten tekst zmieni twoj─ů perspektyw─Ö. Bo dzi┼Ť regu┼éy, kt├│re stosowane s─ů w grach, okazuj─ů si─Ö przydatne tak┼╝e wtedy, kiedy tworzysz i rozwijasz swoj─ů firm─Ö. Gamification, czyli grywalizacja, nie jest ju┼╝ jedynie elementem wirtualnego ┼Ťwiata. Jak zatem korzysta─ç z niej m─ůdrze i skutecznie?

Grywalizacja uzmys┼éawia u┼╝ytkownikowi, ┼╝e jego decyzje wp┼éywaj─ů na produkt czy mark─Ö. Pokr├│tce polega to na tym, ┼╝e otrzymuje on np. punkty, kt├│re potem mo┼╝e wymieni─ç na nagrody. Przyk┼éadem, cho─ç w realnym ┼Ťwiecie, mo┼╝e by─ç akcja ÔÇ×Gang ┼Üwie┼╝ak├│wÔÇŁ sieci Biedronka, dzi─Öki kt├│rej klienci, robi─ůc zakupy, otrzymuj─ů naklejki, wymieniaj─ůc je p├│┼║niej na maskotki. Konsumenci rywalizuj─ů ze sob─ů, planuj─ůc domowe wydatki, podchodz─ů do nich strategicznie, wiedz─ůc, ┼╝e niekt├│re artyku┼éy s─ů dodatkowo premiowane. Ale elementy gamification najlepiej wida─ç w wirtualnej rzeczywisto┼Ťci, zw┼éaszcza ┼╝e mo┼╝na skompresowa─ç je do prostej aplikacji. Wi─Ökszo┼Ť─ç portali i program├│w lojalno┼Ťciowych wpada do tej kategorii.

Aplikacje dla klienta

Od 12 lat ┼╝yjemy w ┼Ťwiecie mobile first, co sprawia, ┼╝e planuj─ůc strategi─Ö sprzeda┼╝ow─ů czy promocyjn─ů, powinni┼Ťmy wzi─ů─ç pod uwag─Ö u┼╝ytkownik├│w telefon├│w. Nie ma znaczenia, czy chcemy sprzedawa─ç torty, sprz─Öt AGD albo ubrania. I nie chodzi tu o stworzenie gier bardzo zaawansowanych jak ÔÇ×Wied┼║minÔÇŁ, a jedynie ma┼éych aplikacji, dzi─Öki kt├│rym zbudujemy trwa┼ée relacje z klientami. ÔÇô W┼éasna aplikacja mobilna pozwala na bezpo┼Ťredni─ů interakcj─Ö z klientem. Jest te┼╝ ┼Ťwietn─ů podstaw─ů do budowy marki w ┼Ťwiadomo┼Ťci konsumenta. Mo┼╝e te┼╝ by─ç miejscem, gdzie na podstawie danych jako┼Ťciowych, zebranych w czasie wywiad├│w, mo┼╝emy testowa─ç nowe pomys┼éy zwi─ůzane z naszym produktem. Wiele firm rozwija swoj─ů strategi─Ö wok├│┼é kart kuponowych, samodzielnie albo korzystaj─ůc z platform oferuj─ůcych kupony. Bo chc─ů wiedzie─ç, czego klient potrzebuje, i mog─ů nawi─ůza─ç z nim po┼╝─ůdany kontakt bezpo┼Ťredni – m├│wi Wojciech Barczy┼äski, kierownik studi├│w ÔÇ×Testowanie i in┼╝ynieria jako┼Ťci dla aplikacji mobilnych i gierÔÇŁ w Akademii Leona Ko┼║mi┼äskiego.

Wewn─ůtrz czy na zewn─ůtrz firmy?

Poniewa┼╝ strategia mobilna jest istotna z punktu widzenia biznesowego, nie powinni┼Ťmy przenosi─ç tej kompetencji na zewn─ůtrz sp├│┼éki. – Wiele firm pope┼énia b┼é─ůd polegaj─ůcy na tym, ┼╝e rozwijaj─ůc aplikacje biznesowe, wyrzuca ca┼éy development poza firm─Ö ÔÇô dodaje ekspert. A co zrobi─ç, gdy nie mamy mo┼╝liwo┼Ťci stworzenia dedykowanego zespo┼éu? ÔÇô Powinni┼Ťmy ┼Ťwiadomie podj─ů─ç decyzj─Ö, czy na pewno ca┼éy development przenie┼Ť─ç do podwykonawcy, czy mo┼╝e lepiej b─Ödzie zachowa─ç po naszej stronie product managera, je┼Ťli jest to mo┼╝liwe, tak┼╝e UX designera. To s─ů dwie osoby, kt├│re definiuj─ů i pozwalaj─ů nam zrozumie─ç, w jaki spos├│b u┼╝ytkownik chce korzysta─ç z konkretnej aplikacji ÔÇô komentuje Wojciech Barczy┼äski. Product manager odpowiada za strategi─Ö budowania aplikacji, stawia tezy dotycz─ůce kierunku rozwoju aplikacji i planuje najefektywniejsze eksperymenty do ich zweryfikowania. Jest te┼╝ osob─ů wykonuj─ůc─ů jako┼Ťciowe studium interakcji z u┼╝ytkownikiem. Product manager blisko pracuje z UI/UX designerem, deweloperami oraz, cz─Östo w startupach, z testerami.

Przyk┼éadem mo┼╝e by─ç tu np. sprzeda┼╝ akcesori├│w do akwarium ÔÇô warto okre┼Ťli─ç, czego w zasadzie potrzebuje klient. Product manager we wsp├│┼épracy z UX designerem mog─ů przeprowadzi─ç kilka rozm├│w, dzi─Öki kt├│rym dowiedz─ů si─Ö m.in., co dla danej osoby jest istotne. By─ç mo┼╝e b─Ödzie to wizualizacja ca┼éego zbiornika albo po prostu dok┼éadne opisy oferowanych artyku┼é├│w i ich po┼é─ůczenia, kt├│re w ┼éatwy i szybki spos├│b pomog─ů zrealizowa─ç potrzeby konsumenta.

Zaprojektuj tak┼╝e test ÔÇô to wa┼╝ne!

Zanim aplikacja zostanie wprowadzona na rynek, wymaga szeregu test├│w. Nie tylko jako┼Ťciowych, kt├│re pozwol─ů na ocen─Ö jej sprawno┼Ťci. Podstawowym narz─Ödziem jest tzw. A/B testing, czyli podzielenie bazy u┼╝ytkownik├│w i pokazanie im dw├│ch r├│┼╝nych wersji produktu, kt├│re r├│┼╝ni─ů si─Ö np. pod wzgl─Ödem kolorystycznym. Po okre┼Ťlonym czasie obserwacji, je┼Ťli wynik jest istotny statystycznie, mo┼╝na ju┼╝ okre┼Ťli─ç, kt├│re elementy s─ů prosprzeda┼╝owe. Projektowanie takich test├│w jest zazwyczaj odpowiedzialno┼Ťci─ů product managera, w startupach cz─Östo takie testy s─ů jeszcze omawiane z testerami, kt├│rzy zazwyczaj najlepiej znaj─ů produkt.

Innym narz─Ödziem jest rozmowa z potencjalnymi u┼╝ytkownikami, dzi─Öki kt├│rej uzyskamy podstawowe informacje na temat funkcjonalno┼Ťci i potrzeb konsument├│w. Opieraj─ůc si─Ö dalej na przyk┼éadzie akwarium, podczas takiej konwersacji sprawdzamy nasz─ů tez─Ö: u┼╝ytkownicy chc─ů mie─ç wizualizacj─Ö ca┼éego zbiornika. Je┼Ťli tak, to w jaki spos├│b, ilu u┼╝ytkownik├│w, jak go spersonalizowa─ç? W jakim miejscu aplikacji go umie┼Ťci─ç, jak podpi─ů─ç do tego produkty? Ka┼╝da z tych konfiguracji powinna by─ç przedstawiona osobom testuj─ůcym, dzi─Öki kt├│rym dowiemy si─Ö, jakie ustawienia s─ů najbardziej intuicyjne dla klient├│w i jednocze┼Ťnie dzia┼éaj─ů prosprzeda┼╝owo.

A mo┼╝e warto zatrudni─ç testera?

Je┼Ťli mamy zesp├│┼é deweloperski w firmie, warto r├│wnie┼╝ znale┼║─ç bud┼╝et na stanowiska testera we w┼éasnej sp├│┼éce. Tester in-house pozwoli nam szybciej znajdowa─ç b┼é─Ödy i bardziej ┼Ťwiadomie podejmowa─ç decyzje, kt├│re problemy z aplikacj─ů mo┼╝emy zignorowa─ç i dostarczy─ç nasz produkt szybciej do klienta. ÔÇô Dzi─Öki temu mo┼╝emy znale┼║─ç i zrozumie─ç, co jest najwa┼╝niejsze podczas testowania ÔÇô komentuje ekspert.

Gry i aplikacje sta┼éy si─Ö standardowym narz─Ödziem w promocji marki oraz produktu. To dzi─Öki nim przywi─ůzujemy do siebie klienta, kt├│ry ch─Ötnie bierze udzia┼é w akcjach opartych na grywalizacji. W dobie cyfryzacji nie ma ju┼╝ odwrotu od ┼Ťwiata wirtualnego ÔÇô pozostaje tylko pytanie, jak skutecznie go wykorzysta─ç.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close