Kobieta w ogrodzie (Foto. Canva Pro)

77% os贸b posiadaj膮cych hobby odrywa dzi臋ki niemu my艣li od pracy

Prywatne pasje wp艂ywaj膮 na 偶ycie i wybory wielu ludzi, tak偶e te zawodowe. Badanie Pracuj.pl bierze pod lup臋 hobby Polak贸w i sprawdza, czy ma ono wp艂yw na ich prac臋 i zarobki. 87% respondent贸w potwierdza, 偶e posiada hobby, a 77% przyznaje, 偶e pomaga im ono zachowa膰 work-life balance. Ponadto wi臋kszo艣膰 badanych Polak贸w uwa偶a, 偶e zainteresowania mog膮 by膰 atutem na rozmowach kwalifikacyjnych. Jednocze艣nie jednak co trzecia osoba posiadaj膮ca zainteresowania pozazawodowe uwa偶a, 偶e hobby zamienione w prac臋 przestaje by膰 pasj膮.

Hobby wp艂ywa tak偶e na鈥 prac臋

Zainteresowania maj膮 niebagatelne znaczenie w trakcie ca艂ego 偶ycia wielu ludzi. Dzi臋ki nim w dzieci艅stwie ucz臋szczamy na wybrane zaj臋cia dodatkowe, wybieramy r贸偶ne profile klas na poziomie edukacji szkolnej. Zdarza si臋, 偶e pasje kszta艂towane od dzieci艅stwa maj膮 wp艂yw na karier臋 zawodow膮 i staj膮 si臋 rzeczywist膮 profesj膮 i 藕r贸d艂em zarobku. Jednak w wi臋kszo艣ci przypadk贸w pozostaj膮 one wy艂膮cznie hobby, pozwalaj膮c odpr臋偶y膰 si臋 po pracy, gwarantuj膮c relaks i dobre samopoczucie.

Jak pokazuj膮 badania Pracuj.pl, dbanie o work-life balance odgrywa istotn膮 rol臋 dla pracownik贸w, co szczeg贸lnie pokaza艂 czas pandemii, a hobby sprzyja uwolnieniu my艣li od obowi膮zk贸w zawodowych. Dlatego zesp贸艂 serwisu zapyta艂 reprezentatywn膮 grup臋 2097 Polak贸w o posiadane pasje oraz ich znaczenie w 偶yciu zawodowym.

Czym interesujemy si臋 po pracy?

Badanie Pracuj.pl pokazuje, jak r贸偶norodne mog膮 by膰 pasje w 偶yciu Polak贸w. Posiadanie hobby deklaruje a偶 87% respondent贸w. Bior膮c pod uwag臋 poszczeg贸lne hobby, najcz臋艣ciej deklarowane by艂o czytanie ksi膮偶ek (wskazane przez 41% badanych), podr贸偶e (33%), uprawianie sportu (31%), kuchnia i gotowanie (23%) oraz uprawianie dzia艂ki (18%). Na kolejnych miejscach w czo艂owej dziesi膮tce znalaz艂y si臋 takie dziedziny zainteresowa艅 jak m.in. gry komputerowe, majsterkowanie, kibicowanie, muzyka czy fotografia. Na li艣cie powy偶szych, wskazanych hobby wi臋kszo艣膰 nale偶y do tych, kt贸re wed艂ug rekruter贸w kandydaci najcz臋艣ciej wymieniaj膮 w swoich zawodowych CV.

Infografika o hobby

Istotn膮 grup臋 hobby stanowi膮 w艣r贸d badanych zainteresowania, kt贸re mo偶na okre艣li膰 jako artystyczne. Zaliczaj膮 si臋 do nich hobby zwi膮zane z szeroko rozumian膮 literatur膮 i sztuk膮, takie jak fotografia, szycie, muzyka i plastyka. Wa偶nym hobby dla wielu respondent贸w s膮 podr贸偶e, a tak偶e kuchnia i gotowanie. Osobn膮 grup臋 stanowi膮 hobby rekreacyjne takie jak sport i aktywno艣膰 fizyczna czy uprawianie dzia艂ki. Respondenci przyznaj膮 si臋 tak偶e, m.in., do zainteresowa艅 technicznych, typu majsterkowanie, a tak偶e gier komputerowych.

Hobby wskazane przez badanych mo偶na podzieli膰 na te uprawiane aktywnie lub biernie. Do dziedziny aktywnych nale偶膮 m.in. podr贸偶e (33%), sport (31%), gotowanie (23%), uprawianie dzia艂ki 聽(18%), majsterkowanie (14%) i w臋dkarstwo (7%). Hobby bierne 鈥 to: czytanie ksi膮偶ek (41%), gry komputerowe (15%), kibicowanie (14%), s艂uchanie muzyki (13%), zainteresowanie mod膮 (8%) czy kolekcjonerstwo (5%). W艣r贸d najch臋tniej uprawianych sport贸w s膮: jazda na rowerze, gra w pi艂k臋, bieganie i p艂ywanie.

Wp艂yw hobby na prac臋

Jak wskazuje badanie, posiadanie hobby mo偶e mie膰 bardzo pozytywny wp艂yw nie tylko na relaks i czas wolny pracownik贸w, ale tak偶e na prac臋. Oczywiste jest, 偶e dla wi臋kszo艣ci badanych (77%) hobby wi膮偶e si臋 z odpoczynkiem, przyjemnym sp臋dzaniem czasu, od艣wie偶eniem umys艂u i oderwaniem my艣li od 偶ycia zawodowego. Jednak zainteresowania pracownik贸w wp艂ywaj膮 korzystnie tak偶e na budowanie relacji ze wsp贸艂pracownikami, co podkre艣la 56% uczestnik贸w badania Pracuj.pl.

Infografika hobby kontra praca

Zdecydowana wi臋kszo艣膰 respondent贸w (70%) twierdzi, 偶e posiadanie interesuj膮cego hobby mo偶e by膰 atutem na rozmowie kwalifikacyjnej. Niew膮tpliwie wyr贸偶ni膰 mo偶na si臋 np. gr膮 na instrumencie lub kolekcjonerstwem 鈥 kt贸re deklaruje 艣rednio tylko co dwudziesty badany 鈥 czy szyciem oraz w臋dkarstwem,wskazanymi przez co czternast膮 osob臋.

Kandydaci staraj膮cy si臋 o prac臋 wpisuj膮 zazwyczaj swoje hobby na ko艅cu CV. Jest to istotny element biografii os贸b bior膮cych udzia艂 w rekrutacji. Pami臋tajmy, 偶e zainteresowania, rozwijane cz臋sto od dzieci艅stwa, determinuj膮 czasem wyb贸r studi贸w, szkole艅, a te maj膮 bezpo艣redni wp艂yw na przysz艂o艣膰 zawodow膮. O ile nie wp艂ywaj膮 one w pierwszym kroku na g艂贸wne decyzje rekrutacyjne, to mog膮 by膰 elementem dodatkowo zach臋caj膮cym do d艂u偶szej rozmowy z kandydatem. Dyskusje na ten temat potrafi膮 tak偶e zbli偶y膰 wsp贸艂pracownik贸w w miejscu pracy. Wsp贸lne hobby pozwala zbudowa膰 g艂臋bsze relacje ni偶 samo wykonywanie obowi膮zk贸w zawodowych. R贸wnie偶 w komunikacji wewn臋trznej i na social media pracodawcy coraz cz臋艣ciej ch臋tnie dziel膮 si臋 ciekawymi pasjami pracownik贸w. Sami cyklicznie na naszych social mediach prezentujemy hobby pracownik贸w Grupy Pracuj
-m贸wi Agata Grzejda, Ekspertka ds. Komunikacji Wewn臋trznej w Grupie Pracuj.

Hobby, czyli鈥 praca i 藕r贸d艂o zarobku

Niekt贸rzy twierdz膮, 偶e praca to ich hobby. Cz臋sto przyznaj膮 wprost, 偶e kochaj膮 swoj膮 prac臋, 偶e robi膮 to, co lubi膮 i dodatkowo na tym zarabiaj膮. Badanie Pracuj.pl pokazuje jednak, 偶e z tak膮 sytuacj膮 mia艂a do czynienia kiedykolwiek mniejszo艣膰 Polak贸w. Tylko 39% os贸b posiadaj膮cych hobby deklaruje, 偶e uda艂o im si臋 na nim zarobi膰 w ci膮gu ostatnich dw贸ch lat, a 录 w ci膮gu ostatniego p贸艂 roku (23%). Analogicznie 鈥 61 % nie odnosi profit贸w finansowych dzi臋ki swoim zainteresowaniom.

Zdecydowana wi臋kszo艣膰 badanych (68%) ch臋tnie pracowa艂oby na pe艂en etat w pracy zwi膮zanej z ich pasjami. Natomiast ponad po艂owa (52%) przyznaje, 偶e do艣wiadczenia zdobyte dzi臋ki hobby pomog艂y im w pracy zawodowej. Niemal tyle samo os贸b (53%) twierdzi, 偶e ka偶dy, dzi臋ki odpowiedniej determinacji, mo偶e swoje hobby zamieni膰 w zaw贸d. Jednak cz臋艣膰 badanych obawia si臋, 偶e hobby zmienione w prac臋 przestaje by膰 pasj膮 鈥 tak膮 opini臋 wyra偶a 35% z nich.

Wiele os贸b, kt贸re osi膮gn臋艂y sukces zawodowy twierdzi, 偶e ich praca jest ich pasj膮. Nasze badanie pokazuje, 偶e posiadanie hobby pomaga w wielu kwestiach zwi膮zanych z 偶yciem zawodowym. Jest nie tylko odskoczni膮 od trudnych i stresuj膮cych spraw zawodowych, ale tak偶e daje impuls do podj臋cia si臋 pracy zwi膮zanej z zainteresowaniami. Zdecydowana wi臋kszo艣膰 respondent贸w chcia艂aby 艂膮czy膰 hobby z prac膮 zawodow膮, cho膰 cz臋艣膰 z nich przyznaje, 偶e w贸wczas przestaje by膰 ono pasj膮. Z pewno艣ci膮 mo偶na stwierdzi膰, 偶e posiadanie hobby wzbogaca osobowo艣膰 cz艂owieka, rozwija go i daje mu wytchnienie
-dodaje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, HR Business Partner w Grupie Pracuj.

Relaks, pasja i oddech od wyzwa艅

Bior膮c pod uwag臋 rynek pracy, kt贸ry w ci膮gu ostatnich dw贸ch lat zmieni艂 si臋 radykalnie, mo偶na zauwa偶y膰, 偶e wielu pracownik贸w i kandydat贸w przyk艂ada coraz wi臋ksza wag臋 do dbania o lepsze 偶ycie, stabilniejsz膮 tera藕niejszo艣膰 i przysz艂o艣膰. To sprawia, 偶e rola hobby ro艣nie w dzisiejszym 艣wiecie.

Mo偶liwo艣膰 z艂apania oddechu i relaksu podczas wykonywania ulubionych czynno艣ci jest na wag臋 z艂ota. A gdy hobby jest rozwijane – mo偶e sta膰 si臋 prac膮. W dobie coraz wi臋kszej liczby firm, buduj膮cych swoj膮 pozycj臋 na rynku tak偶e poprzez pokazywanie ciekawej kultury organizacyjnej czy te偶 nietuzinkowych postaci w zespole, nasze zainteresowania mog膮 by膰 tak偶e przepustk膮 do awansu czy nowych zawodowych relacji, kt贸re zaprocentuj膮 w przysz艂o艣ci.

Badanie 鈥濸olacy w nowym 艣rodowisku pracy. Ewolucja 艣wiata zawodowego鈥 zosta艂o przeprowadzone we wrze艣niu i w pa藕dzierniku 2021 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie portalu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metod膮 CAWI przeprowadzono na pr贸bie 2097 Polak贸w, reprezentatywnej dla populacji os贸b czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod wzgl臋dem p艂ci, wieku oraz wielko艣ci miejscowo艣ci zamieszkania.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close