Co powiesz o sobie w 30 sekund? Oto 4 pytania zanim zaczniesz tworzy膰 elevator pitch!

Grzegorz Miecznikowski, Artur Krysiak

Nazywaj膮 j膮 鈥淓levator pitch鈥 czyli prezentacja windowa. Chodzi o to, aby w jak najlepszy spos贸b przedstawi膰 swoj膮 ofert臋 (biznes, mark臋, pomys艂) w bardzo kr贸tkim czasie 鈥 ok. 30 sekund, czyli tyle, ile przeci臋tna winda jedzie od parteru na najwy偶sze pi臋tro
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Elevator pitch zawsze b臋dzie z艂em koniecznym je艣li chodzi o poszukiwanie pracy.

呕eby nie brzmia艂o tak 藕le jak 鈥瀙rezentacja windowa鈥 mo偶e t臋 wind臋 wyeliminowa膰, ale nawet na rozmowie o prac臋 zawsze padnie to pytanie, esencja elevator pitch, 鈥瀙owiedz nam o osobie 鈥 kim jeste艣 i co robisz?鈥.

Idealna prezentacja powinna:

– mie膰 d艂ugo艣膰 maksymalnie 30 sekund;
– jasno precyzowa膰 korzy艣ci dla pracodawcy z zatrudnienia ci臋;
– zawiera膰 tw贸j osobisty lub zawodowy cel.

W naszym zawodowym 偶yciu robili艣my wiele prezentacji windowych, co pozwoli艂o nam zaw臋zi膰 idealn膮 mow臋 do czterech g艂贸wnych pyta艅. Odpowiedz na nie, 偶eby stworzy膰 elevator pitch, kt贸ry b臋dziesz mog艂a wykorzysta膰, gdy nast臋pny raz spotkasz si臋 z rekruterm lub przysz艂ym szefem, poszerzaj膮c sie膰 zawodow膮 czy uprawiaj膮 networking na r贸偶nego typu wydarzeniach bran偶owych.

Przeczytaj tak偶e: Beyonce, Madonna czy Hillary Clinton? Dowiedz si臋, jak zbudowa膰 siln膮 mark臋 osobist膮

Pytanie 1: Co robisz dobrze? (umiej臋tno艣ci)

To co robisz, czym si臋 zajmujesz, jakie masz umiej臋tno艣ci jest podstaw膮 prezentacji windowej. Nie ma potrzeby wchodzenia w bran偶owy 偶argon. To co musisz umie膰 powiedzie膰 i zidentyfikowa膰, to jakie korzy艣ci b臋dzie mia艂 pracodawca z zatrudnienia ciebie, jakie efekty mo偶esz dostarczy膰 w swojej pracy.

Zastan贸w si臋 wi臋c:

– nad swoimi osi膮gni臋ciami zawodowymi (nagrodami, mark膮 osobist膮, certyfikatami, etc.);
– nad tym co tak naprawd臋 robisz dobrze, w czym si臋 dobrze czujesz i czego mo偶esz nauczy膰 innych pracownik贸w, kt贸rymi b臋dziesz zarz膮dza膰;
– jakie umiej臋tno艣ci i cechy sprawiaj膮, 偶e jeste艣 najlepszym kandydatem na to miejsce, co sprawia, 偶e si臋 nadajesz, co daje ci dodatkow膮 si艂臋 (je艣li nadal studiujesz i to rozmowa o sta偶, mo偶esz wymieni膰 tutaj r贸偶ne ko艂a naukowe, swoje autorytety, ulubione przedmioty i prze艂o偶y膰 to na elevator pitch).

Je艣li chcesz mie膰 jasno podzielony zestaw swoich umiej臋tno艣ci dla pracodawcy, spr贸buj uzupe艂ni膰 poni偶sze zdania:

鈥 Jestem mistrzyni膮 w 鈥..
鈥 Jestem bieg艂a w…..
鈥 Osi膮gn臋艂am 鈥.. dzi臋ki 鈥…
鈥 Jestem ekspertk膮 w 鈥….
鈥 Doskonale rozumiem 鈥..

Pytanie 2: Jakie s膮 twoje silne strony? (pewno艣膰 siebie)

Je艣li w czasie rozmowy rekrutracyjnej powiesz, 偶e zajmujesz si臋 sprzeda偶膮 w social media, nikt nie b臋dzie ci w膮tpi艂. Jednak je艣li powiesz, 偶e zajmujesz si臋 sprzeda偶膮 w social media i na samym LinkedIn pozyska艂a艣 kilkudziesi臋ciu klient贸w w ci膮gu ostatnich dw贸ch miesi臋cy, dlatego ze potrafisz przedstawia膰 dobrze korzy膰 i zawsze trafiasz do odpowiednich os贸b 鈥 da to ju偶 twojemu pracodawcy du偶o wi臋ksze zrozumienie tego co potrafisz. Musisz mie膰 pe艂n膮 艣wiadomo艣膰 tego, co umiesz i dlaczego ci to wychodzi.

Nie do ko艅ca wiesz, jakie s膮 twoje mocne strony? Pomy艣l o komplementach, kt贸re dostawa艂a艣 od innych. Mo偶esz tak偶e, prosi膰 o rekomendacj臋 od by艂ych wsp贸艂pracownik贸w czy szef贸w i na tej podstawie okre艣li swoje mocne strony.

Pytanie 3: Co chc臋 robi膰? (cel)

Ludzie musz膮 wiedzie膰 jak mog膮 ci pom贸c. Jakiego chcesz efektu? Czy to sta艂a praca na etat? A mo偶e chcesz nauczy膰 si臋 czego艣 nowego? Mo偶e potrzebujesz mentora, 偶eby pod艂apa膰 najlepsze praktyki z twojego obszaru zawodowego? Pami臋taj, 偶e je艣li firma poszukuje pracownika, to znaczy, 偶e ma jaki艣 problem, kt贸ry potrzeba rozwi膮za膰 (sprzeda偶owy, marketingowy, a mo偶e nawet HR-owy) 鈥 to w艂a艣nie oznacza rekrutacja. Nie b贸j si臋 o tym m贸wi膰 w swoim elevator pitch, bo to ma by膰 sytuacja 鈥瀢in-win鈥.

Pytanie 4: Dlaczego? (motywacja)

Simon Sinek, ekspert, m贸wca motywacyjny i autor wielu ksi膮偶ek o motywacji, pomaga znajdywa膰 ludziom to magicznego 鈥瀌laczego鈥, kt贸re motywuje ich do dzia艂ania. Wszystkie decyzje, mimo 偶e to procesy czasem skomplikowane, wed艂ug wielu bada艅, podejmujemy tak czy siak pod wp艂ywem emocji. Twoje emocje wp艂ywaj膮 na twoje decyzj臋. Ale wiedz膮c to, jeste艣 w stanie okre艣li膰, co tak naprawd臋 ci臋 motywuje do dzia艂ania. Pami臋tam jak ponad rok temu ogl膮da艂em w kinie 鈥濿 samym sercu morza鈥 – now膮, filmow膮 adaptacj臋 powie艣ci 鈥濵oby Dick鈥 z Liamem Hemsworthem i Benjaminem Walkerem.

I wiesz co? Nagle u艣wiadomi艂em sobie, 偶e nigdy w 偶yciu nie widzia艂em wieloryba, tak na 偶ywo, w jego naturalnym otoczeniu. Sta艂o si臋 wi臋c to moim marzeniem 鈥 pojecha膰 na Maui albo Arktyk臋 i odby膰 morskie safari, na kt贸rym mog臋 zobaczy膰 to wspania艂e zwierz臋. Teraz wiem dok膮d zmierzam, co jest moim celem, kt贸ry chc臋 osi膮gn膮膰 w najbli偶szej przysz艂o艣ci, co daje mi motywacje do dzia艂ania.

Zach臋camy ci臋 do znalezienia w艂asnego 鈥瀢ieloryba鈥 i pod膮偶ania za nim, poniewa偶 musisz wiedzie膰, jaki jest tw贸j cel i czego chcesz 鈥 zar贸wno je艣li chodzi o 偶ycie prywatne, jak i biznes.

Warto po艣wi臋ci膰 kilkadziesi膮t minut na stworzenie takiej prezentacji (tak naprawd臋 im wi臋cej czasu sp臋dzimy nad jej przygotowaniem, tym wi臋cej informacji zastanie zawartych w znacznie kr贸tszej tre艣ci). Starannie przygotowany i wyuczony elevator speech spowoduje, 偶e gdy nast臋pnym razem kto艣 zapyta Ci臋 czym si臋 zajmujesz, twoja prezentacja zostanie wyg艂oszona p艂ynnie, profesjonalnie.

O autorach:

Grzegorz Miecznikowski i Artur Krysiak

Para nie tylko w 偶yciu, ale tak偶e w biznesie. Grzegorz jest za艂o偶ycielem agencji marketingowej S Words, a Artur warszawskiego salonu fryzjerskiego Hair Circus. Dzi臋ki synergii i po艂膮czeniu kompetencji, sprawnie kreuj膮 wizerunek swoich klient贸w, zarz膮dzaj膮 nim i doradzaj膮 jak budowa膰 siln膮 mark臋 osobist膮.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter