M─Ö┼╝czyzna t┼éumacz─ůcy grupie (Foto. Canva Pro)

Co powiesz o sobie w 30 sekund? Oto 4 pytania zanim zaczniesz tworzy─ç elevator pitch!

Grzegorz Miecznikowski, Artur Krysiak

Nazywaj─ů j─ů ÔÇťElevator pitchÔÇŁ czyli prezentacja windowa. Chodzi o to, aby w jak najlepszy spos├│b przedstawi─ç swoj─ů ofert─Ö (biznes, mark─Ö, pomys┼é) w bardzo kr├│tkim czasie ÔÇô ok. 30 sekund, czyli tyle, ile przeci─Ötna winda jedzie od parteru na najwy┼╝sze pi─Ötro

Elevator pitch zawsze b─Ödzie z┼éem koniecznym je┼Ťli chodzi o poszukiwanie pracy.

┼╗eby nie brzmia┼éo tak ┼║le jak ÔÇ×prezentacja windowaÔÇŁ mo┼╝e t─Ö wind─Ö wyeliminowa─ç, ale nawet na rozmowie o prac─Ö zawsze padnie to pytanie, esencja elevator pitch, ÔÇ×powiedz nam o osobie ÔÇô kim jeste┼Ť i co robisz?ÔÇŁ.

Idealna prezentacja powinna:

– mie─ç d┼éugo┼Ť─ç maksymalnie 30 sekund;
– jasno precyzowa─ç korzy┼Ťci dla pracodawcy z zatrudnienia ci─Ö;
– zawiera─ç tw├│j osobisty lub zawodowy cel.

W naszym zawodowym ┼╝yciu robili┼Ťmy wiele prezentacji windowych, co pozwoli┼éo nam zaw─Özi─ç idealn─ů mow─Ö do czterech g┼é├│wnych pyta┼ä. Odpowiedz na nie, ┼╝eby stworzy─ç elevator pitch, kt├│ry b─Ödziesz mog┼éa wykorzysta─ç, gdy nast─Öpny raz spotkasz si─Ö z rekruterm lub przysz┼éym szefem, poszerzaj─ůc sie─ç zawodow─ů czy uprawiaj─ů networking na r├│┼╝nego typu wydarzeniach bran┼╝owych.

Przeczytaj tak┼╝e: Beyonce, Madonna czy Hillary Clinton? Dowiedz si─Ö, jak zbudowa─ç siln─ů mark─Ö osobist─ů

Pytanie 1: Co robisz dobrze? (umiej─Ötno┼Ťci)

To co robisz, czym si─Ö zajmujesz, jakie masz umiej─Ötno┼Ťci jest podstaw─ů prezentacji windowej. Nie ma potrzeby wchodzenia w bran┼╝owy ┼╝argon. To co musisz umie─ç powiedzie─ç i zidentyfikowa─ç, to jakie korzy┼Ťci b─Ödzie mia┼é pracodawca z zatrudnienia ciebie, jakie efekty mo┼╝esz dostarczy─ç w swojej pracy.

Zastan├│w si─Ö wi─Öc:

– nad swoimi osi─ůgni─Öciami zawodowymi (nagrodami, mark─ů osobist─ů, certyfikatami, etc.);
– nad tym co tak naprawd─Ö robisz dobrze, w czym si─Ö dobrze czujesz i czego mo┼╝esz nauczy─ç innych pracownik├│w, kt├│rymi b─Ödziesz zarz─ůdza─ç;
– jakie umiej─Ötno┼Ťci i cechy sprawiaj─ů, ┼╝e jeste┼Ť najlepszym kandydatem na to miejsce, co sprawia, ┼╝e si─Ö nadajesz, co daje ci dodatkow─ů si┼é─Ö (je┼Ťli nadal studiujesz i to rozmowa o sta┼╝, mo┼╝esz wymieni─ç tutaj r├│┼╝ne ko┼éa naukowe, swoje autorytety, ulubione przedmioty i prze┼éo┼╝y─ç to na elevator pitch).

Je┼Ťli chcesz mie─ç jasno podzielony zestaw swoich umiej─Ötno┼Ťci dla pracodawcy, spr├│buj uzupe┼éni─ç poni┼╝sze zdania:

ÔÇó Jestem mistrzyni─ů w ÔÇŽ..
ÔÇó Jestem bieg┼éa w…..
ÔÇó Osi─ůgn─Ö┼éam ÔÇŽ.. dzi─Öki ÔÇŽ…
ÔÇó Jestem ekspertk─ů w ÔÇŽ….
ÔÇó Doskonale rozumiem ÔÇŽ..

Pytanie 2: Jakie s─ů twoje silne strony? (pewno┼Ť─ç siebie)

Je┼Ťli w czasie rozmowy rekrutracyjnej powiesz, ┼╝e zajmujesz si─Ö sprzeda┼╝─ů w social media, nikt nie b─Ödzie ci w─ůtpi┼é. Jednak je┼Ťli powiesz, ┼╝e zajmujesz si─Ö sprzeda┼╝─ů w social media i na samym LinkedIn pozyska┼éa┼Ť kilkudziesi─Öciu klient├│w w ci─ůgu ostatnich dw├│ch miesi─Öcy, dlatego ze potrafisz przedstawia─ç dobrze korzy─ç i zawsze trafiasz do odpowiednich os├│b ÔÇô da to ju┼╝ twojemu pracodawcy du┼╝o wi─Öksze zrozumienie tego co potrafisz. Musisz mie─ç pe┼én─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç tego, co umiesz i dlaczego ci to wychodzi.

Nie do ko┼äca wiesz, jakie s─ů twoje mocne strony? Pomy┼Ťl o komplementach, kt├│re dostawa┼éa┼Ť od innych. Mo┼╝esz tak┼╝e, prosi─ç o rekomendacj─Ö od by┼éych wsp├│┼épracownik├│w czy szef├│w i na tej podstawie okre┼Ťli swoje mocne strony.

Pytanie 3: Co chc─Ö robi─ç? (cel)

Ludzie musz─ů wiedzie─ç jak mog─ů ci pom├│c. Jakiego chcesz efektu? Czy to sta┼éa praca na etat? A mo┼╝e chcesz nauczy─ç si─Ö czego┼Ť nowego? Mo┼╝e potrzebujesz mentora, ┼╝eby pod┼éapa─ç najlepsze praktyki z twojego obszaru zawodowego? Pami─Ötaj, ┼╝e je┼Ťli firma poszukuje pracownika, to znaczy, ┼╝e ma jaki┼Ť problem, kt├│ry potrzeba rozwi─ůza─ç (sprzeda┼╝owy, marketingowy, a mo┼╝e nawet HR-owy) ÔÇô to w┼éa┼Ťnie oznacza rekrutacja. Nie b├│j si─Ö o tym m├│wi─ç w swoim elevator pitch, bo to ma by─ç sytuacja ÔÇ×win-winÔÇŁ.

Pytanie 4: Dlaczego? (motywacja)

Simon Sinek, ekspert, m├│wca motywacyjny i autor wielu ksi─ů┼╝ek o motywacji, pomaga znajdywa─ç ludziom to magicznego ÔÇ×dlaczegoÔÇŁ, kt├│re motywuje ich do dzia┼éania. Wszystkie decyzje, mimo ┼╝e to procesy czasem skomplikowane, wed┼éug wielu bada┼ä, podejmujemy tak czy siak pod wp┼éywem emocji. Twoje emocje wp┼éywaj─ů na twoje decyzj─Ö. Ale wiedz─ůc to, jeste┼Ť w stanie okre┼Ťli─ç, co tak naprawd─Ö ci─Ö motywuje do dzia┼éania. Pami─Ötam jak ponad rok temu ogl─ůda┼éem w kinie ÔÇ×W samym sercu morzaÔÇŁ – now─ů, filmow─ů adaptacj─Ö powie┼Ťci ÔÇ×Moby DickÔÇŁ z Liamem Hemsworthem i Benjaminem Walkerem.

I wiesz co? Nagle u┼Ťwiadomi┼éem sobie, ┼╝e nigdy w ┼╝yciu nie widzia┼éem wieloryba, tak na ┼╝ywo, w jego naturalnym otoczeniu. Sta┼éo si─Ö wi─Öc to moim marzeniem ÔÇô pojecha─ç na Maui albo Arktyk─Ö i odby─ç morskie safari, na kt├│rym mog─Ö zobaczy─ç to wspania┼ée zwierz─Ö. Teraz wiem dok─ůd zmierzam, co jest moim celem, kt├│ry chc─Ö osi─ůgn─ů─ç w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci, co daje mi motywacje do dzia┼éania.

Zach─Öcamy ci─Ö do znalezienia w┼éasnego ÔÇ×wielorybaÔÇŁ i pod─ů┼╝ania za nim, poniewa┼╝ musisz wiedzie─ç, jaki jest tw├│j cel i czego chcesz ÔÇô zar├│wno je┼Ťli chodzi o ┼╝ycie prywatne, jak i biznes.

Warto po┼Ťwi─Öci─ç kilkadziesi─ůt minut na stworzenie takiej prezentacji (tak naprawd─Ö im wi─Öcej czasu sp─Ödzimy nad jej przygotowaniem, tym wi─Öcej informacji zastanie zawartych w znacznie kr├│tszej tre┼Ťci). Starannie przygotowany i wyuczony elevator speech spowoduje, ┼╝e gdy nast─Öpnym razem kto┼Ť zapyta Ci─Ö czym si─Ö zajmujesz, twoja prezentacja zostanie wyg┼éoszona p┼éynnie, profesjonalnie.

O autorach:

Grzegorz Miecznikowski i Artur Krysiak

Para nie tylko w ┼╝yciu, ale tak┼╝e w biznesie. Grzegorz jest za┼éo┼╝ycielem agencji marketingowej S Words, a Artur warszawskiego salonu fryzjerskiego Hair Circus. Dzi─Öki synergii i po┼é─ůczeniu kompetencji, sprawnie kreuj─ů wizerunek swoich klient├│w, zarz─ůdzaj─ů nim i doradzaj─ů jak budowa─ç siln─ů mark─Ö osobist─ů.