Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Liderzy, a może liderki. Czy więcej kobiet powinno zajmować ważne stanowiska w firmach?

Liderzy, a może liderki. Czy więcej kobiet powinno zajmować ważne stanowiska w firmach?

Ile kobiet zajmuje ważne stanowiska w firmach

 

Aż 45% pytanych uważa, że więcej kobiet powinno zajmować ważne stanowiska w firmach. A jaka jest rzeczywistość?

Pod koniec 2014 roku oczy całego świata były skierowane na Malalę Yousafzai – najmłodszą w historii laureatkę Nagrody Nobla. Dzięki nagrodzie ludzie z całego świata, przedstawiciele wszystkich ras i narodowości zobaczyli w niej bohaterkę znaną z odwagi do upominania się o wolność i prawa człowieka, w szczególności prawa kobiet i dzieci. Malala jest żywym przykładem na to, że kobiety we współczesnym świecie mają coraz więcej do powiedzenia i powinny to wykorzystywać.

Kobieta na wysokim stanowisku

Prof. Nancy Adler z Uniwersytetu w Kanadzie zwraca uwagę na fakt, że liderzy świata biznesu, członkowie rządów oraz przywódcy organizacji religijnych powoli zaczynają dostrzegać korzyści, jakie mogą płynąć z obsadzenia kobiet na kluczowych stanowiskach. Zgodnie z raportem „Women and Leadership” Pew Research Center, w 2015 roku rolę Dyrektorów Generalnych w 500 największych amerykańskich firmach sprawuje 26 kobiet, co stanowi 5,2% wszystkich Dyrektorów Generalnych. Dla porównania cofnijmy się 20 lat temu. W 1995 roku takiego stanowiska nie obejmowała ani jednak kobieta. Jak pokazuje sondaż CBOS z 2013 roku, Polacy także podążają za tym trendem.

Aż 47% respondentów chciałoby zwiększenia liczby kobiet na kierowniczych stanowiskach w rządzie, a 45% uważa, że więcej kobiet niż obecnie powinno zajmować odpowiedzialne stanowiska w firmach i przedsiębiorstwach.

Kariera kontra etyka

Co sprawia, że kobiety zyskują coraz większe zaufanie? Myślenie o wpływie podejmowanych decyzji na społeczeństwo, zachowania zgodne z osobistym kodeksem moralnym, współczucie i empatia to cechy kobiet, natomiast myślenie zadaniowe, organizowanie, zarabianie pieniędzy, płacenie rachunków to męska działka. Jak pokazują badania przeprowadzone na Uniwersytecie Wharton School w Pensylvanii, kobiety są mniej zdolne do poświęcenia swoich zasad moralnych dla pieniędzy i statusu społecznego niż mężczyźni, co w pewnym stopniu wyjaśnia mały udział kobiet w strukturze zatrudnienia na wysokich stanowiskach. Większość z nas po prostu rezygnuje z kariery, ponieważ, zwłaszcza wśród kobiet, panuje przekonanie, że biznes jest nieetyczny i wymusza podejmowanie decyzji, które są niezgodne z osobistym kodeksem moralnym.

Kobiecy sposób na sukces

Do niedawna świat biznesu rzeczywiście zdominowany był przez mężczyzn, którzy sami ustalali zasady i podporządkowywali się im. W związku z tym kobieta na rynku pracy musiała się do nich dostosować, aby traktowano ją poważnie. Współcześnie jesteśmy jednak świadkami rewolucji w postrzeganiu kobiet. Coraz częściej zwraca się uwagę na pozytywny wpływ kobiecego podejścia i punktu widzenia. Z Global Gender Gap Report opracowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne wynika, że firmy, które zatrudniają więcej kobiet radzą sobie zdecydowanie lepiej od tych, które na wysokie stanowiska wybierają mężczyzn:

  • poprawiają swoje wyniki finansowe (wzrost ekonomiczny, szybsza redukcja długów, lepsze negocjacje umów)
  • poprawiają atmosferę w organizacji
  • zwiększają działania na rzecz społecznej odpowiedzialności
  • poprawiają swoją reputację
  • lepiej wykorzystują talenty swoich pracowników
  • zwiększają innowacyjność
  • osiągają wyższy poziom zbiorowej inteligencji

Badania wykazały, że kobiety są zdolne do myślenia bardziej holistycznego niż mężczyźni, poświęcają więcej czasu na podjęcie decyzji, aby wypracować kompromis zadowalający obie strony w równym stopniu. Ponadto są bardziej wrażliwe na komunikację niewerbalną, lepiej radzą sobie z dwuznacznością wielu sytuacji, stosują dywersyfikację stylów przywódczych oraz skupiają się na pracy zespołowej i współpracy. Są także bardziej opiekuńcze i chętnie poświęcają swój czas na rozwijanie talentów współpracowników.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: SPRAWDŹ, CZY JESTEŚ LIDERKĄ?

Świat potrzebuje liderek

Współczesny świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, co stwarza możliwości dla zaistnienia kobiet-liderów we wszystkich rodzajach organizacji. Przestano wymagać od nas podporządkowania wobec męskich reguł gry, przyszedł czas, w którym cechy naturalnie wynikające z naszej płci są docenianie a wręcz pożądane na rynku pracy i w polityce. W związku z wieloma problemami, z którymi zmaga się świat – od globalnego ocieplenia po konflikty zbrojne – potrzebujemy liderów, którzy są autentyczni, promują kooperację, dążą do pozytywnych zmian, wspierają budowanie wspólnoty, a przede wszystkim podejmują przemyślane decyzje, które uwzględniają zarówno interesy wszystkich stron jak i aspekt etyczny. Świat potrzebuje wzajemnej kooperacji kobiet i mężczyzn, różnych punktów widzenia, jakie z tej współpracy wynikają. Dlatego musimy zacząć już teraz, uwierzyć w nasz potencjał, być sobą, bo świat nas potrzebuje, przyszłość zależy od nas.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close