Inflacja a si艂a nabywcza pieni膮dza

Prawie co czwarty Polak nie rozumie wp艂ywu inflacji na warto艣膰 nabywcz膮 pieni膮dza

Prawie co czwarty Polak (23%) nie rozumie wp艂ywu inflacji na warto艣膰 nabywcz膮 pieni膮dza. Jednak zdecydowana wi臋kszo艣膰 twierdzi, 偶e obecnie p艂aci wi臋cej za t膮 sam膮 ilo艣膰 produkt贸w ni偶 rok temu (91%) i oczekuje, 偶e ceny w ci膮gu najbli偶szych miesi臋cy b臋d膮 ros艂y (93%). Jednocze艣nie prawie dwie trzecie pracuj膮cych Polak贸w (64%) przyzna艂o, 偶e nie otrzyma艂o podwy偶ki wynagrodzenia w ci膮gu ostatniego roku - tak wynika z badania przeprowadzonego dla projektu ciekaweliczby.pl na panelu Ariadna.

Warto艣膰 nabywca pieni膮dza

Na pytanie, jak膮 warto艣膰 nabywcz膮 b臋dzie mia艂o teraz 2000 z艂 od艂o偶one rok temu do skarbonki przy rocznej inflacji wynosz膮cej 10%, poprawnie, czyli 偶e ta warto艣膰 nabywcza b臋dzie ni偶sza ni偶 2000 z艂, odpowiedzia艂o 77% badanych. Natomiast 8% wskaza艂o b艂臋dnie, 偶e warto艣膰 nabywcza b臋dzie wy偶sza, 5% odpowiedzia艂o, 偶e b臋dzie taka sama, za艣 10% przyzna艂o wprost, 偶e nie wie. Stosunkowo najwi臋cej os贸b, kt贸re nie wiedz膮, 偶e inflacja obni偶a warto艣膰 nabywcz膮 pieni膮dza jest w elektoracie Prawa i Sprawiedliwo艣ci (22%), podczas gdy w艣r贸d wyborc贸w Koalicji Obywatelskiej takich os贸b jest 9%, a Polski 2050 Szymona Ho艂owni 鈥 14%.

Kobiety vs m臋偶czy藕ni

Mniejsz膮 wiedz臋 ekonomiczn膮 na temat wp艂ywu inflacji na warto艣膰 nabywcz膮 pieni膮dza maj膮 kobiety ni偶 m臋偶czy藕ni (72% poprawnych odpowiedzi vs. 82%). Z grup wiekowych negatywnie wyr贸偶niaj膮 si臋 osoby w wieku 25-34 lata. Jedynie 66% z tej grupy udzieli艂o poprawnej odpowiedzi, podczas gdy
w grupie 45-54 lata poprawnej odpowiedzi udzieli艂o 80%, a w grupie 55 plus 鈥 83%.

Wykszta艂cenie

Zdecydowanie najwi臋cej os贸b, kt贸re nie rozumiej膮 wp艂ywu inflacji na warto艣膰 nabywcz膮 pieni膮dza jest w艣r贸d os贸b z wykszta艂ceniem podstawowym (40% b艂臋dnych odpowiedzi), a najmniej 鈥 w艣r贸d os贸b z wykszta艂ceniem wy偶szym (14% b艂臋dnych odpowiedzi).

Wzrost cen

Jednocze艣nie zdecydowana wi臋kszo艣膰 badanych (91%) stwierdzi艂a, 偶e obecnie p艂aci wi臋cej za t膮 sam膮 ilo艣膰 produkt贸w ni偶 rok temu, cho膰, co ciekawe, stosunkowo rzadziej s膮 to wyborcy PiS (89%) ni偶 wyborcy Koalicji Obywatelskiej (98%) i Polski 2050 Szymona Ho艂owni (97%).

Badanie ponadto wskazuje, 偶e zdecydowana wi臋kszo艣膰 Polak贸w (93%) oczekuje, 偶e ceny produkt贸w
i us艂ug b臋d膮 ros艂y w ci膮gu najbli偶szych miesi臋cy. Cho膰 tutaj tak偶e ten pogl膮d jest mniej rozpowszechniony w elektoracie partii rz膮dz膮cej ni偶 w艣r贸d zwolennik贸w g艂贸wnych partii opozycyjnych. 86% wyborc贸w PiS uwa偶a, 偶e ceny produkt贸w i us艂ug b臋d膮 ros艂y w najbli偶szych miesi膮cach, podczas gdy w艣r贸d wyborc贸w Koalicji Obywatelskiej i Polski 2050 Szymona Ho艂owni tego zdania jest po 96% os贸b.

鈥濼o ju偶 kolejne badanie, kt贸re pokazuje, 偶e wiedza ekonomiczna wielu Polak贸w jest na niskim poziomie. Cho膰 prawie co czwarty Polak nie rozumie, jak inflacja wp艂ywa na warto艣膰 nabywcz膮 pieni膮dza, to jednak ju偶 zdecydowana wi臋kszo艣膰 te skutki inflacji odczuwa, p艂ac膮c wi臋cej ni偶 rok temu za te same produkty. Niekt贸rzy przedstawiciele PiS chc膮 zak艂ama膰 rzeczywisto艣膰, bagatelizuj膮c wysok膮 inflacj臋, czy m贸wi膮c o wysokich podwy偶kach wynagrodze艅 rekompensuj膮cych wzrost cen. Tylko 偶e takie wypowiedzi budz膮 frustracj臋 u Polak贸w, kt贸rzy takich podwy偶ek nie otrzymali i kt贸rzy bardzo odczuwaj膮 skutki wysokiej inflacji w swoich portfelach鈥

- m贸wi Alicja Defratyka, autorka projektu ciekaweliczby.pl.

Ceny rosn膮, a pensje?

Prawie dwie trzecie pracuj膮cych Polak贸w (64%) przyzna艂o, 偶e nie otrzyma艂o podwy偶ki wynagrodzenia w ci膮gu ostatniego roku, a do otrzymania podwy偶ki przyzna艂o si臋 36%.

Co ciekawe, najwi臋cej os贸b, kt贸re otrzyma艂y podwy偶k臋, by艂o w elektoracie PiS. W ci膮gu ostatniego roku podwy偶k臋 otrzyma艂a prawie po艂owa (47%) pracuj膮cych wyborc贸w partii rz膮dz膮cej, a tylko 28% pracuj膮cych wyborc贸w Koalicji Obywatelskiej i 30% pracuj膮cych wyborc贸w Polski 2050 Szymona Ho艂owni.

W艣r贸d tych pracuj膮cych Polak贸w, kt贸rzy otrzymali podwy偶k臋 w ci膮gu ostatniego roku, najwi臋cej by艂o takich, kt贸rych podwy偶ka mie艣ci艂a si臋 w przedziale 5-10% (43%). 38% otrzyma艂o podwy偶k臋 ni偶sz膮 ni偶 5% wynagrodzenia, a 19% 鈥 wy偶sz膮 ni偶 10% swojego wynagrodzenia.

Natomiast odpowiedzi co do wysoko艣ci otrzymanych podwy偶ek by艂y w艣r贸d wyborc贸w partii rz膮dz膮cej, jak i g艂贸wnych ugrupowa艅 opozycyjnych, na bardzo zbli偶onym poziomie.

Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone dla projektu ciekaweliczby.pl na og贸lnopolskim panelu badawczym Ariadna. Pr贸ba og贸lnopolska losowo-kwotowa N=1082 os贸b w wieku od 18 lat wzwy偶. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla p艂ci, wieku i wielko艣ci miejscowo艣ci zamieszkania. Termin realizacji: 5 鈥 8 listopada 2021 roku. Metoda: CAWI.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close