Zuzanna Mikołajczyk

Innowacja to kluczowa umiejętność pracownika przyszłości

Innowacyjne myślenie stanie się jedną z najbardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy. Tak wynika z raportu „The Future of Jobs Report” opracowanego przez analityków Światowego Forum Ekonomicznego*. Dlaczego innowacyjność to kompetencja przyszłości? Na czym polega szukanie innowacyjnych rozwiązań? I w jaki sposób rozwijać tę umiejętność? Na te pytania odpowiada strateg i trener innowacji Zuzanna Mikołajczyk.

„Innowacyjność wśród pracowników zwyczajnie się opłaca. Bowiem to oznacza, że szukamy sposobów na bardziej rozsądnie wykorzystywanie zasobów lub pomimo ograniczonych zasobów potrafimy znaleźć alternatywne drogi, aby rozwijać konkurencyjną i ciekawą firmę – bez względu na to, jak duży prowadzimy biznes” – wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk.

Warto wiedzieć, że innowacja to nie geniusz kreatywności czy nowe technologie, tylko wprowadzenie do biznesu nowej wartości, czasem za pomocą prostych rozwiązań. To użycie czegoś, co już znamy w nowym kontekście. A to prowadzi do wypracowania nieszablonowych rozwiązań.

“Świat bardzo szybko się zmienia i granice pomiędzy poszczególnymi branżami zacierają się. Dlatego tak ważne jest umiejętność szukania na zewnątrz pomysłów, pożyczania ich i adaptowania do swojej firmy. Zgadzam się ze Scottem D. Anthony, który w książce “Eat, Sleep, Innovate” podkreśla, że podstawą innowacji jest upraszczanie tego, co skomplikowane, i czynienie drogiego przystępnym. Pewne procesy możemy przyspieszyć za pomocą technologii, ale sztuczna inteligencja nie wymyśli za nas nieszablonowego rozwiązania w biznesie” – dodaje Zuzanna Mikołajczyk.

Ważnym aspektem innowacyjności jest umiejętność obserwowania i rozmawiania z potencjalnymi odbiorcami innowacji. „Poznanie potrzeb klienta to coś więcej, niż rozmowa sprzedażowa czy krótka konsultacja. Żeby zrozumieć klientów, musimy im towarzyszyć, zrozumieć ich motywacje, bolączki i problemy” – podkreśla ekspertka.

Dlatego we wspomnianym raporcie w TOP10 najbardziej pożądanych kompetencji przyszłości znalazł się szereg innych kompetencji miękkich, które są istotne w kontekście innowacyjności. Mowa o umiejętności współpracy, dzielenia się wiedzą, aktywnym uczeniu się czy umiejętności negocjacji.

Innowacyjny pracownik to najcenniejszy zasób w biznesie

Firmy chcące budować rynkową przewagę powinny przede wszystkim inwestować w pracowników, którzy są gotowi szukać nowych dróg. I nie mówimy tutaj o standardowo rozumianej kreatywności. Tylko o takich kompetencjach, gdy pracownik swoją iskrę kreatywności potrafi przekształcić w większe przychody, zyski lub poprawę wydajności procesów. Takich, którzy potrafią uważnie obserwować zmiany na rynku czy w zachowaniach konsumentów i  na tej podstawie opracować nieszablonowe rozwiązania.

„Ostatni okres związany z pandemią pokazał, jak wielką moc ma wprowadzanie innowacji w biznesie. Wygrały firmy, które wypracowały nową formułę działania i dały klientom to, czego naprawdę potrzebują. Na przykład firma Rebel Tang stworzyła portal, dzięki któremu można prowadzić w 100% wirtualną restaurację, a firma Wojas zmodyfikował ofertę na potrzeby dotarcia do nowej grupy klientów – wojska – i jako pierwsza polska firma wygrał przetarg na obuwie dla NATO” – mówi Zuzanna Mikołajczyk.

To pokazuje, że innowacją wcale nie musi być odkrycie naukowe czy projekt na miarę Elona Muska. To mogą być rozwiązania, które są odpowiedzią na konkretny problem klienta, a jednocześnie zapewniają firmie wzrost.

Jak pracowników zmienić w innowatorów?

“Innowacyjność to nie umiejętność zarezerwowana dla wybitnych jednostek. To umiejętność, którą może rozwinąć w sobie każdy z nas. Trzeba jednak popracować nad zmianą zachowań pracowników i zachęcić ich do wyjścia poza schemat. Innowacja to nie jest przebłysk geniuszu tylko dyscyplina taka jak inne” – tłumaczy Zuzanna Mikołajczyk.

Dobrym przykładem jest Amazon, który zachęca swoich managerów, aby rezygnowali ze standardowych prezentacji podczas pracy nad nowym produktem. Zamiast tego mają napisać komunikat prasowy, jaki mógłby pojawić się w przyszłości podczas premiery produktu. Dzięki temu zespół nie koncentruje się na pomysłach, tylko na rozwiązaniach dla klienta, a to jest droga do projektowania innowacji.

Jakie zachowania pracowników wspierają innowacyjny rozwój firmy?

  1. Kwestionowanie statusu quo i konsekwentne szukanie sposobów na usprawnianie wykonywanych przez siebie zadań,
  2. Ukierunkowanie na głębsze zrozumienie klientów oraz interesariuszy,
  3. Sprytne wykorzystanie swojej wiedzy specjalistycznej bez przekonania o własnej nieomylności,
  4. Otwartość na zmiany, testowanie oraz eksperymentowanie,
  5. Proaktywne szukanie i wykorzystywanie zasobów,
  6. Decyzyjność i gotowość do podjęcia rozsądnego ryzyka.

Innowacyjność pomaga i w pracy, i w życiu prywatnym

Innowacyjne myślenie to kompetencja, która pozwoli nam nie tylko utrzymać konkurencyjność na rynku pracy. Krytyczne myślenie, twórcze rozwiązywanie problemów, działanie zespołowe czy gotowość do podejmowania ryzyka to umiejętności, które staną się niezbędne w każdej sferze życia. W świecie napędzanym czwartą rewolucją technologiczną każdy z nas musi przystosowywać się do zjawisk, które zmieniają się jak w kalejdoskopie. 

Zuzanna Mikołajczyk

Zuzanna Mikołajczyk

Założycielka Know How Match – butikowej firmy doradczej, która wspiera liderów w projektowaniu i wdrażaniu innowacji.

Autorka programu “Zyskowna Innowacja”, w którym uczy jak projektować i wdrażać innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Autorka Podcastu Know How Match poświęconego innowacjom.