Zuzanna Miko艂ajczyk

Innowacja to kluczowa umiej臋tno艣膰 pracownika przysz艂o艣ci

Innowacyjne my艣lenie stanie si臋 jedn膮 z najbardziej po偶膮danych kompetencji na rynku pracy. Tak wynika z raportu 鈥濼he Future of Jobs Report鈥 opracowanego przez analityk贸w 艢wiatowego Forum Ekonomicznego*. Dlaczego innowacyjno艣膰 to kompetencja przysz艂o艣ci? Na czym polega szukanie innowacyjnych rozwi膮za艅? I w jaki spos贸b rozwija膰 t臋 umiej臋tno艣膰? Na te pytania odpowiada strateg i trener innowacji Zuzanna Miko艂ajczyk.

鈥濱nnowacyjno艣膰 w艣r贸d pracownik贸w zwyczajnie si臋 op艂aca. Bowiem to oznacza, 偶e szukamy sposob贸w na bardziej rozs膮dnie wykorzystywanie zasob贸w lub pomimo ograniczonych zasob贸w potrafimy znale藕膰 alternatywne drogi, aby rozwija膰 konkurencyjn膮 i ciekaw膮 firm臋 – bez wzgl臋du na to, jak du偶y prowadzimy biznes鈥 – wyja艣nia Zuzanna Miko艂ajczyk.

Warto wiedzie膰, 偶e innowacja to nie geniusz kreatywno艣ci czy nowe technologie, tylko wprowadzenie do biznesu nowej warto艣ci, czasem za pomoc膮 prostych rozwi膮za艅. To u偶ycie czego艣, co ju偶 znamy w nowym kontek艣cie. A to prowadzi do wypracowania nieszablonowych rozwi膮za艅.

鈥溑歸iat bardzo szybko si臋 zmienia i granice pomi臋dzy poszczeg贸lnymi bran偶ami zacieraj膮 si臋. Dlatego tak wa偶ne jest umiej臋tno艣膰 szukania na zewn膮trz pomys艂贸w, po偶yczania ich i adaptowania do swojej firmy. Zgadzam si臋 ze Scottem D. Anthony, kt贸ry w ksi膮偶ce 鈥淓at, Sleep, Innovate鈥 podkre艣la, 偶e podstaw膮 innowacji jest upraszczanie tego, co skomplikowane, i czynienie drogiego przyst臋pnym. Pewne procesy mo偶emy przyspieszy膰 za pomoc膮 technologii, ale sztuczna inteligencja nie wymy艣li za nas nieszablonowego rozwi膮zania w biznesie鈥 鈥 dodaje Zuzanna Miko艂ajczyk.

Wa偶nym aspektem innowacyjno艣ci jest umiej臋tno艣膰 obserwowania i rozmawiania z potencjalnymi odbiorcami innowacji. 鈥濸oznanie potrzeb klienta to co艣 wi臋cej, ni偶 rozmowa sprzeda偶owa czy kr贸tka konsultacja. 呕eby zrozumie膰 klient贸w, musimy im towarzyszy膰, zrozumie膰 ich motywacje, bol膮czki i problemy鈥 鈥 podkre艣la ekspertka.

Dlatego we wspomnianym raporcie w TOP10 najbardziej po偶膮danych kompetencji przysz艂o艣ci znalaz艂 si臋 szereg innych kompetencji mi臋kkich, kt贸re s膮 istotne w kontek艣cie innowacyjno艣ci. Mowa o umiej臋tno艣ci wsp贸艂pracy, dzielenia si臋 wiedz膮, aktywnym uczeniu si臋 czy umiej臋tno艣ci negocjacji.

Innowacyjny pracownik to najcenniejszy zas贸b w biznesie

Firmy chc膮ce budowa膰 rynkow膮 przewag臋 powinny przede wszystkim inwestowa膰 w pracownik贸w, kt贸rzy s膮 gotowi szuka膰 nowych dr贸g. I nie m贸wimy tutaj o standardowo rozumianej kreatywno艣ci. Tylko o takich kompetencjach, gdy pracownik swoj膮 iskr臋 kreatywno艣ci potrafi przekszta艂ci膰 w wi臋ksze przychody, zyski lub popraw臋 wydajno艣ci proces贸w. Takich, kt贸rzy potrafi膮 uwa偶nie obserwowa膰 zmiany na rynku czy w zachowaniach konsument贸w i聽 na tej podstawie opracowa膰 nieszablonowe rozwi膮zania.

鈥濷statni okres zwi膮zany z pandemi膮 pokaza艂, jak wielk膮 moc ma wprowadzanie innowacji w biznesie. Wygra艂y firmy, kt贸re wypracowa艂y now膮 formu艂臋 dzia艂ania i da艂y klientom to, czego naprawd臋 potrzebuj膮. Na przyk艂ad firma Rebel Tang stworzy艂a portal, dzi臋ki kt贸remu mo偶na prowadzi膰 w 100% wirtualn膮 restauracj臋, a firma Wojas zmodyfikowa艂 ofert臋 na potrzeby dotarcia do nowej grupy klient贸w 鈥 wojska 鈥 i jako pierwsza polska firma wygra艂 przetarg na obuwie dla NATO鈥 鈥 m贸wi Zuzanna Miko艂ajczyk.

To pokazuje, 偶e innowacj膮 wcale nie musi by膰 odkrycie naukowe czy projekt na miar臋 Elona Muska. To mog膮 by膰 rozwi膮zania, kt贸re s膮 odpowiedzi膮 na konkretny problem klienta, a jednocze艣nie zapewniaj膮 firmie wzrost.

Jak pracownik贸w zmieni膰 w innowator贸w?

鈥淚nnowacyjno艣膰 to nie umiej臋tno艣膰 zarezerwowana dla wybitnych jednostek. To umiej臋tno艣膰, kt贸r膮 mo偶e rozwin膮膰 w sobie ka偶dy z nas. Trzeba jednak popracowa膰 nad zmian膮 zachowa艅 pracownik贸w i zach臋ci膰 ich do wyj艣cia poza schemat. Innowacja to nie jest przeb艂ysk geniuszu tylko dyscyplina taka jak inne鈥 鈥 t艂umaczy Zuzanna Miko艂ajczyk.

Dobrym przyk艂adem jest Amazon, kt贸ry zach臋ca swoich manager贸w, aby rezygnowali ze standardowych prezentacji podczas pracy nad nowym produktem. Zamiast tego maj膮 napisa膰 komunikat prasowy, jaki m贸g艂by pojawi膰 si臋 w przysz艂o艣ci podczas premiery produktu. Dzi臋ki temu zesp贸艂 nie koncentruje si臋 na pomys艂ach, tylko na rozwi膮zaniach dla klienta, a to jest droga do projektowania innowacji.

Jakie zachowania pracownik贸w wspieraj膮 innowacyjny rozw贸j firmy?

  1. Kwestionowanie statusu quo i konsekwentne szukanie sposob贸w na usprawnianie wykonywanych przez siebie zada艅,
  2. Ukierunkowanie na g艂臋bsze zrozumienie klient贸w oraz interesariuszy,
  3. Sprytne wykorzystanie swojej wiedzy specjalistycznej bez przekonania o w艂asnej nieomylno艣ci,
  4. Otwarto艣膰 na zmiany, testowanie oraz eksperymentowanie,
  5. Proaktywne szukanie i wykorzystywanie zasob贸w,
  6. Decyzyjno艣膰 i gotowo艣膰 do podj臋cia rozs膮dnego ryzyka.

Innowacyjno艣膰 pomaga i w pracy, i w 偶yciu prywatnym

Innowacyjne my艣lenie to kompetencja, kt贸ra pozwoli nam nie tylko utrzyma膰 konkurencyjno艣膰 na rynku pracy. Krytyczne my艣lenie, tw贸rcze rozwi膮zywanie problem贸w, dzia艂anie zespo艂owe czy gotowo艣膰 do podejmowania ryzyka to umiej臋tno艣ci, kt贸re stan膮 si臋 niezb臋dne w ka偶dej sferze 偶ycia. W 艣wiecie nap臋dzanym czwart膮 rewolucj膮 technologiczn膮 ka偶dy z nas musi przystosowywa膰 si臋 do zjawisk, kt贸re zmieniaj膮 si臋 jak w kalejdoskopie.聽

Zuzanna Miko艂ajczyk

Zuzanna Miko艂ajczyk

Za艂o偶ycielka Know How Match 鈥 butikowej firmy doradczej, kt贸ra wspiera lider贸w w projektowaniu i wdra偶aniu innowacji.

Autorka programu 鈥淶yskowna Innowacja鈥, w kt贸rym uczy jak projektowa膰 i wdra偶a膰 innowacje w ma艂ych i 艣rednich przedsi臋biorstwach.

Autorka Podcastu Know How Match po艣wi臋conego innowacjom.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close