Zuzanna Mikołajczyk

Innowacja to kluczowa umiej─Ötno┼Ť─ç pracownika przysz┼éo┼Ťci

Innowacyjne my┼Ťlenie stanie si─Ö jedn─ů z najbardziej po┼╝─ůdanych kompetencji na rynku pracy. Tak wynika z raportu ÔÇ×The Future of Jobs ReportÔÇŁ opracowanego przez analityk├│w ┼Üwiatowego Forum Ekonomicznego*. Dlaczego innowacyjno┼Ť─ç to kompetencja przysz┼éo┼Ťci? Na czym polega szukanie innowacyjnych rozwi─ůza┼ä? I w jaki spos├│b rozwija─ç t─Ö umiej─Ötno┼Ť─ç? Na te pytania odpowiada strateg i trener innowacji Zuzanna Miko┼éajczyk.

ÔÇ×Innowacyjno┼Ť─ç w┼Ťr├│d pracownik├│w zwyczajnie si─Ö op┼éaca. Bowiem to oznacza, ┼╝e szukamy sposob├│w na bardziej rozs─ůdnie wykorzystywanie zasob├│w lub pomimo ograniczonych zasob├│w potrafimy znale┼║─ç alternatywne drogi, aby rozwija─ç konkurencyjn─ů i ciekaw─ů firm─Ö – bez wzgl─Ödu na to, jak du┼╝y prowadzimy biznesÔÇŁ – wyja┼Ťnia Zuzanna Miko┼éajczyk.

Warto wiedzie─ç, ┼╝e innowacja to nie geniusz kreatywno┼Ťci czy nowe technologie, tylko wprowadzenie do biznesu nowej warto┼Ťci, czasem za pomoc─ů prostych rozwi─ůza┼ä. To u┼╝ycie czego┼Ť, co ju┼╝ znamy w nowym kontek┼Ťcie. A to prowadzi do wypracowania nieszablonowych rozwi─ůza┼ä.

ÔÇť┼Üwiat bardzo szybko si─Ö zmienia i granice pomi─Ödzy poszczeg├│lnymi bran┼╝ami zacieraj─ů si─Ö. Dlatego tak wa┼╝ne jest umiej─Ötno┼Ť─ç szukania na zewn─ůtrz pomys┼é├│w, po┼╝yczania ich i adaptowania do swojej firmy. Zgadzam si─Ö ze Scottem D. Anthony, kt├│ry w ksi─ů┼╝ce ÔÇťEat, Sleep, InnovateÔÇŁ podkre┼Ťla, ┼╝e podstaw─ů innowacji jest upraszczanie tego, co skomplikowane, i czynienie drogiego przyst─Öpnym. Pewne procesy mo┼╝emy przyspieszy─ç za pomoc─ů technologii, ale sztuczna inteligencja nie wymy┼Ťli za nas nieszablonowego rozwi─ůzania w biznesieÔÇŁ ÔÇô dodaje Zuzanna Miko┼éajczyk.

Wa┼╝nym aspektem innowacyjno┼Ťci jest umiej─Ötno┼Ť─ç obserwowania i rozmawiania z potencjalnymi odbiorcami innowacji. ÔÇ×Poznanie potrzeb klienta to co┼Ť wi─Öcej, ni┼╝ rozmowa sprzeda┼╝owa czy kr├│tka konsultacja. ┼╗eby zrozumie─ç klient├│w, musimy im towarzyszy─ç, zrozumie─ç ich motywacje, bol─ůczki i problemyÔÇŁ ÔÇô podkre┼Ťla ekspertka.

Dlatego we wspomnianym raporcie w TOP10 najbardziej po┼╝─ůdanych kompetencji przysz┼éo┼Ťci znalaz┼é si─Ö szereg innych kompetencji mi─Ökkich, kt├│re s─ů istotne w kontek┼Ťcie innowacyjno┼Ťci. Mowa o umiej─Ötno┼Ťci wsp├│┼épracy, dzielenia si─Ö wiedz─ů, aktywnym uczeniu si─Ö czy umiej─Ötno┼Ťci negocjacji.

Innowacyjny pracownik to najcenniejszy zas├│b w biznesie

Firmy chc─ůce budowa─ç rynkow─ů przewag─Ö powinny przede wszystkim inwestowa─ç w pracownik├│w, kt├│rzy s─ů gotowi szuka─ç nowych dr├│g. I nie m├│wimy tutaj o standardowo rozumianej kreatywno┼Ťci. Tylko o takich kompetencjach, gdy pracownik swoj─ů iskr─Ö kreatywno┼Ťci potrafi przekszta┼éci─ç w wi─Öksze przychody, zyski lub popraw─Ö wydajno┼Ťci proces├│w. Takich, kt├│rzy potrafi─ů uwa┼╝nie obserwowa─ç zmiany na rynku czy w zachowaniach konsument├│w i┬á na tej podstawie opracowa─ç nieszablonowe rozwi─ůzania.

ÔÇ×Ostatni okres zwi─ůzany z pandemi─ů pokaza┼é, jak wielk─ů moc ma wprowadzanie innowacji w biznesie. Wygra┼éy firmy, kt├│re wypracowa┼éy now─ů formu┼é─Ö dzia┼éania i da┼éy klientom to, czego naprawd─Ö potrzebuj─ů. Na przyk┼éad firma Rebel Tang stworzy┼éa portal, dzi─Öki kt├│remu mo┼╝na prowadzi─ç w 100% wirtualn─ů restauracj─Ö, a firma Wojas zmodyfikowa┼é ofert─Ö na potrzeby dotarcia do nowej grupy klient├│w ÔÇô wojska ÔÇô i jako pierwsza polska firma wygra┼é przetarg na obuwie dla NATOÔÇŁ ÔÇô m├│wi Zuzanna Miko┼éajczyk.

To pokazuje, ┼╝e innowacj─ů wcale nie musi by─ç odkrycie naukowe czy projekt na miar─Ö Elona Muska. To mog─ů by─ç rozwi─ůzania, kt├│re s─ů odpowiedzi─ů na konkretny problem klienta, a jednocze┼Ťnie zapewniaj─ů firmie wzrost.

Jak pracownik├│w zmieni─ç w innowator├│w?

ÔÇťInnowacyjno┼Ť─ç to nie umiej─Ötno┼Ť─ç zarezerwowana dla wybitnych jednostek. To umiej─Ötno┼Ť─ç, kt├│r─ů mo┼╝e rozwin─ů─ç w sobie ka┼╝dy z nas. Trzeba jednak popracowa─ç nad zmian─ů zachowa┼ä pracownik├│w i zach─Öci─ç ich do wyj┼Ťcia poza schemat. Innowacja to nie jest przeb┼éysk geniuszu tylko dyscyplina taka jak inneÔÇŁ ÔÇô t┼éumaczy Zuzanna Miko┼éajczyk.

Dobrym przyk┼éadem jest Amazon, kt├│ry zach─Öca swoich manager├│w, aby rezygnowali ze standardowych prezentacji podczas pracy nad nowym produktem. Zamiast tego maj─ů napisa─ç komunikat prasowy, jaki m├│g┼éby pojawi─ç si─Ö w przysz┼éo┼Ťci podczas premiery produktu. Dzi─Öki temu zesp├│┼é nie koncentruje si─Ö na pomys┼éach, tylko na rozwi─ůzaniach dla klienta, a to jest droga do projektowania innowacji.

Jakie zachowania pracownik├│w wspieraj─ů innowacyjny rozw├│j firmy?

  1. Kwestionowanie statusu quo i konsekwentne szukanie sposobów na usprawnianie wykonywanych przez siebie zadań,
  2. Ukierunkowanie na głębsze zrozumienie klientów oraz interesariuszy,
  3. Sprytne wykorzystanie swojej wiedzy specjalistycznej bez przekonania o w┼éasnej nieomylno┼Ťci,
  4. Otwarto┼Ť─ç na zmiany, testowanie oraz eksperymentowanie,
  5. Proaktywne szukanie i wykorzystywanie zasob├│w,
  6. Decyzyjno┼Ť─ç i gotowo┼Ť─ç do podj─Öcia rozs─ůdnego ryzyka.

Innowacyjno┼Ť─ç pomaga i w pracy, i w ┼╝yciu prywatnym

Innowacyjne my┼Ťlenie to kompetencja, kt├│ra pozwoli nam nie tylko utrzyma─ç konkurencyjno┼Ť─ç na rynku pracy. Krytyczne my┼Ťlenie, tw├│rcze rozwi─ůzywanie problem├│w, dzia┼éanie zespo┼éowe czy gotowo┼Ť─ç do podejmowania ryzyka to umiej─Ötno┼Ťci, kt├│re stan─ů si─Ö niezb─Ödne w ka┼╝dej sferze ┼╝ycia. W ┼Ťwiecie nap─Ödzanym czwart─ů rewolucj─ů technologiczn─ů ka┼╝dy z nas musi przystosowywa─ç si─Ö do zjawisk, kt├│re zmieniaj─ů si─Ö jak w kalejdoskopie.┬á

Zuzanna Mikołajczyk

Zuzanna Mikołajczyk

Za┼éo┼╝ycielka Know How Match ÔÇô butikowej firmy doradczej, kt├│ra wspiera lider├│w w projektowaniu i wdra┼╝aniu innowacji.

Autorka programu ÔÇťZyskowna InnowacjaÔÇŁ, w kt├│rym uczy jak projektowa─ç i wdra┼╝a─ç innowacje w ma┼éych i ┼Ťrednich przedsi─Öbiorstwach.

Autorka Podcastu Know How Match po┼Ťwi─Öconego innowacjom.