nieuczciwe praktyki na Instagramie

Instagram. Czy to portal społecznościowy służący tylko do wstawiania wakacyjnych zdjęć?

Julia Machowiec

 

Według statystyk opublikowanych przez bazę danych Statista, użytkownicy podczas koronawirusa najczęściej korzystali z Facebook-a, ale niewiele gorszy okazał się Instragram, który uplasował się na drugim miejscu, najczęściej używanych mediów społecznościowych w trakcie pandemii. Według statystyk, liczba użytkowników w marcu 2020 w stosunku do marca 2019 roku zwiększyła się o blisko 800 tysięcy nowych profili.

Co to jest Instagram?

Instagram to serwis społecznościowy, który umożliwia użytkownikom publikacje zdjęć przy zastosowaniu filtrów, prowadzenie transmisji na żywo, chatowanie z innymi użytkownikami, jak i porozumiewanie się z obserwującymi za pomocą relacji w postaci zdjęcia (instastories), do którego można dodać formularz z możliwością zadawania pytań, czy ankiety. Dodatkowo istnieje funkcja IGTV, która umożliwia użytkownikowi nagrywanie i udostępnianie filmów trwających powyżej 1 minuty. Twój produkt bądź usługa może też mieć swoją reklamę, która trafi do odpowiedniej grupy docelowej. Taka reklama będzie się wyświetlała podczas oglądania przez użytkowników zdjęć lub relacji. Jednocześnie Instagram jest dostępny dla użytkowników nie tylko w wersji na komputer, ale także w wersji mobilnej, która umożliwia zrobienie zdjęcia i natychmiastowe opublikowanie go.

Jak powinien wyglądać mój post?

W takim razie, jeżeli jestem producentem długopisów i chcę zacząć aktywnie działać na Instagramie, to powinnam/powinienem wstawić zdjęcie mojego produktu na tle plaży z użyciem fajnego filtru? Odpowiedź brzmi tak i nie. Tak, jeżeli mamy pomysł na fajne zdjęcie w tematyce wakacyjnej, to nic nie stoi na przeszkodzie, ale musimy pamiętać, że publikowane przez nas zdjęcia na profilu firmowym, powinny zostać wykonane w jak najwyższej jakości i powinny być kreatywne.

Jakie treści zamieszczać na firmowym profilu? Czy zdjęcia długopisu w różnej scenerii są jedyną możliwością?

Treści publikowane możemy podzielić na:

  • Wstawiane przez firmę zdjęcia produktów ukazane w ciekawy, przykuwający uwagę sposób. Dodatkowo możesz zwiększyć nasze zasięgi poprzez wstawienie odpowiedniego hasztagu, zadając pytanie do posta, czy organizując konkurs, którego jednym z elementów jest oznaczanie firmy na zdjęciu użytkownika lub publikowanie contentu z profilu zainteresowanego.
  • Publikowanie zdjęć zespołu pracującego nad produktem czy nad wykonaniem konkretnej usługi. Dzięki takiej publikacji produkty czy usługi firmy zyskują na wiarygodności. Staje się to dla nich bardziej osobowym procesem. Jednocześnie wstawiając taki post, możemy zainteresować odbiorców, którzy obecnie poszukują pracy. Widząc zespół zgranych ludzi, mogą poczuć, że to właśnie miejsce dla nich.

Jak zwiększyć zasięg mojego postu?

Głównym sposobem na zwiększenie zasięgu postu, jak i konta jest publikowanie takiego contentu, który zachęci grupę docelową do dyskusji bądź do udostępnienia postu. Dodatkowo publikowanie postów w godzinach, gdy Twoja grupa docelowa jest aktywna, sprawi, że wyświetli się on im jako jeden z pierwszych na tablicy. Dodawanie hasztagów pod postami wspomaga przede wszystkim dotarcie do nowych odbiorców. Jednocześnie korzystanie z glokalizacji pozwala użytkownikowi na sprawdzenie pozostałych postów publikowanych w tej lokalizacji.

Może chcesz, żeby Twój długopis trafił do wybranej przez ciebie osoby?

Jest to możliwe dzięki funkcji Direct Messages w aplikacji Instagram. Wystarczy kliknąć w profil osoby i wysyłasz jej treść swojej wiadomości. Jest to funkcja, która dobrze się sprawdza, podczas organizacji konkursów, ponieważ łatwo w ten sposób porozumieć się ze zwycięzcą. Jednocześnie funkcja ta pozwala na przekazywanie zdjęcia innym użytkownikom, co pozytywnie wpływa na rozpoznawalność marki.


PRZECZYTAJ TAKŻE: CZY REKLAMA W SOCIAL MEDIA SIĘ OPŁACA? FACEBOOK, LINKEDIN ORAZ INSTAGRAM POD LUPĄ!


Propozycja Instagrama w świetle pandemii

Od marca b.r. Instagram wprowadził szereg nowych funkcji. Z powodu ograniczenia działalności restauracji, użytkownicy mają możliwość złożenia zamówienia w restauracjach poprzez Instastories. Restauratorzy mogą wybrać naklejkę, którą opublikują na swoim koncie i dzięki niej, użytkownicy mogą zamówić swoje ulubione danie. Jednocześnie na problem braku możliwości kontaktu z bliskimi została wprowadzona możliwość łączenia się poprzez aplikacje ze znajomymi posiadającymi konto na platformie.

Zatem, zakładać konto czy pozostać przy innych portalach?

Odpowiedź brzmi, tak! Rosnąca popularność i reagowanie serwisu na stale zmieniającą się sytuacje na świecie, może pomóc firmie zdobyć nowych klientów. Warto przed zamieszczeniem pierwszych zdjęć skonsultować się z osobami znającymi się tą branżą, jak i przejrzeć profile firmowe konkurencyjnych  przedsiębiorstw.

***

Autorką tekstu jest Julia Machowiec, Business Consultant w ConQuest Consulting.