Izabela G贸rska

Za艂o偶y艂a biznes wymagaj膮cy 0,5 mln z艂otych wk艂adu, maj膮c w r臋ku 30 tysi臋cy

Aleksandra Moskal

Czy da si臋 za艂o偶y膰 biznes wymagaj膮cy p贸艂milionowego wk艂adu, kiedy ma si臋 w r臋ku tylko 30 tysi臋cy z艂otych? Ona udowodni艂a, 偶e tak i jednocze艣nie sta艂a si臋 jedna z nielicznych kobiet, kt贸re si臋gn臋艂y po crowdfunding, zak艂adaj膮c prost膮 sp贸艂k臋 akcyjn膮. O 艣wiecie startup贸w, syndromie oszusta, determinacji w d膮偶eniu do szcz臋艣cia na w艂asnych zasadach i sile kobiet, rozmawiam dzi艣 z Izabel膮 G贸rsk膮, za艂o偶ycielk膮 projektu Dharma 呕oliborz oraz Ekspertk膮 w Konkursie Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku.

Aleksandra Moskal: Z naszego najnowszego badania 鈥濸rzedsi臋biorczo艣膰 Polek鈥 wynika, 偶e prawie 20% kobiet przed za艂o偶eniem w艂asnej firmy powstrzymuje brak funduszy. Ty udowodni艂a艣, 偶e brak pieni臋dzy na start biznesu to w zasadzie鈥 偶aden problem. A na pewno nie taki, kt贸rego nie da si臋 rozwi膮za膰. Opowiesz mi, jak to si臋 sta艂o, 偶e maj膮c w r臋ku 30 tysi臋cy, otworzy艂a艣 biznes wymagaj膮cy p贸艂milionowego wk艂adu?

Izabela G贸rska: Jak tak si臋 nad tym zastanawiam, to szczerze powiedziawszy – do dzisiaj 鈥 nie wiem. Generalnie w 偶yciu cz臋sto mam tak, 偶e ilekro膰 zaczyna przy艣wieca膰 mi jaka艣 wizja, to najwi臋ksz膮 motywacj膮 do jej realizacji jest dla mnie ch臋膰 zmiany. Nie jestem typem my艣licielki, osoby, kt贸ra zanim zrobi pierwszy krok, to przeanalizuje i zbada wszystkie zagro偶enia. Jestem woln膮 dusz膮, pe艂n膮 kreatywnych pomys艂贸w i bycie w sztywnych ramach jest dla mnie bardzo m臋cz膮ce.

Najwi臋ksz膮 motywacj膮 do zmiany by艂 moment, w kt贸rym poczu艂am, 偶e to, co robi艂am dotychczas, ju偶 nie jest dla mnie. Poczu艂am, 偶e praca w obecnych strukturach nie jest ju偶 tym, w czym chc臋 si臋 realizowa膰. Pomy艣la艂am wi臋c, 偶e wykorzystam swoje do艣wiadczenie, bo absolutnie nie chc臋 odcina膰 si臋 od mojej zawodowej przesz艂o艣ci i wa偶nych moment贸w, kt贸re mia艂y miejsce. Nauczy艂am si臋 budowania networku, pozyskiwania kapita艂u przez startupy, wi臋c naturalnie chcia艂am wykorzysta膰 swoje kompetencje 鈥 tylko tym razem nie po to, by wspiera膰 innych, a 偶eby w ko艅cu wesprze膰 siebie.

Nie chcia艂am mie膰 jednego czy dw贸ch inwestor贸w, nie chcia艂am by膰 zbyt zale偶na od innych os贸b, kt贸re trzyma艂yby r臋k臋 nad konceptem mojego biznesu. Stwierdzi艂am wi臋c, 偶e crowdfunding udzia艂owy b臋dzie najlepszym sposobem finansowania mojego konceptu. I sta艂o si臋. Rozpisa艂am m贸j pomys艂 bardzo pieczo艂owicie i skorzysta艂am z Platformy Beesfunt, kt贸r膮 tworzy Arek Regiec, m贸j bardzo dobry znajomy.

Posz艂am w to nie zastanawiaj膮c si臋 wiele i dopiero w trakcie zrozumia艂am, 偶e jestem jedn膮 z nielicznych kobiet, kt贸re si臋gn臋艂y po takie rozwi膮zanie. Tak naprawd臋 jestem pierwsz膮 osob膮 w Polsce, kt贸ra si臋gn臋艂a po crowdfunding, zak艂adaj膮c prost膮 sp贸艂k臋 akcyjn膮. A przecie偶 jest to podmiot, kt贸ry zosta艂 stworzony w艂a艣nie po to, 偶eby startupy mog艂y w 艂atwiejszy spos贸b skorzysta膰 z takich instrument贸w finansowych jak chocia偶by crowdfunding.

Faktycznie zainwestowa艂am jedynie 30聽tysi臋cy z艂otych, a reszt臋, czyli prawie 600聽tysi臋cy pozyska艂am w艂a艣nie w crowdfundingu udzia艂owym, sprzedaj膮c 15% swojego biznesu. I serdecznie namawiam kobiety do tego, 偶eby zapoznawa艂y si臋 z mo偶liwo艣ciami rynku finansowego, dowiadywa艂y si臋, w jaki spos贸b mog膮 pozyskiwa膰 艣rodki na rozw贸j firmy, bo badania niestety pokazuj膮, 偶e w zakresie takich aktywno艣ci, kobiety stanowi膮 znaczn膮 mniejszo艣膰.

Jak my艣lisz, dlaczego tak jest?

Niestety bardzo cz臋sto kobiety zmagaj膮 si臋 z syndromem oszusta, czuj膮, 偶e nie s膮 gotowe, 偶e nie zas艂uguj膮 na co艣, 偶e jeszcze zbyt ma艂o wiedz膮 i to sprawia, 偶e ca艂y czas wstrzymuj膮 si臋 z dzia艂aniami鈥 Dopinguj臋 Was, kobiety i 偶ycz臋 du偶o odwagi, by艣cie sz艂y za swoimi marzeniami!

Ty natomiast nie masz problemu z m贸wieniem g艂o艣no o swoich sukcesach, co jest naprawd臋 bardzo inspiruj膮ce! Masz na swoim koncie naprawd臋 udan膮 karier臋 zawodow膮, z艂o偶臋 si臋, 偶e kolejne lata w pracy na tak zwanym etacie przynios艂yby Ci nast臋pne sukcesy i inspiruj膮ce projekty鈥 Nie 偶al Ci by艂o z tego zrezygnowa膰?

W og贸le nie by艂o mi 偶al. Czu艂am si臋 ju偶 bardzo nasycona tak膮 rol膮 odtw贸rczyni, bo tak naprawd臋 bez wzgl臋du na to, jak du偶o implementujemy swoich pomys艂贸w, swoich kreacji do firmy, w kt贸rej pracujemy dla kogo艣, to jednak ca艂y czas jeste艣my odtw贸rczyniami. Jedyne czego by艂o mi 偶al na pewnym etapie to swojego potencja艂u. Nie chcia艂am dalej odtwarza膰 czyich艣 koncept贸w i jedynie ulepsza膰 je swoimi pomys艂ami.

Uzna艂am, 偶e to najwy偶szy czas w ko艅cu p贸j艣膰 po swoje. Stworzy膰 biznes dostarczaj膮cy us艂ugi, z kt贸rymi si臋 w 100% identyfikuj臋, dedykowany klientkom, kt贸re ja chc臋 mie膰 jako klientki, oparty na warto艣ciach, jakie wyznaj臋. Chcia艂am gra膰 w gr臋 zwan膮 karier膮 za po艣rednictwem takich kart, kt贸re mam w r臋ku i kt贸re mi po prostu pasuj膮.

W sumie鈥 Czego tak naprawd臋 mog艂oby mi by膰 偶al? Kolejnych tytu艂贸w? Tylko czym one s膮 opr贸cz tego, 偶e kilkoma s艂贸wkami w stopce mailowej. Projekt贸w, pod kt贸rymi mog臋 podpisa膰 si臋 jako pracownik firmy, niekoniecznie dlatego, 偶e ja sama chcia艂am je realizowa膰? Nigdy nie 偶a艂owa艂am tej decyzji.

Pomimo trud贸w bycia przedsi臋biorczyni膮?

Czasami rzeczywi艣cie ci臋偶ko jest by膰 przedsi臋biorczyni膮, prowadzi膰 sw贸j biznes i czu膰 na sobie ca艂膮 t臋 odpowiedzialno艣膰, ale nie wr贸ci艂abym do tego, co by艂o. Ogromna wolno艣膰, kt贸ra towarzyszy mi przy robieniu swoich projekt贸w jest dla mnie na tyle cenna, 偶e na nic bym jej nie zamieni艂a. Ale prawda jest te偶 taka, 偶e ja nigdy niczego nie 偶a艂uj臋 w 偶yciu. Nie 偶a艂uj臋 tego, co robi臋 i tego, co dzieje si臋 w moim 偶yciu. Wierz臋, 偶e wszystko dzieje si臋 po co艣 i na takim etapie, na jakim ma si臋 zadzia膰. Ufam 偶yciu, ufam, 偶e jestem w pewien spos贸b prowadzona 鈥 czy to przez swoj膮 intuicj臋 czy jakie艣 inne si艂y. Czuj臋 si臋 zintegrowana ze swoim 偶yciem i jestem wdzi臋czna za wszystkie wyzwania, kt贸re si臋 przede mn膮 pojawiaj膮 i ludzi, kt贸rych spotykam. Nawet je艣li s膮 dla mnie pewnego rodzaju nauczycielami i sprawiaj膮, 偶e w danym momencie cierpi臋.

S艂ysz臋 i czuj臋, 偶e Dharma jest dla Ciebie czym艣 znacznie wi臋cej ni偶 tylko biznesem鈥 Mam racj臋?

Tak, Dharma jest dla mnie stylem 偶ycia, jest manifestacj膮 przestrzeni do rozwoju, jest dla mnie uciele艣nieniem wolno艣ci moich decyzji i wybor贸w. Ten projekt to co艣, w czym si臋 realizuj臋.

Nie mam siebie za wyj膮tkow膮 osob臋, inn膮 ni偶 reszta kobiet. Czuj臋 si臋 natomiast ich przedstawicielk膮. Nasze 偶ycia cz臋sto wcale mocno si臋 nie r贸偶ni膮. Etapy, przez kt贸re przechodzimy s膮 bardzo podobne. Cz臋sto wyst臋puj膮 w r贸偶nej kolejno艣ci ze wzgl臋du na wybory, jakie podejmujemy, ale mam wra偶enie, 偶e jako kobiety do艣wiadczamy bardzo podobnych rzeczy. Dlatego stworzy艂am Dharm臋 鈥 miejsce, w kt贸rym ka偶da kobieta mo偶e si臋 odnale藕膰. Jest to przestrze艅 rozwoju dla kobiet, przestrze艅 integracji, przestrze艅 do wspierania siebie nawzajem i swoich biznes贸w oraz pomys艂贸w. Jest to m贸j spos贸b na 偶ycie.

Ci, kt贸rzy mnie znaj膮, wiedz膮, 偶e z wielk膮 ch臋ci膮 pomagam i 艂膮cz臋 potencja艂y innych os贸b. Szczerze m贸wi膮c, czasami wr臋cz zapominam w tym wszystkim o sobie, ale to dlatego, 偶e dla mnie znacznie wi臋ksz膮 warto艣膰 stanowi wsparcie innych. Stworzenie gruntu do realizowania ich marze艅 ni偶 skupianie si臋 tylko i wy艂膮cznie na sobie.

Moje sukcesy zawodowe czy te偶 偶yciowe s膮 efektem ubocznym robienia dobrych rzeczy. Dharma, opr贸cz tego, 偶e jest biznesem z krwi i ko艣ci 鈥 bo jest to jednak sp贸艂ka akcyjna z oko艂o 90 akcjonariuszami w portfolio i kapita艂em zak艂adowym rz臋du kilkuset tysi臋cy – to jest te偶 czym艣, czym ja 偶yje. Dlatego te偶 ja nie czuj臋, 偶e pracuj臋. Ja czuj臋, 偶e 偶yj臋.

W jednym z wywiad贸w wspomnia艂a艣, 偶e lubisz proces budowania a nie zarz膮dzania, gdy wszystko ju偶 dzia艂a. Czy Dharma 呕oliborz to zatem pocz膮tek?

Generalnie Dharma to jest ruch. Symbolem Dharmy jest ko艂o, kt贸re ca艂y czas si臋 toczy. Tak jak kula 艣nie偶na – ca艂y czas staje si臋 coraz wi臋ksza, czasami obiera r贸偶ne kierunki. Wi臋c zgodz臋 si臋 z tym, co m贸wi艂am jaki艣 czas temu, 偶e kiedy nastaje etap zarz膮dzania, staje si臋 on dla mnie nudny. Niemniej w kontek艣cie Dharmy jeszcze tego nie odczuwam. Dharma jest startupem, kt贸ry co chwil臋 prze偶ywa jaki艣 pivot, wi臋c co kilka miesi臋cy mam wra偶enie, jakbym zarz膮dza艂a troch臋 inn膮 firm膮. Szczeg贸lnie od drugiego kwarta艂u 2023, kiedy to z Agat膮 Wolszczak, moj膮 dotychczasow膮 akcjonariuszk膮, po艂膮czy艂y艣my si艂y i zosta艂y艣my wsp贸lniczkami (Agata zainwestowa艂a ponownie w Dharm臋 i zacz臋艂y艣my dzia艂a膰 ze sob膮 full time) wymy艣lamy i wdra偶amy wiele nowych rzeczy w naszej sp贸艂ce. Firm膮, kt贸ra ma baz臋, jedno pod艂o偶e, ale wci膮偶 dostaje nowe elementy 鈥 przed chwil膮 uruchomili艣my now膮 stron臋 internetow膮, otwieramy platform臋 online z modelem cz艂onkowskim, pracujemy z korporacjami i przygotowujemy programy rozwojowe dla pracowniczek w miejscach pracy. Mam wi臋c wra偶enie, 偶e po Dharma jest podmiotem, kt贸ry ci膮gle ulega zmianom, w zwi膮zku z czym moment nudzenia si臋 jeszcze nie nasta艂. I my艣l臋, 偶e d艂ugo jeszcze nie nastanie.

Ale zdecydowanie proces budowania zawsze dla mnie jest bardziej ekscytuj膮cy ni偶 zarz膮dzania ju偶 gotow膮 formu艂膮.

Marta Dahlig-Or艂owska, jedna z zesz艂orocznych laureatek Konkursu Bizneswoman Roku powiedzia艂a mi kiedy艣, 偶e prowadzenie w艂asnej firmy jest jak 偶onglowanie p艂on膮cymi pi艂kami. Czy Tw贸j punkt widzenia jest podobny?

Szczerze m贸wi膮c, nie jest. 呕onglowanie p艂on膮cymi pi艂kami kojarzy si臋 z ogromnym po艣piechem, z raptowno艣ci膮, z pewnego rodzaju l臋kiem i z podejmowaniem decyzji najszybszych, a nie zawsze najlepszych. W moim odczuciu biznes opiera si臋 na innych rzeczach. Pozostaj膮c w obszarze metafor, powiedzia艂abym, 偶e jest dla mnie bardziej jak wspinaczka g贸rska. Czasami idziemy pod g贸r臋 i wieje wiatr, pada deszcz, mamy do pokonania ci臋偶ki teren. Czasami natomiast zbiegamy z pag贸rk贸w z lekko艣ci膮, w weso艂ym rytmie, czuj膮c na twarzy promienie s艂o艅ca. Ta metafora odpowiada r贸wnie偶 metaforze 偶ycia 鈥 raz jest lepiej, raz gorzej, raz jest ci臋偶ej, raz l偶ej, raz mamy wi臋cej wyzwa艅, innym razem jest bardziej monotonnie. Wed艂ug mnie prowadzenie biznesu 鈥 pod k膮tem dynamiki – wcale nie r贸偶ni si臋 mocno od zwyk艂ego 偶ycia i rozwoju. Przypomina mi t臋 sam膮 艣cie偶k臋.

Staram si臋 te偶 by膰 osob膮, kt贸ra wychodzi czasami ze swoich but贸w. Coraz cz臋艣ciej si臋 tego ucz臋 – 偶eby zmienia膰 pewne zachowania, decyzje, do kt贸rych jestem przyzwyczajona albo kt贸re zazwyczaj w 偶yciu podejmowa艂am, Staram si臋 obra膰 inny kierunek, my艣le膰 troch臋 bardziej holistycznie, mniej identyfikowa膰 si臋 z tym, co si臋 dzieje w firmie. Bo mimo, 偶e jest ona odzwierciedleniem moich 偶yciowych cel贸w i warto艣ci, to jednak jest tworem niezale偶nym ode mnie i musz臋 si臋 czasem od niego zdystansowa膰, by nie zwariowa膰.

Staram si臋 podchodzi膰 do biznesu ze spokojem. Oczywi艣cie emocje s膮 zawsze, ale staram si臋 nie by膰 od nich uzale偶niona. Wiele zale偶y od formu艂y biznesu, od produkt贸w, klient贸w, od etapu naszej firmy, zasob贸w. To wszystko bywa ci臋偶kie i cho膰 nie identyfikuj臋 si臋 z 偶onglowaniem p艂on膮cymi kulkami, to jak najbardziej rozumiem t臋 perspektyw臋.

Bardzo lubi臋 te metaforyczne por贸wnania na temat biznesu i ch臋tnie poznam kolejne 鈥 na przyk艂ad od nast臋pnych laureatek konkursu Bizneswoman Roku鈥 Dlatego gdyby艣 mia艂a zach臋ci膰 kobiety do zg艂oszenia si臋 do Konkursu Bizneswoman Roku, co by艣 im powiedzia艂a?

Uwa偶am, 偶e w 偶yciu trzeba bra膰 byka za rogi, korzysta膰 z okazji, kt贸re nam si臋 przytrafiaj膮. Walczy膰 z syndromem oszusta, nie mie膰 si臋 za mniej kompetentn膮, mniej zas艂uguj膮c膮 ni偶 tak naprawd臋 jeste艣my. Trzeba wierzy膰 to, 偶e zas艂uguj臋 na najlepsze rzeczy, kt贸re 偶ycie dla mnie przygotowa艂o, po prostu i艣膰 za sob膮. Bo kto inny jak nie my same powinny艣my w siebie tak mocno wierzy膰?

Wiara w siebie jest tutaj kluczowa, zaufanie sobie. My naprawd臋 jeste艣my 艣wietnymi przedsi臋biorczyniami, bardzo harmonijnie 偶ongluj膮cymi r贸偶nymi obszarami naszego 偶ycia. Jednocze艣nie mamy bardzo du偶o kompetencji, 偶eby w biznesie osi膮ga膰 sukcesy. Powinny艣my szuka膰 do tego mo偶liwo艣ci i przyczynia膰 si臋 do rozwijania kobiecych, biznesowych spo艂eczno艣ci, powinny艣my dmucha膰 w 偶agle innych dziewczyn. Warto pami臋ta膰, 偶e jeste艣my przyk艂adem dla ludzi, kt贸rzy nas otaczaj膮, dla m艂odszych os贸b, dla os贸b, kt贸re aspiruj膮 do zrobienia pewnych ruch贸w w swoim 偶yciu, a by膰 mo偶e jeszcze nie czuj膮 si臋 na tyle kompetentni. Poza tym鈥 Dziewczyny, walczcie o siebie. Nikt inny nie wie tak dobrze jak Wy, co jest dla was dobre. Id藕cie za g艂osem serca, realizujcie si臋 i wierzcie w siebie.

Banner 2023