Natalia Bogdan

Employee relations, czyli jak budowa膰 efektywny zesp贸艂?

Dorota Steliga

Wi臋kszo艣膰 organizacji zdaje sobie ju偶 spraw臋, jak istotne dla ich biznesu jest postrzeganie firmy jako dobrego pracodawcy. Nie zawsze jednak doceniaj膮 rol臋 pracownik贸w w kszta艂towaniu ich wizerunku. Tymczasem dobrze zaplanowane i egzekwowane programy w zakresie employee relations pomagaj膮 zbudowa膰 lojalne i zaanga偶owane kadry, podczas gdy zaniedbanie tej kwestii prowadzi do odp艂ywu utalentowanych jednostek i utrudnia pozyskanie nowych, warto艣ciowych pracownik贸w.

Agencja pracy Jobhouse ju偶 po raz trzeci przeprowadzi艂a badanie 鈥濻zcz臋艣cie w pracy Polak贸w鈥, kt贸re bierze pod lup臋 poziom naszego zadowolenia z 偶ycia zawodowego. Badanie pokazuje jakie aspekty w najwi臋kszym stopniu wp艂ywaj膮 na poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy, a w jakich obszarach wyst臋puj膮 rezerwy. O ile kluczowe pozostaje dobre wynagrodzenie, to na kolejnych miejscach znalaz艂y si臋 przyjazna atmosfera w pracy i relacje z prze艂o偶onym.

Wszystkie te czynniki powinni wzi膮膰 pod uwag臋 pracodawcy, kt贸rzy w swojej za艂odze widz膮 potencjalnych ambasador贸w firmy, czyli osoby mocno identyfikuj膮ce si臋 ze swoim miejscem pracy i b臋d膮ce dla niego najlepsz膮 reklam膮. A na tym w艂a艣nie polegaj膮 skuteczne employee relations – na zbudowaniu efektywnego zespo艂u, uto偶samiaj膮cego si臋 z systemem warto艣ci i kultur膮 swojej organizacji. Jakie dzia艂ania trzeba podj膮膰, 偶eby osi膮gn膮膰 ten cel?

Pierwszym krokiem jest oczywi艣cie jasne sformu艂owanie filozofii marki pracodawcy i okre艣lenie jakie warto艣ci chcemy przekazywa膰. Strategie relacji pracowniczych mog膮 przybiera膰 r贸偶ne formy, w zale偶no艣ci od bran偶y i dotycz膮cych jej聽problem贸w. Wa偶ne, by zachowa膰 przy tym umiar. Nast臋pnym etapem jest stworzenie sta艂ych i obowi膮zuj膮cych dla wszystkich zasad zgodnych z filozofi膮聽firmy i wzmacniaj膮cych jej przekaz 鈥 m贸wi Natalia Bogdan, prezes zarz膮du agencji pracy Jobhouse i laureatka konkursu Bizneswoman Roku 2016 – Jak w ka偶dym dzia艂aniu z udzia艂em pracownik贸w, w employee relations kluczowa jest komunikacja. Zaanga偶owanie i lojalno艣膰 kadr buduje si臋聽poprzez informowanie ich o tym, co si臋聽dzieje w firmie, jakie s膮 plany kierownictwa i jak wp艂yn膮聽one na ich prac臋. Je艣li tego brakuje, zaufanie do prze艂o偶onych spada, podobnie jak morale zespo艂u. Informowa膰 o sytuacji w firmie mo偶na na wiele sposob贸w – przez maile, firmowe newslettery, portale pracownicze (intranet), cykliczne spotkania czy nawet specjalne wydarzenia 鈥 dodaje.

Dobra komunikacja, to te偶聽komunikacja dwutorowa. Pracownicy powinni czu膰, 偶e ich opinie, przemy艣lenia czy obawy docieraj膮 do kierownik贸w i s膮聽brane pod uwag臋 przy ustalaniu strategii. Zadowolenie pracownik贸w wp艂ywa na ich produktywno艣膰, a 偶eby czu膰聽si臋聽szcz臋艣liwym i spe艂nionym w pracy musz膮 by膰 przekonani, 偶e maj膮 wp艂yw na rozw贸j firmy.

PRZECZYTAJ TAK呕E: 鈥濻PRZEDA呕 DAJE DU呕E MO呕LIWO艢CI ROZWOJU鈥 鈥 PRZEKONUJE NATALIA BOGDAN OPOWIADAJ膭C O TYM, JAK SPRZEDA呕 WP艁YWA NA PEWNO艢膯 SIEBIE I POZWALA KOBIETOM ROZWIN膭膯 SKRZYD艁A

Kolejnym wa偶nym czynnikiem jest stworzenie procedur indywidualnych, okresowych przegl膮d贸w do艣wiadcze艅 pracownika. S膮 one okazj膮聽do wymiany informacji przez obie strony – pracodawca mo偶e podsumowa膰 wyniki osoby zatrudnionej, a pracownik podzieli膰 si臋 swoimi refleksjami i formu艂owa膰 kolejne cele. Takie spotkania pozwalaj膮聽szczeg贸艂owo om贸wi膰聽poczynania za艂ogi, nagradza膰 osoby za konkretne dzia艂ania i wk艂ad w rozw贸j firmy.

To te偶 okazja do namierzenia i rozwi膮zania ewentualnych k艂opot贸w, wp艂ywaj膮cych na wydajno艣膰. Cz臋艣膰 organizacji wprowadza ju偶聽procedury pomocy w przypadku problem贸w, tak偶e tych prywatnych. Programy sprzyjaj膮ce budowie r贸wnowagi mi臋dzy 偶yciem prywatnym a zawodowym, a nawet oferowanie terapii lub coachingu i mentoringu z pewno艣ci膮聽pomo偶e zbudowa膰 wi臋藕 na linii pracownik – pracodawca.

Ca艂y proces budowania employee relations powinien si臋聽rozpocz膮膰 ju偶 na etapie onboardingu, bo to w艂a艣nie proces wdra偶ania cz臋sto ma najwi臋kszy wp艂yw na kszta艂towanie do艣wiadczenia pracownika w nowej firmie. Ju偶 wtedy, a tak偶e na kolejnych etapach wsp贸艂pracy trzeba pami臋ta膰, 偶e dobre relacje prze艂o偶onych z pracownikami maj膮 ogromny wp艂yw na ich zadowolenie, co z kolei przyczynia si臋聽do sukcesu ka偶dej firmy.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close