Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Wyniki sprzedaży nie chcą rosnąć? Słowo klucz: strategia sprzedaży. Tych 10 rzeczy warto wiedzieć!

Wyniki sprzedaży nie chcą rosnąć? Słowo klucz: strategia sprzedaży. Tych 10 rzeczy warto wiedzieć!

jak budować strategię sprzedaży
Business image created by Ijeab - Freepik.com

 

Działania intuicyjne niekiedy przynoszą znakomite efekty, jednak aby Twoja firma mogła się rozwijać, potrzebuje precyzyjnie opracowanej strategii sprzedaży. Wytłumaczę Ci, dlaczego jest to takie ważne – niezależnie od rozmiarów prowadzonego przez Ciebie biznesu.

Czym jest strategia sprzedaży?

Strategia sprzedaży to dokument, dzięki któremu firma rozwija się w założony sposób. W skrócie zawiera zbiór informacji na temat celu sprzedażowego oraz sposoby, w jaki zamierzasz go osiągnąć. Dobrze opracowana odpowiada na pytania:

• Co będziesz sprzedawać?
• Komu będziesz sprzedawać?
• W jaki sposób i jakimi kanałami?
• Z jaką marżą?
• Jakie role będą mieli określeni sprzedawcy?
• Jak będziewyglądał proces sprzedaży?

Dla kogo jest strategia sprzedaży?

Być może myślisz sobie: „moja domowa manufaktura ręcznie szytych torebek na pewno tego nie potrzebuje” lub „mam na głowie dużo innych problemów przy rozwijaniu swojego startupu, później się tym zajmę”. Nic bardziej mylnego! Strategia sprzedaży to absolutny niezbędnik każdego biznesu i opracowanie jej powinno być jednym z pierwszych kroków przy zakładaniu firmy. Niezależnie od tego, czy jest to mikro biznes czy duża, międzynarodowa korporacja, każde przedsiębiorstwo czerpiące główne zyski ze sprzedaży musi mieć jej opracowaną strategię. Inaczej nasze działania będą przypominały błądzenie po omacku.

Co daje strategia sprzedaży?

1. Pomoże Ci podejmować strategiczne decyzje – zarówno przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek, jak i przy wdrażaniu wszelkich zmian.

2. Precyzyjnie określi wszystkie elementy procesu sprzedaży – na przykład takie, jak segmentacja klientów, dostosowanie oferty to grupy docelowej czy polityka cenowa.

3. Ułatwi Ci zarządzanie sprzedażą – wszystkie Twoje działania i aktywności planuj z myślą o realizacji założonej strategii.

4. Pomoże w kontroli efektów – pod warunkiem opracowania i wdrożenia systemu mierników, tzw. analityki sprzedaży oraz sposobu raportowania, które pozwolą na ciągłe monitorowanie postępów.

5. Pozwoli Ci na dynamiczny start – jeśli jesteś właścicielem start upu, strategia sprzedaży uporządkuje Twoje działania i wesprze budowanie strategii marketingowej dla nowego, innowacyjnego produktu.

6. Dzięki niej lepiej poznasz swojego klienta – strategia sprzedaży to między innymi nasz zestaw założeń na temat klienta docelowego, jego potrzeb i oczekiwań, sposobu ich zaspokojenia, metod komunikacji z nim.

7. Zapewni Ci przewidywalność – dzięki strategii nie zaskoczy Cię na przykład nagłe zwiększenie popytu na Twój produkt.

8. Zwiększy efektywność sprzedaży – zaplanowane działanie zoptymalizuje procesy i wykluczy zbędne czynności.

9. Pomoże Ci dobrać odpowiednich ludzi do swojego zespołu – znając swoich docelowych klientów, wiesz, jakie cechy powinien wykazywać sprzedawca, by ich kompleksowo obsłużyć.

10. Zwiększy Twoje przychody – dzięki wspomnianej już przeze mnie optymalizacji procesów i efektywności działań.

Obserwuj, dbaj o detale, wyznaczaj priorytety

Rynek nieustannie się zmienia, dlatego tworzenie strategii jest czynnością długotrwałą, a wręcz nieskończoną. Musisz obserwować zmieniające się otoczenie Twojej firmy i korygować swoją strategię. Pamiętaj przy tym, że nie może być ona zbyt ogólna, ponieważ nie będzie spełniała swoich podstawowych funkcji. Wówczas ani Ty, ani Twoi handlowcy nie będą czerpać z niej korzyści. Dokument musi mieć ustawione priorytety sprzedażowe zarówno po stronie segmentów, jak i produktów. Klienci muszą być dobrani pod kątem atrakcyjności i osiągalności. Przy budowaniu strategii, nie możesz pominąć żadnych elementów procesu sprzedaży. W jaki sposób uniknąć błędów i pominięć? Buduj strategię wraz ze swoim zespołem ds. sprzedaży. To oni dostarczą Ci najwięcej informacji na temat produktów i całego procesu ich sprzedawania.

***

jak budować strategię sprzedaży

O autorce:

dr Agnieszka Grostal – Ekspert w zarządzaniu sprzedażą. Właściciel firmy doradczej Salents (http://salents.com/ ).
Prowadzi cykl praktycznych warsztatów SALES UP! podczas których uczy przedsiębiorców, managerów i dyrektorów sprzedaży, jak skutecznie zwiększyć sprzedaż oraz zyski firmy.
Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się również na blogu www.agnieszkagrostal.com 

Od prawie 20 lat zajmuje się tworzeniem i wdrażaniem strategii sprzedażowych, kreuje taktykę sprzedaży, opracowuje modele biznesowe i wprowadza nowe produkty na polski rynek.

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Universite Paris II PantheonAssas w Paryżu, wykładowca na wyższych uczelniach ekonomicznych. Zdobywała doświadczenie na stanowiskach managerskich w międzynarodowych korporacjach finansowych, m.in. Banku Handlowym w Warszawie – Citibank, ING Banku Śląskim oraz BBL Asset Management w Paryżu.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!